خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» گزارش می دهد، مردی در خنداب با ضربات چاقو همسر خود را به قتل رساند/پای مواد در میان است

«وقایع استان» گزارش می دهد، مردی در خنداب با ضربات چاقو همسر خود را به قتل رساند/پای مواد در میان است

چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۸۸
***
سمیه انصاری فر
وقایع استان
****
شاید بارها و بارها در اخبار شنیده باشید که فردی نزدیک ترین اعضای خانواده خود را به قتل رسانده باشد. خیلی از ما با شنیدن این خبر متاسف می شویم ولی شاید هرگز برای لحظه ای فکر نکنیم که عوامل رخداد این خشونت ممکن است برای ما هم اتفاق بیافتد. شنیدن اخباری از این دست در ماه های اخیر نشان دهنده افزایش این آمار و در نهایت ضرورت حساسیت و آموزش در خصوص پیشگیری از این نوع خشونت است.
چند روز پیش در روستای نصیرآباد شهرستان خنداب مردی با ضربات چاقو به اعضای خانواده خود حمله کرده و همسر خود را به قتل رسانده و مادر و فرزندش نیز مجروح شده اند. در برخی منابع علت این حادثه نامعلوم ولی در خبرگزاری هایی چون صدا و سیما علت قتل مصرف مواد مخدر و روان گردان عنوان شده است.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان مرکزی در این خصوص گفته است: دو شب گذشته مردی در یکی از روستاهای شهرستان خنداب همسرش را با چاقو به قتل رسانده و پس از مجروح کردن مادر و دختر خود، از محل جرم گریخته است.
محمود خلجی اظهار داشت: حدود ساعت ۱۳ روز دوشنبه گزارش وقوع یک قتل در روستای نصیرآباد شهرستان خنداب به مرکز فوریت‌های پلیس اعلام شد.
وی افزود: بلافاصله تیم‌های انتظامی برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند که در تحقیقات اولیه مشخص شد نیمه در روستای نصیرآباد خنداب، مرد یک خانواده به علت نامعلومی، همسر خود را با ضربات چاقو به قتل رسانده است.
معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان مرکزی بیان کرد: این فرد همچنین به دنبال قتل همسر خود، اقدام به مجروح کردن مادر ۸۰ ساله خود و دختر ۱۲ ساله اش کرده و از محل جرم متواری شده است.
خلجی خاطرنشان کرد: هر دو فرد مصدوم بر اثر ضربات چاقو ساعت ها بیهوش بودند تا اینکه در حدود ساعت یک ظهر دوشنبه، مادر فرد قاتل به هوش آمده و همسایه‌ها را از موضوع با خبر می کند.
معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: مصدومان بلافاصله به یکی از بیمارستان های استان همدان انتقال داده شده اند و تحقیقات پلیس برای بررسی علت دقیق این جنایت و دستگیری فرد قاتل به طور جدی در حال پیگیری است.
بی شک خشونت با ماهیت و ساختار خانواده در تضاد است و بدترین و شدیدترین نوع این خشونت می تواند قتل باشد. در سال های اخیر آمار قتل های خانوادگی در ایران افزایش پیدا کرده است و حتی می توان از آن بعنوان یک معضل اجتماعی نام برد. قطعا عوامل مختلفی برای بروز این نوع از خشونت در خانواده وجود دارد. اعتیاد، تعصبات بی مورد، مشکلات اقتصادی و اختلالات روانی از مهمترین انگیزه های قتل های خانوادگی است که هر کدام از آن ها قابل تامل است. در سال‌های اخیر از موارد مهمی که در خانواده‌ها شدت گرفته و شایع شده‌ است، بحث اعتیاد زوجین و به‌ویژه زوج به مواد مخدر و تبدیل آن از مواد گیاهی و طبیعی سابق به مواد صنعتی جدید مانند شیشه، کراک و مواد روان‌گردان است که در بروز قتل های خانوادگی تاثیر داشته است که علت بیشتر آن ها توهم ناشی از مصرف آن بوده است. موردهای تلخی که در آن یا پدر خانواده بر اثر توهم به قتل فرزند یا همسر دست زده است و یا فرزند خانواده مادر یا پدر خود را به قتل رسانده است. باید توجه داشت که مواد مخدر صنعتی نقش توهم‌زایی قوی داشته که در بیشتر موارد توهمات ناشی از مصرف این مواد باعث عدم کنترل ذهنی و جسمی شده و در جریان درگیری‌ فرد با دیگران، او را به سوی استفاده از اشیای نوک تیز و برنده و سرانجام قتل سوق می‌دهد. قطعا این اخبار و این شنیده ها دردآور و خیلی قابل باور نیست. در فرهنگ ما خانواده یک نهاد امن و حامی است ولی چه می شود که چنین اتفاق هایی در قلب آن رخ می دهد.
