خانه » پیشنهاد سردبیر » کشتی امید اول ایران در المپیک ریو/تشک های طلایی

کشتی امید اول ایران در المپیک ریو/تشک های طلایی

یکشنبه ۱۷ مرداد ۹۵     شماره ۳۸۵

گروه ورزش- سجاد کاوی:
کشتی‌گیران ایرانی بیشترین افتخار را در طول تاریخ برای ورزش کشورمان کسب کرده‌اند. درخشش کشتی‌ ایران در المپیک لندن تداعی‌کننده قدرت کشتی ایران است. با نگاهی به گذشته کشتی و کسب مدال‌های فراوانی که در المپیک و مسابقات جهانی توسط کشتی‌گیران کسب شده به صلابت کشتی ایران در گذشته و حال پی می‌بریم. صلابت کشتی‌های امامعلی حبیبی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن و جوانمردی‌های غلامرضا تختی تا چالاکی حمید سوریان در المپیک ۲۰۱۲ لندن و در این بین کسب مدال‌های فراوان در المپیک و مسابقات جهانی، همه و همه نشان‌دهنده قدرت کشتی ایران به جهانیان است.
ورزشکاران کشورمان در المپیک مجموعا ۶۰ مدال کسب کرده‌اند. از این ۶۰ مدال کسب شده، کشتی با گرفتن ۳۸ مدال شامل ۸ طلا،۱۳ نقره و ۱۷ برنز پرافتخارترین ورزش کشورمان در المپیک محسوب می‌شود. المپیک ۲۰۱۲ صحنه باشکوه قدرت نمایی کشتی ایران بود که سه مدال طلا، یک نقره و دو برنز کسب شد. سه مدال طلای ایران را حمید سوریان، قاسم رضایی و امید نوروزی در کشتی فرنگی کسب کردند که در تاریخ کشتی فرنگی ایران در المپیک بی‌سابقه بود. در کشتی آزاد نیز مدال نقره ایران را صادق گودرزی و دو مدال برنز را احسان لشگری و کمیل قاسمی به دست آوردند.
فرنگی‌کاران کشورمان هیجدهم و آزادکاران بیست‌ و چهارم مرداد عازم ریودوژانیرو می‌شوند. رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک ۲۰۱۶ برزیل روزهای ۲۴ تا ۲۶ مرداد و مسابقات کشتی آزاد روزهای ۲۹ تا ۳۱ مرداد ماه در سالن کاری اوکای شماره دو ریودوژانیرو برگزار خواهد شد.
در المپیک پیش‌رو رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی و سرمربی کشتی آزاد کشورمان است. در کشتی فرنگی نیز هدایت ملی‌پوشان برعهده محمد بناست. با توجه به سابقه و تجربه کشتی‌گیران و ثبات مدیریت در فدراسیون و سکان هدایت تیم ملی انتظار می‌رود مدال های فراوانی از کشتی برای کاروان اعزامی کشورمان به دست آید.
در کشتی آزاد در المپیک ریو، حسن رحیمی، میثم نصیری، حسن یزدانی، علیرضا کریمی، رضا یزدانی و کمیل قاسمی نمایندگان ایران خواهند بود. در بین کشتی‌گیران اعزامی به ریو، به جز میثم نصیری همه کشتی‌گیران حداقل یک‌بار در مسابقات جهانی شرکت کرده‌اند و این امید وجود دارد که طلسم ۱۶ سال طلا نگرفتن کشتی آزاد در المپیک ریو شکسته شود. آخرین طلای کشتی آزاد کشورمان را علیرضا دبیر در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی کسب کرده است.
