خانه » پیشنهاد سردبیر » وقایع استان طرح تغییر قانون جرایم مواد مخدر را بررسی می کند/لغو گام به گام اعدام

وقایع استان طرح تغییر قانون جرایم مواد مخدر را بررسی می کند/لغو گام به گام اعدام

یکشنبه ۱۴ آذر ۹۵ شماره ۴۷۴

روشنک مشتاق
وقایع استان

«در پارک خرده فروشی می کرد، خودش که معتاد نبود، فقط به مشتریانش مواد می فروخت، کسی را که معتاد نکرده، خودشان معتاد بودند و پسرم فقط برایشان جنس می آورد، کار بدی می کرد که نمی گذاشت جنس بد مصرف کنند و با یک بار کشیدن راهی آن دنیا شوند. فقط ۱۹ سال دارد، نمی دانسته که کارش چنین عاقبتی دارد، بچگی کرده، آقای قاضی این بار به پسرم رحم کنید.» این ها را مادر محسن ۱۹ ساله به قاضی می گوید اما قانون سخت تر از این حرف هاست و مجازاتی دشوار انتظارش را می کشد.
در ایران ٧۶ درصد از اعدام‌ها در سال ٢٠١٢ و ۶٢ درصد در سال ٢٠١٣ مربوط به موضوع مواد مخدر بوده است , سال ١٣٩٣ مسئولان قضائی اعلام کردند ٨٠ درصد از اعدام‌ها مربوط به مواد مخدر است.سال هاست که ایران به علت بالا بودن آمار اعدام مورد سرزنش جامعه جهانی قرار گرفته است، اما پاسخ شان این بوده که این اعدام ها برای افزایش سلامت جهانی صورت گرفته است. اما این سرزنش ها موجب شد که برخی نمایندگان با ارائه راهکار هایی برای تغییر قانون جرم هایی که به اعدام مختوم می شوند درصدد پیشنهاد برای تغییر قانون قاچاق مواد مخدر بر آیند.
چند ماهی است که زمزمه های تغییر قانون مربوط به مواد مخدر به گوش می رسد، خردادماه سال جاری، اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی، طرحی که از مجلس قبلی باقی مانده بود را دوباره به جریان انداختند. به گزارش ایسنا این طرح با گذشت ۶ ماه با بررسی ستاد مبارزه با مواد مخدر، دستگاه قضائی و نیروی انتظامی در هفته نخست آذر ماه به تصویب رسید، در این تغییر قانون ۱۴۷ نماینده به این طرح رأی موافق، ۲۱ نفر رأی مخالف و چهار نفر رأی ممتنع دادند. در این رأی‌گیری ١٩۵ نماینده مجلس شرکت کردند. اگر این طرح تصویب نهایی شود، ماده‌ای به‌عنوان ماده ۴۶ به قانون مبارزه با مواد مخدر الحاق می‌شود که براساس آن مرتکبان جرایم مرتبط با مواد مخدر در مواردی مفسد فی‌الارض شناخته می‌شوند و در سایر موارد که اعدام و حبس ابد در نظر گرفته شده، به بیش از ٢۵‌ تا ٣٠‌ سال حبس درجه یک محکوم می‌شوند. براساس این طرح، در مواردی که شریک جرم یا حداقل یکی از شرکا هنگام ارتکاب جرم، سلاح گرم همراه داشته یا سلاح گرم یا سرد کشیده باشد یا در مواردی که مرتکب بر اساس ماده ۱۸ این قانون یا ماده ۱۳۰ قانون مجازات اسلامی سردسته گروه مجرمانه سازمان‌یافته باشد یا در مواردی که مرتکب سابقه محکومیت به اعدام یا ۱۰‌سال حبس یا بیش از آن یا گذراندن حداقل ۵‌سال حبس به علت ارتکاب جرایم موضوع قانون مواد مخدر را داشته باشد به‌عنوان مفسد فی‌الارض شناخته می‌شود.در صورتی که این طرح به صورت نهایی تصویب شود، دیگر مجازات اعدام تنها برای قاچاقچیان و باندهای مسلح مواد مخدر اجرا می‌شود و کسانی که حمل‌کننده جزئی مواد مخدر (ساقی) هستند یا آنهایی که در شرایط خاصی ناچار به قاچاق شده‌اند، به حبس‌ ابد یا حبس با شرایط سخت محکوم می‌شوند.
این تغییر قانون روزنامه « وقایع استان» را بر این داشت تا با گفت و گو با ۲۰۰ شهروند اراکی، نظر آنها را در رابطه با این تغییر قانون بپرسد. در این گفت و گو ۱۰۰ زن و ۱۰۰ مرد از شهر اراک شرکت کردند.
در این گزارش نتایج گفت و گو نشان داد که ۵۶ درصد از شهروندانی که در این گفت و گو شرکت کردند از تصویب این قانون رضایت داشتند و ۴۴ درصد مخالف آن بودند، به عبارتی افرادی که مخالف این تصویب بودند، معتقدند که این امر موجب افزایش گرایش به فروش مواد مخدر در حد خرده فروشی در بین جوانان می شود و عده ای که موافق بودند معتقدند که مجازات اعدام راه حل کاهش مواد مخدر در سطح جامعه نمی باشد.
علت موافقت شهروندان با تصویب این تغییر قانون به ترتیب اولویت عبارتند از:
۱٫ اعدام نمی تواند جرم را کاهش دهد و باید به دنبال کاهش علل گرایش جوانان به مواد مخدر باشیم.
۲٫ قاچاقچیان خرده پا بیشتر برای رفع نیاز زندگی و خرج و مخارج این کار را می کنند و این امر ریشه در مشکلات اقتصادی و گاهی نا آگاهی دارد، در نتیجه بهتر است مشکلات اقتصادی جامعه را حل کنیم.
۳٫ این افراد خود طعمه هستند و باید تاکید اصلی بر روی مهره های اصلی باشد.
۴٫ حبس بالا و طولانی نیز مجازاتش کمتر از اعدام نیست.
علت مخالفت شهروندان با تصویب این تغییر قانون به ترتیب اولویت عبارتند از:
۱٫ این تصویب موجب افزایش خرده فروشی مواد در بین جوانان بیکار می شود، به عبارتی جوانان به محض اینکه کار پیدا نکنند قاچاقچی می شوند.
۲٫ اعدام یکی از مجازات هایی است که افراد نسبت به آن وحشت دارند و باعث می شود دور جرم هایی که به اعدام ختم می شود را خط بکشند اما حبس طولانی به امید تخفیف و عفو این خط قرمز را ایجاد نمی کند.
۳٫ اعدام بازدارندگی بیشتری نسبت به حبس طولانی دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.