خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» آخرین وضعیت پروژه های مسکن مهر در استان را بررسی می کند/در حال اتمام

«وقایع استان» آخرین وضعیت پروژه های مسکن مهر در استان را بررسی می کند/در حال اتمام

پنجشنبه ۱۱ خرداد ۹۶ شماره ۶۰۱
****
وقایع استان
عباس لعل بار
****
بازار مسکن یکی از پراهمیت ترین حوزه ها در اقتصاد کشور است. تغییرات این بازار در کنار تغییرات قیمت بنزین، طلا و ارز منشا بسیاری از تحولات کشور ما است و حتی بر زندگی شخصی ما تاثیر می گذارد.
از جمله دلایل اهمیت بازار مسکن در کشور می توان به این موارد اشاره کرد؛ ۱٫ مسکن به عنوان یک کالای اساسی است و تمام انسانها به سرپناه احتیاج دارند. ۲٫ در کشورهایی نظیر ایران که بخش مسکن از نوسان بالایی برخوردار است، سیاست‌گذاران با چالش‌های فشار تورمی مواجهند و همزمان دنبال به حداقل رساندن اثرات تورمی هستند. اینکه نوسانات بخش مسکن منجر به نوسان شدید در سطح قیمت کالاها و خدمات خواهد شد یا اینکه تورم، شوک‌های ادواری قیمت و اجاره مسکن را به دنبال دارد، موضوع بسیار مهم در نظریه‌های اقتصاد مسکن به شمار می‌رود. ۳٫ مسکن به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور است و بازار مسکن در جذب و تخصیص منابع و اشتغال سهم ویژه ای به خود اختصاص می دهد و به رفع ضروری ترین نیازهای انسان مبادرت می ورزد. ۴٫ مسکن در ایران یکی ازشروط اساسی ازدواج و تشکیل خانواده به عنوان نخستین نهاد اجتماعی جامعه ایرانی محسوب می شود. دیگر کمتر کسی به اهمیت مسکن به عنوان عرصه خصوصی سخن به میان می آورد؛ عرصه ای که خانواده ها را حداقل برای ساعتی از شر ازدحام و انبوهی، خشونت و سر سختی شهرهای شلوغ و پر شتاب در امان نگاه می دارد.
بازار مسکن در طی چند سال اخیر به دلیل اجرای سیاست های اشتباه مدیریتی در دولت های نهم و دهم با گرانی روبرو و خرید و فروش در آن با رکود مواجه شده بود. دولت احمدی نژاد معتقد بود با اجرای مسکن مهر قیمت ها در کشور مهار شدند ولی بر اساس مرکز آمار ایران، در خلال سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در پایتخت ۴۵۹ درصد افزایش یافت. در حالیکه بر اساس نظر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، میزان عرضه مسکن به مراتب بیشتر از تقاضا بوده، در حالی که قیمت مسکن در ایران در حدود ۵ برابر شده است که نشان از حضور پررنگ دلالان مسکن در دولت‌های نهم و دهم در مقوله مسکن از جمله مسکن مهر بوده است.
با توجه به نقش مسکن مهر بر مشکلات بوجود آمده در بازار مسکن دولت یازدهم با روی کار آمدن برنامه های ویژه ای برای آن در نظر گرفت. در دولت تدبیر و امید علاوه بر ساخت، تکمیل و تحویل ۳۲ درصد از واحدهای مسکن مهر، ۲۳ درصد از واحدهای نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل را نیز در این دوره تکمیل و به بهره برداری رسانده است که به درستی قابل درک است مجموع این ارقام، ۵۵ درصد خواهد بود. در دولت دهم صرفا حدود ۶۳۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل شده بود، در حالی که کل واحدهای تحویل شده از ابتدای اجرای طرح تاکنون به حدود یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد مسکونی بالغ می شود، به عبارت دیگر، حدود ۵۵ درصد (معادل بیش از ۸۴۸ هزار واحد) از واحدها در دولت یازدهم تحویل داده شده است.
با تمدید حضور حسن روحانی در ساختمان پاستور انتظار می رود که در دولت دوازدهم تکلیف مسکن مهر برای همیشه مشخص شود. رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اظهارات اخیر دولت در خصوص تکمیل پروژه مسکن مهر تا ماه های آتی، افزود: دولت با تکمیل این پروژه باید برنامه دیگری در حوزه خانه دار کردن اقشار متوسط و ضعیف جامعه ارایه کند.
۲۰ هزار انشعاب آب در مسکن مهر استان وصل شد
در استان هم راستا با سراسر کشور پروژه های مسکن مهر در اولویت کارهای مسئولین این حوزه قرار دارد. در آخرین جلسه شورای مسکن استان در خصوص جمع‌بندی پروژه‌های مسکن مهر در سال۹۶ به بررسی مشکلات مسکن مهر شهرستانهای استان و تکمیل و تجهیز آنها پرداخته شد.
