خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» به بهانه آغاز هفته جهانی سلامت مردان/جنس بی خیال

گزارش «وقایع استان» به بهانه آغاز هفته جهانی سلامت مردان/جنس بی خیال

چهارشنبه ۲۴ خرداد ۹۶ شماره ۶۰۹
***
وقایع استان
سحر یاری
***
شب ها از صدای سرفه اش همه از خواب بیدار می شدیم. مادربزرگ برایش یک لیوان آب می برد و می گفت: فردا دیگر باید برویم دکتر، مینا یک دکتر خوب سراغ دارد برایت نوبت هم گرفته ایم. لیوان آب را کم کم سر می کشید و وسط حرف های مادربزرگ سرش را تکان می داد و باز فردا تا از خواب بیدار می شدیم می فهمیدیم که آقابزرگ رفته نشسته توی کارگاه کفاشی اش و کفش ها را تعمیر می کند و وقتی مادربزرگ می رود سراغش می گوید: ببین کار مردم مانده است و چند جفت کفش توی کارگاه را نشان می دهد.
بعضی روز ها مادر چادرش را سر می کرد و می رفت جلوی در کارگاه، من هم همراهش می رفتم فقط به امید آن شکلاتهای خوشمزه توی دخل؛ این جمله اش یادم است که محکم می گفت: مرد اگه کارش بیفته به دکتر تمومه دخترم…؛ آقابزرگ در یکی از همان شب های سرفه های متمادی دیگر از خواب بیدار نشد در حالیکه دکتر گفته بود عفونت کهنه ای بوده که می توانست در مرحله اول درمان شود.
هنوز در میان خیلی از مردها مساله سلامتی بسیار کم اهمیت است. در بیشتر موارد مردها نمی خواهند بیماری و ناتوانی خود را باور کنند و همین باعث می شود که برای سلامتی جسم و روان خود هیچ برنامه ای نداشته باشند.
محسن ۴۹ ساله در یک کارگاه ریخته گری کار می کند، وی به تازگی مشکل پروستات پیدا کرده است، او می گوید: برای من در ابتدا دردهایی که داشتم خیلی جدی نبود، بعد که دردها بیشتر و علائم دیگری که آزاردهنده تر بود و به نوعی نمی شد از خانواده پنهان کرد بیشتر شد مجبور به پیگیری شدم.
وی ادامه داد: من از وقتی که یادم می آید کار کرده ام، شرایط مالی مطلوبی دارم ولی هرگز به اینکه باید ورزش کنم، رژیم غذایی مناسب داشته باشم و خیلی چیزها اهمیت نمی دادم از دید من این ها کارهای زنانه ای بود.
محسن می گوید: برایم روزهای سختی بود اینکه فکر کنی ناتوان شده ای و همه اعضای خانواده ات مراقبت هستند. از دید من مرد یعنی یک موجود شکست ناپذیر و من شکست خورده بودم.
غلامرضا ۳۰ ساله مربی کاراته است، او می گوید: اینکه مردها اغلب به سلامتی خود اهمیت نمی دهند بیشتر به این تصور که آن ها موجودات قوی ای هستند بر می گردد.
وی ادامه می دهد: پدر من بر اثر مصرف زیاد سیگار دچار سکته قلبی شد؛ او حتی لحظه ای هم فکر نکرد این عادت بد را برای سلامتی خود کنار بگذارد.
غلامرضا اضافه می کند: بیماری فقط برای زنان و کودکان نیست. اینکه ما ورزش کنیم یا در صورت مشاهده علائمی مشکوک به دکتر مراجعه کنیم. بچه بازی و سوسول بازی نیست بلکه احترام به تن و بهداشت خودمان است.
وی می گوید: مردها اگر اعتقاد دارند که تکیه گاه وحامی خانواده اند پس باید به این نکته هم توجه داشته باشند که این ها در سایه سلامتشان برای خانواده شان تامین می شود پس برای پدر، همسر و پسر خوب بودن باید سلامت جسم و روان داشت.
سجاد اما همچنان از آن دست مردهایی است که می گوید نباید با هر مورد جزئی به پزشک مراجعه کرد زیرا تن مردان قدرت بیشتری نسبت به زنان دارد.
او در پاسخ به اینکه در مورد بیماری های شایع مردان چه می داند، می گوید: مگر بیماری مخصوص مردان هم داریم، اگر خانواده و زن و بچه ها آدم را اذیت نکنند هچ مردی مریض نمی شود.
وی ادامه می دهد: باور کنید همین خرج بالا و توقع های بچه ها ممکن است مرا از پا دربیاورد نه مریضی خاصی.
