خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» به مناسبت هفته ملی سلامت مردان/در خطر فراموشی

گزارش «وقایع استان» به مناسبت هفته ملی سلامت مردان/در خطر فراموشی

یکشنبه ۸ اسفند ۹۵ شماره ۵۳۹

فرشته غلامی
وقایع استان

هفته ملی سلامت مردان هم پایان یافت و در این میان مردان ایرانی همچنان با بیشترین میزان مرگ و میر و مقابله با بیماری دست به گریبانند.
سال ۸۵ بود که به پیشنهاد شبکه چهار سیما و سپس دفتر سلامت خانواده موضوع سلامت مردان به عنوان یک موضوع حساس و البته حیاتی تبدیل شد تا روز اول اسفند را به این نام، نام گذاری کنند. پس از آن هم روز سلامت مردان به هفته سلامت مردان تغییر کرد. در حالی که در این هفته بازار ویزیت های رایگان برای مردان و انواع همایش ها و سخنرانی های مسئولان داغ داغ بود اما با پایان این هفته همچون سال های قبل دیگر کمتر مسئولی به فکر مردان می افتد و آنها می مانند و انواع بیماری ها.
اکنون حدود یک دهه است که از نامگذاری هفته سلامت مردان می گذرد. مردانی که پایه توسعه اقتصادی جامعه محسوب می شوند و بیشتر از نیمی از اقشار جامعه را به خود اخصاص می دهند. اما همین مردان نسبت به زنان کمتر به سلامت خود اهمیت می دهند و این می تواند به هر علتی باشد یا شرایط سخت کار و عدم فراغت و یا هر علتی دیگری و همین امر سبب می شود که میزان مرگ و میر و بیماری در مردان بالاتر باشد.
جمعیت مردان کشور در سرشماری سال ۱۳۹۰، ۳۷ میلیون و ۸۰۵ هزار نفر است که ۵۰ و نیم درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است اما عوامل بیشتری سلامت نیمی از جامعه را به خطر می اندازد.
براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، مردان پنج برابر بیشتر از زنان در خطر حوادث ترافیکی قرار دارند، اعتیاد در مردان ۱۰ برابر زنان و سقوط از ارتفاع سه برابر عنوان شده است، از طرفی مردها پنج برابر بیش از زنان در معرض آسیب های ناشی از حوادث قرار دارند و این امر مرگ و میر مردان را نسبت به زنان افزایش می دهد.
در بحث سرطان ها در مقابل هر ۱۰۰ زن ۱۳۰ مرد به سرطان مبتلا می شوند که شایع ترین آن سرطان های معده، ریه، خون، کبد و پروستات است و در همین راستا تغییر الگوی زندگی امری ضروری است و با تغذیه مناسب باید وزن خود را به منظور ارتقای سلامت خود در حد ایده آل حفظ کنند به طوری که اندازه دور شکم مردان باید کمتر از ۹۰ سانتیمتر باشد چرا که تجمع چربی در این ناحیه احتمال ابتلا به بیماری های غیر واگیر همچون دیابت، افزایش فشار خون و به تبع آن ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.
یکی از مشکلات دیگر جامعه مردان که امسال با جدیت مورد بحث قرار گرفته است، ناتوانی جنسی است که در ۳۰ درصد آقایان شایع و می تواند پایه های یک زندگی را دچار تزلزل کند.
ناتوانی جنسی مردان در هر سنی می تواند اتفاق بیافتد، ولی با درمان خودسرانه این ناتوانی مشکلات به بار می‌آید. بهترین انتخاب، مشاوره با پزشک متخصص است تا بتوان با اطمینان بیشتر این مشکل را رفع کرد چرا که مردان سالم پشتوانه ای مناسب برای خانه و خانواده هستند و با جدی گرفتن سلامت خود بالاترین حمایت را از خانواده خود به عمل می آورند.
مشکل جنسی در مردان به یک تابو در جامعه تبدیل شده است و کمتر مورد توجه قرار می گیرد و همین امر سبب شده است که تبلیغات شبکه های ماهواره ای و مجازی به انواع و اقسام قرص ها و داروهایی بپردازند که نه تنها در این موارد بازدهی کافی را ندارد، چه بسا که ضرر و زیان بیشتری به این افراد وارد می کند.
مدیرکل دفتر اطلاعات آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور درباره واقعه فوت در کشور در شش ماهه نخست، سال ۱۳۹۵ نیز گفته بود ۱۸۰ هزار و ۵۲۵ مورد فوتی در کشور اتفاق افتاده که از این تعداد ۱۰۲ هزار و ۲۲۹ مورد را فوت ‌شدگان مرد و ۷۸ هزار و ۲۹۶ مورد را زنان به خود اختصاص داده ‌اند.
