خانه » پیشنهاد سردبیر » وقایع استان تهدیدات سلامتی مردم را بررسی می کند/سنگ اندازی جلوی پای سلامت

وقایع استان تهدیدات سلامتی مردم را بررسی می کند/سنگ اندازی جلوی پای سلامت

چهارشنبه ۴ اسفند ۹۵ شماره ۵۳۷
وقایع استان
فرشته غلامی
این روزها در گوشه و کنار مخاطرات طبیعی زیادی به وقوع پیوسته از ریزش بهمن در کردستان و بارش سنگین برف در استان مرکزی و بسیاری دیگر از شهرهای کشور گرفته تا ریزگردهایی که هوای خوزستان را آلوده کرده است و سیلی که در استان فارس به وقوع پیوست. آلودگی هوا هم که سالیان سال است با مردم این کشور و به خصوص کلانشهر اراک عجین شده است بطوریکه اگر روزی بشنویم هوای شهر سالم است برایمان بسیار عجیب و غریب به نظر می رسد.
حال در این شرایط که مردم روزانه با مخاطرات طبیعی زیاد دست و پنجه نرم می کنند و جان بسیاری گرفته می شود، مواد غذایی ناسالم نیز مزید بر علت می شود و سلامت افراد را بیش از پیش به خطر می اندازد. پس جای تعجب نیست که با آمار بیماری های مختلفی از جمله دیابت، سرطان، چاقی و.. روز به روز بیش از گذشته دست به گریبان شویم.
مواد غذایی ای که هر روز بیش از گذشته در فروشگاه ها و در تبلیغات تلویزیونی جا خوش کرده و با رنگ و لعاب مخصوصی میهمان خانه های مردم شده است و با تبلیغات مخصوصی سعی در جذب بیشتر مردم دارد.
این تبلیغات شامل محصولات و مواد غذایی مضر، لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی و البته فاقد مجوز، تبلیغات فریب دهنده و خلاف واقع درخصوص تاثیرات مکمل های غذایی و دارویی که همه آنها بطور مستقیم با سلامتی مردم در ارتباط هستند، می باشد و در سال های اخیر به یکی از چالش های اصلی در حوزه سلامت و بهداشت عمومی تبدیل شده است.
هر روزه در گوشه و کنار خبری می شنویم مبنی بر اینکه فلان ماده غذایی سرطان زاست و برای فلان بیماری مضر است و در روز دیگر آن را تکذیب می کنند و می گویند که این ماده غذایی بسیار مفید است و مردم را در سر در گمی و بلاتکلیفی بیشتر می گذارند و رسانه های جمعی و فضای مجازی هم بیشتر از همه بر آن دامن می زنند.

