خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی اختصاصی «وقایع استان» با« غلامحسین کرباسچی»/هنر دیپلماسی مدبرانه

گفتگوی اختصاصی «وقایع استان» با« غلامحسین کرباسچی»/هنر دیپلماسی مدبرانه

یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ شماره ۵۷۹
****
عباس لعل بار
وقایع استان
****
آخــر هفته گذشته در حالی که ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در ساوه و اراک خود را آماده میزبانی از غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران و از چهره های پرنفوذ اصلاح طلبان می کردند به دلیل اعمال فشار از سوی برخی جریان های منتقد دولت سخنرانی وی در هر دو شهر لغو شد. حزب کارگزاران سازندگی از احزاب تاثیرگذار در جریان اصلاح طلب بوده و هست و بنظر می اید که حساسیت ها روی اعضای این حزب به همین دلیل بیش از افراد دیگر می باشد. پیشتر برای فائزه هاشمی، دیگر عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی ایران در جریان مراسم افتتاح ستاد روحانی در اراک اعمال محدودیت شده و روایت های متفاوتی از دلایل این محدودیت از سوی مسئولین مطرح گشته بود. از سویی شورای تامین استان اعلام کرده بود نقشی در لغو سخنرانی فائزه هاشمی نداشته و حکم دادستانی مانع از این امر شده و از سویی دیگر فرزند آیت الله هاشمی شورای تامین را بابت لغو سخنرانیش مورد نقد قرار داد. با این وجود در حالی که از مدتی پیش خبر حضور غلامحسین کرباسچی در فضای مجازی پیچیده بود، اما از روز چهارشنبه گروهی از خانواده های شهدای مدافع حرم استان با انتشار بیانیه از شورای تامین استان خواستار لغو سخنرانی کرباسچی در اراک و ساوه شدند. البته همزمان خبرهایی از مخالفت نماینده ولی فقیه در استان نیز به گوش رسید تا اینکه روز پنج شنبه تجمع تعدادی از خانواده های شهدا با همراهی منتقدان دولت باعث شد که حضور دبیرکل حزب کارگزاران در اراک و ساوه به کلی ملغی شود. اما ماجرای اعتراض ها به حضور کرباسچی ریشه در چه داشت را در گفتگوی کوتاه روزنامه وقایع استان با وی بخوانید:
غلامحسین کرباسچی اواسط هفته گذشته برای افتتاح ستاد روحانی به اصفهان می رود و در آنجا سخنانی می گوید که برداشت های اشتباهی از آن می شود. وی در این باره می گوید: متاسفانه از کل صحبت های من ۲۸ثانیه را به صورت تقطیع شده در شبکه های اجتماعی پخش کرده اند و گفتند کرباسچی به مدافعان حرم توهین کرده است.
وی افزود: آن بخش از اظهارات من بیش از ۲ دقیقه است و فقط قسمت تقطیع شده آن پخش گردیده، متن آن صحبت‌ها موجود است و به طور کامل همه چیز روشن است.
کرباسچی ادامه می دهد: درباره صحبتهای اصفهان وجوسازیهای همزمان کیهان وفارس وصداوسیما و پناهیان باید بگویم که من اصلا نگفتم باداعش یا دیگر تروریستها که درحال جنگ و آدم کشی و جنایت هستند مذاکره شود یا مقابله نشود یا خدای نکرده به شهدا و مدافعین امنیت کشور اهانتی شود، اینها دروغ هایی است که هروقت این حضرات منطقی درتبلیغات انتخاباتی ندارند، راه میاندازند و می خواهند از احساسات مذهبی خانواده شهدا و تحریک افراد استفاده کنند مثل ماجراهای سال ٧۶ و کارناوال معروف. وی اظهار داشت: متاسفانه براحتی دروغ می گویند و تحریک می کنند و هیجانی ایجاد می کنند که ازپاسخگویی به آنچه در دولت نهم و دهم سر این کشور آوردند خلاص شوند. من اصلا نگفتم با داعش وتروریستها مذاکره کنید، هیچ توهینی نکردم. من گفتم درکنارهمه کارها این دولت معتقد است و باید ازدیپلماسی هم کمک بگیرد. دیپلماسی با کشورهای پشتیبان تروریستها، با عربها، با ترکها که حمایتهای مالی و تسلیحاتی اینها قطع شود. همان کاری که دارد می شود و مؤثر است. یادمان نمی رود قبل ازدولت نهم مرحوم آیت الله هاشمی چگونه با ارتباطات سیاسی و ملاقاتها، خشونت گرایان وهابی را در عربستان منزوی کرده بود. وقتی امام جماعت مسجد مدینه حرف ناپسندی علیه شیعه و ایران زد ملک عبدالله او را عزل نمود؛ اما بعدها و در دولت نهم و دهم بگونه ای عمل شد و رییس دولت رفتاری کرد که نه تنها عربها و کشورهای دیگرهمسایه که جو جهانی علیه ما تحریک شد. همه تروریستها راتقویت کردند و خشونت و کشتار راه انداختند. همه حرف من این بود که این دولت می خواهد با دیپلماسی و سیاست ورزی مدبرانه هزینه نیروهای عزیز امنیتی را کاهش دهد. با این حال روز پنج شنبه دادستان ساوه مخالفت خود را با حضور کرباسچی اعلام و مراسم افتتاح ستاد روحانی در ساوه بدون حضور وی و با سخنرانی رییس ستاد روحانی در استان برگزار شد.
در اراک هم آنگونه که دبیرکل کارگزاران سازندگی به خبرنگار ما گفت به دلیل تماس تلفنی استاندار و درخواست وی از عدم حضورش در اراک سخنرانیش لغو شده و در نهایت فرصت حضور کرباسچی در استان فراهم نشد. این در حالی است که پیش تر استاندار تاکید کرده بود زمانی که سخنرانی از هر جناح دارای پرونده قضایی و یا حکمی مبنی بر عدم اجازه سخنرانی، نداشته باشد می تواند به ایراد سخنرانی پرداخته و محدودیتی برای آن ایجاد نخواهد شد. حال سوال اینجاست که چرا استاندار به سخنان خود پایبند نیست و در حالی که غلامحسین کرباسچی مشکلی برای سخنرانی نداشته با محدودیت روبرو می شود. باید پذیرفت که برای برگزاری یک انتخابات پر شور و با مشارکت بالا نیاز به حفظ آرامش و امنیت برای مردم است و اگر این امر موثر نشود ممکن است بسیاری از مردم جامعه حاضر به مشارکت در انتخابات نباشند که این امر به طور حتم شایسته نخواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.