خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش وقایع استان از ترجیح ادامه دار فرزند پسر بر دختر در جامعه/به کدامین گناه؟

گزارش وقایع استان از ترجیح ادامه دار فرزند پسر بر دختر در جامعه/به کدامین گناه؟

چهارشنبه ۴ اسفند ۹۵ شماره ۵۳۷

وقایع استات
روشنک مشتاق

شاید بارها و بارها شنیده باشید که قدیم ها می گفتند دختر فلان خانواده را بگیریم که در خانواده اش همه پسرزا هستند، پسرزا بودن در قدیم حسنی برای زن به حساب می آمد. زنی که پسر به دنیا می آورد در خانواده از احترام بیشتری برخوردار بود. این امر ریشه در کارایی و کارکرد پسران در زمان قدیم داشت چراکه یک پسر می توانست در زمین و مزرعه کار کند و منبع درآمدی برای خانواده باشد، همچنین به دلیل اینکه فرزند نام خانوادگی پدر را به ارث می برد و فرزند پسر در حقیقت فردی بود که نسل آن خانواده را ادامه می داد و زنده نگه می داشت.
در قدیم ارباب ها دخترانی را می گرفتند که «پسرزا» بود و گاهی چندین زن می گرفتند تا یالاخره یکی از آنها پسربه دنیا آورد اما زمانه تغییر کرده، این روزها نه دختر و نه پسر منبع درآمد برای خانواده نیستند، بلکه هر دو مصرف کننده صرف هستند اما به دلیل اینکه بچه ها نام خانوادگی پدر برای آنها انتخاب می شود در نتیجه هنوز هم داشتن فرزند پسر برای بسیاری از خانواده ها از اهمیت فراوانی برخوردار است و در برخی اقوام پسر داشتن و پسر زا بودن از افتخارات زنان و عاملی برای فخر فروشی آنها به دیگران زنان می باشد.
این روزها نیز زنان بسیاری هستند که ترجیح می دهند جنسیت فرزندشان را خود تعیین کنند برای مثال می خواهند تنها یک پسر و یک دختر داشته باشند و یا ترجیح می دهند اگر تنها یک فرزند دارند آن فرزند پسر باشد، این روش در کشورهایی از جمله چین که سیاست تک فرزندی در آنها حاکم است از طرفداران زیادی برخوردار می باشد اما این روزها در ایران و در بین برخی خانواده های ایرانی نیز رواج زیادی پیدا کرده است. والدین برای تعیین جنسیت فرزند خود از قدیم با خوردن مواد غذایی که به آنها توصیه می شد سعی می کردند جنسیت فرزندشان را تعیین کنند، برای مثال قدیمی ها می گفتند اگر زن باردار موادغذایی که طبع آنها گرم باشد مصرف کنند فرزندش پسر می شود، این روزها مراکزی وجود دارند که در آنها کلاس تعیین جنسیت قبل از بارداری برگزار می شود که در این کلاس ها با روش تغذیه و آگاهی از زمان تخمک گذاری والدین می توانند جنسیت فرزند خود را تعیین کنند اما این مراکز با صرف هزینه های بسیار همچنان درصد خطای بالایی دارند.
در نتیجه زنان به روش های دیگری روی آورده اند. در شهر تهران آزمایشگاه های ژنتیک به این کار کمک می کنند، آزمایشگاه هایی که با گرفتن مبالغ هنگفت کار تعیین جنسیت قبل از بارداری را بر عهده می گیرند.این آزمایش ها قبل از دوران بارداری با درصد بسیار بالایی می تواند در پیشگیری از بیماری های ژنتیک کمک کند و در این راه تلاش های بسیار زیادی نیز انجام شده است و آزمایشگاه های زیادی نیز در این راه مشغول فعالیت هستند.آزمایش های دوران بارداری عموما برای پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا انجام می شود و در این راستا جنسیت جنین نیز مشخص می شود.