- روزنامه وقایع استان مرکزی - http://vaghayeostan.ir -

پیگیری اظهارات نماینده قم مبنی بر پیوستن محلات و دلیجان به این استان/زمـزمه های جدایی

یکشنبه ۲۴ مرداد ۹۵    شماره ۳۹۱

وقایع استان- عباس لعل بار

پس از پیگیری‌ها و جلسات متعدد احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در یک نشست خبری برای نخستین بار این موضوع را رسانه‌ای کرد و گفت: جلسات مختلفی در این زمینه برگزار شده و حتی با مسئولان مربوطه نیز صحبت شده و قرار است این الحاقات انجام شود.وی در آن مصاحبه تاکید کرده بود که موضوع الحاق شهرستان‌ها به قم با دکتر لاریجانی دیگر نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجلس نیز مطرح شده و وی نیز موافق این اقدام است.یکی دیگر از دلایل انتخاب الحاق شهرستان‌هایی همچون محلات و دلیجان به قم، وسعت این استان است به گونه‌ای که وسعت استان قم نسبت به جمعیت آن کم است و با اضافه شدن دو شهرستان محلات و دلیجان این وسعت گسترده شده و در تقسیمات کشوری نیز موثرتر خواهد بود.
اوایل آغاز بکار دولت دکتر روحانی و در حاشیه حضور رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی،موضوع الحاق توسط نمایندگان دلیجان و محلات و ساوه و زرندیه و همچنین سلیمی نماینده اراک مطرح می‌شود که رئیس جمهور نیز در این خصوص اعلام می‌کند: موضوع را در طرح تقسیمات کشوری مطرح کنید و ما نیز آن را دنبال خواهیم کرد.امیرآبادی نماینده مردم قم نیز که شاهد این گفتگو بوده است می‌گوید: پس از درخواست این نمایندگان از رئیس جمهور، دکتر لاریجانی دیگر نماینده قم و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بر این امر تاکید کرده و رئیس جمهور می‌گوید که موضوع را با وزیر کشور مطرح و ما نیز کمک می‌کنیم.
این مطلب سبب شد، عباس رجایی نماینده وقت مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی از خود واکنش نشان داده، به گونه‌ای که وی علنا موضوع الحاق شهرهای ساوه، دلیجان و محلات را زیر سئوال برده بود و بدون توجه به گفته‌های همکاران خود گفت: موضوع الحاق هرچند وقت یک بار توسط برخی از نمایندگان قم مطرح می‌شود که برخورد مناسب با این موضوع صورت گرفته است.
وی به صحبت‌های میرگلوبیات، نماینده وقت ساوه که خواهان جدایی شهرستان ساوه از مرکزی بوده نیز واکنش نشان داد و گفته بود: البته اخیرا نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی نیز در نطق پیش از دستور خود موضوعاتی را مبنی بر جدایی ساوه و زرندیه از استان مطرح کردند که ما با ایشان برخورد کرده و گفتیم که شما حق ندارید چنین مباحثی را مطرح کرده و یکپارچگی استان را به هم بزنید.
رجایی همچنین در مصاحبه خود طرح الحاق را یک شوخی عنوان کرده و گفته بود: هدف نمایندگان قم از بیان این مسائل توسعه ‌طلبی است و جواب ما به آنها این است که شما شوخی می‌کنید و جدایی ساوه، دلیجان و محلات از استان مرکزی به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.
مدتی اما این موضوع به فراموشی سپرده شد تا اینکه چند روز پیش نماینده مردم قم در مجلس گفت: نماینده این دو شهر، شورای شهر و مردم دلیجان و محلات خواهان پیوستن به قم هستند و ما هم پیگیر ملحق‌کردن این شهرها به قم هستیم.
احمد امیرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، یکی از مشکلات استان قم را تک شهرستان بودن دانست و اظهار داشت: یکی از شاخص‌های تعلق بودجه‌های کشوری موقعیت جغرافیایی، وسعت و تعداد شهرستان‌های یک استان است که قم به علت تک شهرستان بودن نتوانسته آن‌چنان‌که بایدوشاید در ساختار کشوری جایگاه خود را کسب کند.
