خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش میدانی «وقایع استان» از قیمت بالای اجاره مسکن در شهر اراک/سقف های گران

گزارش میدانی «وقایع استان» از قیمت بالای اجاره مسکن در شهر اراک/سقف های گران

شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶  شماره ۷۴۴

سمیه انصاری فر: چالش های حوزه مسکن از رکود در ساخت و ساز تا افزایش اجاره نشینی و رشد صعودی قیمت اجاره ها هم اکنون بسیار مورد توجه است.کارشناسان مسکن معتقدند کاهش عرضه در حوزه مسکن باعث تشدید تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت ها شده و عواملی چون عدم توانایی سرمایه گذاران برای تکمیل واحدهای در حال ساخت و همچنین کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم برای مسکن را در آن موثر می دانند. به هر روی بحران مسکن چه در زمینه خرید و چه افزایش اجاره بها در حال حاضر یکی از چالش های شهروندان ایرانی است. طبق آخرین آمار اعلام شده از ســـوی بانک مرکزی شاهد افــزایش اجاره نشینی در یک دهه اخیر بوده ایم. طبق سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ در استان مرکزی نیز شاهد افزایش ده درصدی خانوارهای اجاره نشین نسبت به ده سال گذشته اش هستیم. البته تنها افزایش اجاره نشینی مسئله نیست افزایش بهای اجاره های مسکن نیز هم اکنون یکی از دغدغه های مردم این استان به ویژه مردم شهر اراک است. اگر تجــربه حضور در مشاورین املاک و یــا سایت های نیازمندی مسکن را داشته باشیم به راحتی متوجه افزایش قیمت به ویژه در مناطق مرکزی شهر خواهیم شد. اجاره یک خانه نزدیک به ۷۰ متر که بنای آن نیز قدیمی است در مرکز شهر چیزی نزدیک به ۱۵ میلیون رهن و هفتصد تـا هشتصد هزار تــومان کرایه را می طلبد. البته با توجه به امکانات و عمر بنا این قیمت متغیر است و ممکن است خیلی بالاتر باشد. بغیر از خیابان ملک، خرم، عباس آباد و خیابان امام در شهرک های نزدیک تر به مرکز شهر مانند شهید بهشتی، مصطفی خمینی و خیابان دانشگاه نیز قیمت های اجاره بسیار بالا است. اجاره یک خانه ۱۱۰ متری در شهرک مصطفـی خمینـی می تواند با ۷۰ میلیون رهن و ۷۰۰ هزار تومان کرایه باشد یا در شهرک شهید بهشتی قیمت ها برای خانه ای، ۹۰ متری ۱۰ میلیون رهن با کرایه ماهیانه یک میلیون تومان است در همین شهرک و یا برج های معروف شهر آپارتمان های سه خوابه با رهن کامل ۱۰۰ میلیون و یا رهن کمتر و کرایه بالای یک تومن نیز کرایه داده می شوند. البته در شهرک های دورتر و محله های حاشیه نیز باز وضعیت اجاره بها خیلی مطلوب نیست. مثلا در شهرک علی ابن ابیطـالب نیز کرایه های ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان با رهن ۱۰ میلیون تومان وجود دارد. البته این یک واقعیت است که کرایه و اجاره بها با توجه به نظر مالک و همچنین شاخصه هایی چون محله، امکانات و متراژ متفاوت است اما به وضوح می شود اراک را یکی از شهرهای گران در مسکن دانست و گفت خرید و اجاره مسکن هم اکنون یکی از دغدغه هایی است که شهروندان اراکی با آن رو به رو هستند.
آقای احمری که از ابتدای زندگی مشترکش مستاجر است و هم اکنون به دنبال خانه اجاره ایست می گوید: الان چون فصل اجاره مسکن نیست باز قیمت ها تا حدودی پایین است؛ ولی در اوایل تابستان که بیشتر فصل نقل و مکان است قیمت ها بالاتر می رود چون متقاضی بیشتر است.
وی ادامه می دهد: من یک کارمند هستم با حقوق یک و دویست و دارای دو فرزند تازه اگر خانه مناسب به فردی با دو فرزند بدهند باز باید حداقل نیمی از حقوقم را برای اجاره بها هزینه کنم.
آقای احمری می گوید: من با این شرایـط مطمئنم که هرگـز خانه دار نخواهم شد زیرا فرصتی برای پس انداز و یا حتی توانی برای بازپرداخت وام های مسکن با بهره های سرسام آور را ندارم.
خانم کیانـیان نیز می گوید: من نزدیـک به ده سال است کـه اجاره نشین هستم و بیشتر بودجه خانواده مان صرف کرایه و شارژ ساختمان می شود. وی ادامه می دهد: تصمیم گرفتیم برای پرداخت کمتر اجاره به شهرک های تازه تاسیس برویم ولی با توجه به قیمت هایی که برای اجاره خانه آنجا مانند ۱۵ تومان رهن و ۵۰۰ کرایه تصمیم گرفتیم در همان شهرک های داخل شهر خانه اجاره کنیم زیرا حداقل دیگر هزینه کرایه راه را نداریم.
این خانم اراکی می گوید: متاسفانه الان تمایل برای کرایه بیشتر از رهن است و نگاه مالکان به خانه و اجاره نشینی درآمدزایی است که نمی توان ایرادی هم گرفت ولی گاه قیمت ها به دور از انصاف است.

