خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از کمیته حمایت قضایی از صنعت و سرمایه گذاری استان/الطاف قوه قضا

گزارش «وقایع استان» از کمیته حمایت قضایی از صنعت و سرمایه گذاری استان/الطاف قوه قضا

سه شنبه ۲۰ تیر ۹۶   شماره ۶۲۷

*** قائم‌مقام رییس کل دادگستری‌ استان: مجموعه دادگستری به شرکت هپکو کمک‌های بسیاری کرده است و اگر این کمک‌ها نبود اکنون این مجموعه‌ هم به وضعیت آونگان دچار می‌شد

***

وقایع استات

عباس لعل بار

***

این روزها دوباره مشکلات کارگران صنایع استان بویژه در شهرهای اراک و ساوه تیتر اول رسانه ها شده و مسئولان هم تا می توانند با حرف ها و جلساتی که مشخص نیست چه نتایجی را به همراه دارد که اعتراض کارگران پایان نمی یابد، سر خود را گرم می کنند. خبر تعطیلی دو هفته ای شرکت هپکو و مرخصی اجباری کارگران باعث شد تا بسیاری نسبت به اقدامات انجام شده تاکنون هم بدبین شوند. خریدار جدید شرکت هپکو که به تازگی اداره این شرکت را به عهده گرفته تاکنون نتوانسته رضایت کارگران را جلب کند و با شرایطی که هپکو دارد نمی توان انتظار معجزه توسط این خریدار را داشت.
در این بین یکی از جلساتی که توسط مسئولان برگزار می شود تحت عنوان کمیته حمایت قضایی از صنعت و سرمایه‌گذاری استان است که پس از بخشنامه ریاست قوه قضائیه در تمام کشور با عضویت رییس کل دادگستری، رییس دادگاه‌ها، دادستان مرکز استان، بازرسی کل و سازمان صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد. در جلسه اخیر این کمیته به مشکلات کارگران و بطور ویژه مشکلات کارگران هپکو هم پرداخته شد.
به گزارش وقایع استان به نقل از تسنیم، قائم‌مقام رییس‌کل دادگستری‌ استان مرکزی در این جلسه بیان کرد: مجموعه دادگستری به شرکت هپکو کمک‌های بسیاری کرده است که اگر این کمک‌ها نبود اکنون این مجموعه‌ هم به وضعیت آونگان دچار می‌شد و باید بگوییم که از سال گذشته تاکنون نیابت‌ تعطیلی برخی از واحدها مکرر درحال ارجاع است.
وی افزود: با ادامه این مسائل مجموعه دادگستری به ناچار باید با کارگری مقابله کند که حق قانونی دارد و به این سبب از مسئولان درخواست داریم از حقوق کارگران نگذرند و به یاد داشته باشند صبر مجموعه دادگستری هم اندازه‌ای دارد و اگر دریابیم که علی‌رغم این حجم از تلاش‌ها هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود بطور قطع نسبت به تغییر رویه برخورد در این زمینه اقدام می‌کنیم.
فرشید محمدحسینی‌طاهری ادامه داد: رویه پرداخت حقوق و معوقات کارگران باید به‌گونه‌ای باشد که آنها رضایت کامل داشته باشند زیرا کارگران قشر ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه هستند و همه ما باید به خاطر داشته باشیم که اگر امروز به جایی رسیده‌ایم از قبال زحمات کارگران است که باید قدردان این زحمات باشیم.
در جلسه اخیر این کمیته فرشید محمدطاهری قائم‌مقام رییس‌کل دادگستری‌کل استان مرکزی با بیان اینکه دستگاه‌های خط تولید برخی از واحدهای تولیدی با شکایت طلبکاران توقیف و به مزایده گذاشته شده است گفت: توقیف و به مزایده گذاشتن دستگاه‌های خط تولید ممنوع است.
وی ادامه داد: زیرا چرخه تولید واحدهای تولیدی و صنعتی نباید متوقف شود که به این سبب از مدیرکل راه‌وشهرسازی، رییس سازمان ثبت و اسناد و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی درخواست تشکیل جلسه‌ای در این زمینه را داریم و تاکید ما بر این است که خطوط تولید از مقوله توقیف مستثنی هستند.
قائم‌مقام رییس‌کل دادگستری‌کل استان مرکزی تصریح کرد: اصلی‌ترین هدف تشکیل این کمیته رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان است اما در قبال آن از مسئولان واحدهای دارای مشکل درخواست داریم که معوقات پرداختی کارگران تسویه شود که مانع از تحصن و تجمع‌های کارگری شود.
