خانه » پیشنهاد سردبیر » “وقایع استان” بررسی می کند؛ مهم ترین اولویت اقتصادی شهروندان اراکی/رویای خانه دار شدن

“وقایع استان” بررسی می کند؛ مهم ترین اولویت اقتصادی شهروندان اراکی/رویای خانه دار شدن

پنجشنبه ۶ آبان ۹۵ شماره ۴۴۹

وقایع استان
روشنک مشتاق

در هیاهوی این شهر شلوغ، هر کدام از افراد در جست و جوی تحقق آرزوهایشان هستند. آرزوهایی که بیشتر مواقع با مسائل اقتصادی گره خورده است. رویای رسیدن به آب و نان کافی، سقفی برای زندگی ، داشتن درآمدی برای رفع نیازها از مهم ترین اولویت های اقتصادی افراد است.
بررسی‌ها نشان میدهد متناسب نبودن افزایش‌های سالیانه حقوق و دستمزد با رشد یکباره قیمت‌ها در مقاطع مختلف زمانی، باعث شده تا خانوارها نتوانند ارتباط منطقی بین درآمدها و هزینه های خود برقرار کنند؛ از این رو آنها اغلب مجبور می‌شوند بخش‌هایی از نیازهای زندگی خود مانند تفریحات، سفرها، حتی بخشی از درمان و تحصیلات فرزندان را بزنند تا بتوانند منابع اندک مالی برای مخارج مهم تر مانند مسکن و خوراک داشته باشند.
بــــررسی مرکز آمار از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲ نشان می دهد در هر سال بیش از ۲۰ درصد خانوارهای ایرانی مستاجر هستند.

سال مالک نشین(درصد) اجاری(درصد) در برابر خدمت (درصد) رایگان (درصد)
۱۳۸۳ ۶۸٫۳ ۲۲٫۹ ۱٫۲ ۷٫۶
۱۳۸۴ ۶۷٫۲ ۲۳٫۹ ۱٫۲ ۷٫۷
۱۳۸۵ ۶۷ ۲۴٫۵ ۱٫۳ ۷٫۲
۱۳۸۶ ۶۶ ۲۵ ۱٫۴ ۷٫۶
۱۳۸۷ ۶۵٫۳ ۲۴٫۷ ۱٫۲ ۸٫۸
۱۳۸۸ ۶۵٫۵ ۲۴٫۹ ۱٫۱ ۸٫۵
۱۳۸۹ ۶۴٫۷ ۲۵٫۷ ۱٫۲ ۸٫۴
۱۳۹۰ ۶۰٫۸ ۲۸٫۵ ۰٫۹ ۹٫۸
۱۳۹۱ ۶۲٫۴ ۲۷ ۱٫۰ ۹٫۶
۱۳۹۲ ۶۴٫۴ ۲۵٫۸ ۰٫۸ ۹٫۰

“وقایع استان” این شماره با ۱۰۰ شهروند اراکی در رابطه با مهم ترین اولویت اقتصادی اشان گفت و گو کرده است. در این گفت و گو ۵۰ شهروند زن و ۵۰ شهروند مرد شرکت کردند. نتیجه این گفت و گو نشان می دهد که داشتن خانه مهم ترین اولویت زندگی اقتصادی ۱۰۰ شهروند اراکی است، حدود ۶۰ درصد از این ۱۰۰ شهروند در پاسخ به این سوال خرید خانه ، ۲۳ درصد درآمد بالا، ۱۷ درصد خرید ماشین را مهم ترین اولویت زندگی اشان بیان کرده اند.
خانه همیشه مکان آرامش و جایی برای گذراندن بهترین لحظه ها در کنار خانواده است. اما اجاره نشینی باعث شده که اکثر شهروندان اراکی به دنبال خرید خانه باشند.
مهم ترین اولویت اقتصادی ۱۰۰ شهروند اراکی