به گفته علی اکبر محزون آمارهای مرگ و میر نشان می‌ دهد که بیشترین تعداد افراد فوت شده در کشور را مردان به خود اختصاص داده‌اند؛ به طوری که به ازای فوت هر ۱۰۰ زن، ۱۳۰ مورد فوت مردان به ثبت می‌رسد.
مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی ، یزدان خسروی هم میزان فوت در استان را به طور متوسط در هرروز ۲۱ مورد و در ماه ۶۴۳ مورد عنوان کرده که از این تعداد دو هزار و ۸۷۷ مورد مربوط به مردان و دو هزار و ۲۶۷ مورد را زنان تشکیل داده اند.
مردان استان مرکزی نیز همچون سایر شهرهای کشور تحت تاثیر مشکلات شغلی، فشارها و حوادث کاری قرار دارند که براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ بیش از ۷۱۵هزار نفر از جمعیت استان را مردان به خود اختصاص داده اند.
میزان سکته های مغزی و قلبی، انواع سرطان ها و بیماری های غیر واگیر و حوادث ترافیکی و کاری مردان را بیشتر در معرض خطر قرارداده است به دلیل اینکه این افراد کمتر به سلامت خود توجه دارند و در صورت وخیم نشدن سلامتی خود به پزشک مراجعه نمی کنند متحمل خطرات بیشتری می شوند این گفته معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی است که دلیل برگزاری هفته سلامت را هم این مسئله عنوان می کند.
عباس اسماعیلی بی توجهی مردان به سلامت را به عنوان یک معضل در جامعه برشمرد که چکاب مردان در وقت اداری را راه حلی مناسب برای آن می داند.
همانطور که گفته شد امسال در هفته سلامت موضوع اصلی به ناباروری در مردان اختصاص داشت که علت این امر نگرش اشتباه جامعه در مورد ناباروری یک زوج و نسبت دادن علت ان به بانوان است که به گفته سوپروایزر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی ۴۰ درصد علت ناباروری ها به علت مشکلات مردان است که می تواند علت هایی چون ژنتیکی و مشکلات دستگاه تناسلی باشد که برای آن آزمایشات ژنتیکی و یا خون گرفته می شودو بسیاری از این ناباروری ها قابل رمان هستند.
سلامت مردان از اموری است که می توان با تغییر در الگوی زندگی خود همچون تغذیه سالم همراه با پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و چربی به میزان کافی، به حداقل رساندن مصرف نمک، قند و شکر و گنجاندن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خود، انجام فعالیت فیزیکی و ورزشی، نوشیدن آب به میزان کافی و روزانه هشت لیوان، داشتن خواب کافی به میزان هفت تا ۹ ساعت در شبانه روز و محیط کاری مناسب و فاقد استرس، پرهیز از مصرف قلیان، سیگار و دخانیات و مواد مخدر و توجه به بهداشت فردی و جنسی خود و سلامت روحی مسیر زندگی توام با سلامت خود را دنبال کنند.
گرایش مردان به رفتارهای نا مناسب بهداشتی، بی توجهی به جستجوی خدمات پزشکی مورد نیاز و نیز عدم اشتغال به فعالیت‌های ورزشی و شرایط کاری خطرناک، زمینه ساز بروز وضعیت نامناسبی موسوم به «بحران خاموش سلامت» در حوزه سلامت مردان شده است.
بنابراین پرداختن به موضوع «سلامت مردان» از آن جهت حائز اهمیت است که از یک سو غفلت از موضوع سلامت مردان درد و رنج قابل توجه و هزینه‌های گزاف و غیرقابل اجتنابی را بوجود می‌آورد و از سوی دیگر این مفهوم علاوه بر اثرگذاری بر کیفیت زندگی مردان، تاثیر شگرفی بر اطرافیان آنها نیز خواهد گذاشت. چرا که افزایش سن امید به زندگی زنان، موجب گردیده آنها همواره در طول حیات خود شاهد بیماری و درگذشت پدران، برادران، پسران و همسرانشان باشند. اکنون نیز که ۱۰ سال از این نامگذاری می گذرد باید راهکار جدی ای را در پیش گرفت و نباید توجه مسئولین فقط به یک هفته اول اسفند به عنوان هفته سلامت مردان آن هم صرف رفع تکلیف باشد و پس از آن تاریخ، این مهم مورد غفلت و بی مهری قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.