اجاره مسکن در اراک افزایش یافته است
برخی از مشاورین املاک نیز بر این مسئله تاکید دارند که اراک از لحاظ اجاره بهای مسکن شهر گرانی است. یکی از مشاورین املاک در خیابان امام خمینی می گوید: اراک شهری مهاجر پذیر و صنعتی است و همین مولفه مهمی در افزایش بهای اجاره در آن است و در سال های اخیر نیز قیمت ها بالاتر رفته است.
عبداللهی یک دیگر از مشاورین املاک نیز می گوید: طبق اعلام اتحادیه کشوری مشاورین املاک قیمت اجاره ها در سال جاری افزایش حدود ده درصدی داشته است.
وی ادامه می دهد: آنچه هم اکنون شاهدش هستیم این است که اغلب مالکین خانه ها مایلند تا از مستاجران کرایه دریافت کنند که این در ارتباط مستقیم با افزایش نرخ سود وام بانک ها است.
این مشاور املاک می افزاید: اراک جز یکی از شهرهای گران کشور به ویژه در حوزه مسکن است و یکی از دلایل این گرانی این است که مسکن های ساخته شده در این شهر در مناطقی چون شهرک امیرکبیر، مهاجران و کوی کوثر است که متقاضی زیادی ندارد بنابراین آن واحدها خالی است و تقاضا در هسته مرکزی افزایش یافته و قیمت ها را بالا برده است.
عبداللهی معتقد است در تمامی مناطق اراک نسبت به امکانات قیمت ها بالا است ولی در هسته مرکزی قیمت نسبت به حاشیه ها بالاتر است.