حسن رحیمی در سبک وزن دوبنده تیم ملی را برتن خواهد کرد. رحیمی دارای چهار مدال جهانی است و در المپیک لندن نیز تا یک قدمی کسب مدال نیز پیش رفت اما باخت ناباورانه مقابل حریف هندی او را از رسیدن به مدال المپیک محروم کرد. جدی ترین رقبای رحیمی در این وزن، حریفانی از گرجستان از روسیه هستند. ویکتور لبدوف کشتی‌گیر روسی و اصلی‌ترین رقیب رحیمی نیز به دلیل دوپینگ از حضور در ریو محروم شد. تنها کشتی‌گیری که بر اساس قوانین IOC نمی‌تواند تیم کشتی روسیه را در این بازی‌ها همراهی کند، ویکتور لبدوف است که از دید کمیته بین‌المللی المپیک به دلیل مثبت بودن تست دوپینگش در مسابقات قهرمانی جهان جوانان در سال ۲۰۰۶ میلادی، پاک نیست. بر این اساس به جای لبدوف، بهترین کشتی‌گیر کشوری دیگر که در این وزن در مسابقات انتخابی قهرمانی ۲۰۱۵ جهان بعد از این کشتی‌گیر روسی صاحب بهترین جایگاه شده، راهی بازی‌های المپیک ریو خواهد شد که کشتی‌گیری از بلاروس است.
میثم نصیری، آزادکار وزن ۶۵ کیلوگرم کشورمان که مدال طلای مسابقات آسیایی را در کارنامه دارد، در جام تختی، جام سرکسیان و انتخابی تیم ملی توانست رضایت خاطر کادر فنی را جلب کند و راهی المپیک شود. جدی ترین رقبای نصیری، از ایتالیا، روسیه و آذربایجان هستند.
در وزن ۷۴ کیلوگرم جوان شایسته کشورمان حسن یزدانی حضور دارد که با ۲۲ سال سن جوان‌ترین کشتی‌گیر ایران در مسابقات المپیک ریو است. او در یک وزن پایین‌تر در مسابقات جهانی لاس‌وگاس علی‌رغم سن و تجربه کمش توانست به مدال نقره دست یابد. مدعیان اصلی او گدوئف و جردن باروز هستند. یزدانی گفته است ترسی از رویارویی با جردن باروز آمریکایی ندارد و با قدرت و روحیه بالا به مصاف او خواهد رفت.
علیرضا کریمی از استان البرز نماینده وزن ۸۶ کیاوگرم کشتی آزاد کشورمان در المپیک است که با اقتدار در انتخابی تیم ملی تمام حریفانش را از پیش‌رو برداشت . کریمی مدال برنز مسابقات جهانی آمریکا را در کارنامه خود دارد و حریفان اصلی‌اش از کشور روسیه، گرجستان و آمریکا می‌باشند.
رضا یزدانی معروف به پلنگ جویبار، برای سومین بار در المپیک حاضر می‌شود. او چهار مدال جهانی در کارنامه دارد اما موفقیتی در المپیک به دست نیاورده است. کارشناسان معتقدند اگر یزدانی در جریان مسابقات المپیک لندن دچار مصدومیت نمیشد مطمئنا می‌توانست به مدال طلای این مسابقات بوسه بزند. در سال گذشته نیز یزدانی با مصدومیت‌های فراوانی روبرو بوده است و برای انتخاب او برای المپیک نیز اختلاف نظرهایی وجود داشت، اما در نهایت یزدانی باتجربه راهی المپیک ریو می‌شود تا با جدی ترین حریفانش از آذربایجان، روسیه و آمریکا دست و پنجه نرم کند. در صورتی که نامبرده نتواند تا زمان اعزام به رقابت‌های المپیک به شرایط مناسب حضور در مسابقات برسد، آقای امیر محمدی بعنوان نفر جایگزین اعزام خواهد شد. کادر فنی موظف است تا زمانی مقرر گزارش نهایی خود را به شورای فنی ارائه نماید.
کمیل قاسمی دارنده مدال برنز المپیک با جنجال‌های فراوانی ملی‌پوش شد . قاسمی در جدال با پرویز هادی برای پوشیدن دوبنده تیم ملی کشتی آزاد ایران در المپیک ریو پیروز شد و راهی برزیل خواهد شد. کمیل که هم‌اکنون به عنوان نماینده سنگین وزن ایران انتخاب شده است، باید مورد حمایت قرار بگیرد تا با روحیه‌ای مضاعف به مصاف رقبایش برود. قاسمی مدال نقره مسابقات جهانی ۲۰۱۴ را نیز در کارنامه دارد و از جدی‌ترین رقبایش می‌توان به آکگول، ماخوف و دلاگنف اشاره کرد.
