خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی «وقایع استان» با حجت الاسلام هاشمی مشاور عالی استاندار/ بخش دوم/یاری گرِ روحانی

گفتگوی «وقایع استان» با حجت الاسلام هاشمی مشاور عالی استاندار/ بخش دوم/یاری گرِ روحانی

یکشنبه ۴ تیر ۹۶ شماره ۶۱۸
***
وقایع استان
عباس لعل بار
***
در تاریخ ۲۴ خرداد بخش نخست مصاحبه با حجت الاسلام هاشمی مشاور عالی استاندار منتشر شد، اینک در ادامه بخش دوم و پایانی مصاحبه را خواهید خواند.
فضای سیاسی حاکم بر کشور در سا لهای بین ۸۸ تا ۹۲ چگونه بود؟ در سالهای ۸۸ تا ۹۲ که متاثر از دهمین انتخابات ریاست جمهوری و حوادث پس از آن بود تقریبا احزاب و تشکل های سیاسی فعالیت قابل ملاحظه ای نداشتند و شرایط برای فعالیت بسیار سخت بود. فعالان سیاسی هم حضور خود را بطور محسوسی کمرنگ نموده و فعالان دانشجویی به شدت تحت تاثیر فضای سیاسی حاکم تقریبا منفعل شده و برخی از دانشجویان هم امکان ادامه تحصیل را از دست داده بودند. در یک نگاه اجمالی در فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی رکود نسبی حکمفرما بود. همین امر سبب شده بود که فضای یاس و فضای بی عملی و بی تحرکی بجای فضای نشاط و تحرک قرار بگیرد. تحریم های ظالمانه روز به روز تشدید می شد و جریان های افراطی با تحرکات معناداری فضای خوف را دامن می زدند و به همین جهت تنها راه برون رفت از این فضا راه مردمسالاری دینی و صندوق های رای و مشارکت گسترده در انتخابات بود. البته بودند کسانی که دیگر راهی برای خروج از این فضا متصور نبودند.
ادامه از صفحه اول: بنابراین باور داشته و داریم که می بایست با تلاش و امید در جهت تقویت اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی به انتخابات کمک کنیم و مشارکت حداکثری برای انتخابات را به عنوان یک تکلیف و یک وظیفه اجتماعی و سیاسی و حتی تکلیف دینی برای حمایت همه جانبه از نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی پی بگیریم. بر همین اساس با تمام نیرو و توانی که داشتیم به همراه دوستانمان، فعالان سیاسی و احزاب و تشکل ها در حمایت از دکتر روحانی به پا خواسته و به فضل الهی توانستیم حماسه ۲۴ خرداد ۹۲ را خلق کنیم.
عموما فعالان سیاسی و احزاب علاقمند به حضور مردم بودند و با اتفاقاتی که بعد از انتخابات ۸۸ رخ داده بود برخی نگران شده و براساس یافته های خودشان دیگر امیدی به حضور در انتخابات و پیروزی نمی دیدند و لذا من به یاد دارم که برخی از فعالان سیاسی را که دعوت به همکاری می کردیم رسما امتناع می کردند و از همراهی و همکاری اجتناب می نمودند و برخی دیگر همکاری شان را منوط و مشروط به ائتلاف بین کاندیداهای اصلاح طلب و اعتدالگرا نموده و بعد از ائتلاف همکاری کردند که در نهایت تحت یک ستاد با نام ستاد دکتر روحانی مشارکت نمودند.

پس از روی کار آمدن دولت، وضعیت برای دولت تدبیر و امید را چگونه توصیف می کنید؟
دولت در دوره یازدهم از بدو تشکیل کابینه تا پایان دولت با مشکلات عدیده ای مواجه بود. فشارهای سنگینی که از سوی منتقدین و مخالفین دولت بر آن تحمیل می شد کار را برای دولت بسیار سخت کرده بود. البته با توجه به ایجاد محدودیتها از سوی مجلس وقت باید بپذیریم که دولت در برخی موارد امکان بکارگیری نیروهای رده اول خود که برای مدیریت وزارتخانه ها در نظر گرفته بود نداشت که این امر باعث شد بر مشکلات افزوده شود. فلذا برای اینکه بتواند با صبر و حلم و حفظ آرامش و همچنین تعمیق فضای امید ناچارا با نیروهای رده دوم و شاید در برخی موارد تا رده چهام با مدارا کار را پیش برد، تغییری که ضرورت داشت را اعمال ننمود و در نتیجه تغییراتی که خواست مردم بود در همه حوزه ها لحاظ نگردید و یا در نیمه کار متوقف شد. در استانها فشار و شرایط حاکم، بر مدیریت ارشد استان محدودیت هایی ایجاد نمود و در یک فضای محدود می بایستی تغییرات پیگیری می شد. از یک سو شرایط اعلام شده برای بکارگیری نیروها از درون دولت و از سویی فشارهای بیرونی که اجازه نمی داد، نماینده عالی دولت بتواند تغییرات مطلوبی را در مدیریت استان اعمال کند. هر چند در برخی انتصاب ها مطلوب عمل شد ولی در بسیاری از مهمترین ویژگی که باید مدیران دولت می داشتند یعنی حمایت جدی از دولت و همسویی با اعتدالگرایان و اصلاح طلبان خبری نبود. در نتیجه سیاست های دولت در کلان و استانی تا جایی که مدیران همراه و همسو بودند پیگیری می شد و در باقی قسمتها متوقف می گردید چرا که افراد دلسوز دولت در آن بخش ها حضور نداشتند. فلذا با گذشت ۴ سال از عمر دولت یازدهم همچنان برخی از مدیران دولت قبل بر کرسی مدیریت باقی مانده اند و امکان تغییر آنها میسر نشده است. ضرورت دارد که برای اجرای سیاست های دولت اجازه داده شود تا دولت از نیروهای توانمند و همفکر و همسوی خودش بویژه در حوزه سیاسی بهره ببرد.

