خانه » پیشنهاد سردبیر » کارخانه برداشت سولفات سدیم از تالاب میقان تعطیل شد/دادستان، حق برداشت را برداشت

کارخانه برداشت سولفات سدیم از تالاب میقان تعطیل شد/دادستان، حق برداشت را برداشت

شنبه ۲۹ خرداد ۹۵    شماره ۳۴۷

گروه اجتماعی-وقایع استان:
توجه به سرمایه های گردشگری یکی از المان های مهم برای توسعه اقتصادی یک منطقه به حساب می آید. هرچند مناسبات و رویکرد های سیاسی کشور را در استفاده سرمایه های خارجی در این بخش محروم کرده است اما می توان با استفاده از ظرفیت های داخلی در کنار فراهم کردن زیر ساخت ها جریان مالی خوبی در این بخش برای استان به وجود آورد. یکی از مناطق مورد توجه به گردشگری که اهمیت زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد، تالاب میقان اراک است. تالابی که سالها در اوج مظلومیت مورد برداشت سولفات سدیم واقع شده و به نوعی رو به نابودی می رود. آسیب ها به زیست گاه پرندگان نادر و مهاجر در مقاطع مختلفی صدای فعالین محیط زیست را درآورده اما جریان های سیاسی اقتصادی مثل همیشه زورشان به فعالین مدنی و مردم می چربد. اما امروز زمزمه هایی از تغییر رویکرد کارخانه برداشت املاح که در این تالاب فعالیت می کند به گوش می رسد که امید هایی را در دل دوست داران محیط زیست روشن کرده است.
فرشید محمدطاهری دادستان اراک در نشست بررسی مخاطرات تالاب کویری میقان اراک اظهار کرد: سهمیه برداشت ماده معدنی و پروانه شرکت املاح معدنی باید به صورت دقیق مشخص و تعیین تکلیف شود.
وی تصریح کرد: تعیین دقیق سهمیه برداشت سولفات سدیم موجب می‌شود تا در صورت بروز برداشت بیش از حد مجاز، موضوع را از طریق قانونی پیگیری کرد.
دادستان اراک بر ضرورت ارزیابی دقیق پروانه بهره‌برداری مرحله دوم شرکت املاح معدنی تاکید کرد و گفت: اگر فعالیت‌های این شرکت موجب تهدید سلامت مردم و محیط زیست می‌شود، باید با جدیت با آن برخورد کرده و مانع ادامه این فعالیت‌ها شد، چنانچه فعالیت‌های شرکت املاح معدنی ایران موجب خسارت به تالاب می‌شود، باید میزان این خسارت‌ها فهرست بندی علمی و دقیق شود تا مسئولان این شرکت در راستای جبران خسارت‌ها اقدام کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز گفت: متاسفانه تمدید پروانه شرکت املاح معدنی ایران و رعایت نشدن اصل ۵۰ قانون به یک چالش جدی برای محیط زیست استان تبدیل شده است.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: شرکت املاح معدنی ایران در ۱۰ سال اول مجوز برداشت سالانه ۱۸۰ هزار تن و ۹۰ مجوز برداشت سالانه ۶۰۰ هزار تن را اخذ کرده، اما بر اساس مستندات کتبی، این شرکت دو برابر مجوز از سطح تالاب میقان برداشت می‌کند.
مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی از توقف یک ساله برداشت سولفات سدیم از تالاب میقان توسط شرکت املاح معدنی، اصلاح خسارات قابل جبران وارده توسط این شرکت به تالاب و بازنگری در قرارداد ۲۵ ساله این شرکت خبر داد و این اقدام در استان مرکزی را تصمیمی جدی و کم نظیر در حوزه تالاب های کشور دانست.
سیاوش آقاخانی بیان کرد: شرکت املاح معدنی بهره برداری از معدن سولفات سدیم تالاب میقان اراک را از تیرماه سال ۸۰ شروع کرد و بهره برداری غیر اصولی این شرکت مورفولوژی تالاب میقان اراک را تحت تاثیر قرار داد.
نماینده شبکه های زیست محیطی کشور در برنامه ششم توسعه با اشاره به عدم نظارت دقیق اداره کل صنعت، معدن و تجارت بر نحوه و میزان برداشت این شرکت از تالاب ادامه داد: در اقدام کاملا غیر کارشناسانه در سال ۹۰ با اتمام دوره قرارداد ده ساله بهره برداری شرکت املاح معدنی از تالاب میقان برای ۲۵ سال تمدید شد و با افزایش ۱۰ برابری، میزان برداشت ۱۵ میلیون تن در نظر گرفته شد.
آقاخانی بیان کرد: عدم رعایت استانداردهای موجود و نیز، عدم اجرای تعهدات توسط این شرکت سبب شد با همکاری معاونت عمرانی استانداری و تصمیم قاطعانه دادستان، دستور توقف برداشت از معدن به مدت یک سال را صادر شود، همچنین مصوب شد تخریب های وارده توسط این شرکت اصلاح شود.
وی با تاکید بر این نکته که برخی خسارات وارده غیر قابل جبران است افزود: برخی خسارات وارد شده به تالاب قابل اصلاح است اما الزامی جهت جبران خسارات توسط شرکت مذکور وجود نداشت که این تصمیم شرکت املاح معدنی را ملزم به جبران خسارات می کند.
مدیر عامل خانه سازمان های مردم نهاد با بیان اینکه برداشت ۱۵ میلیون تن سولفات سدیم از تالاب میقان سبب نابودی قلب تالاب می شد عنوان کرد: طبق بند سه ماده ۴۱ قانون بهره برداری از معادن در صورتی که روش بهره برداری بهره بردار از معدن غیر اصولی باشد اجازه خلع قرارداد وجود دارد.
وی ادامه داد: با توجه به برداشت غیر اصولی این شرکت، حجم، زمان و روش برداشت شرکت مذکور از معدن سولفات سدیم در قرارداد ۲۵ ساله موجود مورد بازنگری قرار می گیرد.
آقاخانی بیان کرد: همچنین طی مصوبه ای بهره برداری از معدن سولفات سدیم تالاب میقان توسط دیگر بهره برداران ممنوع است و به هیچ یک از متقاضیان به جز شرکت املاح معدنی اجازه بهره برداری داده نخواهد شد که این تصمیم در حفظ جان تالاب بسیار موثر است.
لازم به ذکر است در سال های برداشت غیر اصولی شرکت املاح معدنی از تالاب میقان سمن های زیست محیطی استان مرکزی تلاش گسترده ای جهت جلوگیری از برداشت غیر اصولی و آگاه سازی و ایجاد حساسیت بین مسئولین در خصوص مضرات برداشت غیر اصولی از تالاب میقان و خطرات زیست محیطی نابودی تالاب میقان انجام داده اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.