خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» وسایل استاندارد گرمایشی در مدارس استان را بررسی می کند/خیالِ گرم

«وقایع استان» وسایل استاندارد گرمایشی در مدارس استان را بررسی می کند/خیالِ گرم

پنجشنبه ۴ آبان ۹۶   شماره ۷۱۰

*** تمام مدارس استان مرکزی از استاندارد لازم گرمایشی برخوردار هستند

***

وقایع استان

فرشته غلامی

***

هــوا کم کم رو به ســـردی می رود، لباس های گرم یکی یکی از درون کمدها بیرون می آیند و مغازه ها هم بازار فروش اجناس زمستانی را شروع کرده اند، وسایل گرمایشی خانه ها هم در حال روشن شدن است اما آنچه اهمیت دارد سرمای اوایل صبح همان حوالی ساعت شش و نیم هفت صبح هست که کودکان راهی مدرسه می شوند. اما کلاس های درس ما همچنان با وجود وعده های مسئولین از امکانات کم گرمایشی برخوردار هستند. جالب تر آنکه در سال های گذشته هم بخشنامه هایی صادر شده بود که سیستم گرمایشی مدارس باید از اواخر آذرماه راه اندازی شود که البته وزارت آموزش و پرورش این بخشنامه را تکذیب کرده و اعلام کرده بود که مدیر مدرسه با توجه به برودت هوا هر زمانی که تشخیص دهد می‌تواند سیستم‌های گرمایشی مدرسه را راه‌اندازی کند و چنین اخباری صحت ندارد.
سال هاست که با شروع مدارس و فصل سرما آتش سوزی مدارس به یک حادثه تکراری و البته تاسف بار تبدیل شده است و به دنبال همین رخداد مسئولین وعده و وعیدهایی می دهند که البته در جامه عمل پوشیدن بدان ها جای شک و شبهه بسیاری است. پس از حادثه آتش سوزی مدرسه روستای شین‌آباد پیرانشهر در سال ۹۱ بود که سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور در سال ۹۲ از حذف کامل بخاری‌های غیر استاندارد مدارس تا سال ۹۶ خبر داد اما اکنون سال ۹۶ شده و به وضوح می بینیم که بسیاری از مدارس از استانداردهای لازم بی بهره اند.
گذشته از حادثه مدرسه در روستای شین آباد حوادث بسیاری از وقوع آتش سوزی در مدارس رخ داده که برای فهمیدن عمق فاجعه کافی است تا نگاهی به آمار حوادث چند سال اخیر داشته باشیم، آتش‌سوزی در روستای شفت در سال ۷۶ که به علت وزش شدید باد و بلند شدن بخاری از روی زمین اتفاق افتاد، ۱۱ دانش‌آموز را دچار آسیب کرد. معلم فداکار این دانش آموزان جان خود را به خطر انداخت و آن‌ها را نجات داد. آموزش و پرورش کتاب سوم دبستان درسی را به داستان از خودگذشتگی این آموزگار اختصاص داده است. آتش سوزی در مدرسه روستای سفیلان در استان چهار محال و بختیاری در دی ماه ۸۳یکی دیگر از دلخراش‌ترین حوادث سال‌های اخیر است. در این حادثه ۱۳ دانش‌آموز دچار سوختگی شدید شدند و آموزگار کلاس جان خود را از دست داد و اگرچه دولت وقت بودجه ای را برای نوسازی مدارس در آن هنگام اختصاص داد اما حوادث این چنینی باز هم اتفاق افتاد. آتش‌سوزی مدرسه درودزن در استان فارس هم در آذرماه ۸۵ اتفاق افتاد که در پی این حادثه ۸ دانش‌آموز دچار سوختگی شدید از ناحیه و سر و دست شدند. حادثه آتش سوزی نصرت آباد زاهدان و حادثه شین آباد که در سال ۹۱ اتفاق افتاد اگرچه سر و صدای زیای به پا کرد اما سبب نشد که مدارس استاندارد شوند و این آتش سوزی ها همچنان در مدارس ادامه دارد.
اما اکنون وزیر آموزش و پرورش با شروع سال تحصیلی آماری از وسایل گرمایشی غیر استاندارد در مدارس داده است و به گفته وی ۴۰ تا ۴۲ درصد کلاس های کشور وسایل گرمایشی استاندارد ندارد و نوید این را داده که با اعتبارات پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه به وسایل گرمایشی استاندارد تبدیل شود.
در استان مرکزی اما به گفته مسئولین گویا وضع مطلوب تر است و مطابق آنچه که مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس در استان مرکزی گفته حدود ۷۰ درصد این مدارس و واحدهای آموزشی به سیستم حرارتی مرکزی و پکیج مجهز هستند و بقیه نیز از بخاری گازی و برخی مناطق که گازرسانی نشده است از بخاری نفتی کاربراتوری استاندارد به منظور گرمایش استفاده می کنند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایرنا صادق قائمی افزود: سال گذشته ۹۰ میلیارد ریال برای استاندارد سازی و به روز رسانی وسایل گرمایشی استان مرکزی هزینه شد.
وی ادامه داد: در ۵۰ درصد فضاهای آموزشی که در سال های اخیر ساخته شده مبحث صرفه جویی در مصرف انرژی رعایت شده است و برای بقیه واحدها نیز این موضوع در دست مطالعه و اجرا قرار دارند.
