خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» بررسی می کند؛ پیاده ها و مشکلاتی که در سطح شهر با آن روبرو می شوند/دست اندازهای خط یازده

«وقایع استان» بررسی می کند؛ پیاده ها و مشکلاتی که در سطح شهر با آن روبرو می شوند/دست اندازهای خط یازده

دوشنبه ۳۰ مرداد ۹۶   شماره ۶۶۰

***

وقایع استان

فرشته غلامی

***

پیاده رفتن کار هر روز ماست و اگر کسی منکر آن شود که روزی نیست تا برای انجام فعالیت های خود حتی شده چند قدمی را پیاده برود در واقع اغراق کرده است. حتی این روزها که بسیاری از افراد به دنبال سلامتی و تناسب اندام خود هستند ترجیح می دهند ساعتی در روز را به پیاده روی یا به قول معروف استفاده از خط یازده اختصاص دهند و به زعم آنچه کارشناسان می گویند و در بین مردم باب شده هیچ ورزشی هم مفیدتر از پیاده روی نیست. حتی برخی بنا به دستور پزشک نیازمند پیاده روی منظم اند و تمامی اینها در زمره عابرین پیاده هستند.
این عابرین پیاده که به جرات می توان گفت تمامی شهروندان را شامل می شوند، نیازمند توجه بیشتر مسئولین می باشند تا در ساخت پیاده روها تمام تلاش خود را بکنند. چگونگی تفکیک حرکت عابرین پیاده از وسایل نقلیه در مناطق شهری شاخص مناسبی برای تامین ایمنی حرکت عابرین است. به همین دلیل است که با ساخت پیاده رو افزایش ایمنی عبور و مرور عابرین تامین می شود و در ساخت پیاده رو، باید عوامل مختلفی مانند نیازهای عمومی و ضعف امکانات و حرکات اتوبوس ها و تاکسی ها مورد توجه باشد.
در کلانشهر اراک اغلب مسیرهای سواره با پیاده از طریق جدول و جوی از یکدیگر جدا می شوند که هدف از این تفکیک آن است که رانندگانی که در حاشیه خیابان ها پارک می کنند نتوانند به حریم پیاده ها تجاوز کنند و بدین ترتیب جدول و جوی آب به عنوان یک مانع فیزیکی در خیابان های شهری عمل می کنند و نصب جدول در معابر اصلی که حجم عبوری وسایل نقلیه در آنها نسبتا بالاست اولویت دارد.
همچنین جدول و جوی آب واقع در حاشیه پیاده رو علاوه بر اینکه باعث جداسازی پیاده رو از مسیر سواره می گردد، آب باران و آب های سطحی را به فاضلاب هدایت می کند. به زعم کارشناسان شهری وجود جدول وجوی آب به موازات معابر شهری و در امتداد کریدورهای عابر پیاده ضروری است زیرا جدول و جوی آب به عنوان حائل بین عابرین پیاده و تردد وسایل نقلیه عمل می کنند.
این طبیعی است که در خیابان ها و معابری که وسایل نقلیه با سرعت عبور نمی کنند بر روی این جوی ها پل هایی نصب شود تا عبور و مرور پیاده ها به سهولت انجام پذیرد که غالب آنها به صورت پل های فلزی یا آسفالته می باشند. هنگامی هم که این افراد پیاده قصد عبور از خیابان را داشته باشند و بخواهند به سمت دیگر خیابان حرکت کنند، باید راه هایی برای آنها هموار باشد این در حالی است که در اکثر خیابان های اراک شاهد این هستیم که نه تنها پل عابر پیاده وجود ندارد بلکه بریدگی های بلوارهای وسط خیابان هم به موازات این پل ها قرار نگرفته و بیچاره عابر پیاده که قرار است یا با جان خود بازی کند و مقداری از راه را در حاشیه خیابان یا حاشیه بلوار قدم بگذارد یا اصلا این خطر را به جان بخرد و مجبور به طی مسافت طولانی باشد. این تنها یک طرف ماجراست حتی در خیابان هایی که پهنای زیادی ندارند و بلواری در وسط آن واقع نشده هم پل های فلزی واقع در جوی های دو طرف خیابان به موازات هم قرار نگرفته اند و باز هم مشکلاتی همچون موارد بالا را برای عابرین به همراه دارد.
مهدی سجادی یکی از شهروندان اراک است که از این موضوع گلایه دارد و می گوید: هر وقت برای انجام کاری به خیابان امام خمینی آمده ام با این مشکل برخوردم که برای عبور از این سوی خیابان یا باید از بلوار که ارتفاع آن زیاد است عبور کنم یا اینکه راه زیادی بروم که دقیقا پلی که بر روی جدول نصب شده با بریدگی بلوار هم راستا باشد.
خانم سمانه. م یکی دیگر از شهروندان اراک است و می گوید: اراک در کنار مشکلات ریز و درشتی که دارد اما بزرگترین مشکلش نبود پل عابر پیاده است که فقط در مرکز شهر و روبروی بازار این پل عابر پیاده قرار دارد که اکثر روزهای سال هم خراب است.
