خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» بررسی می کند؛ سرانجام اعتراض کاندیداهای شورای شهر اراک چه خواهد شد؟/فرجام یک انتخاب

«وقایع استان» بررسی می کند؛ سرانجام اعتراض کاندیداهای شورای شهر اراک چه خواهد شد؟/فرجام یک انتخاب

سه شنبه ۹ خرداد ۹۶ شماره ۵۹۹
وقایع استان: خبرهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا بویژه در اراک در حالی که در برخی از شهرها از جمله خمین و ساوه نتیجه انتخابات به تایید هیات نظارت رسیده است، همچنان در صدر اخبار سیاسی رسانه های استان قرار دارد. در این میان نمایندگان استان در مجلس و اعضای هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان بیش از همه نسبت به این حواشی واکنش نشان داده اند. پس از اعتراض تعدادی از کاندیداهای انتخابات شورای شهر اراک، رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان با بیان اینکه قوه قضاییه و شورای نگهبان باجدیت با تخلفات انتخاباتی برخورد کند اظهار داشت: تخلفات به‌قدری گسترده است که برای ما شک برانگیز شده که احتمالا اتاق‌فرمانی این تخلفات را سازماندهی می‌کرده است. حجت‌الاسلام سلیمی افزود: در مجموع در استان مرکزی تخلفات خیلی فراوان است و این سبب شگفتی همه معاونان و ناظران شده و هنوز مشخص نیست که آیا این تخلفات اتاق فرمان داشته‌اند یا خیر.وی افزود: اکنون به دنبال این مسئله هستیم که آیا این تخلفات سازماندهی شده و دارای اتاق فرمان بوده‌اند و یا به‌صورت غیرسازمانی به وقوع پیوسته‌اند. سلیمی ادامه داد: در مجموعه کشور و در استان مرکزی این تخلفات مشاهده شده و اسنادی اعم از فیلم، عکس و سایر اسناد فراوان است و متاسفانه باید گفت که سبب شگفتی است که مجریان و ناظران چگونه به وظیفه خود عمل نکرده‌اند. مشکل اساسی این است که عمده این تخلفات در خارج از شعب مثل ادامه تبلیغات در کنار شعب و… بوده و به این سبب ناظران شعب نتوانسته‌اند نظارت داشته باشند، البته برخی تخلفات گسترده هم بوده و نمی‌توانیم بگوییم که مسئولیت مجریان انتخابات در این ماجرا به ما ارتباطی نداشته است. هادی غفاری نیز به عنوان رییس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای اراک از فرصت پنج روزه ارائه مستندات شکایت کاندیداها به انتخابات شوراهای اسلامی خبر داد و گفت: هیات نظارت شهرستان اراک از روز دوشنبه هشتم خرداد ماه به مدت پنج روز فرصت دارد تا پس از دریافت رسمی صورتجلسه هیات اجرایی شهرستان، شکایت کاندیداها را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کند. در مجلس هم هیات نظارتی ها فعال هستند.
دکتر علی اکبر کریمی که سخنگویی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان را به عهده دارد روز یکشنبه از وزیر کشور پیرامون دخالت برخی از استانداران، فرمانداران و مسئولان وزارت کشور در فرایند انتخابات از وزیر کشور پاسخ خواست.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس خطاب به وزیر کشور بیان داشت: طی ایام قبل از برگزاری انتخابات پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا متأسفانه شاهد دخالت آشکار برخی استانداران و فرمانداران در فرآیند قانونی رسیدگی به صلاحیت داوطلبان شوراها از طریق مصاحبه و مکاتبه و مذاکره بودیم و نیز در این ایام رسیدگی به صلاحیت داوطلبان، وزارت کشور به‌طور غیرقانونی اقدام به عدم اعمال‌نظر هیأت مرکزی نظارت در سامانه انتخابات کشور در مورد وضعیت رد یا تائید صلاحیت داوطلبان و تغییر مکرر وضعیت افراد در سامانه مذکور بدون اعلام کتبی و رسمی نظر هیأت مرکزی نظارت به‌ویژه در شب آخر منتهی به انتخابات که باعث ایجاد مشکلات جدی درصحنه انتخابات برای داوطلبان و هیأت های نظارت استان‌ها و شهرستان‌ها و نیز باعث سردرگمی مردم شد.