به گزارش وقایع استان به نقل از تسنیم، در این جلسه معاون عمرانی استاندار اظهار داشت: متولیان این طرح تمام تلاش خود را به کار گیرند تا شاهد جمع شدن این پروژه‌ها در سال ۹۶ باشیم، همچنین پیمانکاران موظف هستند که در راستای برطرف کردن نواقص موجود در این پروژه‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.
عزیز فیلی افزود: مسائل و مشکلات برخی از این پروژه‌ها را شنیدیم و دررابطه با پروژه مسکن مهر مهاجران لازم است که تا تیرماه پایان کار ۵۰۱ واحد آن داده شود و متولیان آن باید در این راستا تلاش کنند.
وی تصریح کرد: پروژه مهر هدایت خمین هم باید پیگیری شود و با نامه‌ای از سوی استاندار و همچنین همکاری وزیر راه به‌دنبال جمع کردن این پروژه در سال ۹۶ باشیم. معاون امور عمرانی استاندار مرکزی بیان کرد: به منظور آسفالته شدن جاده دست‌یابی به سایت مسکن مهر زاویه آماده هستیم که در صورت متولی شدن هر کسی برای انجام اینکار قیر مورد نیاز برای آن را تامین کنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان هم با اشاره به نواقص موجود در برخی از پروژه‌های مسکن مهر استان گفت: طبق صورتجلسه‌ای که زمان تحویل پروژه‌های مسکن مهر با پیمانکاران داشتیم همه پیمانکاران این پروژه‌ها موظف به برطرف کردن نقص پروژه‌های مسکن مهری که مجری آن بودند هستند.
مجید شارقی ادامه داد: یکی از این پروژه‌ها سایت ۴۱۱ واحدی مسکن مهر دلیجان است که در این جلسه مصوب شد که تا پایان شهریور پیمانکار مربوطه نواقص این پروژه را برطرف کند، اما ناگفته نماند که این پروژه پروژه خوبی است و نباید تمام زحمات را زیرسوال برد اما نواقصی دارد که بخشی مربوط به اجرای فناوری نوین می‌شود.
وی عنوان کرد: از دیگر مشکلات در پروژه‌های مسکن مهر واگذاری واحدها به افراد غیر از افراد تایید شده است که قرار شد اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیر این مسئله باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی اضافه کرد: در استان مرکزی ۳۹ هزار مسکن مهر داشتیم که در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، زیر ۲۵ هزار نفر و شهرهای جدید شروع شدند و در قالب تفاهم‌نامه‌های تعاونی‌ساز، خودمالک این پروژه‌های ساخته شده‌اند.
شارقی خاطرنشان کرد: اکثر پروژه‌های مسکن مهر در استان مرکزی به اتمام رسیده و می‌توان گفت در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر این پروژه‌ها به طور کامل تمام شده و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم درحال تکمیل است که قرار شده تا پایان سال ۹۶ تمامی این پروژه‌های به اتمام برسند.
وی افزود: طبق مصوبه نخست قرار بر این بود که مسکن مهر فروش نداشته باشد اما براساس مصوبات بعدی فروش ثانویه آن آزاد شد.
شارقی اضافه کرد: ساخت مسکن مهر بدون ارائه خدمات در استان نداشتیم و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اکثر پروژه‌ها در دل شهر ساخته شده‌اند اما اگر با فاصله هم بوده‌اند متناسب با سرانه در آن سایت خدمات را هم داشته‌ایم.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی در این جلسه با اشاره به مصوبات قبل جلسه شورای مسکن گفت: یکی از مصوبات اعلام واحدهای آماده به واگذاری برای مشارکت با بنیاد شهید بود که باید راه و شهرسازی لیستی از واحدهای آماده را که امکان واگذاری دارند و قرار است که به صورت مشارکتی بین دو دستگاه انجام شوند را به بنیاد شهید اعلام کند.
حمیدرضا نوازنی افزود: علاوه بر این مواردی چون تعیین تکلیف پروژه مهر مروارید خمین، پیگیری امور مربوط به سه واحد مسکن مهر معلولان توسط اداره بهزیستی، پیگیر نبودن برخی تعاونی‌ها نسبت به امور محوله، جمع‌آوری شبکه آب مهاجران، تخفیف قائل شدن نظام مهندسی برای پروژه‌های مسکن مهر و چند مورد دیگر از جمله مصوبات قبل بودند که باید در این جلسه بررسی شوند.
وی تصریح کرد: پروژه ۴۱۱ واحدی دلیجان علی‌رغم نواقصی که دارد از پروژه‌های خوب استان به‌‌شمار می‌رود و سازه آن جزو بهترین سازه‌ها بوده که در اصفهان ساخته شده است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی بیان کرد: بنابراین اگر اشکالی هم در نازک‌کاری دارد نباید آن را به کل ساختار پروژه تسری دهیم اما پیمانکار موظف است که نواقص موجود در این پروژه را برطرف کند.
نوازنی ادامه داد: در این پروژه‌ها به جای بتن از فناوری نوین یعنی کناف استفاده شده و باید مطابق تعریف کناف اینکار انجام شود، یعنی اگر از کناف استفاده شده باید طبق تعریف آن دیتایل لازم انجام شده باشد.
