خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» گزارش می دهد؛ اختلاف خانوادگی، درگیری مسلحانه و خشونتی که پایان ندارد/قواعد بازی

«وقایع استان» گزارش می دهد؛ اختلاف خانوادگی، درگیری مسلحانه و خشونتی که پایان ندارد/قواعد بازی

شنبه ۲۷ خرداد ۹۶ شماره ۶۱۱
****
وقایع استان
***
اغلب به شکل گروهی هستند، یکی سردسته شان است و بقیه نوچه آن یکی، مردم محل آن ها را می شناسند و وقتی که از کنارشان رد می شوند، می ترسند. گاهی دو گروه از آن ها با هم درگیر می شوند. این قاعده بازی آن هاست، کافی است گروهی موی دماغ گروه دیگری شود و یا هر اختلاف دیگری، آن وقت رو در رو قرار می گیرند، در آن زمان هاست که کسی جرات ندارد از خانه بیرون بیاید. چون در میان جنگ قمه ها و تیرها هیچ حاشیه امنیتی نخواهد بود. به آن ها اراذل و اوباش می گویند.
هرچند از اراذل و اوباش تعریف قانونی مشخصی وجود نداشته و صرفا اصطلاحی است که به اقتضای ایجاد عنوان قضایی باب و متداول شده است اما در افکار عمومی اراذل و اوباش به گروهی اطلاق می شود که با قدرت نمایی و سرکشی و بی‌توجهی به قانون و اخلاق، آسایش و آرامش مردم را از بین برده و امنیت و نظم اجتماعی را متزلزل کرده‌اند! این قبیل افراد در رفتارهای خود برقانون شکنی در ملاعام اصرار داشته و قوانین و حتی اخطارها را نیز به سخره می‌گیرند. جدای از مزاحمت های این گروه برای مردم اغلب درگیری های نیز میان خودشان ایجاد می شود.
بامداد پنج شنبه خبری مبنی بر درگیری مسلحانه و مجروح شدن ۵ نفر در پارک باهنر ( پارک جنگلی) اراک منتشر شد. طبق اعلام های بعدی پلیس این درگیری میان دو گروه از اراذل و اوباش اتفاق افتاده بود. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی در خصوص جزئیات این حادثه به وقایع استان گفت: در حدود ساعت ۱و ۴۰ دقیقه بامداد روز پنج شنبه گزارش تیراندازی در پارک شهید باهنر شهر اراک به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ اعلام و بلافاصله تیم‌های گشت انتظامی برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.
سرهنگ محمود خلجی افزود: با حضور تیم های گشت انتظامی در محل مشخص شد دو نفر راکب یک دستگاه موتورسیکلت به سوی چند جوان تیراندازی کرده و از محل متواری شده اند.
وی ادامه داد: بر اثر این تیراندازی ۵ نفر که از ناحیه کمر به پایین مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند مجروح شدند که بلافاصله به بیمارستان منتقل شدند که حال عمومی مصدومان مطلوب گزارش شده است.
سرهنگ خلجی افزود: در ادامه، تحقیقات پلیس برای شناسایی و دستگیری عاملان این تیراندازی آغاز و مشخص شد که دو نفر از اراذل و اوباش به علت اختلافات قبلی با گروهی دیگر از اراذل و اوباش در زمانی که آنها در پارک حضور داشتند، با یک دستگاه موتورسیکلت به آنها نزدیک و بسوی آنان تیراندازی کرده و بلافاصله از محل متواری می شوند.
وی گفت: با شروع تحقیقات پلیس بلافاصله عاملان تیراندازی شناسایی و تا کنون ۵ نفر در این خصوص دستگیر و عاملان اصلی نیز شناسایی شده اند.
در آخرین خبر منتشر شده در خصوص این واقعه در زمان تکمیل این گزارش انگیزه شخصی علت این حادثه عنوان شد. رییس کل دادگستری استان مرکزی گفت: حادثه تیراندازی بامداد پنج شنبه در اراک با انگیزه شخصی و برای انتقام جویی اتفاق افتاده است.