در میان کاندیداهای انتخابات شورای شهر اراک که به اعتراض برخی از کاندیداها واکنش نشان داد، اشرف بهادری عضو دوره سوم و چهارم شورای شهر اراک است. وی با بیان اینکه نباید به کاندیداهای معترض به تخلفات انتخاباتی برای صرف نظر کردن از شکایت فشار وارد کنند افزود: ۷۰ تا ۸۰ کاندیدا معترض به تخلفات انتخاباتی و خواهان رسیدگی جدی هستند.
عضو شورای شهر اراک تصریح کرد: متن این اعتراضات در زمینه‌های مختلفی ازجمله دخالت دولتی‌ها بوده و نباید در برنامه سیاسی که دولتی‌ها حضور دارند یک لیست مشخص مدام تبلیغ شود زیرا طبق قانون دولتی‌ها از دخالت له یا علیه در انتخابات منع شده‌اند. همچنین حضور نمایندگان دولت در استان در آن جلسه که فیلم این موارد موجود است که ماشین‌های دولتی به هرحال رفت و آمد می‌کردند و روی پلاک‌هایشان را پوشانده بودند به مراتب زیادی دیده می‌شود، درصورتی که طبق قانون استفاده از امکانات دولتی توسط اشخاص دولتی علیه یا به نفع هر نامزدی ممنوع و فاقد وجاهت قانونی است.
بهادری گفت: چون حوائج مردم، مسائل روزمره مردم را باید اخلاقی‌تر و آسان‌تر کنیم نه اینکه کلاف سر درگم کنیم و با رفتارهای سیاسی و جناحی بخواهیم مشکل ایجاد کنیم، در چارچوب مسائل شهرداری و شورای شهر ولی باز با این حال ان‌شاءالله که این اعتراضاتی که جمع زیادی از کاندیداها نوشته‌اند وارد و به حق باشد، مطابق قانون رسیدگی شود و حق به حق‌دار برسد.
با توجه به این اعتراض ها و پیگیریهای هیات عالی نظارت در استان باید دید سرانجام این اعتراض ها چه خواهد شد و آیا معترضین می توانند حرف خود را به کرسی بنشانند و یا خلاف بودن سخنان آنها اثبات خواهد شد و نتیجه انتخابات شورای شهر اراک همانند خمین و ساوه به تایید هیات نظارت خواهد رسید؟
اعتراض نماینده فراهان،آشتیان و تفرش درمجلس به صداوسیمای استان
حسینی نماینده مردم فراهان،آشتیان و تفرش در مجلس با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در استان گفت: رسانه ملی در سطح کشور برای موج آفرینی در انتخابات نقش خود را بخوبی ایفا کرد؛اما رسانه محلی (شبکه آفتاب)با برخوردهای گزینشی و سلیقه ای نتوانست پا به پای رسانه ملی حرکت کند و با وجود برخی اقدامات نمایشی،مستنداتی داریم که خود گویای پشت پرده برخی روابط حزبی مسئول این شبکه است که خود را پشت برخی مسئولان سیاسی استان پنهان کرده و با حضور پنج ۶ ساله خود در استان مرکزی منافع عمومی استان را بر منافع شخصی و گرایش های سیاسی خود اولویت می دهد.
این نماینده مردم درمجلس گفت: در شرایطی که رسانه موظف است دو قشر مردم و مسئولان را پیوسته در کنار یکدیگر ببیند و با انعکاس تلاش مسئولان از پیگیری خواسته های مردم نیز چشم پوشی نکند متاسفانه نمونه های تخلفات بسیار زیادی داریم که در آن از مطالبات مردم چشم پوشی شده و رضایت عده ای محدود از مدیران استان به هدف بزرگ شبکه رادیو تلویزیون محلی استان مرکزی تبدیل شده است.
وی افزود : باوجود اینکه تامین تجهیزات و امکانات لازم در شبکه استانی همیشه مد نظر نمایندگان استان بوده و در حضور اعضای شورای نظارت بر صداوسیما و معاون امور مجلس و استان های سازمان صداوسیما بر رفع کمبودها و فراهم کردن تجهیزات تاکید شد؛اما رییس شبکه با رفتاری بدور از انصاف ،تلاش های نمایندگان را وارونه جلوه می دهد که این خود جای تامل دارد.
نماینده فراهان،آشتیان و تفرش درمجلس شورای اسلامی در پایان از مدیران و تصمیم گیران سازمان صداوسیما خواست با تحقیق و نظر خواهی از کارمندان باسابقه و متخصص شبکه آفتاب و دقت نظر در برخی مسائل این مجموعه در مدیریت این شبکه تجدید نظر شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.