خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» از اهدای جنین به عنوان یکی از روش های متداول درمان ناباروری در استان گزارش می دهد /کادوی ژنتیکی

«وقایع استان» از اهدای جنین به عنوان یکی از روش های متداول درمان ناباروری در استان گزارش می دهد /کادوی ژنتیکی

دوشنبه ۱۶ مرداد ۹۶   شماره ۶۴۸

***

وقایع استان

سحر یاری

***

بیشتر از یک ماه است که شب ها در آن اتاق می خوابد، گاهی که نیمه های شب بیدار می شوم می بینم که که نور صورتی ملایمی از شیشه بالای در روی دیوار روبه رو می افتد. وقت هایی هم صدای لالایی خواندنش می آید. چند سال می شود دقیق یادم نیست. شاید ۹ سال انگار از همان اول گفته بودند نه … وقتی که آن روز با هیجان به خانه آمد و گفت با مشاور صحبت کرده دلم برایش سوخت؛ ولی نمی توانستم قبول کنم هنوز هم نمی توانم فرزندی را بزرگ کنم که از خون من نیست… من نمی توانم… گریه کرد گفت درخواست طلاق می دهد ده سال با من ساخته و حالا من برای او برای دل او کاری نمی کنم…راست هم می گفت تازه سی سالش بود شاید با یکی دیگر مادر می شد پس تکلیف خاطره هایمان چه؟ دوست داشتنش؟… مقاومت نکردم رفت اما دو روز بعد برگشت… روی مبل دراز کشیده بودم که در را باز کرد… گفت: بیا تو و به من توجهی نکرد.. پسری جوان چیزهایی آورد تو و رفت… بعد رفت توی اتاق و اسباب ها را چید… حالا هر شب که می آیم می بینم غذا روی میز آماده است و او در اتاق که درش گاهی نیمه باز است نشسته و زل زده به یک نقطه… یکبار بی هوا آمدم خانه تا صدای در را شنید دوید توی اتاق دیدم که لاغر شده… لباسش توی تنش تکان تکان می خورد و هر چه گفتم: ماندانا… ماندانا… جواب نداد… پرسیدم گفته اند آن ها می شوند پدر و مادر ژنتیکی بچه و می توانید اصلا نبینیدشان و آن ها هم ندانند شما که هستید، گفتند تمام آزمایش ها را انجام می دهند که مشکلی نداشته باشند… یک زن و شوهر که مایلند جنین را به شما اهدا می کنند… و ماندانا خودش بچه را به دنیا می آورد، ۹ ماه توی خانه راه می رود و هی توی آینه به شکمش نگاه می کند… هنوز تردید دارم ولی پس ماندانا چه؟ خودم چه؟ صدای یک بچه در خانه چه؟ چقدر دختر همسایه را بیاورد و برایش قصه بگوید… شاید همین امروز بروم خانه به ماندانا بگویم لباس هایش را بپوشد آن روسری ترکمن که از آستارا برایش آورده ام آن را بیشتر دوست دارم… حتما یک دسته از موهایش را هم بیرون بگذارد شبیه ۲۰ سالگی هایش تا برویم ما هم پدر و مادر شویم…
سال ها پیش وقتی زوجی صاحب بچه نمی شدند ممکن بود این حسرت را تا آخر عمر داشته باشند، اگر عاشق هم بودند می ماندند و اگر هم نه ممکن بود جدا شوند تا آنکه این امکان برایش هست محروم نشود. برخی هم که ممکن بود کسی را به فرزندخواندگی قبول کند؛ اما به مرور زمان این مساله کمتر مایه نگرانی شد و حالا روش های مختلفی وجود دارد که بسیاری از زوج های نابارور را به داشتن فرزند امیدوار می کند. بر اساس آمار وزارت بهداشت هم اکنون نزدیک به ۳ میلیون زوج ایرانی نابارور در کشور وجود دارند یعنی بیش از ۲۰ درصد زوج های کشور که با توجه به میانگین جهانی که ۱۲ تا ۱۵ درصد است باید گفت که میزان آن در کشورما بسیار بالاست.
