خانه » جدیدترین » پروانه بهره برداری شرکت املاح معدنی در تالاب میقان به حال تعلیق در آمد/عملیات نجات میقان

پروانه بهره برداری شرکت املاح معدنی در تالاب میقان به حال تعلیق در آمد/عملیات نجات میقان

شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶   شماره ۶۹۵

***

وقایع استان

***

تالاب میقان از اکوسیستم های مهم استان مرکزی و یکی از ده تالاب مهم کشور است. متاسفانه این تالاب به دلیل سومدیریت، برخی برداشت های غیر اصولی از منابع آن، جاده کشی در میانه اش و همچنین ناآگاهی عمومی در حال نابودی است.
اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است و تالاب میقان اراک به عنوان یکی از کانون های اصلی اثرگذار بر آلودگی هوا و یا تغییرات کیفیت هوای این کلانشهر است چرا که در بیشتر مواقع یا کانون غبارهای نمکی محلی است و یا با ایجاد پدیده وارونگی هوا، کیفیت این منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد.
در کنار تمام مشکلاتی که این اکوسیستم را مورد تهدید قرار داده حضور شرکت املاح معدنی در مجاورت این تالاب و برداشت سولفات سدیم از تالاب میقان مسئله مهمی است که چند سالی بحث بر سر برداشت بی رویه و غیر اصولی آن و آسیب های مخربش بر زیست بوم تالاب میقان بالا گرفته و از سال گذشته نظارت و تصمیم گیری های جدی در خصوص برداشت سولفات سدیم از آن در دستور کار قرار داده شده است. سال ۹۴ بود که مدیر کل وقت محیط زیست استان مرکزی اعلام کرد با استناد به ارزیابی های انجام شده درخواست ابطال مجوز برداشت این شرکت از سوی محیط زیست به دستگاه قضایی و همچنین هیات حل اختلاف استان ارائه شده تا تصمیم نهایی از سوی این دو مرجع گرفته شود.
کارنامی گفته بود: مطابق آنچه که در مجوز بهره برداری شرکت املاح معدنی ایران بیان شده این شرکت از سال ۸۰ تاکنون مجوز برداشت چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تُن سولفات سدیم را از تالاب میقان داشته در حالی که برداشت سولفات سدیم این شرکت طی مدت مذکور بیش از هفت میلیون تُن و فراتر از میزانی است که برای آن مشخص شده است.
هرچند در همان زمان نیز این شرکت تعهدات زیست محیطی داشته و به آن متعهد نمانده بود. با وجود تمام اثرات سوء زیست محیطی، تخریب ها و عدم تعهدها، این شرکت در سال ۹۰ باز هم مجوز برداشت برای ۲۵ سال آینده گرفت و قرار شد سالانه ۶۰۰ هزار تُن سولفات سدیم از تالاب میقان برداشت شود که همین مقدار برداشت به خودی خود برای تالاب میقان نیز آسیب زا بود؛ اما صاحبان این شرکت به همین مقدار هم قانع نبوده و از این عدد نیز بیشتر برداشت سولفات سدیم داشتند.
خرداد سال گذشته بود که طاهری دادستان وقت اراک خبر از تعطیلی این شرکت داد. عدم رعایت استانداردهای موجود و نیز، عدم اجرای تعهدات توسط این شرکت سبب شد با همکاری معاونت عمرانی استانداری و تصمیم قاطعانه دادستان، دستور توقف برداشت از معدن به مدت یک سال صادر شود، همچنین مصوب شد تخریب های وارده توسط این شرکت اصلاح شود.
به نظر می رسد در طی این مدت هنــــوز به نتیجه ای در خصوص فعالیت های این شرکت و تعهداتش نرسیده اند، بنابراین در جلسه اخیر بررسی مسائل زیست محیطی تالاب میقان به منظور پیگیری هر چه زودتر این مهم پروانه بهره برداری این شرکت دوباره به حالت تعلیق درآمد. معاون عمرانی استاندار مرکزی در جلسه گفت: تا زمان اجرای راهکارهای جدید مبنی بر کنترل برداشت شرکت املاح ایران از تالاب میقان و اتمام کارشناسی لازم پروانه برداشت این شرکت به حالت تعلیق در می آید.
عزیز فیلی با تاکید بر اجرای طرح فضای سبز به وسعت ۵۰ هکتار توسط شرکت املاح معدنی ایران در اراضی مستعد تالاب عنوان کرد: در این راستا به منظور توسعه فضای سبز منطقه لازم است منابع طبیعی بخش های دارای قابلیت کشت تالاب میقان را شناسایی و به محیط زیست معرفی کند تا به جهت توسعه فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.
وی اضافه کرد: به منظور رسیدگی به موارد مورد نظر در خصوص حفظ و نگهداری تالاب میقان، کمیته‌ای متشکل از دفتر فنی استانداری، محیط زیست، سازمان صنعت، معدن و تجارت، آب منطقه‌ای، منابع طبیعی، نمایندگان شورای اسلامی شهر اراک و سازمان‌های مردم نهاد تشکیل می‌شود و تا دیماه گزارش کمیته مذکور بعلاوه کروکی دقیق منطقه مورد فعالیت شرکت املاح معدنی ارائه شود.
فیلی با انتقاد از عملکرد محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی مبنی بر عدم پیگیری مصوبات و افزایش برداشت شرکت املاح ایران از سطح تالاب میقان اظهار کرد: لازم است تا زمان اجرای تصمیمات این جلسه و ارایه راهکارهای اجرایی کمیته منتخب در خصوص میزان برداشت و ساماندهی چاله‌ها و جایگزینی مناسب باطله‌ها، پروانه شرکت سولفات سدیم منطقه تالاب توسط سازمان صنعت و معدن به حالت تعلیق درآید. فیلی اضافه کرد: براساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک و به منظور احیای تالاب میقان، علاوه بر مدیریت آبریزهای حوزه تالاب، بالغ بر ۵۰ درصد پساب فاضلاب شهر اراک به تالاب میقان تزریق می گردد که نقش مهمی در حفظ این تالاب داشته است. در این جلسه مقرر شد نسبت به بررسی دقیق انجام اقدامات صورت‌گرفته برای احیای تالاب، میزان برداشت شرکت املاح معدنی، برگشت باطله‌های شرکت مذکور و بازسازی چاله‌های ایجاد شده، احداث پل‌ها و آبراهه‌های تعادل سطح آب تالاب، میزان دقیق فضای سبز اجرا شده توسط شرکت بهره‌بردار و سایر موارد توسط کمیته متشکله اقدام شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.