وی بابیان اینکه صحبت‌هایی در دولت قبل با وزارت کشور درباره ملحق شدن دلیجان و محلات به قم شده بود، خاطرنشان کرد: این موضوع تا حدودی پیش رفت که دولت یازدهم در آغاز فعالیتش هرگونه تغییرات در تقسیمات کشوری را متوقف کرد که اخیراً آقای لاریجانی رئیس مجلس این تصمیم دولت را باطل اعلام کرد.نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نماینده این دو شهر، شورای شهر و مردم این شهرها خواهان پیوستن به قم هستند که مخالفت دو نماینده دیگر استان مرکزی برای پیوستن آن‌ها به قم مشکلاتی ایجاد کرده است.
وی به برگزاری با جلساتی با نوبخت رئیس سازمان برنامه‌ریزی کشور اشاره کرد و گفت: ما در این جلسات درخواست کرده‌ایم استان قم از نظر ساختاری بررسی مجدد شود و نوع عضویت کارکنان قم و ردیف سایر هزینه‌ها تغییر یابد.امیرآبادی افزود: متأسفانه هزینه‌هایی که باید بابت تکریم ارباب‌رجوع هزینه شود به علت نبود ساختار مناسب به‌منظور اضافه‌کاری کارکنان و هزینه‌های دیگر پرداخت می‌شود.
حال در همین راستا تماس هایی را با نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی، رئیس و یکی از اعضای شورای شهر محلات برقرار کردیم تا نظرات آنان را در این رابطه جویا شویم.
سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی از پاسخ به سوال روزنامه وقایع استان خودداری کرد و علت این امر را پرداختن روزنامه وقایع استان به شهر اراک و نمایندگان این شهر دانست. این واکنش نماینده مردم محلات و دلیجان روی پنهانی نیز داشت. شاید بتوان این سخن را یک پالس مثبت از سلیمی جهت جدایی از استان مرکزی دانست، چرا که تلویحا او به این موضوع اشاره کرد که صرفا اراک مرکز توجهات است.
اما اظهارات امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اراده شهری محلات بر جدایی از استان مرکزی و الحاق به قم ما را بر آن داشت این موضوع را از علیمحمدی رئیس شورای اسلامی شهر محلات پی گیری کنیم. علی محمدی در این رابطه به خبرنگار وقایع استان گفت: «نظر مردم شهر در این رابطه مثبت است. اما نظر شورای شهر در این رابطه مشخص نیست و نیاز به بحث و گفتگو دارد. اما به عنوان نظر شخصی خودم باید بگویم این طرح مزایا و معایبی دارد. جو عمومی جامعه شاید معایب این موضوع را در نظر نگیرد اما قطعا الحاق، بدون کارشناسی و اندیشیدن تمام جنبه هایش کار اشتباهی خواهد بود.» او در پاسخ به این سوال که اگر این موضوع درشورای شهر به رای گذاشته شود احتمال تصویب شدنش چقدر است می گوید: «احتمالش بالاست. چرا که نظراعضای شورا در گفتگو ها مثبت بوده است، از طرفی شورا بر اساس خواست مردم شهر تصمیم گیری می کند.»
یکی از اعضای شورای شهرمحلات نیز در این رابطه می گوید: «این اتفاق باید دقیق و کارشناسی بررسی شود. نباید به این موضوع به صورت آزمون و خطا نگریست. نمی شود بگوییم امروز به قم ملحق می شویم و اگر نتیجه نداد باز به استان مرکزی باز می گردیم. از طرفی تجربه استان مرکزی در شهرستان داری بسیار از قم بیشتر است. استان قم هم سابقه کمتری دارد و هم هیچ شهرستانی را نداشته است. اگرچه مردم با این الحاق موافق هستند. مردم می گویند از آنجایی که قم شهر روحانیون است و یکی از مراکز مذهبی کشور اگر به این استان بپویندیم از امکانات بیشتری برخوردار می شویم. این یک ایده اشتباه است و باید جوانب کار از دیدگاه کارشناسی در نظر گرفته شود.»