خانه » پیشنهاد سردبیر » وقایع استان رویدادهای اخیر شهرستان محلات را بررسی می کند/تحرکات علیه فرماندار

وقایع استان رویدادهای اخیر شهرستان محلات را بررسی می کند/تحرکات علیه فرماندار

یکشنبه ۲۵ مهر ۹۵ شماره ۴۳۹

در ماه های گذشته شهرستان محلات سوژه خبرهای متنوعی بوده است. یکبار پس از مدتها الحاق دوباره این شهرستان به قم خبرساز شد، مدتی بعد اخبار مربوط به تلاش برخی از مسئولین برای جابجایی فرماندار، زمانی عملکرد شورای شهر محلات و این اواخر اظهارات امام جمعه شهر جنجال برانگیز شد. در این گزارش به بررسی دو خبر اخیری که در محلات حاشیه ساز شدند می پردازیم.
فرماندار جابجا می شود؟
خبر جابجایی فرماندار شهرستان محلات در حالی به گوش رسید که عملکرد وی مورد رضایت اکثریت حامیان دولت در شهرستان بوده است. سیداحمد سجادی مهر ماه ۹۳ جایگزین غلامعلی یارمحمدی شد، این کارشناس ارشد رشته کشاورزی فرماندار شهری شد که به عنوان پایتخت گل و گیاه ایران شهره است.
وی از نیروهای رسمی و با سابقه وزارت کشور و استانداری مرکزی بوده که در کارنامه عملکرد وی سوابقی مانند فعالیت در جهاد کشاورزی، معاونت اقتصادی دفتر اقتصادی استانداری مرکزی و دفتر ترویج کشاورزی استانداری به چشم می خورد.
در آستانه سفر رییس جمهور به استان یکی از شهروندان محلاتی در این باره به وقایع می گوید: اگر دولت یا استاندار نتوانند فرماندار را نگهدارند و زیربار حرف عده قلیلی بروند، جای تاسف دارد. این شهروند محلاتی افزود: وی در زمان فرمانداری خود موفق عمل کرده است ولی مشخص نیست برخی افراد با سیاه نمایی دنبال چه هستند؟
امیر، یکی دیگر از شهروندان محلات به ما گفت: فرماندار محلات فردی کاردان و شجاع است و حالا عده قلیلی که از پیشرفت و بالا رفتن سطح آگاهی این شهر ناراحت هستند تلاش می کنند وی را جابجا کنند.
با فشارهای نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس برای جابجایی فرماندار محلات بنظر می رسد فشارهای وارد شده از سوی وی بزودی نتیجه دهد، حامیان دولت در محلات معتقدند این اتفاق در جهت تضعیف دولت در سال پایانی از سوی جناح رقیب روحانی است و منجر به دلسردی حامیان دولت می شود.
پیشتر استاندار اعلام کرده بود تا انتخابات شاهد جابجایی فرماندار محلات نخواهیم بود ولی با قوت گرفتن خبر جابجایی وی مشخص می شود که سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس توانسته است به خواسته خود که نشاندن فرماندار مطلوب خود است برسد، خبر جابجایی سجادی آنقدر قوت گرفته که حتی از گزینه جایگزینی وی هم نامبرده و اعلام شده یکی از اعضای ستاد انتخاباتی محسن رضایی که البته سابقه اصلاح طلبی هم دارد به زودی به فرمانداری می رسد. باید دید استاندار تا کجا قادر به حمایت از فرماندار محبوب حامیان دولت خواهد بود؟
رضایی رییس ستاد دکتر روحانی و یکی از اعضای شورای هماهنگی اصلاح طلبان این شهرستان به وقایع استان اعلام کرد که این شورا در بیانیه ای از استاندار خواستار عدم جابجایی فرماندار شده است. در این بیانیه خطاب به استاندار آمده است: «جناب آقای زمانی قمی ، استاندار محترم استان مرکزی. با تسلیت ایام سوگواری آقا اباعبدا… الحسین(ع) و یاران با وفایش و آرزوی پیروی راستین از پیام واقعی انقلاب عاشورا به آگاهی می رساند: با پیروزی اندیشه اعتدال در ٢۴ خرداد ٩٢ که با همت ستودنی مردم و در هماوردی سخت با سایر نگرش های موجود در عرصه نفس گیر انتخابات صورت گرفت موجی از تحول در ساختار مدیریت کشور و به تبع آن در نگاه حاکم بر فرایندهای تصمیم سازی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایجاد شد. این موج هرچند با حرکتی نسبتا ملایم اما به أقصی نقاط کشور و از جمله شهر ما محلات نیز رسید و در پرتو آن برخی تغییرات جدی در فضا و نیز روندهای جاری در مدیریت خرد و کلان شهرستان صورت گرفت. اتفاقی مبارک که حفظ و حراست از آن به حکم عقل و منطق وظیفه ای مهم و حیاتی برای همه به ویژه نخبگان سیاسی و فرهنگی شهر است.
