خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» روند شکل گیری باندهای سرقت را بررسی می کند/دارودسته مخوف

«وقایع استان» روند شکل گیری باندهای سرقت را بررسی می کند/دارودسته مخوف

یکشنبه ۲۱ خرداد ۹۶ شماره ۶۰۶
***
وقایع استان
فرشته غلامی
****
اشکان همین دو سال قبل بود که به جرم سرقت از منازل به زندان افتاده بود، در تمام این مدت که در بند به سر می برد دوستان زیادی پیدا کرده بود اما از آنجا که جز شرارت هیچ هدف دیگری در زندگی نداشت همان زمانی هم که در زندان بود نقشه های شومی در سر می گذراند و تا آنجا پیش رفت که با دوتن از هم سلولی هایش تصمیم به سرقت از یک جواهرفروشی را گرفتند که گویا فرهاد هم سلولی اش تمام فوت و فن آن را به قول خودشان مثل آب خوردن بلد بود. در نهایت وقتی هر سه از زندان آزاد شدند به نقشه شوم خود جامه عمل پوشاندند و به این سرقت دست زدند. پس از این سرقت از آنجایی که اینکار به مذاقشان خوش آمده بود به اینکار ادامه دادند اما در نهایت توسط پلیس دستگیر شدند.
داستان اشکان یکی از هزار داستانی که در هرسال به وفور رخ می دهد و لرزه بر تن ها می اندازد. داستانی که فیلم های زیادی هم در خصوص آن بسیار ساخته شده است. شاید دیگر شنیدن منهدم شدن باندی در کلانشهری چون اراک که هر روز خبری از سرقت و قتل و شناسایی یک باند می شود به قدری برایمان عادی شده باشد که این خبرها را بسی پیش پا افتاده قلمداد کنیم.
اما همین پنج شنبه هفته گذشته بود که بــاند پنج نفره ای در اراک شناسایی شد.
رییس پلیس آگاهی استان مرکزی اظهار داشت: در چند ماهه گذشته درپی وقوع سرقت‌هایی از مراکز بهداشت سطح شهرستان بررسی موضوع به تیمی از کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی استان ارجاع شد.
سرهنگ سید نورالدین حسینی افزود: در روند تحقیقات، اطلاعاتی از سارقان به دست آمد و با ادامه وقوع سرقت‌های از چند مغازه در سطح شهر اراک و در بررسی‌های تخصصی کارآگاهان پلیس مشخص شد که سرقت‌ها توسط سارقان مراکز بهداشت در حال انجام است.
رییس پلیس آگاهی استان مرکزی تصریح کرد: تحقیقات کارآگاهان پلیس برای شناسایی این افراد ادامه یافت تا اینکه اعضای یک باند پنج نفره سرقت در این باره شناسایی و در مرحله نخست عملیات پلیس دو نفر از اعضای اصلی این باند دستگیر و برای تکمیل تحقیقات به پلیس آگاهی انتقال داده شدند.
حسینی بیان کرد: دستگیرشدگان در روند بازجویی‌های پلیس و با مشاهده اسناد و مدارک موجود به ۱۱ فقره سرقت شامل، پنج فقره سرقت از خانه‌های بهداشت، یک فقره سرقت از دامپزشکی، یک فقره سرقت از کمیته امداد و چهار سرقت مغازه اعتراف کردند.
وی ادامه داد: در ادامه تحقیقات مشخص شد دو نفر دیگر هم در انجام سرقت‌ها با این افراد همکاری داشته‌اند و اموال سرقتی نیز به یک خریدار اموال مسروقه فروخته شده است.
رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان مرکزی عنوان کرد:‌ در عملیات‌هایی جداگانه سه متهم دیگر پرونده نیز دستگیر شدند و مقادیری از اموال مسروقه اماکن دولتی شامل هشت دستگاه کیس، چهار دستگاه مانیتور و یک دستگاه اسکنر نیز کشف شد.
حسینی اضافه کرد: هر پنج متهم پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی و پس از صدور قرار روانه زندان شدند.
پیش از این، باند سرقت از منازل، باندهای زورگیری و حتی عجیب تر از آن باند سرقت آیفون تصویری در اراک نیز شناسایی شده بودند که تنها نمونه هایی از ده ها و صدها جرمی است که به صورت گروهی به وقوع پیوسته است.
اما اینکه جرایم باندی چیست و چگونه شکل می گیردمی توان گفت که جرایمی که توسط سه نفر و یا بیشتر و با طرح و نقشه قبلی صورت می گیرد در زمره جرایم باندی قرار می گیرند و همچنین جرایمی که کمتر از سه نفر در آن دست دارند، چنانچه اشخاصی به عنوان مالخر و یا فراهم آورنده تمهیدات و وسایل ارتکاب جرم در آن مشارکت داشته باشند نیز جرم باندی محسوب می شوند و این تعریف برای تمام جرایم اعم از قتل، تجاوز و سرقت مصداق دارد.
جرایم باندی و سازمان یافته، شکل نوین ارتکاب جرم در جوامع کنونی هستند که به عنوان یکی از مهمترین چالشهای پیش رو شناخته می شود و مورد ریشه یابی اساسی از سوی کارشناسان آسیب های اجتماعی به منظور جلوگیری یا کاهش وقوع قرار گرفته است.
