خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی «وقایع استان» با دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به بهانه کسب رتبه برتر در ارزیابی عملکرد سال گذشته/آگاه سازی جوانان در دستور کار شورا

گفتگوی «وقایع استان» با دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به بهانه کسب رتبه برتر در ارزیابی عملکرد سال گذشته/آگاه سازی جوانان در دستور کار شورا

شنبه ۱ مهر ۹۶   شماره ۶۸۶

***

وقایع استان

سحر یاری

***

کاهش تولید، عرضه و تقاضای مواد مخدر در جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است که در این راستا ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور اهداف و چشم اندازها را دنبال می کند. شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بعنوان زیرمجموعه این ستاد در استان ها فعالیت و اقداماتی در همین راستا دارند. هر ساله عملکرد شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ها با توجه به نقشه راه، وظایف و آیین نامه های ابلاغی مورد ارزیابی قرار می گیرند. شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی یکی از دبیرخانه های فعال و موفق در این حوزه است که توانست در ارزیابی عملکرد سال ۹۵ با توجه به شاخصه های تعیین شده حائز یکی از رتبه های برتر شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی در این خصوص گفت: در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری و تاکیدات ریاست جمهوری و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تدابیر مقامات ارشد استانی و تعامل میان همه دستگاه های اجرایی استان مرکزی، دبیرخانه شورای هماهنگی مواد مخدر استان مرکزی توانست با اقدامات صورت گرفته ذاتی و مضاعف خود حائز یکی از رتبه های برتر کشور شود.
نبی الله شاه محمدی ادامه داد: بدست آوردن رتبه برتر در زمینه مبارزه با مواد مخدر افتخاری است که تنها برای دبیرخانه شورای هماهنگی نمی باشد بلکه این مهم در سایه تعامل و هم افزایی بین تمامی بخش های مربوطه به دست آمده است.
وی اضافه کرد: کسب این عنوان میسرنمی شد مگر در سایه هدایت ها و رهنمودهای حضرت آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولایت فقیه در استان مرکزی، تدابیر استاندار و معاونینشان، تعامل دستگاه های اجرایی، همکاری اصحاب رسانه و تشکل های مردمی و سازمان های مردم نهاد. در واقع همدلی و هم افزایی تمام بخش ها و تعاملات سازنده باعث شد تا برگ زرینی به افتخارات استان اضافه شود که دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تنها محوریت فعالیت های آن را بر عهده داشت.
در ادامه شاه محمدی در خصوص اولویت های برنامه ها و سیاست گذاری های دبیرخانه شورای مواد مخدر استان گفت: امسال با توجه به نقشه راه ترسیم شده و اهداف ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور آیین نامه های مربوطه به تمامی استان ها ابلاغ شده است و از سوی شوراهای استان ها نیز وظایف دستگاه های مختلف مشخص و ابلاغ شده که دبیرخانه در مقام مسئول کاهش اعتیاد در این حوزه نقش ناظر و مطالبه گر را دارد.
وی با بیان اینکه در تمامی حوزه فعالیت ها همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: اقدامات پژوهشی امری مهم در مبارزه با مواد مخدر است. با توجه به نتایج کارشناسی و پژوهشی، حوزه آموزش خانواده بعنوان عنصر اولیه در کاهش و پیشگیری از اعتیاد باید در اولویت قرار بگیرد.
شاه محمدی ادامه داد: این بخش به دنبال تقویت مهارت های زندگی، شیوه‌های فرزندآوری، فرزندپروری و برقراری تفاهم در خانواده است زیرا شیوه‌هایی که والدین در تربیت فرزندان خود به‌کار می‌گیرند، نقش اساسی در تامین سلامت روانی فرزندان آن‌ها و مبارزه با مواد مخدر دارد.
