خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» آمار تخلفات موتورسواران در سطح شهر اراک را بررسی می کند/قاتل دو چرخ

«وقایع استان» آمار تخلفات موتورسواران در سطح شهر اراک را بررسی می کند/قاتل دو چرخ

سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶ شماره ۶۵۵

***

وقایع استان

فرشته غلامی

***

عقربه های ساعت ۱۲ نیمه شب را نشان می دهد و از سر و صدای اتومبیل ها کاسته شده و تنها چیزی که این آرامش مطلق را بهم می زند، موتورسیکلت هایی هستندکه در خیابان های خلوت ویراژ می دهند و گویی با هم مسابقه گذاشته اند تا به گفته خودشان روی همدیگر را کم کنند. بی هیچ ترس و دلهره ای مثل یک غول آهنی آن هم از نوع بزرگ و پر قدرتش در سطح شهر جولان می دهند. آنها حتی در روز روشن هم همچون تافته ای جدا بافته مقابل چشمان همه قانون را دور می زنند و در کوچه پس کوچه ها و حتی کنج پیاده روها تک چرخ می روند و با صدای مهیب موجب آزار شهروندان را فراهم می کنند. نتیجه این قانون گریزی همان می شود که در دنیای آمار و ارقام نیمی از جانباختگان حوادث رانندگی را موتورسواران تشکیل می دهند.
این وسیله نقلیه دوچرخ با عمر تولید بیش از ۱۶۰ سال به جهت ارزانی قیمت مورد استفاده بخش اعظمی از جمعیت جامعه قرار گرفته و اگر چنانچه بهره بردن از مزایای این وسیله نقلیه در چارچوب قوانین راهور صورت پذیرد نقش بسزایی خواهد داشت اما متأسفانه راکبین متخلف موتورسیکلت هیچ مکانی را برای شهروندان و حتی رانندگان خودروها امن نگذاشته‌اند، از کوچه‌ها و پیاده‌روها گرفته تا حرکت‌های خلاف جهت در معابر و تک‌چرخ زدن‌هایی که بعضا لذت‌های لحظه‌ای جای خود را به عمری حسرت و پشیمانی خواهند داد و متأسفانه این‌گونه افراد نه‌تنها زمینه صدمات جبران‌ناپذیر به خود و خانواده‌هایشان را فراهم می‌نمایند بلکه عاملی می‌شوند برای کاهش امنیت و آسایش شهروندان و این رویه نامناسب در تابستان و فصل موتورسواری به اوج خود می‌رسد. مهدی صالحی یکی از شهروندان اراک است که از موتورسیکلت بیزار است و علت آن را فوت یکی از دوستانش بر اثر سانحه تصادف عنوان می کند و می گوید: صمیمی ترین دوستم دو سال قبل در حین موتور سواری پس از آنکه دو هفته ای در کما بود جان خود را از دست داد.
او با ابراز تاسف می گوید: اکنون با دیدن جوانان موتورسواری که در خیابان کورس می دهند تأسف می‌خورم که چرا به فکر جان خود نیستند.
این شهروند ۲۴ ساله اراکی ادامه می دهد: قطعا اگر مکانی برای تخلیه انرژی جوانانی که شیفته موتور و سرعت هستند تعبیه شود این‌گونه حوادث تلخ کمتر رخ خواهد داد.
منصور هم یکی از شهروندان اراکی است که سابقه تصادف با موتورسیکلت را داشته و می گوید: ظاهرا قوانین راهنمایی و رانندگی و به‌ویژه چراغ قرمز تنها مخصوص صاحبان خودرو است که موتورسواران کوچک‌ترین توجهی به این علائم نمی‌کنند و با بی‌خیالی تمام از چراغ قرمز عبور می‌کنند.
این شهروند اراکی می افزاید: موتورسواران که خودم هم پیش از حادثه تصادف جزئی از آنها بودم بی‌محابا در جاده‌ها و خیابان‌های یک‌طرفه شهر تردد می‌کنند و در هنگام چراغ‌قرمز با سرعت زیاد از بین خودروها حرکت می‌کنند.
سعید که در حال تمیز کردن موتورسیکلت گرانقیمت خودش است از خاطره تصادفش تعریف می کند و می گوید: نیمه شب بود که با سرعت ۵۰ و بدون هیچ وسیله ایمنی به سمت خانه می رفتم اما ناگهان ماشین از پشت به من زد و فرار کرد و باعث خونریزی مغزی و پارگی مچ پای من شد.
او ادامه می دهد: حس تصادف تقریبا قابل ذکر نیست، انگار لحظه ای که حس می کنی الان کنترل موتور را از دست می دهی، یک جور رویاست. زمان انگار متوقف می شود. وقتی به جای زخم های سوزناک زمین خوردن روی بدنم نگاه می کنم، باز یاد همان لحظات میافتم.
مجید میری هم یکی از شهروندان موتورسوار است و می گوید: تولید کنندگان موتورسیکلت در کشور در زمان فروش محصولاتشان اقدام به ارائه کلاه ایمنی نمی کنند و هیچ نهادی نیز به این موضوع نظارت ندارد، اگر کلاه ایمنی یکی از قواعد راکبان برای استفاده از موتور سیکلت به حساب می آید باید کارخانه های تولید کننده موتور سیکلت این کلاه ها را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند، مثل این می ماند که تولیدکنندگان خودرو کمربند ایمنی را به روی محصولات شان نصب نکنند.
میری ادامه می دهد: متاسفانه نگاه مسئولان و افراد جامعه به قشر موتور سوار نگاه مزاحمان شهری است، در صورتی که اگر این افراد نیاز مالی نداشته باشند هیچ گاه حاضر نمی شوند از این وسیله پر خطر استفاده کنند.