حجت الاسلام قاسم عبدالهی، افزود: این تیراندازی به دنبال یک انتقام جویی خانوادگی حادث شده و هیچ انگیزه دیگری وجود نداشته است.
وی ادامه داد: نیروی انتظامی و دستگاه قضایی با تمامی ظرفیت خود به دنبال شناسایی و دستگیری مسببان این حادثه و هنجارشکنان اجتماعی هستند و جای هیچ گونه نگرانی برای مردم وجود ندارد.
رییس کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: تحقیقات پلیس برای شناسایی و دستگیری عاملان این تیراندازی در همان ساعات اولیه آغاز شده و به زودی عاملان آن دستگیر و به سزای عمل خود می رسند.
عبدالهی با بیان اینکه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اخبار ضد و نقیض بسیاری منتشر شده است، بیان کرد: مردم به شایعات اهمیتی ندهند و اخبار را از مراجع رسمی خبر و رسانه های معتبر پیگیری کنند.
پس از تماس های مخاطبان با دفتر روزنامه در خصوص صحت برخی شایعات منتشر شده از حوادث شامگاه پنجشنبه، نوروزی روابط عمومی پلیس استان مرکزی به وقایع استان گفت: همانطور که از سوی پلیس اعلام شد درگیری بین عده ای از اراذل و اوباش بوده است.
وی افزود: تاکید فرماندهی انتظامی استان مرکزی بر انتشار و انعکاس اخبار پلیس با جزئیات است تا از هرگونه شایعه سازی و ایجاد رعب در جامعه جلوگیری شود.
نوروزی افزود: از مردم می خواهیم که اخبار را از منابع موثق پیگیری کنند و قطعا پلیس به محض تکمیل تحقیقات و به دست آمدن اطلاعات جدید در مورد این حادثه آن را در اختیار رسانه ها قرار خواهد داد.
اما مساله دیگری که در خصوص چنین رویدادی باید به آن پرداخت خود مساله اراذل و اوباش است، چرا با وجود تمام برنامه هایی که در یک دهه گذشته در کشور برای جمع آوری اراذل و اوباش انجام شده است همچنان با پدیده ای با این نام رو به رو هستیم. اصلا این برچسب چه تعریفی دارد و شامل کدام دسته می شود.
در سایت موسسه دانشنامه پلیس در این خصوص آمده است: اراذل و اوباش، افرادی هستند که عمدتا سابقه‌دار هستند و با تشکیل باند و گروه یا شخصا در اماکن و معابر، باعث اخلال در نظم می‌شوند و با شرارت، زورگویی، قمه‌کشی و آزار مردم، مرتکب جرم می‌شوند که وجود این افراد باعث سلب آسایش و امنیت از مردم می‌شود و پلیس وظیفه دارد با این افراد برخورد کند.
صرف مشروبات الکلی و تردد مستانه در معابر عمومی، حمل سلاح‌های سرد و بعضا گرم و استفاده از آن در نزاع‌هایی که غالباً خود عامل آن هستند، ایجاد مزاحمت برای بانوان و دختران به ویژه در محل‌های پرتردد، پارک‌ها و…، انجام سرقت‌های مسلحانه و نزاع‌های دسته جمعی، باج‌گیری و زورگیری از کسبه و مردم در معابر، خیابان‌ها و محله ها، بهره برداری از برخی تجمعات و حضور آشوبگرانه توام با تخریب و نیز درگیری با مأموران حکومتی، فروش مشروبات الکلی، اخاذی، تجاوز و سرقت به عنف، تعرض به نوامیس به عنف و اکراه، ایجاد رعب و وحشت،یارگیری و نوچه پروری، ناامنی و اخلال در نظم عمومی و قدرت نمایی با قمه و شمشیر از جمله رفتاری است که از سوی اراذل و اوباش دیده می شود.
