خانه » پیشنهاد سردبیر » کدام فیلم ها را در روزهای باقی مانده جشنواره ببینیم/ امیدوار کننده ها

کدام فیلم ها را در روزهای باقی مانده جشنواره ببینیم/ امیدوار کننده ها

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ شماره ۷۸۷
***
وقایع استان
سمیه انصاری فر
***
پنج روز از آغاز جشنواره استانی فیلم فجر در اراک می گذرد و تاکنون بیشتر فیلم های لیست اراک اکران شده اند. و تنها فیلم های «امپراطور جهنم» و «سرو زیر آب» امروز و فردا اولین اکران های خود را خواهند داشت. به نظر می رسد از میان فیلم های اکران شده تا کنون فیلم های « مصادره»، «تنگه ابوقریب»، «لاتاری» و « عرق سرد» توانسته اند مخاطب بیشتری را به سالن ها بکشانند. از امروز تا روز آخر جشنواره در اراک فیلم های «امپراطور جهنم»، « جشن دلتنگی»، « اتاق تاریک»، «لاتاری»، «هایلایت»، «تنگه ابوقریب»، «کامیون»، «شعله ور» و « فیلشاه» اکران خواهند شد. در ادامه وقایع استان نگاهی دارد به تعدادی از این فیلم ها و پیشنهادهای جدید خود را به شما ارائه می دهد.
«امپراطور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی است او را با فیلم هایی چون « روزهای زندگی» و «شکارچی شنبه» به یاد داریم. فیلم جدید او نیز چیزی شبیه به فیلم شکارچی شنبه است البته به نظر می رسد از لحاظ روایی و داستان به قدرت آن فیلم نیست. بهرحال این فیلم نمی تواند یکی از پیشنهادهای ما برای تماشا باشد. در این فیلم علی نصیریان، علی رام نورایی و صبا کمالی ایفای نقش می کنند.
فیلم « سرو زیر آب» اما فیلم امیدوار کننده ای در حوزه دفاع مقدس است. این فیلم ساخته محمد علی باشه آهنگر است و به موضوع شهدای گمنام پرداخته است. طراحی صحنه و دکور و فیلمبرداری سنجیده این فیلم در کنار فیلمنامه پیچیده مجموعه موفقی هست که بخواهیم آن را در کنار «تنگه ابوقریب» به علاقمندان ژانر جنگ و دفاع مقدس پیشنهاد دهیم. بابک حمیدیان، مسعود رایگان، رضا بهبودی، مینا ساداتی، همایون ارشادی و هومن برق نورد از بازیگران این فیلم هستند. اما از میان فیلم های باقی مانده «جشن دلتنگی»و «هایلایت» یکی از فیلم هایی است که یک بار دیدن آن خالی از لطف نیست.
«جشن دلتنگی» ساخته پوریا آذربایجانی، داستان چند آدم مختلف و جدا از هم است که هر کدام درگیری های خود را دارند و هر کدام به دلایلی به فضای مجازی و به خصوص اینستاگرام روی می‌آورند. این فیلم می خواهد نگاه انتقادی به معضلات فضای مجازی و تنهایی آدم ها داشته باشد. شاید اشکال فیلم جدا بودن داستان ها از یکدیگر و نحوه اتصال آن ها با هم است. البته تمرکز فیلم بیشتر بر شخصیت جوانی است که فیلم با نمای غرق شدن او آغاز و همان نما نیز در پایان بندی فیلم دیده می شود. مشکل اصلی فیلم مبهم ماندن برخی از روابط آدم ها است زیرا در فیلم به برخی شخصیت ها با جزئیات بیشتر و برخی نیز کمتر پرداخته شده بود بنابراین برخی روابط و آدم ها در فیلم باور پذیر و برخی دیگر برعکس غیرقابل باور بودند. محسن کیایی، بابک حمیدیان، مینا ساداتی، سحر قناعت، پانته آ پناهی ها و بهنام تشکر از بازیگران این فیلم هستند.
فیلم «هایلایت» اما از فیلم های ناامیدکننده جشنواره است و قطعا در لیست پیشنهادی ما قرار ندارد. این فیلم ساخته اصغر نعیمی است و بازیگرانی چون پژمان بازغی، آزاده زارعی، الهه حصاری در آن ایفای نقش می کنند. فیلم درونمایه تکراری دارد که این روزها در سینمای ایران بسیار مورد توجه فیلمسازان است. موضوع خیانت در زندگی زناشویی. این فیلم روایت زن و مردی است که همسر هر دوی آن ها به کما رفته اند و شرایط و نزدیکی تخت این دو بیمار به یکدیگر باعث نزدیکی این زن و مرد به هم و در نهایت آشکار شدن برخی از واقعیت ها می شود که برای هر دو آن ها غیر قابل باور است. مشکل اصلی فیلم شاید این باشد که فیلمساز خیلی در پرداخت شخصیت ها و ایجاد گره و کنش در فیلم تلاشی نکرده و داستان به شدت خطی و سطحی است. «اتاق تاریک» اما شاید یکی از مهجورترین فیلم های این دوره جشنواره باشد. بهر حال آخرین ساخته روح الله حجازی به لیست فیلم های پیشنهادی ما اضافه شده است. شاید علت دیده نشدن این فیلم این باشد که موضوع به دنیای معصوم یک کودک و مسئله تعرض به او پرداخته شود. فیلم در مورد یک خانواده سه نفره است. پدر، مادری که چند سال از پدر بزرگ تر است و پسری چهار، پنج ساله. در ابتدای فیلم پسر چند ساعتی در محوطه اطراف خانه گم می شود ولی بعد از پیدا شدن شرایط روحی او تغییر می کند او به پدرش می گوید که فردی بدن او را دیده است؛ ولی یادش نیست که چه کسی و از همینجا چالش های فیلم آغاز می شود. در این فیلم تعلیق و پرداخت به جزئیات به خوبی دیده می شود. یکی از نقاط مثبت فیلم بازی بازیگر کودک این فیلم است. ساعد سهیلی و ساره بیات بازیگران این فیلم هستند هر چند که انتخاب خوبی برای این نقش ها نبودند. هر چند فیلم های پر سر و صدای جشنواره مانند بمب، چهارراه استامبول، به وقت شام و مغزهای کوچک زنگ زده در اراک اکران نشدند؛ اما وقایع استان در روزهای باقی مانده جشنواره دیدن فیلم های «کامیون»، «شعله ور»، «تنگه ابوقریب»، «اتاق تاریک» و «سرو زیر آب» را به شما پیشنهاد می دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.