موتورسیکلت وسیله نقلیه مناسبی است که متاسفانه برخی از آن استفاده نامناسب می‌کنند به طوری که هرساله شاهد فوت و مصدومیت تعدادی از شهروندان به‌واسطه استفاده غیراصولی از آن هستیم.
حال آنکه دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و پلیس راهور در حوزه اختیارت خود با موتورسواران متخلف برخورد می‌کنند و توقیف سالانه صدها دستگاه موتورسیکلت در پارکینگ نیروی انتظامی گواهی بر این ادعاست.
چنان که یکی دو هفته پیش رئیس پلیس‌راهنمایی و رانندگی استان مرکزی، ابوالفضل امیدی در یک نشست خبری مشترک با پلیس‌راه، فرماندهی انتظامی استان مرکزی و پلیس‌راهنمایی و رانندگی اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند که بر همین اساس ضروری است رسانه‌ها در راستای اطلاع‌رسانی و آموزش‌های بیشتر در این زمینه اقدام کنند.
ابوالفضل امیدی با اشاره به اینکه در مدت چهارماه سالجاری ۸ هزار و ۱۹۱ دستگاه موتورسیکلت و ۹ هزار و ۱۶۹ دستگاه خودروی متخلف توقیف شده است، بیان کرد: در صورتی که راکبان موتورسیکلت‌ها از کلاه ایمنی استفاده کنند و مرتکب تخلف شوند، پلیس‌راهنمایی و رانندگی به اعمال قانون در محل تخلف بسنده کرده و موتورسیکلت را توقیف نمی‌کند، اما راکبان متخلفی که از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند در اولین تخلف موتورسیکلت یک هفته توقیف می‌شود و اگر این اتفاق برای بار دوم رخ دهد موتورسیکلت به مدت یک ماه توقیف خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون ۳۲ دوربین راهنمایی و رانندگی در شهر اراک مستقر هستند، افزود: دوربین‌های راهنمایی و رانندگی علاوه بر ثبت میانگین سرعت، تخلفات را نیز ثبت می‌کنند که بر همین اساس رانندگان باید در تمام‌مسیر سرعت مجاز را رعایت کنند، چراکه این دوربین‌ها میانگین سرعت را ثبت کرده و کاهش سرعت در هنگام نزدیک شدن به دوربین‌ها بی‌فایده خواهد بود.
همین چند روز پیش هم سردار کیومرث عزیزی، فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی عنوان کرد: در مدت چهار ماه و ۲۰ روز امسال ۹ هزار و ۳۶۴ دستگاه موتورسیکلت در سراسر استان توقیف کردیم که سال گذشته هم در بازه زمانی مشابه ۹ هزار و ۳۸۲ دستگاه موتورسیکلت توقیف شدند.
سردار عزیزی ادامه داد: با وجود اینکه جمعیت شهر یزد ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت شهر اراک کم‌تر است اما ۵۴۰ دستگاه دوربین پایشی دارد اما در سطح شهر اراک ۱۸ الی ۱۹ دوربین داریم و امیدواریم به منظور کاهش مزاحمت‌ها و تخلف‌ها تلاش لازم را در راستای افزایش این دوربین‌ها داشته باشیم.
فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در زمینه استفاده از موتورسیکلت باید فرهنگ درست و صحیح استفاده از این وسیله نهادینه شود و همچنین توصیه موتورسواران را ملزم به استفاده از کلاه ایمنی می‌کنیم و این خبر را می‌دهیم موتور کسانی که مرتکب تخلف می‌شوند اگر مجهز به کلاه ایمنی باشند توقیف نمی‌شود.
وی اضافه کرد: به منظور تخلیه هیجانات جوانان، مسئولان باید اقدام به ساخت پیست‌هایی مطلوب و جذاب کنند همچنین در رابطه به موتور‌های سنگین لازم به ذکر است تمام موتورها سامان‌‎دهی و سازمان‌دهی شدند و در این حوزه نسبت به سال گذشته نظم ویژه‌ای در سطح شهر داریم.
آنچه فرمانده نیروی انتطامی و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ارائه کرده اند در آمار و ارقام باهم تفاوت دارند که جای سوال بسیار دارد اما آنچه مهم است تخلفات موتورسواران سطح شهر و میزان آلودگی های ناشی از آن است که بیشتر میزان آلایندگی موتورسیکلت ها منو اکسیدکربن، ذرات معلق و هیدروکربن های خام است که استمرار انتشار آن بر سلامت شهروندان تاثیر گذار است. این موضوع زمانی جدی تر می شود که اراک در لیست یکی از هشت کلانشهر آلوده قرار می گیرد که باید برای بهبود کیفیت هوای آن وضعیت تردد موتورسیکلت ها ساماندهی شود.
برنامه ریزی برای پیست های ویژه موتورسواری به عنوان ابزار ساماندهی و… فرهنگ سازی و افزایش فرهنگ استفاده صحیح و درست از موتور سیکلت و حتی خودرو باید در دستور کار قرار بگیرد که وظیفه دستگاه‌های متولی و خانواده‌ها و مراکز آموزشی و دانشگاهی و رسانه‌ها در مباحث آموزشی و هشداری بسیار سنگین‌تر است در غیر این صورت اگر تمام موتورسیکلت‌ها را هم توقیف نمایند برای تأثیرات مثبت آن بازهم باید به اولویت فرهنگ‌سازی رجوع کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.