خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» گزارش می دهد؛ روند هوشمند شدن کارت های ملی در حال انجام است/کارت باهوش من

«وقایع استان» گزارش می دهد؛ روند هوشمند شدن کارت های ملی در حال انجام است/کارت باهوش من

شماره ۶۲۵ یکشنیه ۱۸ تیر ۹۶ شماره ۶۲۵
***
وقایع استان
عباس لعل بار
***
از زمانی که اولین کارت ملی در سال ۱۳۸۷ در ایران صادر شد قرار بود که این کارت برخی مشکلات مردم را حل نموده و با هوشمند شدنش راه را برای بسیاری از خدمات الکترونیک دولتی باز کند. ولی این پروژه هم مانند بسیاری از پروژه های دیگر به حال خود رها شده و حالا کارت ملی تنها یک کارت است که در جیب همه قرار دارد ولی کارآیی لازم را ندارد، حتی گواهینامه ها هم الان همان کارایی کارت ملی را دارند و همراه داشتن آن مردم را از همراه داشتن کارت ملی بی نیاز می کند.
البته هوشمندسازی کارت ملی چند سالی است که هر از گاهی توسط مسئولان مطرح می شود و اخیرا این طرح عملیاتی شده و برخی از هموطنان کارت هوشمند خود را دریافت کرده اند. اما این کارت قابلیت های فراوانی دارد که در صورتی که مانند بسیاری دیگر از طرح ها در نیمه کار رها نشود می تواند گره از مشکلات بسیاری باز کند. از قابلیت‌های کارت هوشمند می‌توان به امضای الکترونیک اشاره کرد. امضای الکترونیک اسناد، درخواست‌ها، نامه‌ها و… از مزیت‌های کارت هوشمند ملی است که با اجرایی شدن آن هیچ سندی قابلیت انکار ندارد. اطلاعات موجود روی تراشه کارت هوشمند نیز در دولت الکترونیک به فضای مجازی وارد می‌شود و سازمان‌ها و نهادهایی که صلاحیت دسترسی به این اطلاعات را داشته باشند می‌توانند از آن استفاده کنند. درخواست برای صدور کارت هوشمند ملی در زمان فراخوان اگر‌چه به‌صورت اینترنتی و در پایگاه ثبت احوال است و کد رهگیری به ثبت‌نام‌کننده داده می‌شود، اما برای تکمیل فرایند صدور باید به دفاتر ثبت احوال مراجعه کرد. همین الزام به حضور می‌تواند احتمالی باشد برای تشکیل صف‌های طولانی، معطلی‌های چند‌ساعته و انتظار چندهفته‌ای برای دریافت کارت ملی جدید؛ اتفاقی که برای صدور کارت‌های ملی قبل نیز افتاد.
در این کارت‌ها تراشه‌ای پیش بینی شده تا دستگاه‌های کارت‌خوان بتوانند اطلاعات موجود در کارت را بخوانند. بر اساس ماده ۳۴ ثبت احوال تمام اطلاعات مربوط به هر فرد محرمانه است و تنها امکان دسترسی مراجع ذی‌صلاح به آنها وجود دارد. در این کارت کدهایی پیش بینی شده و در اختیار هر فرد قرار داده شده است. یکی از مهمترین ویژگی کارت‌های هوشمند کدهای بیومتریکی سطح بندی شده است.
اولین مرحله استفاده از این کارت برای احراز هویت است. در آینده امکاناتی مانند استفاده از آن به عنوان کارت سلامت و یا کارت بـــانکی هم پیش بینی شده است. این کارت‌ها ظرفیت‌های متعددی دارند و پیش بینی ما این است که کاربردی‌تر شود. در سال جاری پیگیر ساز و کارهای قانونی برای کاربردی شدن کارت‌ها هستیم.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور نیز اخیرا در آخرین اظهار نظر درباره کارت ملی هوشمند بیان کرد: کارت‌های ملی فعلی صادر شده تا سال ۸۹ ، تنها تا پایان سال جاری اعتبار دارد و افراد برای دریافت کارت ملی هوشمند باید اقدام کنند. به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، سیف الله ابوترابی اظهار کرد: این کارت به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک محسوب می‌شود و تا کنون بیش از ۲۴ میلیون نفر از جمعیت کشور کارت هوشمند ملی را دریافت کرده‌اند.