هر چند هنوز یکی از چالش های پیش رو زوج های نابارور هزینه های درمانی بالای این روش هاست ولی با این وجود بسیاری از زوج ها حاضرند این هزینه ها را متحمل شوند و صاحب فرزند شوند. درمان هایی که ممکن است بسیاری از زوج های نابارور از آن بی اطلاع باشند. روش هایی چون درمان ناباروری و نازایی با آی یو آی (IUI)، درمان ناباروری و نازایی با لقاح خارجی رحمی (IVF)، درمان ناباروری و نازایی با میکرواینجکشن یا تزریق اسپرم داخل تخمک (ICSI)، درمان ناباروری و نازایی با تشخیص بیش از لانه گزینی جنین (PGD)، درمان ناباوروی و نازایی با اهدای تخمک و درمان ناباروری و نازایی با اهدای جنین، البته برخی از این روش ها چون اهدای اسپرم در کشور ما قانونی نیست؛ ولی روش هایی چون اهدای جنین مجوز های قانونی و فقهی خود را دریافت کرده اند و یکی از روش های مناسب برای درمان ناباروری است.
اهدای جنین یا انتقال جنین به معنای انتقال جنین حاصل از لقاح خارج رحمی (آزمایشگاهی) اسپرم و تخمک یک زن و مرد به درون رحم زنی غیر از زن صاحب تخمک است.یکی از عمده تفاوت های اهدای جنین با سایر روش های درمانی این است که از پیچ و خم های زیادی از نظر قانونی و عرفی و شرعی عبور کرده است تا بتواند اجرایی شود.
اهدای جنین در ایران به موجب قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور (۲۹ تیر ۱۳۸۲ در مجلس شورای اسلامی) و آیین نامه اجرایی آن (۹ اسفند ۱۳۸۳ در هیئت دولت) به رسمیت شناخته شده و شرایط آن بیان شده است. اهدای جنین می‌بایست در مراکز مجاز تخصصی درمان ناباروری انجام بگیرد و از جنین‌های حداکثر پنج روزه استفاده شود. اهداکنندگان می‌بایست زن و شوهر بوده و به طور داوطلبانه و رایگان این کار را انجام داده و دارای سلامت جسمی و روانی و ضریب هوشی مناسب باشند. اهداشوندگان نیز می‌بایست زوجی نابارور و ایرانی باشند که تقاضای مشترک خود را به دادگاه خانواده ارائه کرده و دین و مذهب آنان نیز با زوج اهداکننده یکسان باشد. برای در یافت جنین اهدایی باید به مراکز مجاز مانند موسسه رویان مراجعه کرد، در این مرکز بانک اهدای تخمک و اسپرم وجود دارد که در آنجا اسپرم ها و تخمک های اهدایی نگهداری می شوند. هنگامی که زوج ناباروری به آنها مراجعه می کنند، در صورت داشتن شرایط خاص، تخمک و اسپرم اهدایی توسط یک زن و شوهر در خارج از محیط رحم با یکدیگر لقاح داده شده و وارد رحم مادر نازا می کنند. در این صورت از لحاظ قانونی، مادری که جنین را حمل کرده و او را به دنیا آورده است، مادر قطعی بچه محسوب می شود.
برخی از زوج ها مایل نیستند که صاحبان اسپرم و تخمک اهدایی را بشناسند و عده ای نیز خلاف این عقیده را دارند.
این نوع درمان هنوز درکشور ما نهادینه نشده است؛ ولی قطعا یکی از روش های درمانی با درصد بالا است و خیلی ها می توانند بعنوان اهدا کننده در این بخش زوج های نابارور را کمک کنند. در استان مرکزی نیز هم اکنون اهدای جنین انجام می شود؛ ولی به دلیل کمبود جنین اهدایی زوج های متقاضی مجبورند در صف های انتطار بمانند. به طوریکه مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ زوج مراجعه کننده به مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی در نوبت دریافت جنین اهدایی هستند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، دکتر علی‌اصغر غفاری‌زاده افزود: در بخش درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان به دنبال ترویج و نهادینه کردن فرهنگ اهدای جنین هستیم تا افرادی که در این مرکز صاحب فرزند می‌شوند و دارای جنین مازاد فریز شده هستند، آنرا به نیازمندان جنین اهدا کنند. در این زمینه یک تیم شامل روانشناسان در حال فعالیت هستند تا این فرهنگ را حداقل در بین بیماران خود نهادینه کنیم.