در کشتی فرنگی نیز امیدهای زیادی به شاگردان بنا در ریو وجود دارد. جایی‌که سوریان، نوروزی، عبدولی، اخلاقی، رضایی و باباجان‌زاده، شش نماینده کشتی فرنگی به مصاف رقبایشان خواهند رفت. قدرت‌نمایی کشتی‌گیران فرنگی کشورمان در المپیک لندن همراه با سرمربی خوش‌فکر فرنگی یعنی محمد بنا، هرگز از ذهن کشتی‌دوستان پاک نخواهد شد.
حمید سوریان پرافتخارترین کشتی‌گیر کشورمان، در سبک وزن از امیدهای اصلی کسب مدال طلا و تجدید خاطرات المپیک لندن است. سوریان دارای هفت طلای جهانی است و در المپیک لندن نیز با اقتدار صاحب گردن‌آویز طلا شد. بدون شک او به عنوان شانس اول طلا در سبک وزن فرنگی در ریو شناخته می‌شود.
امید نوروزی در وزن ۶۶ کیلوگرم در ریو حاضر خواهد شد. ‌هیچ‌گاه کشتی‌های جذاب و دیدنی او را در لندن فراموش نخواهیم کرد. دارنده مدال طلای جهان و المپیک اذعان داشته است: در لیگ جهانی با ۵۰ درصد آمادگی روی تشک رفتم ولی امید نوروزی آماده را در المپیک خواهید دید و دومین طلای المپیکم را خواهم گرفت.
سعید عبدولی کشتی‌گیر وزن ۷۵ کیلوگرم کشورمان ۲۷ سال از سنش می‌گذرد و دارنده مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۱۱ استانبول است. عبدولی در المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز با صلابت و دلاوری حاضر شد، اما ناداوری مشهود علیه او باعث حذفش از المپیک لندن شد. عبدولی امیدوار است تا در ریو برای جبران ناکامی‌های گذشته برای مدال خوش‌رنگ طلای مسابقات به روی تشک برود.
مسافر ۸۵ کیلوگرم ریو در کشتی فرنگی حبیب‌اله اخلاقی است که با ۳۱ سال سن، یکی از مسن‌ترین کشتی‌گیر کشورمان در ریو است و گفته است بعد از ریو از تیم ملی خداحافظی خواهم کرد.
قاسم رضایی یکی از باتجربه‌‌ترین کشتی گیران وزن ۹۸ کیلوگرم کشورمان است که مدال طلای او در لندن به زیبایی هرچه تمام‌تر به دست آمد. رضایی باراندازهایش را روی تمام حریفانش پیاده کرد. اوج رقابت او در لندن با رستم توتروف روس بود که با اقتدار او را شکست داد. قاسم رضایی درباره مسابقات ریو گفته است بعد از مسابقات لندن همه تمرکزم را برای مسابقات برزیل گذاشته‌ام و تمریناتم را طوری برنامه‌ریزی کرده‌ام که برای ریو در اوج آمادگی باشم و می‌خواهم باز هم طلا بگیرم.
بشیر باباجان‌زاده کشتی‌گیر سنگین وزن فرنگی در ریو خواهد بود. باباجان‌زاده در المپیک لندن توفیقی نداشت و شاید همین عامل بتواند انگیزه‌های بشیر را برای مدال‌آوری و کسب توفیق در برزیل بیشتر کند. کشتی‌گیر محجوب تیم ملی فرنگی ایران اگر‌چه مدال طلای آسیا و برنز جهان را کسب کرده، اما مدال المپیک افتخاری نیست که بتوان از کنار آن به آسانی گذشت. بشیر انگیزه‌های زیادی برای اثبات توانایی‌ها و شایستگی‌هایش دارد. رقابت‌های وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی المپیک برزیل تقابل انگیزه‌های تمام نشدنی باباجان‌زاده برای مدال‌آوری در این آوردگاه دشوار با رقیبان مطرح و همیشه مدعی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.