عدم توازن عرضه و تقاضا پاشنه آشیل گرانی مسکن
محمود نوروزی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اراک و نایب رئیس اتاق اصناف نیز در این باره می گوید: بالا بودن اجاره مسکن در تمامی شهرهای کشور وجود دارد؛ ولی قطعا در مراکز استان ها و شهرهایی که مهاجر پذیر هستند بالاتر است.
وی ادامه می دهد: در شهری چون اراک با توجه به صنعتی بودنش و بالا بودن ورودی جمعیتش تقاضای مسکن زیاد است ولی چون عرضه مسکن در آن کم است شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم.
نوروزی افزود: به دلایل مختلفی بازار مسکن در سال های اخیر دچار رکود شده و رغبت انبوه ساز و سرمایه گذار با توجه به هزینه های بالا، برای ساخت و ساز کم شده بنابراین الگو بهم ریخته و افزایش تقاضا و عرضه کم باعث بالا رفتن قیمت ها شده است.
نوروزی با اشاره به اینکه راهکارهایی چون ساخت شهرک های خارج از اراک چون امیرکبیر نیز در عرصه کاهش تقاضا ناموفق بوده است، می گوید: بیشترین علت این مسئله جانمایی نامناسب این شهرک ها است. مثلا هم اکنون بیشتر واحدهای شهر امیرکبیر خالی است زیرا فاصله آن از اراک زیاد است همچنین هیچ قطب اشتغالی و صنعتی ویژه ای در آنجا وجود ندارد.
وی با ابراز تاسف از هدررفت سرمایه در آن منطقه گفت: یکی از دلایل عمده چنین مسائلی این است که متولیان و دست اندرکاران ساخت آن قبل از انجام چنین پروژه هایی از نظر و خرد جمعی استفاده نمی کنند بنابراین بدون توجه به نیازهای مردم بعنوان جامعه هدف این ساخت و سازها را انجام می دهند.
رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک اراک معتقد است این سیاست اشتباهی است که برای ساخت شهرک های جدید از شهر فاصله بگیریم زیرا هم اکنون تمام مهاجرت ها برای رسیدن به امکانات بیشتر انجام می شود وقتی مسکنی به مردم داده شود که از امکـانـات رفاهـی و خدماتـی دور است قطعـا مورد استقبال قـرار نمی گیرد.
نوروزی ادامه می دهد: برای ساخت چنین مسکن هایی باید رینگ های نزدیک تر به شهر مورد توجه باشد و متولیان این امر نیز باید سعی کنند در پروسه انتخاب این مناطق و ساخت آنان دست واسطه ها را کوتاه کنند تا قیمت تمام شده برای متقاضی پایین بیاید و این پروژه ها از رانت و مشکلاتی از این دست دور باشد.
وی بیان می کند: نباید از این نکته که قیمت مسکن همانند ارز و طلا بستگی به عرضه و تقاضا دارد غافل شد بنابراین اگر خانه های مناسب با جانمایی مناسب ساخته شوند شاهد توازن تقاضا و عرضه و در نتیجه پایین آمدن و ثبات قیمت مسکن خواهیم بود.
نوروزی با این موضوع که اراک یکی از شهرهای گران در حوزه مسکن است موافق نیست و می گوید: قیمت مسکن در پیک مصرف همیشه بالا است که اغلب از اول خرداد تا پایان شهریور و نهایت ۱۵ مهر ادامه دارد و بعد دوباره قیمت ها پایین می آید و تعدیل می شود و در این بازه از سال در اراک خانه با همان قیمت اردیبهشت اجاره می رود.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اراک در خصوص قیمت اجاره ها در مناطق مختلف شهر اراک می گوید: در مرکز شهر به دلیل دسترسی به امکانات قیمت ها نسبت به رینگ دوم و سوم شهر بالاتر است. کرایه های خانه در شهرک های رینگ دوم تقریبا یکسان است و در مورد شهرک های رینگ سوم هم تقریبا قیمت ها یکی است.
نوروزی ادامه می دهد: البته همچنان قیمت گذاری مسکن امری سلیقه ایست زیرا مالکیت یک مسئله خصوصی است و نمی توان به مالک دستور داد که قیمت ملکش را پایین بیاورد و متاسفانه اغلب مالکین بر اساس بدهی و اقساط بانکی شان نرخ اجاره بها را تعیین می کنند.
وی تاکید می کند: البته به دلیل نبود ثبات در حوزه مسکن مردم به افزایش قیمت سالیانه خانه عادت کردند و هرساله مستاجران در هر منطقه ای آمادگی افزایش قیمت را دارند برای همین مالک نیز با توجه به این ذهنیت پذیرفته شده اجاره بها را سالیانه بالا می برد.
نوروزی می گوید: همانطـور که گفتم در خصوص اجـاره بهــا نمی توان دستوری عمل کرد بلکه باید این مسئله را مدیریت کرد، البته می توان دستورالعملی برای تعیین و بلوک بندی مناطق انجام داد که هم امری هزینه بر و هم بسیار تخصصی است.
وی تصریح می کند: بی شک اگر متولیان این حوزه بخواهند ما هم می توانیم تجارب خود را در تهیه چنین دستورالعملی در اختیارشان قرار دهیم تا بعد از بلوک بندی با توجه به مولفه هایی چون قدمت ساخت، امکانات، موقعیت جغرافیایی، تعداد طبقه و مشاعات قیمت ملک را برای یک بازه ماهانه یا فصلی تعیین کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.