- روزنامه وقایع استان مرکزی - http://vaghayeostan.ir -

«وقایع استان» وضعیت مشاغل خانگی را بر اقتصاد بررسی می کند/کلید اقتصاد در دستان مشاغل کوچک

چهارشنبه ۲۹ دی ۹۵ شماره ۵۰۹

فرشته غلامی
وقایع استان

امروزه اقتصاد کشور در شرایط سختی به سر می برد و هزینه های زندگی به قدری سنگین و طاقت فرسا است که دیگر کمتر کسی به تنهایی و یک تنه می تواند هزینه های خانواده را به دوش بکشد. بنابراین دیگراعضای خانواده هم ترجیح می دهند پا به پا هم کار کنند تا بتوانند وضعیت خانه و خانواده خود را سر و سامانی دهند. همان طور که در کشور چین هر فرد در خانواده یک تولیدکننده به حساب می آید و خانه اش به مثابه کارخانه ای است و انواع کالاهای مختلف اعم از صنعتی، هنری، غذایی و… را تولید می کند و بدین ترتیب توانسته بازار بسیاری از کشورها را در تصاحب خود درآورد، کشور ما نیز باید توجه به مشاغل خانگی را در راس امور قرار دهد تا بدین طریق بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی و اقتصادی که ناشی از بیکاری در جامعه است را به تدریج پایان دهد.
بدون شک برای راه اندازی کارخانه یا شرکتی نیارمند یک سرمایه گذاری هنگفت هستیم که یک شبه به دست نمی آید. این روزها با وضع نابه سامان اقتصادی کشور ورود هر کس به بازار کار نیازمند سرمایه کلان است که نیاز به پشتوانه مالی فراوان دارد و اگر غیر از این باشد مسلما با شکست سختی روبرو می شود. اکنون که عموم مردم از تمکن مالی برخوردار نبوده و سرمایه کافی را ندارند تنها راه اشتغال با اندکی چاره اندیشی برای حل مشکلات، ایجاد صنایع خرد و به گونه ای روی آوردن به مشاغل خانگی است. مشاغلی که نیاز به سرمایه فراوان ندارند اما در عین حال سود قابل توجهی را ممکن است به همراه داشته باشد. چه بسا همین مشاغل کوچک به بازارهای جهانی نیز صادر شود.
سایت مشاغل خانگی تعریفی را از کسب و کار خانگی ارائه می دهد که عبارت از آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اختلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد.
افرادی که به کسب و کار خانگی می پردازند یا ممکن است به صورت کارمزدی برای کارفرما کار کنند یا بطور مسکونی و یا بصورت تعاونی به انجام کار بپردازند. در ایران بیشتر مشاغل خانگی به صورت مستقل فعالیت می کنند و فعالیت آنها بدین صورت پیشینه ای طولانی دارد و طبق براوردهای انجام گرفته بیشتر از ۹۶ درصد به مشاغل خانگی به صورت مستقل پرداخته اند.
تعداد مشاغل خانگی از مرز ۲۰۰ هم گذشت
دستگاه های مرتبط در حوزه مشاغل خانگی یعنی وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی با همکاری وزارتخانه‌های اقتصادی ۲۱۴ شغل را به عنوان مشاغل خانگی اعلام کرده است که رشته‌های شناسایی شده در گروه‌های اصلی شغلی نظیر کشاورزی، صنعت، فناوری اطلاعات و همچنین فعالیت‌های اقتصادی- فرهنگی قرار دارند. همچنین در خدمات کشاورزی، دامپروری و شیلات نیز ۱۸ رشته شناسایی شد که فعالیت ‌های تولیدی در صنعت نیز ۴۱ رشته را به خود اختصاص دادند. کسب و کارهای با گرایش فناوری اطلاعات نیز ۱۷ رشته و خدمات هم هفت رشته شغل خانگی را ارائه داده است. همان‌طور که گفته شد مشاغل یا کسب و کارهای خانگی یکی از راهکارهای موثر در ایجاد اشتغالزایی و یکی از حوزه‌هایی است که دولت برای اشتغالزایی در شرایط بحران بیکاری روی آن تاکید دارد.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی شکل برخی از این مشاغل نیز تغییر کرده است مشاغلی چون ویراستاری، خدمات تایپ و طراحی گونه ای از این مشاغل هستند که به راحتی در درون منزل انجام می شود.