تعیین جنسیت در بسیاری از بیماری ها که وابسته به جنسیت هستند از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه برخی بیماری ها فقط به یک جنس تعلق دارد،همچنین در دوره بارداری روند جنسیت به شکلی است که مادر باردار باتوجه به جنسیت جنین در دوره های خاص باید تحت هورمون تراپی قرار گیرد. اما متاسفانه در کشور ما این تعیین جنسیت به امری به درخواست والدین تبدیل شده است. باتوجه به اینکه برخی زوجین فقط تمایل به داشتن یک فرزند دارند، ترجیح می دهند که جنسیت فرزندشان چیزی باشد که خود دوست دارند، درنتیجه این آزمایشات را قبل از بارداری انجام می دهند تا با شیوه دارودرمانی و پرداخت هزینه گزاف فقط جنینی برای آنها منتقل شود که جنسیتش را می پسندند.
همانطور که گفته شد، این آزمایشات قبل از بارداری صورت می گیرد اما برخی والدین بعد از بارداری مراجعه می کنند تا جنسیت فرزند خود را در ابتدایی ترین دوره بارداری بدانند اما با توجه به عقاید و اصولی که در کشور ما وجود دارد، در اغلب موارد در صورت عدم رضایت از جنسیت جنین در دوره بارداری اقدام به سقط آن نمی کنند.باتوجه به این موضوع که انجام هورمون تراپی علاوه بر خطرات برای سلامت زنان، هزینه گزافی برای آنان و جامعه به دنبال دارد بسیاری از مراکز ژنتیک این کار را انجام نمی دهند اما متاسفانه برخی مراکز به صورت خواسته یا ناخواسته وارد این بازی می شوند. منظور از ناخواسته بودن همکاری برخی آزمایشگاه ها است که زوجین با مراجعه به این آزمایشگاه ها علت انجام آزمایش تعیین جنسیت قبل از بارداری را ناباروری اعلام می کنند، هرچندکه آزمایشگاه ها با کنکاش بیشتر می توانند متوجه علت اصلی مراجعه زوجین شوند. انجام آزمایشات تعیین جنسیت قبل از بارداری برای زوجین نابارور و جلوگیری از نوزاد ناسالم بسیار کاربردی و حائز اهمیت است اما رواج این آزمایش تنها به منظور ارادی بودن تعیین جنسیت توسط والدین علاوه بر هزینه گزاف برای جامعه، در درازمدت نسبت جنسی جمعیت را به هم می زند که این امر به نوبه خود مشکلات جمعیتی بیشتری نیز به دنبال خواهد داشت. قسمتی از این آزمایشات در آزمایشگاه و قسمت دیگر در بیمارستان صورت می گیرد، هزینه این اقدام در آزمایشگاه بین ۴ تا ۱۲ میلیون تومان و در مجموع با اقدامات تکمیلی در بیمارستان برای هر دوره حدود ۲۰ میلیون تومان می شود، که در یکی از آزمایشگاه های مورد بررسی سابقه انجام این روش تا ۳ نوبت نیز برای یک زن تکرار شده است.
این روش ها شاید در نگاه اول برای والدین جالب و قابل توجه به نظر بیاید اما این اقدام نسبت جمعیت و هرم جمعیتی را برهم می زند و مشکلات فراوانی به وجود می آورد، تصور کنید که بیشتر خانواده ها تمایل داشته باشند که فرزندشان پسر باشد این امر موجب می شود تعداد پسران بیشتر از دختران باشد و زمانی که این نسل به سن ازدواج میرسند تناسب جنسی بین آنها به هم بخورد و مضیقه ازدواج برای مردان به وجود بیاید و آنها نمی توانند همسری که از نظر سنی با آنها تناسب داشته باشد را پیدا کنند.در حقیقت این روش ها علاوه بر هزینه های بالا مشکلات فراوانی در برهم زدن هرم جنسی جمعیت به وجود می آورد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.