خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از شورای فرهنگ عمومی شهرستان اراک/لشگر تک نفره ها

گزارش «وقایع استان» از شورای فرهنگ عمومی شهرستان اراک/لشگر تک نفره ها

شنبه ۲۷ خرداد ۹۶ شماره ۶۱۱
****پدیده خانوارهای تک نفره در حال تبدیل شدن به بحرانی برای کشور
***
وقایع استان
عباس لعل بار
****
اوایل سال ۱۳۹۵ آماری منتشر شد که براساس آن مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران خبر از جمعیت ۷ درصدی خانوارهای تک‌نفره کشور داد. این آمار در سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از ۸ درصد شده و با توجه به اینکه تعداد کل خانوارهای ایرانی برابر با ۲۴۱۹۶۰۳۵ بوده است می توان نتیجه گرفت که بیش از دو میلیون خانوار تک نفره در کشور داریم که نسبت به سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰ رشد چشمگیری داشته است. همزمان آمار جهانی خانوارهای تک نفره نشان می دهد که در کشور دانمارک این آمار به ۳۶ درصد و در آلمان ۳۵ درصد است. از سال ۱۳۵۵ خانوارهای گسترده ( خانواده با تعداد جمعیت زیاد) در کشور ما در حال کاهش است و به حاشیه کشور رانده می‌شود و اکنون استان‌های جنوب و غرب کشور بیشترین سهم خانوارهای گسترده را دارند. یکی از دلایلی که زنان صاحب فرزند نمی‌شوند یا کمتر صاحب فرزند می‌شوند این است که در خانوارهای گسترده برای نگه‌داری فرزند به زن کمک می‌شد، اما الان این شرایط وجود ندارد. در جلسه اخیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان اراک، که اولین جلسه آن در سال ۱۳۹۶ بود دکتر علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان با اشاره به آمار خانواده های تک نفره بیان داشت: طبق آمارها پدیده خانواده های تک نفره در کشور روبه افزایش است که این مساله نشان از ضرورت تصمیم گیری اصولی برای حمایت از تشکیل خانواده دارد.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، علی اکبر کریمی در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان اراک در سال ۱۳۹۶، اظهار داشت: روح کلی بندهای ۱۶گانه سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با نهاد خانواده، مبتنی بر دو مولفه تشویق و ترغیب برای تشکیل خانواده و تاکید بر نقش محور خانواده به عنوان بنیان و اساس جامعه اسلامی و تلاش برای حفظ و استحکام نهاد خانواده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: بر مبنای آماری که در سرشماری سال گذشته به دست آمده، سن ازدواج در کشور ما متاسفانه افزایش زیادی داشته و با وجود کاهش ازدواج، آمار طلاق افزایش یافته و شرایط اجتماعی برای تشکیل خانواده سخت تر شده و مشکلات اقتصادی و معیشتی در این زمینه تاثیر زیادی گذاشته است.
کریمی بیان کرد: این مسائل نشان می دهد که ما در حوزه نهاد خانواده در کشور با چالش های جدی روبرو هستیم که باید برای رفع این مسائل برنامه ریزی اصولی انجام پذیرد تا آمار جوانان مجرد جامعه کاهش یابد.
وی خاطرنشان ساخت: هم آموزه های دینی و هم فرهنگ ملی ما تاکید بر تشکیل نهاد خانواده و حفظ بنیان آن دارد، بنابراین ما نیز باید در راستای این قواعد، قدم برداریم.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه شاهد این هستیم که پدیده خانواده های تک نفره مورد پذیرش قرار گرفته، به طوری که در مجلس نیز موضوع اعطای سرپرستی کودکان بی سرپرست به خانم های مجرد مورد تصویب قرار گرفته است.
کریمی ادامه داد: این واقعیات اجتماعی و عمق مشکلات جامعه بایستی در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم به طور صحیح برای حل مسائل تصمیم اتخاذ کرده و مبتنی بر واقعیت ها عمل کنیم.
وی اضافه کرد: در محور اول که تشویق به تشکیل خانواده است باید هم فرهنگ سازی کرده و هم رفع مشکلات معیشتی و بیکاری و آسان سازی ازدواج را مدنظر قرار دهیم.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در محور دوم که تحکیم بنیان خانواده است بایستی زمینه های رفع بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار مورد توجه قرار گیرد چرا که تقویت معیشت خانواده به حفظ این نهاد کمک شایانی می کند.
کریمی افزود: در حوزه فرهنگ سازی اینکه جلسه تشکیل دهیم و واقعیات جامعه را بررسی کنیم خوب است، اما این کافی نیست و بایستی در این رابطه پروژه محور عمل کنیم و دست به اقدام عملیاتی تاثیرگذار و ثمربخش بزنیم.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تسهیل فرایند ازدواج، تامین منازل کوچک و ارزان برای جوانان تازه ازدواج کرده و مواردی از این قبیل اقداماتی است که در افزایش تمایل جوانان به ازدواج تاثیرگذار است و دستگاه های متولی و مسئول در این زمینه باید با همکاری و تعامل گام بردارند.
معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران مدتی پیش اعلام داشت: افزایش خانوارهای تک نفره به دلایلی از جمله افزایش تعداد زندگی افراد مجرد، همچون دانشجوهای ساکن در شهرستان‌های مختلف، در سالمندان نیز فوت یکی از زوج ها و طلاق بوده است.
وی افزود: آمار خانوار در سال ۱۳۹۰، ۷٫۱ درصد بوده که این رقم در سال ۹۵ با افزایش به ۸٫۵ درصد رسیده است.
معاون مرکز آمار با اشاره به اینکه افزایش آمار ازدواج، بعد خانوار در کشور کاهش می یابد، خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۶۵۰ هزار ازدواج صورت گرفته که این امر کاهش بعد خانوار را به دنبال دارد، همچنین کاهش میل در فرزندآوری یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بوده است.
زاهدیان عنوان کرد: سهم خانوارهایی که همسر آنها فوت کرده از ۷٫۴ درصد به ۷٫۳ درصد کاهش یافته و می توان دلیل اصلی افزایش خانوارهای تک نفره در استقبال جوانان برای تنها زندگی کردن بیان کرد.
افزایش افراد مجرد که به تنهایی زندگی می‌کنند در کنار افزایش سالمندانی که همسران خود را از دست داده‌اند که در هر دو گروه سهم زنان رو به افزایش است و افزایش خانوارهای تک نفره را در پی داشته که باعث خواهد شد سالمندی به بحران تبدیل شده و بنابراین برای جلوگیری از این بحران باید از هم اکنون به فکر باشیم؛ در غیر این صورت حتماً با ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی و سایر پیامدهای سخت مواجه خواهیم شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.