داشتن خانه ۶۰درصد
مسافرت ۵درصد
درآمد بالا ۲۳درصد
ماشین ۱۷درصد
سایر ۵درصد

پارک
سیما و علی روی نیمکت پارک نشسته اند و مشغول صحبت و تماشای دختر ۸ ساله اشان هستند، هر دو کارمند آژانس هواپیمایی اند. وقتی از آن ها درباره مهم ترین اولویت اقتصادی اشان می پرسم؛ علی در حالیکه به زمین خیره شده است، می گوید:” در حال حاضر مهم ترین اولویت اقتصادی ام خرید یک خانه است، خانه ای که برای خودم باشد و سر سال استرس افزایش اجاره خانه و اسباب کشی را نداشته باشم.
علی درحالیکه سینه اش را صاف می کند و به پشتی نیمکت تکیه می دهد، لبخندی می زند و می گوید: ” هرچند انسان سیری ناپذیر است و مطمئنم اگر صاحبخانه شوم، داشتن خانه ای بزرگتر و شاید بعد ها ویلا و … . به ترتیب اولویت هایم تغییر خواهد کرد.
سیما در ادامه صحبت علی می گوید:” مهم ترین اولویت زندگی من مثل همسرم خرید خانه است اما همیشه رفتن به مسافرت را خیلی دوست دارم.
به نظر من برای داشتن یک زندگی مملو از آسایش، داشتن سقفی که متعلق به خود فرد باشد مهم ترین اولویت زندگی اقتصادی است. در زندگی صنعتی، پول حرف اول را می زند برای اینکه بتوانیم در این زندگی صنعتی پا به پای دیگران پیش برویم باید از نظر اقتصادی تامین باشیم.”
سیما می گوید:” همه اولویت های اقتصادی مهم است اما برای من که خانه ندارم، خرید خانه مهم ترین است.”
بیمارستان
در سالن انتظار بیمارستان نشسته و منتظر وقت ملاقات است. فرناز می گوید:” خواهرش سکته کرده و در بخش مراقبت های ویژه بستری است.” فرناز مانتوی بلند مشکی رنگ با شال سبز بر سر کرده است.دستمال صورتی رنگی در دست دارد و مدام پیشانی اش را که از فرط گرما عرق کرده است را پاک می کند.
او می گوید:” مهم ترین اولویت زندگی ام این است که درآمد بالایی داشته باشم، خودم که شاغل نیستم اما همسرم شیشه بر است و درآمد چندانی نداریم. من، شوهر، مادر شوهر و دو فرزندم در خانه مادر شوهرم زندگی می کنیم. داشتن خانه اولویت زندگی من نیست چون در خانه مادر شوهرم هیچ مشکلی ندارم اما اگر درآمد شوهرم بیشتر بود از نظر غذا و پوشاک وضعیت بهتری داشتیم. شوهرم یک موتور دارد برای همین همیشه رفتن به مسافرت با ماشین خودمان رویای زندگی ام بوده است.”
پرستار فرناز را صدا می زند و می گوید:” وقت ملاقات است.” فرناز از جایش بلند می شود و عذرخواهی می کند و با صدایی آرام می گوید:”من سواد آنچنانی ندارم اما اگر بیمه عمر هم جز اولویت اقتصادی محسوب می شود، قبل از داشتن درآمد بالا ترجیح می دادم از خدمات بیمه استفاده می کردم، هزینه های درمانی سرسام آور است.”
رستوران
فرزاد ۳۲ ساله، دانشجوی تخصص پزشکی است و در رستوران به همراه دوستش نشسته ودر حال خوردن سالاد است تا غذایش آماده شود. وقتی از او در رابطه با اولویت اقتصادی زندگی اش می پرسم می گوید:” مهم ترین اولویت اقتصادی زندگی من، داشتن پول کافی برای خرید یک مطب در بهترین نقطه شهر است. وقتی مطب اجاره ای باشد نصف درآمدم صرف اجاره می شود.”
آژانس مسکن
حامد به همراه همسرش در بنگاه نشسته است و شرایطش را برای اجاره خانه می گوید:” خانه ای ۷۵ متری می خواهم و فقط می توانم رهن کنم و دادن اجاره برایم خیلی سخت است.”
وقتی از او در رابطه با اولویت اقتصادی زندگی اش می پرسم با همسرش یک صدا می گویند:” خرید خانه.”
حامد ادامه می دهد:” کابوس اجاره خانه در اراک همه افراد را تشویق به خرید خانه کرده است، البته به نظرم پیش شرط خرید خانه داشتن درآمد بالاست و اگر درآمد بالایی داشته باشم، می توانم خیلی زود خانه ای بخرم و از اجاره خانه رها شوم.”
