خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» احتمال خاموشی در کشور با توجه به گرمای شدیدهوا را بررسی می کند/داغِ تاریک

«وقایع استان» احتمال خاموشی در کشور با توجه به گرمای شدیدهوا را بررسی می کند/داغِ تاریک

یکشنبه ۸ مرداد ۹۶   شماره ۶۴۱

***

وقایع استان

سحر یاری

***

گرما و سرما همیشه برای انسان ها دردسرهایی داشته است چه آن وقت که هیچ تکنولوژی ای وجود نداشت چه حالا که به مدد ابزار جدید انرژی های مختلف می توان در روزهای سرد گرما و در روزهای گرم، سرما را مهمان خود کرد. به نظر می رسد موج گرما در این روزها دوباره سراسر کشور را گرفته است و همین امر هشدارهایی را در زمینه استفاده ار انرژی به همراه دارد درست مانند روزهای سرد زمستان که هر روز اطلاعیه هایی در خصوص کم مصرف کردن انرژی خصوصا گاز داده می شود. حالا صحبت از درست مصرف کردن برق است تا در این روزها قطعی برق گریبانگیر شهر یا استانی نشود و مردم با مشکلات کمتری روبرو شوند. در اواخر خرداد و اوایل تیرماه بود که موج گرما خصوصا در جنوب کشور باعث اختلال زندگی شهروندان شد که خاموشی های مکرر را به همراه داشت. افزایش اوج مصرف و مصرف بی رویه دلیل این قطعی ها عنوان می شد حتی در کنار این ها قطعی آب نیز مزید بر علت می شد تا روزهای طاقت فرسایی برای مردم باشد. طبق اعلام سازمان هواشناسی از روز گذشته شاهد ورود یک موج گرم هماهنگ در کشور بودیم که این شرایط تا آخر هفته ادامه خواهد داشت. استان مرکزی نیز در روز هفتم مرداد ساعت های گرمی را تجربه کرده و درجه هوا در برخی نقاط از جمله اراک و ساوه تا ۴۰ درجه بالای صفر و بالاتر نیز بوده است
هرچند طبق اعلام مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور استان مرکزی در یک سال گذشته یکی از پربارش ترین استان های کشور بوده است و نسبت به یک ساله گذشته ۳۰ درصد افزایش بارش داشته است؛ ولی اختلاف میانگین دمای تیرماه سال ۹۶ آن نسبت به مدت مشابه در بلند مدت حاکی از افزایش یک دهم سلسیوسی دمای هوا در آن دارد و این یعنی هوا گرمتر شده است و این گرمتر شدن هوا به دنبال خود مصرف انرژی بالاتر را نیز به همراه دارد. کمتر از یک ماه پیش بود که مدیر‌عامل توزیع برق استان مرکزی از افزایش شش درصدی مصرف برق در استان گفت و اظهار داشت: با توجه به گرمای شدید، افزایش بار بی‌رویه در سطح استان داشتیم و تقریبا پنج تا ۶ درصد نسبت به سال گذشته، در مدت مشابه رشد مصرف داشتیم که البته در کشور این آمار ۷ درصد بوده و استان ما هم نزدیک به این ۷ درصد بود. وی هشدار داده بود که در صورت رعایت نکردن مردم مجبور به اعلام خاموشی در روزهای افزایش مصرف برق هستیم. به نظر می رسد با توجه به شرایط موجود کل کشور و هشدارها و صحبت های مسوولان استان مرکزی نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود و ممکن است با افزایش مصرف، خاموشی برق به سراغ شهرهای این استان نیز بیاید. هرچند طبق آخرین اعلام سازمان هواشناسی استان مرکزی در ایرنا پیش بینی می شود به دلیل نفوذ یک سامانه پرفشار به نواحی شمالی کشور و شمالی شدن جریانات هوا، دمای هوای این استان از روز دوشنبه تا چهارشنبه روند کاهشی داشته باشد.