قائمی گفت: مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی با یادآوری وجود حدود ۶۵ کلاس کانکسی در استان، افزود: تلاش شده است برای ایجاد ایمنی در این کلاس ها از سیستم گرمایشی بخاری تابشی بهره گیری شود و بر اساس نیاز مناطق به فضاهای احداثی تبدیل شود.
معاون پژوهش و برنامه ریزی نیروی انسانی آموزش و پرورش استان مرکزی هم در این خصوص گفت: یک هزار و ۶۵۰ مدرسه و ساختمان آموزشی زیر نظر آموزش و پرورش فعال در این استان فعالیت می کنند که ۳۰ درصد این فضاها به سامانه گرمایشی موتورخانه مجهز هستند.
بهرام حسین آبادی افزود: در پی اقدامات سال های اخیر، کلیه مدارس و فضاهای آموزشی که از طریق اعتبارات دولتی و خیر ساز ساخته می شوند برای جلوگیری از خطرات احتمالی به سامانه گرمایشی استاندارد و به روز شامل موتورخانه تجهیز و به آموزش و پرورش تحویل داده می شوند.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از بروز مشکلات در فضاهای آموزشی و بر اساس اولویت ها، نیازها و اعتبارات موجود سالانه از سامانه گرمایشی موتورخانه های مدارس بازدید و برخی که نیازمند تعمیر و بازسازی هستند بازسازی و به روز رسانی می شوند.
حسن آبادی تصریح کرد: در حدود پنج تا ۶ درصد مدارس استان مرکزی که توسط مشارکت خیران ساخته شده از سیستم گرمایشی و سرمایشی هواسازی بهره گیری می شود.
معاون پژوهش و برنامه ریزی نیروی انسانی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: سیستم گرمایشی هواساز در مدارس به دلیل هزینه بسیار بالای تعمیر و نگهداری و ایجاد صدا مورد استقبال آموزش و پرورش قرار نگرفته است.
حسین آبادی خاطر نشان کرد: با توجه به بهره مندی تمامی روستاهای دارای سکنه و نقاط مختلف شهری استان مرکزی از گاز طبیعی در بقیه مدارس استان از بخاری گازی استاندارد به عنوان وسایل گرمایشی در این محیط ها استفاده می شود.
معاون پژوهش و برنامه ریزی نیروی انسانی آموزش و پرورش استان مرکزی با تاکید بر استفاده نشدن وسایل گرمایشی نفتی در مدارس سطح استان گفت: استفاده از وسایل گرمایش استاندارد از اولویت های مهم آموزش و پرورش است و تلاش شده در برخی از مدارس روستاها که به دلیل مهاجرت به شهر و نبود گاز شهری در این روستاها در صورت وجود انرژی برق از بخاری های برقی و در غیر این صورت از بخاری های نفتی به صورت موقت برای گرمایش مدارس بهره گیری شود.
حسین آبادی افزود: برای جلوگیری از بروز حوادث در مدارس استان مرکزی سالانه وسایل گرمایشی مدارس توسط کارشناسان خبره و شرکت های مجاز که مورد تایید اداره استاندارد قرار دارند مورد بازرسی قرار می گیرند.
کارشناس مسئول برق، مکانیک و ساختمان اداره کل استاندارد استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: طرح نظارت بر استاندارد سازی وسایل گرمایشی مدارس بر اساس تفاهم نامه استاندارد و آموزش و پرورش تا ۲ سال گذشته انجام می شد که این طرح با تغییر سیاست های آموزش و پرورش در این مدت متوقف شده است.
بابک یوسفی افزود: بر اساس نتایج و بازرسی هایی که از وسایل گرمایشی مدارس به دست آمد آموزش و پرورش به روز رسانی وسایل گرمایشی شامل موتورخانه، پکیج و بخاری های گازی استاندارد را در مدارس دستور کار خود قرار داده است.
وی ادامه داد: بر این اساس در مدارس تازه ساز استان از وسایل گرمایشی که مشمول استاندارد اجباری هستند بهره گیری می شود و مدارس موجود نیز سالانه و بر اساس اولویت ها استاندارد سازی و به روز رسانی می شوند.
چندی پیش هم شهریار فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفته بود: در هیچ یک از مدارس استان مرکزی بخاری نفتی نداریم و اگر در جایی وجود دارد باید گزارش شود که برای آنها سیستم تابشی برقی استفاده کنیم و تلاش آموزش و پرورش استان مرکزی بر این است که شرایط مدارس ایمن باشد.
آنطور که از گفته مسئولان برمی آید گویا استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس استان مرکزی در وضعیت مطلوب تری قرار دارد و حتی در روستاهای استان هم اگر از سیستم گرمایش مرکزی و پکیج استفاده نمی شود اما بخاری گازی و یا حتی نفتی استاندارد در آن راه اندازی شده است، پس اگر این گفته مسئولین صحت دارد چرا همچنان بسیاری از دانش آموزان از سردی هوا در کلاس های درس خود رنج می برند و با سردتر شدن هوا خبر گازگرفتگی در مدارس و یا حتــی آتش ســوزی به گوشمــان می رسد؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.