خانه » پیشنهاد سردبیر » پیگیری آخرین وضعیت کارگران دو شرکت «هپکو» و «آذرآب»/حمایت از کارگران در دستور کار

پیگیری آخرین وضعیت کارگران دو شرکت «هپکو» و «آذرآب»/حمایت از کارگران در دستور کار

شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶   شماره ۶۹۵

***

وقایع استان

علی امیدی

***

پس از حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در اراک، در چند روز گذشته شاهد اعتراضات کارگری به خیابان ها نبوده ایم اما همچنان کارگران دو شرکت هپکو و آذرآب اعتراض خود را نسبت به برخی اتفاقات به اشکال مختلف نشان می دهند. کارگران شرکت هپکو با امضای طوماری خطاب به برخی مسئولان از آنها خلع ید حتمی سهامدار کنونی، تحت پوشش قرار گرفتن شرکت هپکو در صندوق حمایت صنایع و پرداخت معوقات و تسویه کامل حقوق را درخواست کردند.

از سویی دیگر مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز با بیان اینکه با پیگیری های انجام شده بیش از ۵۰ درصد از معوقات حقوق کارگران شرکت هپکو اراک پرداخت شده و کارگران بخش های وابسته شامل مهندسی قطعات به سالن تولید بازگشته و مشغول کار شدند، افزود: در نشستی با حضور معاون روابط کار وزیرتعاون، مدیرکل بیمه بیکاری و مدیرکل تشکلات کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اراک مشکلات کارگران آذرآب و هپکو مورد بررسی قرار گرفت.
آبائی با بیان اینکه، این نشست با هدف پیگیری مصوبات سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان مرکزی برگزار شد، افزود: ۵۰ درصد حقوق معوقه کارگران هپکو از محل ۷۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده و مابقی آن نیز در حال پیگیری است. وی اظهار کرد: حقوق معوقه کارگران شرکت آذرآب نیز تا پایان شهریورماه پرداخت شده و کارگران این مجموعه تولیدی از روز دوشنبه هفته گذشته مشغول کار شده اند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: کارگران هپکو در نشست با مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخش دیگری از مشکلات خود را مطرح کردند و مقرر شد پیگیری های قانونی از سوی وزارتخانه انجام و کارگران نیز با هدف پایداری تولید به فعالیت خود ادامه دهند.
معاون وزیر کار نیز از پرداخت تمام مطالبات کارگران شرکت آذرآب و بخشی از معوقات کارگران شرکت هپکوی اراک خبرداد.
احمد مشیریان معاون وزیر کار در امور روابط کار درباره آخرین وضعیت پرداخت معوقات کارگران دو شرکت هپکو و آذرآب اراک که پس از اعتراض شدید کارگران این دو شرکت، هفته گذشته با دستور رئیس جمهور وزیر کار راهی استان مرکزی شده بود، گفت: خوشبختانه با تصمیماتی که با حضور مسئولان در اراک گرفته شد و با مداخله دولت پرداخت مطالبات کارگران این دو شرکت از پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد. وی با بیان اینکه تمام مطالبات کارگران شرکت آذرآب تا پایان شهریور ماه پرداخت شد و کارگران این شرکت هیچ طلبی بابت حقوق و دستمزد خود ندارند، گفت: میزان معوقات کارگران این کارخانه حدود ۱۹.۵ میلیارد تومان بود که به طور کامل تسویه شد.
معاون وزیر کار در امور روابط کار همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرداخت حقوق معوق کارگران شرکت هپکو گفت: مطالبات کارگران این شرکت به میزان حدود ۷.۵ میلیارد تومان تا پایان مردادماه پرداخت شده است.
مشیریان از پرداخت حدود ۸۰ درصد از مطالبات کارگران هپکو خبرداد و افزود: فارغ از موضوع پرداخت مطالبات، آنچه که اهمیت دارد، تداوم وضعیت فعلی و عدم بروز مشکلات گذشته در این کارخانجات است که تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده است.
معاون وزیر کار با بیان اینکه دو شرکت آذرآب و هپکو در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی اواسط دهه ۸۰ به بخش خصوصی واگذار شده بودند ادامه داد: طبیعی است در این شرایط دولت نمی‌تواند از شرکت‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شدند حمایت کند با این حال دولت مداخله کرد تا این دو شرکت از شرایط بحرانی خارج شوند. وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌ها و کارخانجات مشابه آذرآب و هپکو در معرض بحران هستند یا خیر گفت: وضعیت بنگاه‌های اقتصادی را رصد می‌کنیم ضمن اینکه آمار این بنگاه‌ها هر سه ماه یکبار به روز و به وزیر کار ارائه می‌شود. البته رصد بنگاه‌ها از گذشته وجود داشته است. مشیریان افزود: از نمونه این شــرکت‌ها می توان به شرکت بلبرینگ سازی ایران در تبریز اشاره کرد که با حضور مسئولان از بروز بحران در این شرکت جلوگیری شد.
معاون وزیر کار ادامه داد: مهمترین ملاک و معیار وزارت کار در شناسایی وضعیت بحرانی بنگاه‌ها، وضعیت حقوق و دستمزد کارگران است که می‌تواند ناشی از عدم ناتوانی کارخانجات و واحدهای اقتصادی در رقابت با رقبا، نبود سرمایه درگردش یا تجهیزات فرسوده و سنتی باشد.
دکتر علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک نیز در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان به مدیریت خوب قوه قضائیه در بحران اخیر اشاره نمود و گفت: تخلفات قانونی مدیران و مالکان فعلی و گذشته شرکت‌های آذرآب و هپکو محرز است، دادستانی اراک به ماجرای اعتراضات کارگران آذرآب و هپکو ورود کرده و قرار شده در شورای تامین از کارگران دفاع شود.
نماینده مردم اراک با اشاره به بازداشت شدن مدیرعامل شرکت آذرآب خاطر نشان کرد: البته قوه قضائیه تذکرات لازم را هم به مدیران شرکت هپکو داده است و نقش موثر و مثبتی در این مسئله ایفا کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.