خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با مریم قاسمی مربی تیم والیبال بانوان شهرداری اراک/داستان این صعود زیبا/قاسمی: اگر حمایت ها همچون گذشته ادامه داشته باشد ما نمایشی مقتدر در لیگ برتر خواهیم داشت

گفتگو با مریم قاسمی مربی تیم والیبال بانوان شهرداری اراک/داستان این صعود زیبا/قاسمی: اگر حمایت ها همچون گذشته ادامه داشته باشد ما نمایشی مقتدر در لیگ برتر خواهیم داشت

چهارشنبه ۴ اسفند ۹۵ شماره ۵۳۷

وقایع استان
سمیه انصاری فر

صعود تیم والیبال بانوان شهرداری اراک به لیگ برتر یکی از خبرهای خوشحال کننده این روزها در ورزش زنان این استان است، حوزه ای که نه تنها در استان ما بلکه در کشور به دلایل متعدد هنوز به برابری و اهمیت ورزش مردان نرسیده است و اغلب حمایت های صورت گرفته در این راستا کمتر است. صعود تیم والیبال شهرداری اراک به سوپر لیگ برتر والیبال نشان می دهد بعد از حضور تیم های والیبال مردان حالا در این رشته بانوان نیز مسیر خود را یافته اند و می روند تا یکی از نام های آینده والیبال ایران باشند. به همین بهانه وقایع استان گفتگویی با مریم قاسمی مربی تیم والیبال شهرداری اراک و همچنین مسئول ورزش بانوان باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری اراک داشته است.
قاسمی نزدیک به بیست سال است که وارد دنیای والیبال شده است از زمانی که یک نوجوان بوده است و تجربه حضور در مسابقات متعدد به عنوان بازیکن و کاپیتان را داشته است. وی مربی گری تیم های مختلف خصوصا تیم های امید استان و تربیت بازیکنان ملی پوش را در کارنامه خود دارد. حالا به نوعی می توان گفت این مربی جوان یکی از کسانی است که والیبال این استان را به درستی می شناسد و نتیجه کنونی نیز نشان از همین تجربه دارد.
***
تیم والیبال شهرداری اراک تیم جوان و بازیکنانش اغلب در سن پایین هستند در مورد این ترکیب توضیح دهید.
تیم والیبال شهرداری اراک با توجه به پتانسیلی که داشت با مساعدت و همکاری مدیرعامل باشگاه برای اولین بار در لیگ دسته یک والیبال کشور شرکت کرد. البته برای شکل گیری ترکیب کنونی من از سه سال پیش با مساعدت مدیرعامل باشگاه شهرداری بر روی پرورش بازیکنان نوجوان تمرکز داشتم زیرا احساس می کردم مشکل کنونی والیبال استان نداشتن پایه و زیرساخت قوی است. تا قبل از آن من مربی تیم امید استان بودم و حتی پنج بازیکن در تیم ملی داشتیم ولی مساله این بود که در والیبال فقط با اتکا به پنج بازیکن نمی توان به رقابت تیم ها رفت بنابراین ما مجبور بودیم که بازیکن از استان های دیگر بیاوریم بنابراین من تصمیم گرفتم بازیکنانی را برای والیبال این شهر تربیت کنم.
نتیجه این فعالیت این شد که در یک سال پیش در طرح استعداد یابی والیبال کشور دوازده بازیکن از اراک به مرحله نهایی رسیدند و در نهایت دو بازیکن نوجوان خانم ها زهرا کریمی و اسرا ورمزیاری برای حضور در تیم ملی انتخاب شدند که این نشان می داد مسیر را درست طی کرده و نتیجه گرفته ایم. همین نوجوانان که اغلب متولدین ۷۹ تا ۸۲ هستند شاکله تیم شهرداری اراک شدند بنابراین بیشتر بازیکنان ما در سن پایین هستند.
چه شد که تیم شهرداری در مسابقات لیگ دسته اول شرکت کرد؟
تیم نوجوانان در این مدت نمایش قابل قبولی داشتند و نتیجه طرح استعدادیابی ما را مجاب کرد تا تیم را با شاکله ای که زیرساخت و شیرازه آن نوجوانان بودند به لیگ بفرستیم البته در تیم شهرداری اراک از چند بازیکن دیگر که قبلا در تیم های امید بودند و ملی پوشان استفاده کردیم دو بازیکن هم از اصفهان و یک بازیکن نیز از کاشان به تیم پیوست تا در قالب شهرداری اراک در لیگ دسته اول بازی کنیم. شاید باورتان نشود هم اکنون بازیکن پشت خط زن تیم ما یک نوجوان است که قطعا چنین مواردی را در هیچ کدام از تیم های لیگ در ایران پیدا نخواهید کرد. البته از آنجاییکه من بعنوان مربی سابقه حضور در لیگ نداشتم از خانم راحله آرا بعنوان مربی ای که سابقه مربی گری در لیگ و سوپر لیگ را داشت استفاده کردیم که همکاری موفقی بود.
در مورد سطح لیگ یک و بازی ها بگویید.
سطح لیگ یک و تعداد تیم هایی که در آن شرکت می کنند بالا است. به دلیل هزینه بالای حضور در لیگ برتر اغلب تیم ها و بازیکنان خوب ترجیح می دهند که در لیگ یک حضور داشته باشند و البته تمامی کارشناسان و ناظران والیبال نیز معتقدند که لیگ دسته یک چیزی کم از سوپر لیگ کشور ندارد. به علت همین هزینه های بالا هم اکنون در سوپر لیگ ما شش تیم وجود دارد در حالیکه در لیگ یک ۱۶ تیم رقابت می کنند.
در مورد روند بازی های تیم شهرداری در لیگ توضیح دهید
ما در ابتدا در گروه D مسابقات با تیم های فلک الافلاک لرستان و یگانه آفرینش تهران هم گروه بودیم که در دور رفت در رده سوم گروه قرار داشتیم؛ ولی در بازی های برگشت هر دو تیم را شکست داده و به رده اول گروه صعود کردیم و همراه تیم فلک الافلاک در بین هشت تیم نهایی قرار گرفتیم. در مرحله بعد تیم ما با تیم های کرج، فریدون کنار و کرمان هم گروه شد که در این گروه نیز اول شدیم و به چهار تیم پایانی راه یافتیم و در این مرحله نیز با شکست تیم تبریزی به فینال راه پیدا کردیم. که در دیدار فینال با توجه به اینکه رقابت تنگاتنگ و نزدیک بود در برابر تیم مجموعه تفریحی، ورزشى و اقامتى آبنوس نتیجه را ۳ بر ۲ به واگذار کرد و به مقام نایب قهرمانی رسیده و به لیگ برتر صعود کردیم.
برای لیگ برتر و حضور پرقدرت تر در آن چه برنامه ای دارید؟
این یک واقعیت است که سطح مسابقات در سوپر لیگ به دلیل حضور بازیکنان ملی پوش و مربیان تراز اول کشور بسیار بالاتر است و تجربه یک فاکتور مهم برای حضور در این رقابت ها است. ما نمی توانیم تیم کم تجربه خود را با وجود تمام اقتدارش با همین شاکله به این رقابت ها بفرستیم درست است که در تیم بازیکنان ملی پوش وجود دارد ولی این کافی نیست بلکه باید از بازیکنان ملی پوش بیشتری در تیم استفاده کرد تا در کنار بازیکنان کنونی هم باعث کسب تجربه و هم انگیزه برای بازیکنان نوجوان باشند. در مجموع هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است بلکه ما در حال سنجیدن شرایط هستیم و با مشاوره و آینده نگری به دنبال اتخاذ بهترین تصمیم هستیم تا حضوری خوب و موفق در لیگ برتر داشته باشیم. البته نفس عمل حمایت است اگر همچنان حمایت های مدیرعامل، شورای شهر و شهرداری ادامه داشته باشد به این مهم نایل خواهیم شد.