حال فقدان نظارت بر کیفیت و ادعا های مطرح شده درباره مواد تشکیل ‌دهنده و تاثیرات محصولاتی که با سلامت مردم سروکار دارد، بارها از سوی کارشناسان و صاحب نظران مورد انتقاد قرار گرفته است. اما قانون جامع و مدونی برای آن تدوین نشده است.
وزیر بهداشت هم اعلام کرده که قریب به پنج میلیون نفردر کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند و ۵۰ درصد به اضافه وزن و ۳۰ درصد افراد چاق هستند. از هر چهار نفر نیز یک نفر به فشار خون مبتلاست. این در حالی است که میزان ابتلا به این بیماری های غیر واگیردار در نسل های پیشین به ندرت یافت می شد .پس بدهی است که یک جای کار می لنگد.
این آمارها حکایت عجیب از شیوع بیماری ها در بین مردم دارند. پیش از این فعالان حوزه سلامت، اعداد دیگری درباره وضع ابتلا به بیماری‌ها در کشور اعلام کرده‌اند؛ این‌که در حال حاضر ٢۵‌هزار بیمار دیابتی، ٢۴‌هزار بیمار پیوند کلیه، ٢٠‌هزار بیمار تالاسمی و ۶۵٠‌هزار بیمار سرطانی در کشور زندگی می‌کنند یا هر‌ سال ٩٠‌هزار نفر به تعداد بیماران سرطانی اضافه می‌شوند، ٣۵‌درصد مردم در معرض عوامل خطر ابتلا به سکته‌ های مغزی و قلبی قرار دارند، هر ‌سال نزدیک به ۵‌هزار و ۵٠٠ بیمار به تعداد بیماران دیالیزی اضافه می‌شود یا شیوع سکته‌های قلبی و مغزی در ۵٧‌درصد افراد بالای ۴٠‌سال و وقوع سالانه ۵٠٠‌هزار سکته مغزی و قلبی؛ آماری است که از سوی رئیس انجمن نفرولوژی ایران و رئیس بنیاد بیماری‌های خاص و معاونان وزارت بهداشت اعلام شده بود.
مواد غذایی این روزهای ما شده مرغ های هورمونی، روغن های پالم دار و میوه های یخ زده و…فست فودها و چیپس و پفک که جای خود دارد. کار‌شناسان و متخصصان تغذیه می گویند به دلیل جذابیت، تنوع خوراکی‌های فاقد ارزش غذایی مثل پفک، چیپس و نوشابه و موادغذایی آماده ‌ای همچون پیتزا و همبرگر افزایش یافته است که مصرف این تنقلات و غذا‌ها باعث سیری کاذب و کم اشتهایی و در نتیجه سوء تغذیه در میان کودکان می‌شود.
بارها قانونی در خصوص منع تبلیغ مواد غذایی که سلامت بدن را به خطر می اندازند مطرح شده اما به مرحله اجرا گذاشته نشده است. تبلیغ کالاهای مضر از سوی رسانه‌ها براساس ماده۳۷ قانون برنامه پنجم توسعه و آیین‌نامه تبلیغات سازمان صداوسیما، ممنوع است. اما با وجود ابلاغ این قانون، سازمان صدا وسیما به واسطه اینکه حجم بالایی از مخاطب را در‌بر‌می‌گیرد و تاثیرگذاری برنامه‌های آن بر مردم بالاست، همچنان به تبلیغ این کالاها اقدام می‌کند و به دلیل اینکه بسیاری از شرکت‌ ها و کارخانه‌ های تولیدی این اقلام، صداوسیما را برای تبلیغ کالاهای خود انتخاب می‌کنند، درآمد خوبی نصیب این رسانه می‌شود.
مجلس زمانی که قانون ممنوعیت تبلیغ کالاهای غیرمجاز را تصویب کرد در بند «ج» آن تاکید کرد که تبلیغات مضر سلامت از سوی تمام رسانه‌ها ممنوع است اما باید پرسید آیا این قانون اجرا می‌شود؟ به نظر می‌رسد اهرم قدرتمند صدا‌و‌سیما بر وزارت بهداشت و حتی قانون برتری دارد.
از طرفی دیگر چندی پیش سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی خمین اعلام کرد که سبک زندگی نا مناسب موثرترین عامل شیوع و بروز بیماری سرطان است.
دکتر جواد جواهری علت ۳۰ درصد افرادی که به بیماری سرطان مبتلا می شوند را مشکلات رفتاری و ۴۵ درصد را سبک نامناسب زندگی مطرح کرد.
به گفته سرپرست دانشکده علوم پزشکی خمین سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است که بیش از ۹۰ هزار نفر در ایران سالیانه به سرطان مبتلا می شوند که این رقم تا ۱۳ سال آینده با افزایش ۸۰ درصدی به بیش از ۱۶۰ هزار نفر می رسد.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی خمین اعلام کرده که اکنون حدود ۲۰۰ هزار نفر بیمار سرطانی در ایران وجود دارد که بنابر پیش بینی سازمان بهداشت جهانی بروز سرطان در ایران در سال ۱۳۹۹ میزان مرگ و میر ناشی از آن به حدود ۶۳ هزار مورد خواهد رسید.
در این نشست سرپرست دانشکده خمین علت سرطان را بی تحرکی و چاقی و مصرف سیگار عنوان کرد که با رعایت شیوه زندگی سالم و رعایت عوامل رفتاری مناسب می توان تا ۳۵ درصد از بروز بیماری سرطان جلوگیری کرد.
موضوع سلامت بحث جدی است که باید مورد توجه مردم و مسئولین قرار بگیرد و با توجه به آمار مرگ و میر که روزانه بر تعداد آنها افزوده می شود باید به آن اهتمام ویژه ای داشت اما واقعیت امر این است که سلامت مردم درجامعه امروز دستخوش امیال و اهداف مختلفی گردیده است که هریک تامین کننده خواسته‌ ها و منافع اشخاص و گروه ‌هایی را شامل می‌شود. لذا باید به مسئولان هشدار داد که به خطر افتادن سلامت افراد جامعه هزینه‌ های انسانی و مالی بسیاری به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.