در سال های اخیر بسیار دیده ایم که در عملیات های ضربتی اراذل و اوباش را دستگــیر و اغلب بغــیر از مجازات های مربـوط به جرایم شان اقدام به چرخاندن آن ها در معابر عمومی به منظور تحقیر آن ها می شود؛ ولی معمولا این اقدام بازدارنده نیست. جامعه شناسان معتقدند زمانی که شخصی دستگیر و به عنوان اراذل و اوباش به نمایش در می‌آید، اندک آبروی وی نیز ریخته و قبح انجام کار خلاف برای وی شکسته می شود. بنابراین این فرد پس از آن بدون هیچگونه ترس از ریخته شدن آبرو، اقدام به انجام کار خلاف می کند. برخی از کارشناسان دینی نیز با این دیدگاه که باید تلاش کرد تا رفتار و عمل گناهکار و متهمان علنی و حرمت آنان شکسته نشود چرا که ممکن است امید به توبه از آنان سلب و پرده قساوت بر دل‌های آن‌ها کشیده شود.
بهرحال درگیری گروه های اراذل و اوباش با یکدیگر یکی از تبعات وجود چنین افرادی در جامعه است که اغلب خطرناک و موجب آسیب به عابرین نیز می شود. شاید غیر از طرح های ضربتی که تا کنون خیلی بازدارنده نبوده باید به فکر روش های بازدارنده دیگر و بازگشت سالم چنین افرادی به جامعه بود.
در اخبار منتشر شده در مورد این حادثه به اختلافات خانوادگی بعنوان عامل درگیری اشاره شده است. متاسفانه در ماه های اخیر شاهد درگیری هایی در استان با ریشه اختلافات خانوادگی هستیم که برای حل و فصل آن راه آخر اسلحه گرم بوده است. هرچند به نظر می آید در استان مرکزی خرید و فروش اسلحه انجام نمی شود و بیشتر تهیه اسلحه از استان های همجوار است؛ ولی افزایش آن می تواند زنگ خطری برای ترویج این نوع خشونت باشد که البته در سطح کشور هم با افزایش آمار آن رو به رو هستیم.
در بسیاری کشورها، رویکردهای مختلفی درخصوص استفاده از اسلحه وجود دارد. برخی کشورها استفاده از اسلحه را محدود می کنند و تنها کسانی اجازه حمل آن را دارند که از ویژگی ها و صلاحیت های خاصی برخوردار باشند. این کشورها برآنند که محدود کردن استفاده از اسلحه، خاصیت بازدارندگی دارد. وقتی اسلحه در دست مردم نباشد، جرمی نیز با اسلحه رخ نخواهد داد.
مرکز پژوهش های مجلس نیز با چنین استدلالی لایحه« مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» را قابل دفاع دانسته است. به هرحال اهمیت و ضرورت تأمین نظم و امنیت عمومی کشور، مخاطرات ناشی از قاچاق و حمل و نقل غیرمجاز اسلحه و مهمات و همچنین به روز کردن قوانین و مقررات باعث شده که لایحه مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز در مجلس شورای اسلامی ارائه شود و مواد آن نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
به استناد ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ باید گفت هرگاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد و موجب ترس گردد و بر اثر این ترس شخص بمیرد یا مصدوم گردد حسب مورد بر اساس تعاریف انواع جنایات به قصاص یا دیه محکوم می‌گردد.
در ایران خلاء قانونی در پیوند با بکارگیری استفاده از سلاح گرم وجود ندارد. در قوانین ایران برای حمل و استفاده غیرقانونی از سلاح گرم مجازات های سنگینی از جمله اعدام یا دست کم ده سال زندان درنظر گرفته شده است؛ اما به نظر می رسد با وجود این قوانین و تشدید آن ها همچنان افرادی هستند که ترسی از استفاده از آن ندارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.