هم اکنون تهدید خاموشی برای برخی استان‌ها از جمله تهران، خوزستان، مازندران، کرمانشاه و ایلام جدی تر شده است. در حال حاضر بیشترین مصرف برق مشترکان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی است؛ از این رو درخواست از مشترکان خانگی، انتقال استفاده از وسایل برقی پرمصرف به ساعات غیر پیک است. طبق اعلام محمودرضا حقی‌فام معاون همانگی توزیع شرکت توانیرلازم است که توسط تمام مشترکان خانگی و تجاری چهار هزار مگاوات مدیریت مصرف صورت گیرد و اگر مشترکان خانگی تنها ده درصد از مصرف خود را کاهش دهند شاهد این اختلال در توزیع برق در کشور نخواهیم بود.
هر چند استان مرکزی جز استان هایی که احتمال خاموشی در آن ها خواهد بود، اعلام نشده است و حتی پیش بینی از خنک شدن چند درجه ای هوای آن در اواسط هفته است ولی با این وجود باز هم گرمای تابستان را تجربه خواهد کرد، گرما هر احتمالی را به همراه خواهد داشت از جمله مصرف بالا و به دنبال آن خاموشی از طرفی کاهش بار مصرف در استان نیز می تواند در توزیع عادلانه برق در استان های گرمتر نیز موثر باشد. شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی، نیز با توجه به پیش بینی صورت گرفته و بالا بودن مصرف آب و برق در این روزها و افزایش آن در روزهای آینده، طبق اطلاعیه هایی از مردم خواسته است تا برای پیشگیری از پیامدهای احتمالی آن، در تامین و مصرف بهینه آنها تمهیدات لازم بکار گرفته شود.در این اطلاعیه راهکارهای ساده برای کاهش مصرف برق آمده است از جمله در کولرهای آبی تا حد امکان از دور کند کولر استفاده شود، دمای مناسب برای تنظیم ترموستات در کولرهای گازی بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است، استفاده از وسایل سرمایشی یکی از دلایل مهم افزایش مصرف برق در استان مرکزی است که تمیز کردن فیلترهای کولر و نصب سایبان روی آن می تواند مصرف را کاهش دهد.، مصرف برق در کم مصرف ترین کولر گازی حدود چهار برابر بیشتر از کولرهای آبی است. هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرفشویی و جاروبرقی به طور همزمان به ویژه در ساعات اوج بار استفاده نشود. خاموش کردن لامپ های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده ترین راه صرفه جویی در مصرف برق است. از عموم هموطنان و مشترکین گرامی در تمامی بخش ها تقاضا دارد تا با کاهش و مدیریت مصرف برق به ویژه در ساعتهای اوج بار (۱۱ الی ۱۵ و ۲۰ الی ۲۴) کارکنان صنعت برق استان را در ارائه هرچه بیشتر خدمات و تامین برق پایدار یاری نمایند.
غیر از مشکلاتی که قطعی برق می تواند برای شهروندان ایجاد کند و در روند زندگی آن ها اختلال ایجاد کند این فشارهای مضاعف بر مصرف می تواند در بخش های دیگر نیز اختلال هایی را نیز ایجاد کند. بنابراین به غیر از مشترکان خانگی همکاری مشترکان برق صنعتی،کشاورزی، تجاری، ادارات وسازمان‌های استان برای عبور از بحران افزایش اوج مصرف انرژی برق در فصل تابستان ضروری و حیاتی است. جدای از بحث گرما در روزهای تابستان و ضرورت مدیریت مصرف برق در خصوص این انرژی کشور ما با بحران رو به رو است. هم اکنون سرانه مصرف برق هر ایرانی ۳ برابر سرانه مصرف جهانی بوده که دلایل مختلفی دارد در این راستا و به منظور بهبود در مصرف ابتدا باید الگوی مصرف اصلاح شود سپس مزیت های تولید با سوخت های نو توسط متخصصان داخلی رصد شده و پیاده سازی شود. همچنین نظارت دقیقی توسط مراجع نظارتی وزارت صنعت معدن و تجارت انجام شده و میزان مصرف انرژی دستگاه های مورد استفاده توسط مردم یکی از اولویت های مهم تولیدکنندگان داخل باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.