خانه » جدیدترین » چالش همیشگی آلودگی هوا

چالش همیشگی آلودگی هوا

چهارشنبه ۲۹ دی ۹۵ شماره ۵۰۹
سیاوش آقاخانی
مدیر عامل خانه سازمان های مردم نهاد استان

آلودگی هوا چالشی است که از توسعه نامتوازن رقم خورده و باید با شناخت علت ها به صورت علمی و با تعهد و مسئولیت پذیری با آن برخورد کرد. هشت کلانشهربزرگ کشور از جمله اراک سال هاست که با این مشکل دست به گریبانند و برای سامان آن باید گفتمانی هدفمند و برنامه هایی کارآمد ترسیم شود و هر بخش از مسئولان گرفته تا صنایع و مردم با رعایت مولفه های برنامه محور، برای بهبود آن بکوشند. هوای پاک یک مساله فانتزی و شیک نیست، بلکه یک نیاز است چرا که انسان با نفس زنده است و اگر به طور مستمر هوای کثیف ببلعد در معرض بیماری قرار می گیرد. تدوین و تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک از سال ۱۳۸۶ یک برنامه جامع بین بخشی است که در آن سهم همه دستگاه ها برای بهبود شرایط و کاهش آلاینده های هوای این شهر مشخص شده امابا گذشت حدود ۱۰ سال، نظارت براجرا و اراده در برنامه ها کامل نبوده و هوای اراک همچنان آلوده است و حرف های شعاری نیز همچنان تکرار می شود. آلودگی هوا تاثیرات عمده ای در سلامت مردم دارد و در هر ساعت ۳۰۰ نفر به دلیل آلودگی هوا در کشور جان خود را از دست می دهند که این موضوع تدوین و اجرای یک برنامه جامع و قوی را طلب می کند. مدیران همیشه در اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا بحث اعتبارات را مطرح می کنند در صورتی که این مهم مشکل اصلی نیست بلکه به کار نگرفتن عنصر ارزشمند مردم است که موجب پابرجا ماندن مشکلات شده است. در بحث حل مشکلات کاهش آلودگی هوا هر چقدر اعتبار جذب شود اما مشارکت مردم نباشد، هیچ موفقیتی حاصل نمی شود ضمن آنکه با وجود مصوبات هیات دولت و دستگاه قضایی اراده برای برخورد با صنایع آلاینده در این شهر نیست و با زمان دادن های غیرمنطقی تنها سلامت مردم به خطر افتاده است. از منظر دیگر الگوی آلودگی هوای کلانشهرها در سالهای اخیر از صنعت به سمت خانگی و خودروها در حال تغییر است و در این بخش آموزش و همراه سازی مردم در مهار آلایندگی هوا و تغییر سبک زندگی مساله مهمی است که به صورت جدی برای آن کاری نشده است. یکی از معضلات جدی دیگر در مدیریت آلایندگی هوا، قدیمی بودن استانداردها و ناقص بودن تجهیزات و امکانات سنجش آلودگی است به طوری که درحال حاضر استانداردهای سنجش زیستی مربوط به ۱۶ سال پیش اروپا است و نوسازی آنها ضروری است. بازنگری در طرز فکر مدیران نیز یکی از قطعه های حیاتی پازل مدیریت آلودگی هوا است و باید مسایل زیست محیطی ارحج بر سایر مسایل دیده شود و قاطع از آن حمایت شود.
سهم صنایع در آلودگی هوا تنها به خاطر خروج آلاینده ها از دودکش آنها نیست بلکه برخی از تولیدات آنها نیز به طور مستقیم آلایندگی محیطی دارد و این موضوعی است که باید در سطح کلان برای آن فکر شود. حتی آلاینده های خانگی نیز نظیر سیستم های موتورخانه ای و بخاری ها نیز از تولیدات صنایع است که اگر یک بازنگری جدی در بخش صنایع صورت گیرد و ضوابط سختگیرانه زیست محیطی بر روند تولید و کیفیت محصولات حاکم شود،نه تنها آلودگی هوا کاهش می باید بلکه اثر بخشی صنایع نیز افزایش می یابد. معضلات ترافیکی در کلانشهرها از جمله اراک سهم بزرگی در آلایندگی هوا دارند و رفع گره های کور ترافیکی برای مثال در اراک در خیابانهای قائم مقام فراهانی، امام خمینی( ره ) و شهید بهشتی باید اولویت کار شورای ترافیک و مدیریت شهری قرار گیرد و مردم نیز با ید با تغییر رفتار و مشارکت در برنامه های اصلاحی آلایندگی هوا تا حد ممکن از آوردن خودروی شخصی در هسته مرکزی شهر بپرهیزند.
سمن ها با نگاه کمک به حل مشکلات زیست محیطی و نه نگاه محاکمه گری آمادگی لازم برای همکاری با ادارات و سازمانهای ذیربط به منظور فرهنگ سازی جامعه را دارند و در یک سال اخیر نیز موضوع کمپین سه شنبه های پاک را با هدف همراهی مردم به صورت عملی در گره گشایی از این مشکل حاد انجام داده اند تا در این روز مردم به جای خودروهای شخصی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.