خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با حمید نجاتی ایده پرداز نمایشگاه بین المللی فرپلی/ یک دوستانه بین المللی در اراک

گفتگو با حمید نجاتی ایده پرداز نمایشگاه بین المللی فرپلی/ یک دوستانه بین المللی در اراک

پنجشنبه ۱۳ آبان ۹۵ شماره ۴۵۵

وقایع استان
سمیه انصاری فر

نمایشگاه بین المللی گروهی پوستر فرپلی۱۳ آبان در نگارخانه ماندگار اراک افتتاح خواهد شد. نمایشگاهی که در آن بیش از هشتاد اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی در زمنیه پوستر به نمایش در خواهد آمد. این نمایشگاه نخستین بار در مردادماه سال ۹۳ در اراک برگزار شد و در آن سال آثار هنرمندانی از کشورهای انگلستان، ایرلند شمالی، چین، ترکیه، ژاپن، ایرلند جنوبی، آلمان، اتریش، آمریکا و مکزیک نمایش داده شد. این رویداد برای اولین بار توسط حمید نجاتی طرح ریزی شد و برای بار اول در اراک و موزه هنرهای معاصر اصفهان برپا شد، دورنمای اولیه این نمایشگاه برپایه‌ی نمایش آثار متفاوت از فرهنگ های سراسر جهان استوار بود و ایده پرداز اولیه آن به دنبال ارتقاء سواد بصری در جامعه و نگاه فرامرزی به منزله ایجاد فضایی دوستانه، ارتباط با سایر فرهنگ ها و تمرکز روی مسائل و دغدغه های انسان امروز آثار را گرد‌آوری و اکران کرد. از آنجاییکه برگزاری چنین رخدادی می تواند یک اتفاق متفاوت در حوزه گرافیک شهر اراک باشد، وقایع استان با حمید نجاتی طراح گرافیک و ایده پرداز این نمایشگاه و گردآورنده آثار گفتگویی داشته است.
***
اولین بار ایده اولیه شکل گیری این نمایشگاه از کجا آمد؟
این ایده در واقع از گرایش و دغدغه ذهنی من در بحث گرافیک خصوصا در زمینه پوستر نشات گرفت، در واقع یکی از دلایل اصلی این بود که در شهرهای کوچک در طول سال شاهد برپایی نمایشگاهی در زمینه ها و گرایش های مختلف نیستیم و این موضوع در مورد پوستر نیز صادق بود، از طرفی به دلیل همین دغدغه مندی من با یک بن بست و فقر آرشیوی در حوزه پوستر رو به رو شده بودم، بنابراین تصمیم به گردآوری پوسترهای مختلف از هنرمندان مختلف داخل و خارج کشور کردم تا مجالی برای کنار هم قرار گرفتن سبک های مختلف پوستر از اساتید و هنرمندان برجسته ایجاد شود و به تبع آن ایجاد فضایی برای آشنایی با آنچه در پوستر امروز جهان رخ می دهد. این ایده ذهنی در همفکری با دوستان دیگر کامل شد و اولین نمایشگاه فرپلی شکل گرفت.

چرا نام این نمایشگاه فرپلی شد؟
فرپلی واژه ایست که ناخودآگاه ذهن مخاطب را به فوتبال معطوف می کند، از آنجاییکه این عبارت معنای جوانمردی و رفتار عادلانه را به ذهن متبادر می کند، ما به دنبال یک اقتباس و مضمون از این نام بودیم که القاگر فضای دوستانه و صمیمی باشد.

برای عملی کردن ایده خود در شروع چه اقداماتی انجام دادید؟
از آنجاییکه هدف اصلی من یک گردهمایی هنری و کیفی بود بنابراین برای این کار باید دایره ارتباطات خود با هنرمندان برجسته حوزه پوستر در ایران و جهان را گسترش می دادم، خوشبختانه این کار خیلی سخت نبود چون زنجیره این ارتباط میان هنرمندان وجود داشت هر چند نباید از این نکته غافل شد که این نگاه هنرمندان خارجی که حضور در یک رویداد هنری برایشان مهم تر از برخی حاشیه ها (چون عدم حضور به دلیل حضور هنرمند دیگر و… ) بود، یک امتیاز مثبت برای تسهیل آثار آنان نسبت به هنرمندان داخلی بود، از طرفی برای ارتباط با هنرمندان خارجی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مسیر را بسیار هموارتر کرد. از آنجاییکه هنرمندان بزرگ کشور و جهان دلمشغولی های بسیاری دارند ما برای این نمایشگاه هیچ محوریت و موضوعی قرار نداده و همچنین سال تولید اثر نیز مورد توجه نبود تا بتوانیم از حضور و حمایت آن ها بیشتر برخوردار شویم.