وی با بیان اینکه در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید به دنبال اجتماعی کردن مبارزه بود، گفت: آموزش از خانواده تا مدرسه، از مدرسه تا دانشگاه و از دانشگاه تا جامعه و انتقال آموزه های ضروری برای افزایش مهارت های زندگی راه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را هموارتر می کند
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی بیان کرد: به همین منظور در کنار آموزش های خانواده اولویت آموزش دانش آموزان و دانشجویان را نیز دنبال می کنیم.
شاه محمدی اضافه کرد: پیشگیری اولیه و آگاه سازی جوانان به خصوص دانش آموزان مقطع دوم متوسطه و دانشجویان جدیدالورود دانشگاه ها در سراسر استان هم اکنون در دستور کار قرار دارد. این گروه سنی به دلیل کنجکاوی و تبلیغات سوء کنونی در جامعه و فضاهای مجازی بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.
وی گفت: تنظیم تفاهم نامه ی متمرکز دبیرخانه شورای هماهنگی مواد مخدر با وزارت آموزش و پرورش در حوزه دانش آموزی و با دانشگاه ها در حوزه دانشجویی و همچنین تنظیم تفاهم نامه بومی با برخی دانشگاه های استان در زمینه پاکسازی و پیشگیری با حضور کارشناسان خبره امر از جمله اقدامات این بخش است.
شاه محمدی ادامه داد: در بخش دانش آموزی اولویت آموزش ها در مدارس حاشیه و مناطق روستایی به دلیل ظرفیت بالای آسیب پذیری مورد توجه است.
وی گفت: در خصوص آموزش در روستاها نیز با فرمانداران شهرستان ها بعنوان نماینده شورای هماهنگی تبادل نظر و طرح موضوع کرده ایم تا آموزش را به لایه های پایین در روستاها سوق دهیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی در ادامه به حوزه زنان بعنوان یکی از بخش های با آسیب پذیری بالا اشاره کرد و گفت: هم اکنون آمار شیوع به اعتیاد در زنان شیب تندی به خود گرفته است بنابراین طی هماهنگی و رایزنی با اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی به دنبال برنامه های پیشگیرانه و آموزشی در این بخش بودیم.
شاه محمدی افزود: از آنجاییکه مصرف داروهای زیبایی و لاغری با توجه به تبلیغات غلط در ماهواره و فضای مجازی مورد توجه زنان است و این داروها بیشتر در آرایشگاه عرضه می شود بخش آموزشی به فعالان این صنف مورد توجه است و با همکاری دفتر بانوان استانداری مربیانی جهت آگاهی بخشی صاحبان آرایشگاه و کارکنان آنان در این زمینه تربیت و درصدد برگزاری همایشی نیز هستیم.
وی ادامه داد: در زمینه باشگاه های بدنسازی آقایان و خانم ها نیز این آسیب پذیری وجود دارد بنابراین طی تعامل با اداره کل ورزش و جوانان آموزش در این بخش ها نیز آغاز شده است.
شاه محمدی گفت: در این مسیر مراکز بهداشت استان نیز در زمینه نظارت و بازرسی فعال هستند.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت نخبگان در حوزه درمان، پیشگیری و صیانت گفت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان از ایده ها و پیشنهادات افراد نخبه و صاحب نظر استقبال می کند زیرا اعتقاد این است که نگاه علمی و کارشناسانه مسیر دست یابی به موفقیت را کوتاه تر می کند.
شاه محمدی ادامه داد: متاسفانه در حوزه اعتیاد نقش خیرین خیلی پررنگ نیست در حالیکه در بخش های درمان، فرهنگ سازی و اشتغالزایی می توانند حضور موثری داشته باشند.
وی همچنین با اشاره به پتانسیل هنر بعنوان ابزار مهم در فرهنگ سازی و آموزش گفت: تفاهم نامه ای نیز با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص همکاری فرهنگی و هنری به جهت کاهش اعتیاد و پیشگیری و درمان منعقد شده است.
وی با بیان اینکه آگاهی بخشی در این زمینه باید در جامعه تسری پیدا کند، گفت: مبارزه اجتماعی با مواد مخدر در گرو آموزش و آگاهی است و رسانه ها در این زمینه نقش موثری دارند در همین خصوص با همکاری صدا و سیمای استان برنامه هایی تولید و پخش می شود که آماده دریافت پرسش و نظرات مخاطبان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.