به گزارش وقایع استان به نقل از خبرگزاری مهر، مدیر کل تعاون، کار و رفاه استان مرکزی اظهار داشت: نرخ بیکاری در سال ۹۴، ۹٫۴ درصد بوده است.
محمدتقی آبائی همچنین بیان کرد: طی یک سال گذشته ۴۸۲ مجوز مشاغل خانگی در استان مرکزی صادر شده و از این تعداد به حدود ۲۲۲ نفر از متقاضیان، از تسهیلات مالی برای اشتغال برخوردار شده اند.
مشاغل خانگی در قانون اساسی
براساس اصول ۲۸ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در سال ۱۳۸۹ تصویب شده است و براساس این قانون، ستادی متشکل از ۹ وزارتخانه و ۱۱ سازمان و نهاد دیگر متولی امر ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی شدند.در ماده هفت این قانون آماده است : صدور مجوز مشاغل کسب و کارهای خانگی در چهارچوب ضوابط ابلاغی ستاد توسط وزارت کار و امور اجتماعی یا واحدهای تابعه صورت می پذیرد و صاحبان مشاغل مزبور از مزایای ذیل برخوردار می شوند :-۱ استفاده از بازار محلی شهرداری جهت عرضه محصولات خانگی -۲عضویت در شرکت سهامی عام خوشه ای تخصصی کسب و کار خانگی -۳ معافیت از عوارض اداری و تجاری تعیینی و مصوب شوراهای اسلامی شهرها و روستاها -۴ عدم نیاز به تغییر کاربری مسکونی .
منظور از ستاد در این قانون عبارتست از وزیر کار و رفاه اجتماعی، وزیر بازرگانی ، وزیر جهاد کشاورزی و… می باشد. در کنار مسائل گفته شده در خصوص مشاغل خانگی می توان گفت این مشاغل بیشتر مورد توجه زنان بوده است تا مردان. علاوه بر این در این نوع کسب و کار دیگر از رفت و آمدهای بیهوده جلوگیری می شود و همچنین نیاز به پرداخت هزینه اضافی برای رهن و اجاره نیست. و در هزینه ها نیز صرفه جویی می شود و گاها از ترافیک نیز جلوگیری می شود. اکنون نسبت به گذشته بیشتر به این مشاغل اهمیت می دهند و برای این گونه کسب و کار و انواع تسهیلات با سودهای کمی در نظر گرفته می شود تا بدین طریق افراد به دنبال کسب درآمد برای خود باشند.
در کنار تمام مباحثی که از مزیت های مشاغل خانگی گفته شد نباید از این نکته چشم پوشی کرد که در جامعه باورهای نادرستی درباره مشاغل خانگی مطرح شده است و در نظر اکثریت مردم اعتقاد بر این است که کسانی که نتوانسته اند در بیرون از خانه شغلی برای خود دست و پا کنند و استخدام شوند، به ناچار در محیط خانه شغلی را ایجاد کرده اند و از نظر این گروه از افراد شغل های خانگی تنها مختص به زنان آن هم زنان بی سرپرست می باشد اما باید آموزش های لازم داده شود تا نگاه افراد جامعه نسبت به این گونه مشاغل که می تواند قفل بیکاری و اقتصاد جامعه را باز کند، تغییر یابد. پس از شناخت و آگاهی از این نوع مشاغل این نکته اهمیت دارد که به راستی درآمد کافی نصیب صاحبان این نوع کار خواهد شد؟
بنابراین هرگز این تصور را نداشته باشید که از این مشاغل خرد می توانید به عنوان یک کار نیمه وقت و با سرمایه اندک استفاده کنید بلکه می توان به اندازه یک کار اداری و پردرآمد از آن سود به دست آورد، آن هم فقط با کسب تجربه و مهارت کافی .