خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» گزارش می دهد؛ نیروگاه شازند دوباره مازوت مصرف کرد/تنفس سیاه

«وقایع استان» گزارش می دهد؛ نیروگاه شازند دوباره مازوت مصرف کرد/تنفس سیاه

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶   شماره ۷۱۳

***

وقایع استان

سحر یاری

***

اراک یکی از کلانشهرهای آلوده کشور است و همچنان اجرای مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای آن بعد از ده سال بر روی زمین مانده است. در میان تمام آلودگی ها با منشاهای مختلف برای این شهر سوخت مازوت نیروگاه حرارتی شازند یکی از چالش های اصلی زیست محیطی برای این شهر بود. اما مدتی است که طبق تاکید رئیس جمهوری و مسئولین استانی این نیروگاه دیگر اجازه استفاده از سوخت مایع مازوت را ندارد. آبان ماه سال گذشته عزیز فیلی معاون هماهنگی عمرانی استانداری مرکزی در جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی شهر اراک گفته بود: براساس مصوبه سفر اخیر رئیس جمهور به استان مرکزی نیروگاه شازند مجاز به استفاده از سوخت مایع مازوت نیست، حتی اگر این نیروگاه به تعطیلی کشیده شود.
وی ادامه داده بود: شرکت گاز و فرمانداری شازند موظف هستند به هر شکل ممکن سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه را تامین کنند و نیروگاه حتی برای یک ساعت هم حق استفاده از سوخت مازوت را ندارد.
آنچه به نظر می رسد این است که نیروگاه حرارتی این روند را در پیش گرفته است و در بیشتر سال از سوخت گاز استفاده می کند. با سرد شدن هوا اما این نگرانی که ممکن است نیروگاه باز به سراغ سوخت مازوت برود همچنان وجود دارد. برخی اخبار نیز حاکی از این بود که در روزهای گذشته این نیروگاه از سوخت مازوت استفاده کرده بود.
مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در توضیح این مسئله به وقایع استان گفت: نیروگاه حرارتی شازند در روزهای گذشته تنها چندین ساعت و آن هم با اطلاع محیط زیست استان و برای پاره ای تعمیرات سوخت خود را از گاز به مازوت تغییر داد.
سعید محمودی افزود: نیروگاه حرارتی شازند برای ساعت یازده شب روز ششم آبان تا پنج صبح روز هفتم آبان این تغییر سوخت را داشته است.
وی ادامه داد: ما بر سوخت نیروگاه به صورت آنلاین نظارت داریم و اگر زمانی از حالت نرمال خارج شده یا شود مشخص خواهد شد بنابراین اگر گزارشی مبنی بر تخلف این نیروگاه باشد بلافاصله این مجتمع صنعتی به لیست آلاینده ها اضافه می شود و با آن برخورد خواهد شد.
محمودی گفت: البته هر سیستم صنعتی ممکن است گاهی با مسائل و اختلالاتی رو به رو شود که این ها ناگزیر است؛ ولی اگر قرار بر عدم تعهد به توافق ها باشد ما نیز واکنش نشان خواهیم داد.
وی افزود: درگذشته نیروگاه در تمامی طول سال مازوت می سوزاند ولی خوشبختانه هم اکنون تنها در شرایطی از این دست آن هم خیلی کوتاه و یا در روزهای خیلی سرد که ممکن است در شهرهای دیگر کشور به گاز نیاز باشد این تغییر سوخت رخ دهد که اگر روی هم رفته در طی سال ده روز یا کمتر باشد واقعا قابل اغماض است و نمی توان آن را تهدید زیست محیطی عنوان کرد.
مدیر کل محیط زیست استان با بیان اینکه مشکل زیست محیطی نیروگاه تنها سوزاندن مازوت نیست، تصریح کرد: مسئله این نیست که با گازسوز شدن نیروگاه تهدیدات زیست محیطی آن کاهش می یابد بلکه موضوع اصلی این است که همان گاز با استانداردهای محیط زیستی و رعایت غلظت CO و CO2 به مصرف برسد تا زیان آور نباشد.
محمودی گفت: چالش کنونی ما با نیروگاه این است که این استانداردها در گازسوز بودنش رعایت شود و صرف سوزاندن گاز نمی تواند مثبت باشد و باید گفت متاسفانه برخی روزها وجود دارد که این استانداردها رعایت نمی شود.
وی با اشاره به تاثیر گرد و خاک ها در آلودگی هوای اراک گفت: بیشتر این گرد و خاک ها از غرب کشور می آیند و در کنار سایر آلاینده ها به افزایش روزهای ناسالم در اراک دامن می زنند. این گرد و خاک ها در تمامی سال وجود دارد ولی در شش ماه دوم به دلیل سردی هوا و پدیده وارونگی( اینورژن) بر شدت آلودگی هوای اراک می افزاید.
محمودی با بیان اینکه روزهای ناسالم با روزهای آلوده متفاوت است، گفت: باید بین این دو تفاوت قائل شویم. در اراک روزهایی که برای همه گروه ها مضر باشد خیلی کم است و روز آلوده کم داریم ولی روزهای ناسالم روزهایی است که تنها برای گروه های حساس هشداردهنده است.
وی با بیان اینکه آلودگی های طبیعی در کنار آلاینده های دیگر منشا آلودگی هوای استان هستند، گفت: در کنار گرد و غبار، آلایندگی صنایع و خودروهای سطح شهر نیز وجود دارد؛ اما یکی از منابع آلایندگی اراک که مغفول مانده است کمربندی شمال به جنوب اراک است.
محمودی ادامه داد: هم اکنون روزانه به طور متوسط ۲۵ تا ۳۰ هزار خودرو از این کمربندی عبور می کند که اغلب این خودروها دیزلی هستند و بعنوان خودروهای ترانزیت و مسافربری از این معبر عبور می کنند و موجب آلودگی بیشتر شهر اراک می شوند که این یک ظلم مضاعف است.
وی گفت: ما خواهان این هستیم که این کمربندی در اسرع وقت به بیرون از اراک منتقل شود زیرا بخشی از بار آلودگی شیمیایی شهر مربوط به خودروهای این کمربندی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.