شورای هماهنگی اصلاح طلبان شهرستان محلات بر این باور است که این مجموعه تحولات را حضور مؤثر مردم و نهادهای مدنی در سایه درایت ها و مدیریت تحسین برانگیز جناب آقای سجادی فرماندار محترم شهرستان محلات رقم زده است. ما عمیقا معتقدیم نهادینه شدن تحولات فوق الذکر به ویژه تغییرات در عرصه های فرهنگی و سیاسی و حذف برخی انحصار طلبی های پیشین، مستلزم گذشت زمان کافی و حفظ انگیزه و اراده مدیران و با ایجاد ثبات مدیریتی امکان پذیر خواهد بود.
از آنجا که مدتی است برخی تحرکات به منظور ایجاد تغییرات در سطح فرمانداری محلات صورت گرفته و این موضوع در افکار عمومی مردم و نخبگان جامعه نگرانی هایی را سبب شده ، شورای هماهنگی اصلاح طلبان شهرستان محلات وظیفه خود می داند ضمن حمایت قاطع از عملکرد و دیدگاه های فرماندار محترم محلات و تاکید بر اینکه عرصه نقد منصفانه از نظرات و عملکردهای اجرایی ایشان همواره باز می باشد، از مقامات عالی تصمیم گیر در سطح استان به ویژه استاندار محترم و نیز مسؤولان محترم وزارت کشور درخواست نماید با تثبیت قاطعانه مدیریت کلان شهرستان محلات در سال پایانی از دوره نخست خدمتگزاری دولت اعتدال ضمن رفع نگرانی های ایجاد شده به برگشت ناپذیر شدن تغییرات صورت گرفته در شهرستان محلات و به ثمر نشستن برنامه های اصلاحی و زیربنایی فرماندار محترم محلات کمک نمایند. این تدبیر شایسته قطعا به بارور شدن نهال امید در دل و ذهن مردمی خواهد انجامید که همواره با حضور مؤثر خود در عرصه های تعیین سرنوشت و انتخاب درست، از آرمان های انقلاب و اصول جمهوریت و اسلامیت نظام صیانت و حفاظت کرده اند. شورای هماهنگی اصلاح طلبان شهرستان محلات»
حکایت شورا و بیانیه دادنش!
امام جمعه محلات مدتی پیش در مراسم شکرانه ی آب و طراوت در سرچشمه محلات در اوایل مهرماه، در انتقاد تندی از یک نشریه محلی محلات، مسئولین نشریه را متهم به «احیا کردن یک فراماسونر غرب زده» نمود. حجت الاسلام ربانی ، امام جمعه محلات گفت: ما به یک جریانی در شهر می گوییم در کاغذ پاره ای که شما منتشر می کنید یک حرفی هم از امام بنویسید، یک چیزی هم از ولی فقیه زمان، مقام معظم رهبری بنویسید، یک تبلیغی هم در این جهت داشته باشید.
در پی این سخنان نشریه مورد اشاره امام جمعه محلات، هفته نامه گل یاس، در کانال تلگرامی خود مطلبی تحت عنوان سخنی با امام جمعه محلات منتشر می کند. نشریه گل یاس سخنان امام جمعه محلات را تذکراتی پدرانه در مراسم عمومی می داند و می نویسد: «سنگینی کار مطبوعاتی آن هم در جوامع کوچک و پیچیده بسیار است، کمتر کسی حاضر است بدون مزد و منفعت و با پذیرش هزینه های گوناگون به این کار دشوار روی آورد. در زمانی که دشمنان خارجی و مخالفان داخلی جمهوری اسلامی ایران ، سعی در سیاه نمایی و ایجاد روح یاس و نومیدی در جامعه دارند، یک نشریه محلی در حد بظاعت کم خود سعی دارد با شیوه ای دیگر و کمی متفاوت از شیوه های رایج که چندین سال اجرا شده است، با سیاه نمایی مقابله کند ، روح امید و سازندگی را در جامعه بدمد. با آسیب های اجتماعی که فوران کرده و در هر کوچه ای و حتی خانه ای نفوذ کرده است، مقابله نماید. به رشد و آبادانی منطقه توجه نموده است ، ایده ها و طرح های جدید ارائه می نماید…. و در حقیقت این راهبرد جدای از آرمان شهدا نیست و کمکی هرچند کوچک به حیات معنوی جامعه ای است که شوربختانه هر روز از معنویت دور تر و به مادیات نزدیک تر می شود . به راستی چه کسانی مسئول وضعیت کنونی هستند ؟ همه ما مسئولیم و بایستی در راستای زنده کردن معنویت و انسانیت که چیزی جدای از اسلامیت نیست بکوشیم . توصیه های رهبری افزایش سطح آگاهی های مردم ، روشنگری و قانع کردن دل ها ، ترویج رفتارهای درست ، ارائه تصویری صحیح و … سر لوحه فعالیت های گل یاس بوده و خواهد بود ، البته کاستی و نقص را دارد که به ظاهر گرایی و شعار کمتر می پردازد…»