این خانم ۳۲ ساله اراکی ادامه می دهد: حالا فکر کنید با این شرایط که حتی پل عابر پیاده ای هم نیست و بریدگی های خیابان با پل ها هم راستا تعبیه نشده اند برای من که خانم هستم آیا زشت نیست که از بلواری با این ارتفاع عبور کنم؟
سینا داودی که ساکن خیابان هپکو است می گوید: خیابان هپکو هم به همین منوال است و اکثر پل های فلزی به موازات بریدگی ها قرار نگرفته و من همیشه باید در خیابانی هم که سرعت ماشین ها زیاد است خطر مرگ را برای خود احساس کنم.
بی توجهی و ناتوانی نسبت به ایجاد فضاهای مناسب برای عابرین شرایطی است که این روزها برای شهروندان به وجود آمده که این کاستی ها خطرات و محدودیت های مضاعفی است که برای آنها فراهم شده است. همین ها سبب شده تا براساس آمارها ۳۰ درصد متوفیان تصادفات عابرین پیاده باشند و بخش قابل توجهی از متوفیان از ساعت ۲۰ الی ۲۴ فوت کرده اند. ویژگی بارز وقوع تصادف در این ساعات این است که همزمان با کاهش دید به دلیل غروب آفتاب و خنکی هوا تعداد عابرین در این ساعات در سطح معابر افزایش یافته و در صورتی که آنها اصل دیدن و دیده شدن را علاوه بر تکالیف قانونی فوق رعایت نکنند، احتمال تصادف آنها بالا خواهد رفت.
به زعم کارشناسان تعرض عابر پیاده به خیابان یکی از شایع ترین تخلفات حادثه ساز مردم است و این درحالی است که براساس ماده ۲۱۵ آیین نامه راهنمایی و رانندگی که وظایف ۹ گانه‌ای را برای عابرپیاده برشمرده، عابرین باید برای عبور از عرض راه، تنها از گذرگاه‌های پیاده، پل هوایی و گذرگاه‌های زیرزمینی مجاز عبور کنند. همچنین عابرین مکلفند هنگام عبور از عرض یا طول سواره رو با توجه به علائم راهنمایی و رانندگی نصب شده در محل از نقاط خط کشی گذرگاه‌های غیرهمسطح و مسیرهای غیر ویژه استفاده کنند و اگر عابرین به این تکلیف عمل نکنند، در صورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده ( مشروط به اینکه کلیه مقررات را رعایت کرده باشد و قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف باشد)، مسئولیتی نخواهد داشت.
اما درکلانشهری چون اراک که نه خبری از گذرگاه های غیرهمسطح هست و نه علائم راهنمایی و رانندگی درست و دقیقی نصب شده است و از ابتدایی ترین حقوق هم برای عابرین پیاده که همان تعبیه درست پل های فلزی است خبری نیست آن وقت تکلیف این ماده آیین نامه راهنمایی و رانندگی کجا می رود.
چنانچه هزینه های درمانی و جبرانی آسیب دیدگان در نظر گرفته شود، می توان نتیجه گرفت که عدم توجه به مسئله ای که از نظر سازندگان و مدیران شهری کم اهمیت می باشد چگونه ممکن است هزینه های هنگفتی را به جامعه تحمیل کرده و نارضایتی شهروندان را نیز به همراه داشته باشد. مناسب سازی محیط های شهری به ویژه با تاکید بر امکان بهره وری پیاده از فضاهای شهری مقوله ای کاملا جدی است که از جهات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی در زندگی شهروندان و جامعه شهری تاثیر عمده و نقشی برجسته دارد و این مسئله هنوز در شهر ما که عنوان کلانشهر را هم دارد نهادینه نشده و از استاندارد های کیفی لازم فاصله دارد، لازم است تعبیه عبور عابرین از سواره رو ها به عنوان یکی از زمینه های راهبردی مناسب سازی محیط های شهری تلقی شده و در خصوص آن اقدامات ضروری شامل تدوین و تحکیم مقررات و ضوابط مناسب معطوف و ناظر به این مقوله، احیای طرح های شهری با مقیاس های بینابینی شهرسازی و معماری در جهت ملاحظه و حل مسائل قبل از احداث و نهایتا آموزش همگانی دانش های شهری به ویژه به مدیران شهری در راستای ارتقای فرهنگ شهرنشینی و کیفیت زندگی در شهر ها به عمل آید.
همچنین لازم است تسهیلات عابرین پیاده، ایمن جذاب و مناسب باشد تا به سهولت مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که طراحی تسهیلات عابر پیاده اصولی و صحیح باشد دوام آن بیشتر و حفظ و نگهداری آن نیز آسانتر خواهد بود. بدیهی است در صورتیکه طراحی و ارائه تسهیلات عابر پیاده ضعیف باشد عابرین پیاده هنگام استفاده از آن احساس نا امنی و عدم آسایش می نمایند و حتی خطرات جبران ناپذیر هم برای آنها به همراه خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.