وضعیت ورزش بانوان در استان و نگاه مسئولین به آن را چطور می بینید؟
در مجموع ورزش بانوان در کشور فقیر است و باید به مرحله ای برسد که دوشادوش ورزش مردان پویایی داشته باشد؛ ولی من بعنوان یک زن که در متن ورزش این شهر حضور دارم آنچه که می بینم این است که مسئولین خواهان این هستند که ورزش بانوان برابر با ورزش مردان جلو برود در تمام این مدت حمایت های مدیرعامل باشگاه، شهرداری و شورای شهر از تیم وجود داشته است. حمایت قرار نیست همیشه مادی باشد بخش اعظمی از حمایت ها حمایت معنوی است. من اعتقاد دارم ورزش زنان باید در مسیری حرکت کند که اسپانسر جذب کند و بانوان مربی نیز جدی تر به خود و تیم هایشان نگاه کنند و به این باور برسند که می توانند پیشرفت کنند.
ممکن است نام اراک روزی یکی از نام های والیبال ایران شود؟
البته، همانطور که گفتم اگر حمایت های صادقاته ادامه داشته باشد و به این خودباوری برسیم این اتفاق رخ خواهد داد. واقعا نام آور بودن در والیبال کار آسانی نیست آن هم با وجود سرمایه گذاری استان هایی چون تهران، اصفهان، شیراز، البرز و مازندران بر والیبال بانوان ولی مطمئن هستم نگاه رو به جلو و تلاش و برنامه ریزی اراک را نیز به زودی در میان این نام ها قرار خواهد داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.