محمدحسینی‌طاهری ادامه داد: مسئولان واحدهای صنعتی باید چند نفر از کارگران و یا فعالان مجموعه خود را به‌عنوان ناجیان مصالحه برگزینند تا به توجیح کارگران و توضیح وضعیت برای آنها بپردازند و آنها را متقاعد کنند که مسئولان ارشد مجموعه به فکر پرداخت معوقات و سایر هزینه‌های آنها هستند اما در این زمینه معضلاتی هم وجود دارد که با صبر و تحمل برطرف می‌شوند.
وی عنوان کرد: اگر ما بخواهیم شرایط را به نفع سهام‌دار و یا متولیان نگهداریم به کارگران این مجموعه‌ها که مطالبات به حقی دارند ظلم می‌شود، همه تلاش ما باید بر این اساس باشد تا حقوق کارگران به تعویق نیفتد و با مدیریت زمانی با این مشکلات مواجه نشویم تا بتوانیم بیشترین میزان تمرکز را بر روی توسعه تولیدات بگذاریم.
رییس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک نیز در این جلسه گفت: پاییز سال گذشته برنامه زمانی مناسبی برای پرداخت معوقات بازنشستگان هپکو تعیین شد که متاسفانه هپکو برنامه زمانی پرداخت معوقات بازنشستگان را نادیده گرفت.
صمد خدابخشی با اشاره به جزئیات مطرح شده در این جلسه اظهار داشت: بیشترین تلاش ما بر این است که خط تولید واحدها متوقف نشود و در کنار آن معوقات و مطالبات کارگران هم پرداخته شود.
وی افزود: پیشنهاد ما براین است طلبکاران شرکت‌های دچار مشکل مطمئن شوند که این مبالغ را دریافت نمی‌کنند و سپس نسبت به توقیف اموال مجموعه اقدام کنند زیرا تاکید ما بر مانع شدن از توقف فعالیت مجموعه‌ها است زیرا تا زمانی که فعالیت نباشد راهی برای جبران وجود ندارد.
خدابخشی ادامه داد: سعی و تلاش ما بر این بود که همسو با کارفرما و کارگر برنامه زمانی مناسبی تعریف کنیم تا بتوانیم برنامه را آنگونه که باید پیش ببریم اما متاسفانه تصمیمات اخذ شده در این راستا به مرحله اجرا نرسید.
رییس صنعت، معدن و تجارت استان نیز با بیان اینکه حق‌امضای سهام‌دار جدید هپکو از ۲۰ تیرماه رسمی می‌شود، گفت: تعداد قابل توجهی پروژه نیمه تمام در مجموعه هپکو باقی مانده است که با تزریق اعتبار به آنها می‌توان دستاورد مطلوبی داشت و به این سبب می‌توانیم بگوییم آینده مطلوبی در انتظار مجموعه هپکو است که قرارداد تولید سه هزار دستگاه راه‌سازی سرآغاز این دستاوردها محسوب می‌شود.
وی بیان کرد: اگر تولید در مجموعه هپکو پا بگیرد شرکت هپکو می‌تواند با این حجم از حمایت‌ها روی پای خودش بایستد و منبعی برای ایجاد اشتغال محسوب شود، همچنین امیدواریم برنامه‌ریزی پرداخت معوقات و عقد قراردادهای کاری به‌گونه‌ای باشد که تا پایان شهریورماه امسال بدهی‌های این مجموعه تصویه شود.
رییس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: روند تائید حق امضای سهام‌دار جدید رویه پرداخت معوقات را به تعدیل رسانده است که به زودی برطرف می‌شود.
سیدمهدی مقدسی که به عنوان عضو کمیسیون صنایع مجلس پیگیر مشکلات صنایع استان بویژه هپکو می باشد اخیرا گفته است: با توجه به طولانی شدن فرآیند قانونی واگذاری، کارگران این شرکت معوقات و حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و انتظار دارند که خریدار جدید هرچه سریع‌تر به تعهدات خود عمل کنند.
مقدسی با اشاره به اینکه دولت اخیرا در جهت تقویت شرکت‌های تولید کننده ماشین‌آلات راهسازی یک مصوبه برای ترک تشریفات ارائه کرده است که شامل حال شرکت هپکو نیز می‌شود، افزود: بعد از جلسه با رییس سازمان خصوصی‌سازی به وی تاکید کردم جلسه‌ای را با قید فوریت برگزار کنند تا تعهدات دولت و خریدار را پیگیری کنند و از همه مهم‌تر حقوق معوقه کارگران شرکت هپکو را زودتر پرداخت کنند.
بنظر می آید که عدم عمل به وعده های دولتمردان در خرید محصولات و ماشین آلات از شرکت هپکو و عدم واردات باعث شده تا خریدار جدید هم نتواند مطابق قول ها و وعده هایش عمل کند، بهرحال کارگران چشم انتظارند و بنظر نمی آید علاقه ای به شنیدن سخنان مسئولین و تکرار مکررات باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.