غفاری زاده تصریح کرد: مشکل بزرگی که در حوزه ناباروری وجود دارد این است که خیل عظیم زوجین نیاز به جنین اهدایی دارند، اما متاسفانه میزان جنین‌های موجود برای اهدا بسیار پایین است و این امر باعث می‌شود افراد چندین سال در صف انتظار قرار گیرند، به همین منظور با کمک تیم تشکیل شده روانشناسی افرادی که فرزنددار شده و دارای جنین فریز شده مازاد هستند، تشویق می‌شوند تا جنین‌های مازاد خود را در این امر خیر به نیازمندان اهدا کنند.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد مراجعین به مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان از شهروندان استان مرکزی و ۲۰ درصد دیگر از استان‌های همجوار است که بیشترین مراجعه‌کنندگان به این مرکز به ترتیب مربوط به استان‌های لرستان، همدان و خوزستان است.
وی خاطرنشان کرد: اهدا در حوزه ناباروری در سطح دنیا شامل سه بخش اهدای جنین، تخمک و اسپرم است. در کشور ما با توجه به قوانین و مقررات اسلامی و براساس تنها قانونی که مجلس شورای اسلامی در سال ۸۲ تصویب کرد، تنها اهدای جنین قانونی است و موضوعی تحت عنوان اهدای اسپرم در کشور وجود ندارد. البته در اکثر مراکز اهدای تخمک در قالب اهدای جنین انجام می‌شود و مباحث فقهی و حقوقی آن حل و فصل شده است.
غفاری زاده اظهار کرد:‌ پیگیری‌هایی در زمینه اهدای اسپرم در حال انجام است و اگر امکان حل مشکلات فقهی و حقوقی آن باشد، مجوز مربوطه به مراکز ذیربط اعطا می‌شود، اما در حال حاضر اصلا مجوزی در این خصوص وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: با توجه به حساسیت‌های موجود در خصوص اهدا، وزارت بهداشت از تمامی مراکز قانونی درمان ناباروری در کشور درخواست کرده است برای کسب مجوز اهدا درخواست جداگانه بدهند یعنی فرآیند اهدا نیاز به مجوز جداگانه دارد که این فرایند در این مرکز نیز انجام می‌شود. در حال حاضر در این مرکز براساس قوانین و مقررات، اهدای جنین به صورت روتین در حال انجام است که نتایج مناسبی را نیز از این اقدام شاهد هستیم و بسیاری از خانواده‌ها از طریق اهدای جنین صاحب فرزند شده‌اند.
مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی افزود: در قوانین و مقررات فقهی و حقوقی مسئله اهدا کاملا دیده شده است و با مسئولان مربوطه در قوه قضائیه و دفاتر مراجع رایزنی‌های لازم صورت گرفته و مجوزهای مربوطه کسب شده است و در هر زمینه که دچار مشکل باشیم نسبت به رفع آن اقدام می‌کنیم.
وی ادامه داد: قوانین کنونی دقیقا مشخص است و فرم‌ها و مقررات مربوطه کاملا در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌گیرد و آنها توجیه می‌شوند. اگر نیاز به کسب مجوز از مراکز مختلف از جمله دادگاه خانواده باشد، افراد بعد از معرفی شدن و طی مراحل قانونی در نوبت اهدای جنین قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.