در حالیکه آرامش بر فضا حاکم شده بود اقدام عجیب شورای شهر محلات باعث ایجاد جنجال تازه ای شد. شورای شهر محلات اقدام به انتشار بیانیه ای نمود که در این بیانیه با خلوص کمتر از ۲۵درصد! صدای برخی از اعضای شورای شهر و نشریه گل یاس را در آورد. جالب اینجاست بیش از ۷۵درصد این بیانیه از یک مقاله عینا کپی شده و جالب اینجاست که موضوع مورد اشاره هم نزدیکی زیادی به اظهارات امام جمعه ندارد. پس از انتشار بیانیه برخی از اعضای شورای شهر محلات از جمله مهدی سروش و قاسم رییس اکبری اعلام کردند که روح شان هم از این بیانیه خبر نداشته است، تا اینکه نویسنده بیانیه، جوابیه ای به اعتراض های مطرح شده درباره آن می دهد. عباس ابراهیمی عضو شورای شهر محلات و نویسنده بیانیه می گوید: در آخرین جلسه شورای شهر از طرف همه اعضا بجز یکی از اعضای محترم به اینجانب تفویض اختیار شد تا متنی را در خصوص مسایل جاری شهر تهیه و تنظیم نمایم. بمنظور رفع اشکالات احتمالی و مرور کلمه به کلمه و بند بند متن بیانیه از برادران عزیزم اقایان علیمحمد ریاست محترم شورا و هدایتی نایب رییس شورا دعوت کردم تا با حضور خود در مرور تنظیم و تأیید بیانیه حقیر را کمک کنند. لازم به ذکر است که سایر بیانیه هایی که از طرف رییس محترم شورا بمناسبت های مختلف تنظیم و مننشر شده است به استناد همین تفویض اختیار صورت گرفته است بدون اینکه متن انها در صحن علنی شورا مطرح شود. در خصوص کپی بودن متن لازم به توضیح است که بر اساس فرمایش معصومین بهتر است به پیام محتوا توجه شود.
در پی این پاسخ علی بخشی از اعضای تحریریه نشریه گل یاس به این عضو شورا پاسخ داد و گفت: اولاً تفویض اختیار به شما طبق آیین نامه شورای شهر، خلاف است، به فرمایش شما بسیاری از مطالبی که نوشته اید بدون این که خوانده شود پذیرفته شده است. این یعنی عدم وظیفه شناسی تک تک اعضای شورا، چون ممکن است جنابعالی چیزی نوشته باشید که با واقعیت جور در نیاید یا مخالف نظر بعضی از اعضا باشد. در مورد بیانیه اخیر که جنابعالی تهیه کرده اید ایرادی به کپی پیست نیست که البته باید منبع آن را می نوشتید که چنین نشده است. ثالثاً این بیانیه سیاسی و کپی پیست های شما از جاهایی انتخاب شده که مسائل کفر و نفاق را در جهان امروز مورد بررسی قرار می دهد و مسئله محلات و نصایح پدرانه امام جمعه محترم مطاع بود و آرامش حاصل شده بود و شما روی آتش خاموش شده بنزین ریختید، سبب افترا و توهین به عده ای شدید که در دامان مادرانی پرورش یافته اند که شما می شناسید…
آن چه مشخص است انتشار این بیانیه باعث بر همزدن آرامش و فضای آرام شهر شده و بر تفرقه ها در محلات دامن زده است، که در نهایت منجر به دو قطبی کردن فضای شهر آن هم چند ماه مانده به انتخابات شورای شهر شده و مشخص نیست شورای شهر محلات چه نتیجه ای را از صدور این گونه بیانیه ها به دست خواهد آورد. آیا به بهانه حمایت از امام جمعه محترم شهر که به عنوان پدر معنوی همه شهروندان از طیف های مختلف، در خصوص یک مسئله، اظهار نظر کرده اند، با صدور بیانیه ای بخشی از شهروندان را با سلمان رشدی مقایسه کردن و اتهام های بزرگ به آن ها زدن، چیزی جز پاشیدن تخم نفاق و ایجاد دو دستگی و کدورت ، چیزی نصیب هیچ گروه و فردی خواهد شد ؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.