در پایان اگر توصیه ی خاصی دارید بفرمایید.
بنده در پایان چند نکته را عرض نمایم، یکی این که دولت یازدهم در روزهای پایانی خود و در آستانه استقرار دولت دوازدهم قرار دارد. لازم می دانم یادآوری کنم که یکی از مهمترین عوامل افزایش امید و اعتماد علاوه بر برنامه های دولت تدبیر و امید که با گفتمان اعتدال همراه بود و در کشور موج حضور گسترده مردم را در انتخابات ۹۲ به همراه داشت، تاکیدات مقام معظم رهبری به طور پیوسته برای حضور گسترده مردم در انتخابات بود. وی حتی در خواست کردندکسانیکه نظام را قبول ندارند برای ایران به پای صندوق بیایند و حکم ایشان مبنی بر امانت و حق الناس بودن رای مردم، توانست اعتماد جامعه را نسبت به حضور در پای صندوق های رای تضمین نماید. در سالهای ۹۲ تا ۹۶ نیز همواره حمایت های ایشان ازدولت از موضوع برجام برای حل مسئله هسته ای ایران تا مسائل دیگر توانسته دولت را یاری کند، ضرورتا یادآوری می کنم همه ما بایستی از رای اکثریت در کشور تمکین نموده و به تبعیت از رهبری دولت را حمایت کنیم و با همدلی و همراهی بتوانیم در دولت دوازدهم مشکلات کشور را با تدبیر دولت حل کنیم.
نکته بعدی که باید به آن اشاره نمایم، این است که طبیعتا مردم با حضورشان در پای صندوق رای برنامه های دولت را تایید و امضا کردند و خواهان به اجرا در آمدن برنامه های دولت هستند. دولت هم می بایست با اهتمام هر چه تمام نسبت به تحقق وعده ها و تامین رضایت عمومی در رسیدن به اهداف تلاش نماید که در این راه یکی از بهترین فرصت ها برای تامین اهداف دولت بهره مندی از نیروهای توانمند همراه معنا پیدا می کند که در این فرصت بدست آمده در دولت دوازدهم اعتماد به نسل جوان است و بهره گیری مناسب و حداکثری از نیروهای جوان می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.
بار دیگر به شخصیت دکتر روحانی اشاره ای کـوتــاه می نمایم. دکتر روحانی به عنوان فردی که از بدو نهضت همراه امام و انقلاب بوده است هم اکنون رییس جمهور تمامی مردم کشور می باشد. روحانی با سابقه پربار و برجسته حوزوی و دانشگاهی توانسته است سالها در مناصب مختلفی که به عهده اش گذاشته اند از پس تمام آنها بر آمده و نقش خود را بخوبی ایفا بنماید. نزدیکی دکتر روحانی با معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی رفسنجانی وسایر بزرگان نظام خود بیانگر این است که و این شایستگی را دارد که تمامی مردم، گروه ها و نحله های سیاسی اصلاح طلب، اعتدالگرا و اصولگرا که دلسوز ایران، انقلاب و اسلام هستند، به روحانی اعتماد نموده و یاریگرش باشند تا بتوانند کشور را از مشکلاتی که در آن گرفتار است خارج نموده و سربلندی را برای مردم و کشور به همراه بیاورد.با نگاهی به سوابق وی به وضوح اعتماد مقام معظم رهبری به او مشهود است به طوری که علاوه بر سابقه متمادی همکاری و دوستی با یکدیگر، بیشترین حضورهای وی با حکم مقام معظم رهبری بوده حضور ۱۶ ساله به عنوان نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی و یا فرماندهی پدافند هوایی کل کشور با حکم ایشان در سال ۶۴ نمونه هایی از این اعتماد متقابل می باشد. در کنار این سابقه حضور وی در مجلس شورای اسلامی هم باعث شده دکتر روحانی تجربیات بیشماری بدست آورد و اینک باید به عنوان یکی از سرمایه های نظام و کشور از وی نهایت استفاده را برای حل مشکلات و توسعه کشور نمود. در پایان تاکید می کنم ما باید هم زمان جمهوریت و اسلامیت نظام را تقویت نموده و برای حفظ هر دو کوشش کرده و در جهت اعتلای جمهوری اسلامی تلاش خود را بکار گیریم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.