- روزنامه وقایع استان مرکزی - http://vaghayeostan.ir -

گفتگو با «علیرضا رفیعی» مربی جودو در استان/کاشف استعدادهای ناب

پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶   شماره ۷۱۴

***

وقایع استان

یاسر هویدی

***

باید خیلی عاشق و دلداده بود که در کنار معلم ورزش بودن کاشف استعداد های ناب ورزش جودوی استان مرکزی نیز باشی. سخن از جوانی است که زندگی اش را وقف تربیت بدنی، ورزش و آینده نونهالان و نوجوانان اراک نموده است، تمام روزش را لحظه به لحظه با بچه ها می گذراند و وقتی پای صحبتش نشستم و از کار با بچه ها از وی پرسیدم به دور دست خیره و چشمانش بارانی شد و گفت تمام زندگی من کار برای این بچه هاست و چیزی جز شادی و لبخند رضایت آن ها مرا سرمست از خدمت نمی کند. پای صحبت «علیرضا رفیعی» معلم ورزش و مربی جودوی شهرستان اراک نشسته ایم مردی از جنس ناب عشق به کار با استعدادها، مردی که شاگردانش در مسابقات کشوری چشم ها را خیره کردند.

 آقای رفیعی از خــودتان و فعالیت ورزشی تان بفرمائید.
من علیرضا رفیعی ام دبیر آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه، مربی جودو و کوراش و ژیمناستیک هستم. متولد روستای بان بخش قره کهریز و دارای فوق لیسانس تربیت بدنی. به عنوان مربی و مدرس کلاس های مربیگری در سطح کشور تدریس می کنم. تدریس در آموزش و پرورش و دانشگاه، مربی و داور جودو، مربی و داور کوراش و ژیمنــاستیک، طناب زنی کشور و مربی بدنساز تیم های پایه ورزشی هم هستم و در مجموع ۲۲ سال سابقه ورزشی دارم.
 آغاز فعالیت رسمی و پیگیر شما در ورزش به چه سالهایی بر می گردد؟
خوب من از ابتدای دوران کودکی همراه و همگام با ورزش بودم ولی اگر بخواهم دقیق پاسخ شما را بدهم من از سال ۷۳ رشته ژیمناستیک و درسال ۷۷ بصورت جدی وارد رشته جودو شدم. مشوق اصلی من در ژیمناستیک آقای رضا عبدالهی بودند که هم اکنون در کشور چک مشغول به تحصیل در رده دکتری هستند و در رشته جودو آقای محمد گنجقلی مشوق و مربی اول من بودند که هم اکنون ما درآموزش و پرورش با هم همکار هستیم.
 از سوابق حضور خودتان در تیم های مختلف جودوی استان بفرمائید.
از ابتدای شروع حرفه ای و تمام وقت ورزش کشور تا لحظه ای که من به کسوت مربیگری در آمدم در تمامی رده های تیم های منتخب استانی در مسابقات کشوری حاضر بودم بطوریکه در تمامی رده های نونهالان و نوجوانان و جوانان و بزرگسالان در مسابقات استانی و کشور عضو تیم استان بوده ام و سابقه حضور درتمامی مسابقات کشوری را دارم و همچنین سابقه پوشیدن پیراهن مقدس تیم ملی جودوی دانشجویان کشور را نیز دارم.
 جرقه اولیه علاقه شما به جودو در چه زمانی زده شد؟
من توسط یکی از همکلاسی های دوران راهنمایی که ورزش جودو رادنبال می کرد و به تمرین های یکی از تیم های جودو می رفت با ورزش جودو آشنا شدم و همچنین از یکی از معلم های زمان راهنمایی ام که خودش کشتی گیر بود در خصوص ورزش جودو سوال نمودم و وی هم خیلی من را به پیگیری این ورزش ترغیب نمود.
 کار مربیگری را بصورت رسمی از چه زمانی آغاز کردید؟
از سال ۹۰ رسما مربیگری را شروع کردم و بیشتر با برادرانم احمد و سجاد که هردو از قهرمانان کشور هستند کار را ادامه می دادم تا اینکه یکی از مربیان ژیمناستیک آقای عبادی که یکی از شاگردانش دارای فیزیک مناسب و عالی بود بهنام امیر حسین قربانی همچنین خانواده این ورزشکار خیلی اصرار داشتند که من جودو را بصورت خصوصی به این استعداد کشف شده تدریس کنم و کار اولیه من برای مربی گری آغاز شد و یک سال تمام در مجموعه ورزشی شهید باهنر با این عزیز تمرین کردم و پس از آن تصمیم گرفتم زمان بیشتری را برای این موضوع اختصاص دهم که سالن ورزشی در شهرک قائم را اجاره کردم و کار را در کسوت مربی آغاز کردم عشق و علاقه من در مربی گری جودو لحظه ای من را متوقف نکرد و همیشه تا همین لحظه که در خدمت شما هستم آموزش جودو به استعدادهای ناب این رشته تمام فکر و ذکر من است و خدا را شاکر هستم که از قبل این خدمت کوچک همیشه خیر در زندگی دیده ام.