برخی کارشناسان معتقدند که جرایم باندی در پی ضعف نظام اجتماعی و رکود اقتصادی کشورها زمینه وقوع و گسترش پیدا می کنند. بنابراین اعتقاد، تمایل افراد به ارتکاب جرم در شرایط بی ثباتی اقتصادی و آن گاه که مدیریت مناسبی در جوامع وجود نداشته باشد، دسته های سازمان یافته، با شناسایی یکدیگر به تشکیل باند مبادرت می ورزند.
برخی روانشناسان هم بر این عقیده اند کـــه وقتی عده ای با هدف خلافکاری گردهم می آیند، قبح جرم برایشان کمرنگ شده و دیرتر پشیمان می شوند؛ چراکه خود را تنها نمی بینند و این گونه می پندارند که اگر قرار باشد مجازاتی دامنگیرشان شود، همدستانی دارندکه می توانند گناه را به گردن آنها بیندازند. نگاهی به جرایم وقوعی در سال های گذشته حاکی از آن است که شمار زیادی از جرایم که در کشور رخ می دهد، جرایم باندی و سازمان یافته است که ریشه آن را باید در مسائل اجتماعی، اقتصادی فرهنگی و… جست وجو کرد.
در بررسی مراحل تشکیل برخی باندها می توان برگزاری محافل دوستانه نوجوانان و جوانان را به عنوان پایه شکل گیری باند برشمرد، این در حالی است که کانون های تشکیل باند را به هیچ وجه نباید تنها به این دوستی ها محدود دانست.
طبق آنچه کارشناسان بارها اعلام کرده اند، زندان به عنوان مرکزی برای سپری کردن مدت محکومیت مجرمان بنا بر مجازات تعیین شده جهت تنبیه و بازپروری آنها در نظر گرفته شده است.
در این میان نکته حایز اهمیت این است که مجرمان با انواع جرایم ارتکابی بعضا برای مدت طولانی در کنار یکدیگر زندگی می کنند که بدین ترتیب با توجه به شرایط محیطی زندان احتمال تشکیل باندهای مجرمانه در جریان انتقال شیوه ها و ترفندهای ارتکابی از سوی زندانیان افزایش می یابد.
به گفته دکتر اقلیما رییس انجمن مددکاران اجتماعی با توجه به اینکه طبقه بندی مشخصی برای جرایم گوناگون در زندان ها وجود ندارد، یک ماه زندانی بودن کافی است که یک مجرم تازه کار به صورت یک مجرم حرفه ای از زندان خارج شود و بدین ترتیب فردی که با جرمی کوچک وارد زندان می شود در پی آشنایی و همنشینی با مجرمان حرفه ای و سابقه دار پس از آزادی جذب باندهای مجرمانه می شود.
دکتر اقلیما با بیان اینکه جامعه پذیرای مجرمانی که دوران محکومیتشان را در زندان گذرانده اند، نیست، اظهار می کند: برای نمونه یکی از شرایط اشتغال در مراکز، داشتن گواهی عدم سوء پیشینه است و در حالی که یک مجرم خسارت جرم ارتکابی و اشتباه خود را در زندان پس داده است، با بازگشت دوباره به جامعه نمی تواند اشتغالی داشته باشد که همین امر زمینه روی آوری و متوسل شدن وی به سمت باندهایی که در زندان با آنها آشنا شده است را فراهم می کند.
دکتر اقلیما در بیان راهکار پیشگیری از وقوع جرایم، از جمله جرایم باندی اذعان می کند: در اولین مرحله باید به نیازهای خانواده و تامین هزینه های آن در کنار مسائل اقتصادی پیش روی جامعه توجه شود و در مرحله دوم نیز باید تغییراتی در نحوه برخورد با مجرمان در سیستم قضایی و زندان ها صورت گیرد و صرف تنبیه مجرمان با استفاده از ابزار زندان نباید سرلوحه احکام صادره مراجع ذیربط قرار گیرد.
اینکه شکل گیری این باندها از زندان شروع می شود یا گروه های دوستانه دوران نوجوانی جای سوال دارد و اینکه به گفته برخی مسئولان سریال های تلویزیونی با هدف آگاهی و کاهش این بزه به گسترش بیش از پیش این باندها دامن می زند یا خیر بحثی جداگانه است اما آنچه مهم است درآمدهای پایین جامعه است که فرد را مرتکب به آسیب های اجتماعی می کند. آسیبی که برای موفقیت بیشتر آن دست به اقدام گروهی می زند. اگرچه غیرطبیعی است اما هنگامی که درآمد افراد، پایین باشد و برای نمونه چنانچه حقوقی که دولت برای یک کارمند درنظر می گیرد در حدی نباشد که بتواند مخارج خانواده خود را تامین کند، دست به این آسیب ها می زند که شاید به زعم بسیاری با شناسایی این باند مشکلات جامعه حل شود اما بسیاری از آنها با ضمانت و وثیقه آزاد شده و به جامعه باز می گردند و بار دیگر باندی دیگر تشکیل می دهند اما با شکلی مخوف تر!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.