این تفکر که مردان باید قوی باشند همچنان در جامعه ما وجود دارد. امروز آغاز هفته جهانی سلامت مردان است. سلامت مردان موضوعی است که موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه و توسعه کشور را در پی خواهد داشت. برخلاف تصور مردان نسبت به زنان در معرض فاکتور های خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیاد و استرس شغلی در آنها بیشتر است از سوی دیگر مردان کمتر به پزشک مراجعه نموده و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می اندازند.
به گفته پزشکان، افراد از ۵۰ سالگی در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند ولی مردان ۱۰ سال زودتر به بیماری‌های قلبی دچارمی‌شوند و این به آن معنی است که باید از ۴۰ سالگی مراقب عوامل پرخطر باشند.
مردان با زنان تفاوت های اساسی دارند ازجمله در نیازهای تغذیه ای زنان به مواد مغذی خاصی در طول دوران بارداری و شیردهی نیاز دارند در حالی که مردان برای حفظ توده استخوانی، عضلانی و پیشگیری از سرطان پروستات به موادمغذی دیگری نیازمند هستند. بسیاری از مردان به نیازهای غذایی خود توجه چندانی نشان نمی دهند و از بهترین موادغذایی که سلامت آن ها را تضمین می کند غفلت می ورزند.
انجام آزمایش درست در زمان مناسب یکی از مهمترین کارهایی است که یک مرد می تواند برای سلامت خود انجام دهد. انجام آزمایش باعث تشخیص زودهنگام بیماری می شود، قبل از اینکه حتی علائم ظاهر شوند، پس درمان ساده تر می شود.
در مجموع مشکلات کاری، دغدغه معاش، اعتقاد به باورهای نادرست فرهنگ سلامت مجموعه عواملی هستند که سلامت مردان را به خطر انداخته اند.
غفلت از این موضوع، درد و رنج قابل توجه و هزینه های گزاف و غیر قابل اجتنابی را به وجود می آورد و از سوی دیگر علاوه بر اثر گذاری بر کیفیت زندگی مردان، تاثیر زیادی بر اطرافیان آنها هم می گذارد.
متاسفانه بسیاری از مردان بر این باورند که داشتن نقش اجتماعی زنده و پویایی دلیل سلامت آنهاست و به همین دلیل به سلامت روح و جسم خود توجهی نمی کنند. مردان علاوه بر بیماری های جسمی در معرض بیماری های کار و آسیب هایی ناشی از حوادث و نزاع ها نیز هستند، بیماری های رفتاری و جنسی نیز در مردان بیشتر از زنان است. بنابراین سلامت مردان تنها به سلامت جسمی آن ها بر نمی گردد سلامت رفتار و روان مردان، سلامت جنسی و بیماری های مزمن از مسائلی است که در بهداشت و سلامت مردان باید مورد توجه قرار داد. بنابراین مواردی چون مصرف سیگار، الکل، مواد مخدر، رفتارهای پرخطر جنسی، ناتوانی جنسی، بیکاری، مشکلات اقتصادی، همه و همه مردان را مستعدتر از زنان در برخی بیماری ها می کنند.
در ادامه نگاهی داریم به چند بیماری شایع در مردان سرطان پروستات، یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها و علل مرگ ‌و میر بین مردان است که متخصصان اورولوژی می‌توانند به سادگی و حتی پیش از بروز نشانه‌هایش، آن را شناسایی کنند و جلوی پیشرفت سریع و مرگ و میر ناشی از آن را بگیرند. بنابراین، متخصصان جامعه سرطان آمریکا به تمام مردهای بالای ۵۰ سال، بدون سابقه خانوادگی ابتلا و مردهای بالای ۴۰ سال با سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پروستات توصیه می‌کنند حتما آزمایش‌های سالیانه لازم برای تشخیص و درمان زودرس این بیماری را انجام بدهند. علاوه بر سرطان پروستات، بیماری‌های دیگری هم هستند که معمولا بیشتر مردها را درگیر خود می‌کنند سرطان بیضه، فشارخون بالا،کلسترول خون بالا، سرطان پوست، دیابت نوع ۲، گلوکوم، سرطان کولورکتال ( روده بزرگ) از جمله بیماری های شایع در مردان است.
تغذیه صحیح و فعالیت فیزیکی مناسب از شیوه های زندگی سالم است که مردها باید به آن توجه کنند. متاسفانه در بسیاری موارد مردها زمانی به پزشک مراجعه می کنند که خیلی دیر شده است در حالیکه ۵۰ درصد از بیماری های مردان قابل درمان و پیشگیری است. هفته سلامت مردان می تواند فرصتی باشد تا با فرهنگ سازی و انجام برنامه های آگاهی دهنده مردان را نسبت به اهمیت سلامتشان حساس تر کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.