کار کردن با رده های سنی مختلف خصوصا خردسالان خصوصیات خاصی دارد و مثلا در کار با خردسالان باید تمرینات همراه با بازی ورزش باشد در رده نوجوانان کار بایستی کمی تخصصی تر باشد در کنار آموزش های کوتاه ما مبانی حرکتی اولیه ورزش را آموزش دهیم و در جوانان بایستی دقیق تر و با برنامه ریزی بیشتری کار را آموزش داد چون در رده جوانان تقریبا شاکله اصلی کار تاکتیکی و تکنیکی ورزش کار شکل می گیرد.ورزش هیچگاه با عیب همراه نیست مگر اینکه مربیان و مدرسان در انتقال آموزه های تخصصی و فنون ورزشی جان کار و کلام را به جا نیاورند و این نقیصه باعث می شود در کنار دلزدگی ورزشکاران خدای ناکرده آسیب های جدی به ورزشکاران در رده های پایه وارد شود.
من در سال ۹۲ مربی تیم نونهالان استان در مسابقات کشوری بودم که مقام سوم کشور را بدست آوردیم در سال ۹۳ باز هم مربی تیم استان بودم و مقام پنجم کشور را بدست آوردیم و در سال ۹۴ سرمربی تیم استان انتخاب شدم و دوم کشور شدیم در سال ۹۵ بعنوان سرمربی رده اول کشور را در نونهالان بدست آوردیم و در سال ۹۶ سرمربی تیم نوجوانان استان شدم وبایستی بگویم این پروسه سرمربی و مربی بطوری است که در مسابقات انتخابی در سطح استان هر مربی که بیشترین شاگردرا بین انتخاب شده ها داشته باشد به عنوان سرمربی انتخاب میشود.در این مسیر همراهی برادرم احمد بسیار کمک حال من بود و برای اولین بار توانستیم در تاریخ ورزش استان در رده نوجوانان مقام سوم کشور را کسب کنیم و فنی ترین ورزشکار از تیم استان مرکزی انتخاب شد و چند تن از اعضای تیم استان مرکزی به اردوی تیم ملی دعوت شوند .
 وضعیت کنونی جودوی استان مرکزی را چگونه ارزیابی می نمایید؟
جودو جز رشته های پر مدال المپیک است و در استان مرکزی استعداد های خوبی در این رشته داریم و با حمایت های مسئولین و همچنین همراهی خانواده ها با استعداد های درخشان جودوی استان قطع به یقین از بین همین استعداد های کنونی استان مرکزی ما قهرمان آسیا جهان و المپیک را خواهیم داشت و شرایط کنونی جودوی استان مرکزی بسیار خوب است که البته هنوز جای کار بسیاری داریم وامیدوارم که با حمایت مسئولین بتوانیم از کیان جودوی استان مرکزی دفاع کنیم.
 جودوی ایران چه وضعیتی دارد؟
به دلیل شباهت جودو و کشتی در ایران ورزشکاران خوبی در این رشته داشتیم و اگر خاطر خوانندگان باشد در گذشته مقام های اول تا سوم آسیا و پنجمی المپیک را توانستیم کسب کنیم ولی در سالهای اخیر با کمبود منابع نقدینگی در ورزش جودو شاهد یک رکود بی سابقه در این ورزش بوده ایم ولی امیدوارم با درایت رئیس فدراسیون فعلی آقای سردار درخشان جودوی ایران به روزهای خوب خودش برگردد.
من از پدر و مادر عزیزم که تمامی توان وقت و زندگی خود را برای موفقیت من و برادرانم گذاشته اند کمال سپاس را دارم از همسر گرانقدرم و خانواده او که همیشه در سختی ها و اردوهای من همراهی و حمایت خود را داشته اند کمال سپاس را دارم. از مسئول محترم سالن ورزشی الغدیر آقای سروان هاشمی به دلیل زحمات زیادی که برای انجام تمرینات جودوی استان داشتند کمال سپاس رادارم.