وی اضافه کرد: کارت‌های ملی قدیمی تا پایان سال ۹۶ اعتبار دارد، بر اساس آخرین تمدید کارت برای شهروندان از سوی هیات وزیران پایان سال ۹۶ به عنوان آخرین زمان اعتبار این کارت‌ها تعیین شده است و از آغاز سال ۹۷ این کارت‌ها فاقد اعتبار خواهد بود. بنابراین تاکید می‌کنم افرادی که تاریخ صدور کارت آنها از سال ۸۰ تا ۸۹ است از آغاز سال آینده کارت‌های ملی آنها فاقد اعتبار است و برای اینکه این عزیزان در مجامع اداری با مشکل مواجه نشوند باید کارت هوشمند خود را دریافت کنند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در مورد زمان صدور کارت هوشمند گفت: در گذشته زمان صدور طولانی بود و مردم از این بابت نگرانی داشتند ولی حالا ثبت احوال به سمتی رفته که کارت‌های هوشمند بین ۱۵ روز تا یک ماه پس از درخواست صادر می‌شوند. همچنین نرم افزاری را پیش بینی کرده‌ایم که در حال حاضر در مرحله تست است که فرد با مراجعه به سایت ثبت احوال می‌تواند با دادن شماره ملی در کوتاهترین زمان مرکزی که برای مراجعه مشخص شده است را پیدا کند.
ابوترابی در مورد هزینه صدور کارت هوشمند ملی نیز عنوان کرد: حداکثر رقمی که از زمان ثبت نام تا تحویل کارت از سوی مردم باید پرداخت شود ۳۱ هزار تومان است. ۹ هزار تومان از این مبلغ در زمان درخواست و تکمیل ثبت نام دریافت می‌شود که البته این رقم در جاهای مختلف از ۷ تا ۹ هزار تومان متغیر است. ۲۰۰۰ تومان نیز در زمان تحویل کارت دریافت می‌شود. همچنین بر اساس مصوبه مجلس ۲۰ هزار تومان هم برای واریز به خزانه دولت تعیین شده است. بنابراین دریافت هر رقمی خارج از این ۳۱ هزار تومان خلاف است و در صورت تخلف مراجعین می‌توانند آن را با کد و آدرس دفتر مورد نظر اعلام کنند تا رسیدگی شود.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اضافه کرد: تاکید می‌کنم که تمام کارت‌های صادر شده از سال ۹۰ تا ۹۶ همچنان اعتبار دارند ولی کارت‌های ماقبل سال ۹۰ تنها تا پایان سال معتبر هستند.
ابوترابی در مورد اینکه بر اساس پیش بینی‌ها قرار است چه تعداد کارت هوشمند صادر شود گفت: ظرفیت ما حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون است و پیش بینی می‌کنیم با مراجعه مردم بتوانیم حداقل ۲۰ میلیون نفر را در امسال پوشش بدهیم و امیدواریم تا پایان سال ۹۷ پروژه را به سرانجام برسانیم.
وی با اشاره به کاهش زمان صدور کارت عنوان کرد: با دستگاه‌های جدیدی که اضافه کرده‌ایم زمان صدور کارت به یک ماه کاهش پیدا کرده است در حالیکه در گذشته حدود شش ماه زمان می‌برد. از میان افرادی که پیش از این درخواست صدور کارت داده‌اند تعداد بسیار محدودی باقی مانده‌اند که کارت آنها صادر خواهد شد.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در مورد انتقاد برخی افراد به کیفیت عکس کارت‌های صادر شده اظهار کرد: در کارت‌های تمام دنیا عکس‌ها بدون روتوش و گریم انجام می‌شود و ما تغییری در چهره افراد ایجاد نمی‌کنیم و همان عکس را می‌گذاریم. البته همه دوست دارند تصویرشان زیباتر باشد و ما در نرم افزار پیش بینی کرده‌ایم که در آینده بتوانیم این کار را انجام بدهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.