خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» از مشکلات روحی و جسمی که زنان استان را تهدید می کند، گزارش می دهد/نیمه در سایه

«وقایع استان» از مشکلات روحی و جسمی که زنان استان را تهدید می کند، گزارش می دهد/نیمه در سایه

سه شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶   شماره ۶۳۳

وقایع استان: همیشه شنیده ایم که زنان ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند و همیشه تاکید بر برابری میان زن است؛ اما اگر بخواهیم واقع گرا باشیم آنچه در تمامی عرصه ها دیده می شود این است که این مساله بیشتر یک شعار است. از سطوح کلان در کشور گرفته مانند عدم انتصاب برای مسئولیت های ملی تا سطوح خرد مانند برخی محرومیت ها و خشونت ها علیه زنان در خانواده ها چون اجبار به ازدواج در سنین پایین و یا پرداخت حقوق و مزایای پایین در کارگاه و تولیدی های مختلف. سهم کم زنان در کابینه، سهم زنان در مجلس، سهم کم زنان در اقتصاد، سهم کم زنان در بازار کار و …. این ها همه از همان نگاه سنتی بر زنان نشات می گیرد. با تمام تلاش ها برای از بین بردن فاصله میان زنان و مردان ولی هنوز این شکاف وجود دارد. زن و مرد ازنظر استعداد در جایگاه یکسانی قرار دارند و ظرفیت تأثیرگذاری هر دو جنس در جامعه یکسان است. در جامعه ای با گرایشات مردسالارانه نه تمایلی از سوی جنس دیگر برای حضور بیشتر زنان است و نه خود زنان به این خودباوری رسیده اند. زنان امروز جامعه ما جدای از نگاه سنتی در نقش پذیریشان با مسائل مختلفی چون بیماری های مزمن، افسردگی، اعتیاد و … نیز رو به رو هستند که می تواند زنجیره ای باشد در ادامه همین نگاه. اگر به راستی بر این باوریم که زنان نقش کلیدی در زندگی خانوادگی و اجتماعی دارند باید به دنبال راهکارهایی در خصوص کاهش این آسیب ها بود. استان مرکزی نیز به دلیل شرایط اقلیمی خود و همچنین تعدد فرهنگ های مختلف به دلیل مهاجر پذیر بودن با چالش ها و بحران هایی در حوزه سلامت جسمی و روحی زنان رو به رو است. به طوریکه به تازگی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استان مرکزی آماری در این خصوص ارائه داد. زهرا فرجی در هفتمین نشست هم‌اندیشی امور بانوان و خانواده استان مرکزی از آمار۲۰ درصدی ابتلای زنان بالای ۱۵ سال استان به یک بیماری مزمن خبر داد.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، وی افزود: این موضوع وضعیت نامطلوب استان را در این زمینه نشان می‌دهد که امیدواریم مجموعه فعالیت‌ها و خدماتی که اتفاق می‌افتد منجر به افزایش سطح سلامت زنان در استان مرکزی شود.
فرجی با اشاره به مشکلات زنان در حوزه درمان بیان کرد: زنان در سطح شهرستان‌های تابعه بــه مراتب بــا مشکلات بیشتری مواجهند. نبود پزشک متخصص زنان به صـــورت دائم، کمبــود امکانات سونوگرافی و عدم وجود پرسنل خانم در بخش آزمایشگاهی و غیره از جمله مشکلات در شهرستان‌های تابعه است.
وی ادامه داد: زنان روستایی نیز بیش از زنان شهرستانی در این حوزه مشکل دارند و با وجود دایر بودن پایگاه‌های مراکز بهداشت باز هم دسترسی به امکانات بهداشت و درمان در روستاها کافی نیست .
فرجی با بیان اینکه عدم آگاهی و توجه زنان به موضوع سلامتی خودشان‌، معضل اساسی است، افزود: در همین راستا موضوع سلامت جسمی همراه با سلامت روحی و روانی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه شیوع افسردگی به نفع زنان و جامعه نیست، نبود امکانات تفریحی را یکی از عوامل موثر در بروز بیماری‌های روحی و روانی در سطح استان دانست و بیان کرد: در مرکز استان از حداقل امکانات تفریحی نیز بهره‌مند نیستیم، امیدواریم با فعال شدن مراکز تفریحی و رفاهی در استان مرکزی به این بخش توجه بیشتری صورت گیرد.
فرجی با اشاره به افزایش سرطان‌های شایع در سطح استان و بویژه سرطان سینه، ادامه داد: آلاینده‌های موجود تاثیر مستقیمی بر سلامت افراد دارد، با وجود فعالیت عمده کارگروه آلودگی در این زمینه، باز هم شاهد نگرانی‌های عمده و قابل تاملی در این بخش هستیم .
وی با توجه به بازدید‌های انجام شده از مراکز کارگری در سطح استان در سه ماه اول و آخر سال گذشته، عنوان کرد: رعایت نکردن استانداردهای بهداشتی مشکل عمده این مراکز بود، علی‌رغم نظارت نمایندگان مرکز بهداشت، اما برخورد مناسبی که منجر به رعایت استانداردهای بهداشتی توسط این مراکز شود، اتفاق نمی‌افتد.
فرجی عنوان کرد: با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید، توجه به سلامت جامعه با اجرای طرح تحول سلامت محقق شده و این مهم باعث رضایتمندی در مردم شده است.
وی ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی با توجه به جمعیت بالای زنان و استعداد‌هایی که این قشر از خود نشان داده‌اند، باز هم شاهد حضور آنان در سطح مدیران میانی هستیم و در رده‌های بالا از بانوان استفاده نشده است و انتظار می رود که از ظرفیت آنان در این زمینه استفاده شود.
فرجی به موضوعاتی همچون قوانین دست و پاگیر صدور مجوز‌های بهداشتی در روستا‌ها، ضرورت توجه سازمان‌ها به شناسنامه سلامت زنان کارمند، یکسان سازی زمان آموزش بهداشت بلوغ در مدارس در سطح استان، اجرای طرح توانمند‌سازی زنان روستایی، اجرای قوانین و مقررات مربوط به زنان باردار، نظارت بر کار‌گاه‌های خوداشتغالی زنان، ارائه خدمات به خانواده زندانیان و همکاری صدا و سیما در زمینه فرهنگ‌سازی در بخش سلامت با کمترین هزینه نیز اشاره کرد.
اگر بخواهیم بر شعار زنان نیمی از جامعه هستند پافشاری کنیم و به دنبال تبیین نقش موثر و جایگاه والا برای آن ها باشیم باید سلامت روح و روان زن را بعنوان یک نیروی ارزشمند در نقش های مختلف مورد توجه قرار دهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.