ترمینال
ساعت ۳ بعدازظهر است. شیدا در کنار ماشینش ایستاده و آفتابگیری بر صورتش زده که بر نیمی از صورتش سایه انداخته است. با دستمالی قرمز رنگ عرق صورتش را پاک می کند و بطری آب را سر می کشد. گهگاهی با صدای بلند می گوید:”دربستی”.
وقتی از او درباره اولویت اقتصادی زندگی اش می پرسم، می گوید:” مهم ترین اولویت زندگی من، خرید یک کامپیوتر برای دخترم است. دخترم دانشجوی رشته معماری است، برای درسش به لپ تاپ نیاز دارد. در حال حاضر مهم ترین اولویت اقتصادی ام لپ تاپ است. شوهرم ۷ سال است که فوت کرده است. هزینه زندگی دو دختر دانشجو خیلی زیاد است. ”
شیدا ۴۳ ساله، در حالیکه در جلوی در ترمینال ایستاده و منتظر مسافر دربستی است، به ماشینش اشاره می کند و می گوید:” این ماشین شوهرم بود،شوهرم سرطان داشت و راننده بود. وقتی فوت کرد، برای هزینه های زندگی مجبور شدم راننده شوم.”
او ادامه می دهد:” هزینه ماهیانه زندگی از درآمدم پیشی می گیرد با وجود اینکه کرایه خانه نداریم و در خانه مادرم زندگی می کنیم، باز هم دخل و خرج زندگی امان با هم نمی خورد. مخارج تحصیل سرسام آور است. یکی از دخترانم هم در یک موسسه زبان کار می کند اما چه فایده ماهی ۵۰_۶۰ تومن بیشتر نمی گیرد که کرایه تاکسی اش هم نمی شود.”
آرایشگاه زنانه
۱۵ سال است که به این شغل مشغول است. مریم حدودا ۳۵ ساله است، عینکی با قاب سفید بر چشمش زده است و مدام خود را در آئینه برانداز می کند. مریم می گوید:” ۶ سال است که از همسرم جدا شده ام، شوهرم با شغلم و درآمد من مشکل داشت اما من عاشق شغلم بودم و شغلم را به زندگی مشترک ترجیح دادم. الان با درآمدی که از این شغل دارم، زندگی ام با زندگی شوهرم قابل مقایسه نیست.”
او می گوید:” شوهرم مخالف زندگی تجملاتی بود و همیشه به کم داشتن قانع بود. اما از نظر من همه ما از صبح که از خواب بیدار می شویم، مدام در فکر رسیدن به خواسته هایمان هستیم، خواسته هایی که همه اشان ریشه اقتصادی دارند. قدیمی ها می گفتند:” پول خوشبختی نمی آورد” اما پدرم همیشه حرف جالبی می زد و می گفت :” گرسنگی نکشیدی که عاشقی را فراموش کنی.” به نظر من کتمان اهمیت پول در زندگی غیر ممکن است و پول حرف اول را می زند.
مریم می گوید:” رفتن به مسافرت یکی از اولویت های مهم زندگی شخصی من است. رفتن به فرانسه و شرکت در کلاس های آرایشگری در پاریس برایم بسیار با اهمیت است. هزینه چندانی ندارد امسال حتما در دوره کلاس ها شرکت خواهم کرد. مساله اقتصادی خاصی ندارم، شاید خرید یک ویلا در جنوب اسپانیا و گرفتن اقامت در یک کشور اروپایی مهم ترین باشد.”
مریم در حالیکه مشغول شمردن پول هایش است می گوید:” در بین اولویت های اقتصادی که وجود دارد شاید ترجیح دادن مسافرت کمی ابلهانه باشد اما وقتی به دیگر اولویت های زندگی ات رسیده باشی مسافرت از سرگرمی به اولویت تبدیل می شود.”
رعنا ۲۳ ساله، دیپلم و شاگرد آرایشگاه است. او می گوید:”مهم ترین اولویت اقتصادی زندگی ام، خرید کلیه برای خواهر ۱۵ ساله ام است. خواهرم به کلیه نیاز دارد و دیالیز می شود. متاسفانه قیمت کلیه ۱۵ میلیون است، دیدن درد و رنج خواهرم در هر دوره دیالیز برایم مشکل است.”
رعنا ادامه می دهد:” خرید خانه و درآمد بالا اولویت های اقتصادی مهمی هستند در صورتیکه سلامت در خانواده حکمفرما باشد. متاسفانه مخارج درمانی بسیار بالاست که هر خانواده ای برای مواجهه با بیماری و درمان آن باید پس انداز زیادی داشته باشد.”

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.