در مورد برگزاری دوباره این نمایشگاه توضیح دهید آیا از همان ابتدا به دنبال تداوم این نمایشگاه بودید؟ برگزاری دوره دوم آن چرا با وقفه دوساله همراه بود و اینکه آیا این نمایشگاه هم اکنون جایگاه خود را پیدا کرده است؟
برگزاری مستمر این نمایشگاه از همان ابتدا مهم بود، قطعا در دور قبلی هنوز هنرمندان به باور نسبت به این نمایشگاه نرسیده بودند، هرچند در همان دور اول نیز ۷۱ پوستر از ۴۴ هنرمند ایرانی و خارجی نمایش داده شد؛ ولی قطعا در دور دوم این نمایشگاه شرایط تغییر کرده است.
در مورد وقفه در برگزاری نمایشگاه باید گفت از آنجاییکه هدف ما برگزاری نمایشگاه قوی تر و با کیفیت تری نسبت به فرپلی اولیه بود در این زمان فرصت ایجاد ارتباط با هنرمندان بیشتری فراهم شد و خوشبختانه در این دور گرافیست های مطرح جهانی آثار خود را به این نمایشگاه ارسال کردند. گردآوری این آثار از خردادماه با همکاری دوست هنرمندم مقداد شیرعلی آغاز شد و در نمایشگاه پیش رو ۸۲ اثر از هنرمندان داخلی و خارجی شامل ۴۳ هنرمند داخلی و ۳۹ هنرمند خارجی از کشورهای مکزیک، لهستان، کره، چین، روسیه، آمریکا، ترکیه، اوکراین، اندونزی، مجارستان و دانمارک نمایش داده خواهد شد.

سطح کیفی این نمایشگاه نسبت به دور قبلی چه تغییراتی داشته است و چه معیارهایی برای انتخاب آثار مهم بود؟
قطعا حضور هنرمندان برجسته ایران و جهان باعث ارتقا سطح کیفی نمایشگاه شده است از طرفی چون آثار از لحاظ ساختاری و سبکی با هم متفاوت هستند،تماشای پوسترهایی از طراحان مختلف جهان که هر کدام جهان بینی و سبک خاص خود را دارند، برای مخاطبان جذاب و دلنشین است مثلا کشور لهستان در حوزه پوستر دارای مکتب و سردمدار است و هنرمندان بزرگی از این کشور در نمایشگاه اثر دارند، بنابراین در این نمایشگاه علاوه بر مواجه با طیف های مختلف کاری پوستر با ایده، اجرا و نوع برخورهای مختلف نیز رو به رو می شویم. بعنوان مثال برخی پوسترها تصویر محور هستند، برخی تایپوگرافی و برخی فضای تخت و یا باصطلاح مینیمال دارند و همین یک مجموعه ارزشمند وی ک کلاس درس برای هنرجو و علاقمند شهرستانی گرافیک خصوصا پوستر است.

با توجه به اینکه برگزاری این نمایشگاه در شهرستان ها و شهرهای کوچک یکی از اهداف اولیه شما بوده چقدر به نظرتان این نمایشگاه در این مسیر موفق خواهد بود؟
قطعا این برپایی خیلی تاثیرگذار است، این یک واقعیت است که مرکزیت بیشتر رخدادهای مهم هنری در شهر تهران است و در زمینه نمایشگاهی شهری مانند تهران اشباع شده است و قطعا نمایشگاهی اینچنین در شهرهای کوچک و شهرستان ها بازخورد و تاثیر بیشتری خواهد داشت.
همانطور که اشاره شد یکی از اهداف این رویداد به نمایش گذاشتن آثار طراحان مختلف دنیا در تمام شهرهای ایران جهت آشنایی هنرمندان و هنردوستان شهرهای کوچک و بزرگ ایران با طراحان با سطح کاری مطلوب است، ما متاسفانه در شهرهای کوچک خوراک بصری مناسب نداریم و بی شک این نمایشگاه فرصتی است تا هنرمندان و هنرجویانی که به صورت آکادمیک یا تجربی در این حوره فعال هستند با هنرمندان برجسته این بخش آشنا شوند و نوع برخورد آن ها در زمینه گرافیک خصوصا پوستر را ببینند و از اتفاقات معاصر رخ داده در این حوزه باخبر شوند.
البته یک نقد نیز بر خود هنرجویان نیز وارد است اینکه اغلب آن ها پیگیر نیستند، هنرمندان تراز اول و سبک کاریشان را نمی شناسند و نسبت به اتفاقات روز دنیا در این حیطه بی خبرند و به روز نیستند حتی در مقیاس کوچک تر با هنرمندان ایرانی نیز آشنایی ندارند.
بنابراین یکی از دغدغه های من در جمع آوری این آثار بیشتر برای آن دسته ایست که دغدغه کاری دارند؛ اما نمی دانند از کجا شروع کنند، هنرجویانی که نگاه درستی به پوستر ندارند و خیلی از قواعد و اصول کار پوستر را نمی دانند؛ اما به دنبال یادگیری هستند من امیدورام با دیدن این آثار به یک ذهنیت روشن در این خصوص برسند.
با توجه به این دلمشغولی این نمایشگاه بعد از اراک در شهرهای دیگری از جمله کرج، قم، کرمانشاه، مشهد و تبریز نیز برگزار خواهد شد.

برنامه های بعدی برای برگزاری این نمایشگاه چیست؟
قطعا این نمایشگاه ادامه پیدا خواهد کرد و حتی ایده من این است که در زمینه هایی چون تصویرسازی یا شاخه های دیگر گرافیک این نمایشگاهِ بین المللی برگزار شود.

آیا این نمایشگاه شما را به هدف دسترسی به یک آرشیو مناسب نزدیک کرد؟
بله، متاسفانه در زمینه گرافیک و خصوصا پوستر در ایران مجموعه دار قوی و حرفه ای که آثار هنرمندان را گردآوری کرده باشد وجود ندارد؛ بنابراین این نمایشگاه یک حرکت خوب برای ماندگاری آثار این هنرمندان است. در پایان از زحمات هنرمندان خوب کشورمان مهدی فاتحی و پریسا تشکری که همراه و راهنمایمان بودند و همچنین از همکاری مدیریت گالری ماندگار اراک و حمایت دبیرستان هنرهای زیبای کرج نیز تشکر می کنم

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.