قتل های خانوادگی واقعیتی انکار ناپذیر هستند که باید برای کاهش و جلوگیری از آن فکری کرد. طبق آمار در بیشتر این نوع قتل ها زنان قربانیان اصلی هستند. یعنی تعداد زن هایی که به دست همسر یا پدر و برادر خود به قتل می رسند بیشتر است و بعد از آن کودکان هستند که بیشتر قربانی این خشونت ها می شوند در ادامه نگاهی داریم به دسته بندی های قتل های خانوادگی که هر کدام انگیزه های متفاوتی می تواند داشته باشد.
برابر دسته‌بندی‌های موجود، قتل‌های خانوادگی به قتل فرزند از سوی پدر و مادر، قتل پدر و مادر به دست فرزند و قتل زن و شوهر از سوی یکدیگر قابل جدا کردن است. روان‌شناسان بر این باورند که شرایط بحرانی روحی و روانی پدر که به خاطر گرفتاری به بیماری‌های روانی یا تحریکات ناشی از توهمات شیطانی که در اثر وقوع اختلال در شخصیت ایجاد شده ‌ یا فشارهای طافت‌فرسا ناشی از معضلات اقتصادی و ناامیدی از تامین نیازهای نخستین زندگی و تلاش برای خلاص کردن فرزندان از سختی‌ها از جمله عواملی است که سبب کشته شدن فرزندان به دست پدر می‌شود. این در حالی است که قتل فرزند به دست مادر نیز با همین انگیزه‌ها همراه است.
اما هواخواهی فرزند از پدر یا مادر، اختلاف خانوادگی، اختلاف مالی، اعتیاد فرزند و رانده‌ شدن او از خانواده و تلاش در انتقام‌گیری یا سرقت از پدر و مادر نیز از جمله عواملی است که انگیزه قتل پدر و مادر را در ذهن فرزند برمی‌‌انگیزد. البته این شیوه قتل گاهی نیز به خاطر ازدواج دوباره پدر یا مادر یا برقراری روابط نامشروع مادر برگزیده می‌شود که گاهی نیز تلاش فرزند برای رهایی دادن پدر یا مادر از بیماری سختی که دست به گریبان آنند (اتانازی)‌ به آن اضافه می‌شود.
اما متداول‌ترین نوع قتلی که در ایران شکل می‌گیرد، قتل زن به دست شوهر و قتل شوهر به دست یا با مشارکت زن است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد فقر، اعتیاد، خشونت، کتک‌کاری، مقید نبودن به بنیان‌های شرعی، سوظن، روابط نامشروع و پایبند نبودن به تعهدات ناشی از ازدواج ازجمله عواملی است که قتل زن از سوی شوهر را کلید می‌زند. این در حالی است که در قتل‌هایی که شوهر به دست زن کشته می‌شود زن در بیشتر آنها نقش معاون یا شریک دارد و با اجیر کردن فردی دیگر فرمان قتل شوهر را صادر می‌کند.
بهرحال آنچه مهم است این است که با توجه به آمار افزایش قتل های خانوادگی در این خصوص آسیب شناسی شود و در مسائل روانشناختی و جامعه شناسی در اولویت قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.