وی عنوان کرد: پیمانکار هم موظف است که طبق قانون کار را پیش ببرد و سود و زیانش مطابق قراردادی که بسته شده پای خودش است و نمی‌تواند به سبب زیانی که متحمل شده از دولت توقع کمک داشته باشد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی اضافه کرد: ساختار تعاونی‌ها با شرکت تفاوت دارد و نباید شرکت‌های مجری پروژه‌ها خود را با تعاونی‌ها مقایسه کنند.
فرماندار دلیجان هم با اشاره به پروژه مسکن مهر دلیجان گفت: این پروژه با بی‌کیفیت‌ترین شکل ممکن ساخته شده به‌گونه‌ای که تیغه‌های بین واحدها قدرت تحمل یک میخ را هم ندارد.
کردی افزود: تیغه‌های میانی این واحدها به قدری بی‌کیفیت است که وقتی پریز یکی از واحدها را باز می‌کنی داخل منزل واحد کناری مشخص است و مشکلات بسیار از این قبیل که سبب اعتراضات متقاضیان و ساکنان این سایت شده است.
وی تصریح کرد: اعتراضات مردم به حق بوده و پیمانکار مربوطه که در ارتباط با یکی از نهادها است باید اقدامات لازم را برای برطرف کردن این مشکلات انجام دهد.
فرماندار دلیجان بیان کرد: لازم است که اقدامی عملی در این زمینه انجام شود و تنها در حد صورتجلسه و مصوبه نباشد زیرا گله‌مندی مردمی که آنجا سکنی دارند به شدت ادامه دارد و باید اقدامی اساسی انجام شود. کردی ادامه داد: بنده ۶ ماه است که در این شهرستان مشغول به خدمت هستم اما با وجود اعتراضات فراوان و مطرح شدن چندباره این مسئله هنوز هیچگونه اقدامی انجام نشده است.
وی عنوان کرد: نواقص در این پروژه بسیار است که ازجمله آنها می‌توان به استفاده نکردن عایق بین کناف‌های زده شده در واحدهای این پروژه اشاره کرد و صورتجلسه اعتراض ۴۱۱ معترض را می‌توانم ارائه کنم.
فرماندار زرندیه هم در این جلسه با اشاره به مشکلات مسکن مهر این شهرستان گفت: از جمله مشکلات مسکن مهر زرندیه می‌توان به خاکی بودن کوچه‌ها، خاکی بودن جاده حد فاصل شهر تا سایت مسکن مهر و غیره اشاره کرد.
جعفر نخستین افزود: همچنین مشکلاتی چون نبود سیستم مناسب فاضلاب، نبود فضای سبز، نبود فضای مذهبی و نبود قطعات تجاری سبب نارضایتی از این سایت شده و مشکلاتی را برای متقاضیان این واحدها به وجود آورده است که باید مورد توجه قرار گیرد و برای برطرف شدن آنها اقدامات لازم انجام شود.
شهردار زاویه هم با اشاره به مسکن مهر در این شهر گفت: مشخص نبودن متولی طرح مسکن مهر در این شهر مشکلات عدیده‌ای را برای پروژه مسکن مهر زاویه به وجود آورده و در هیچ جلسه‌ای به صراحت اعلام نمی‌شود که متولی این طرح کدام نهاد است.
رضا مصباحی تصریح کرد: بنابراین همین نامشخص بودن متولی طرح سبب تحمیل زحمت‌هایی به متقاضیان مسکن مهر در این شهر شده به‌گونه‌ای که مردم سرگردانی عجیبی دارند و مدام به فرمانداری و نهادهای دیگری که برای رسیدن به نتیجه به آنها پاس داده می‌شوند در رفت و آمد هستند و هیچ مشکلی از مشکلات آنها برطرف نمی‌شود.
فرماندار محلات با اشاره به مسکن مهر این شهرستان گفت: در پروژه مسکن مهر محلات دو بلوک داریم که اختلاف مسکن و تعاون سبب طولانی شدن سود مشارکت این واحدها شده است.
علی زینی‌وند افزود: همچنین مشکل بزرگی که می‌تواند بسیار خطرناک باشد گودال‌های بزرگی است که برای ساخت زیرساخت‌هایی در آینده در ورودی این سایت حفر شده و حفاظی روی آنها نیست و خطر بزرگی برای ساکنان در این سایت دارد و باید برای پوشاندن آن چاره‌ای اندیشید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان مرکزی هم در این جلسه با اشاره به وضعیت آبرسانی به پروژه‌های مسکن مهر استان گفت: در قالب اجرای شبکه‌های آب و فاضلاب سایت‌های مسکن مهر استان تاکنون بیش از ۲۰ هزار انشعاب آب و حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار انشعاب فاضلاب در استان مرکزی وصل کرده‌ایم.
عبدالرضا خلیلی افزود: این تعداد انشعاب وصل شده اما هزینه آنها پرداخت نشده و الان شرکت آب و فاضلاب به سبب همین موضوع بدهکار است اما با این وجود مسکن مهر را از آن خود دانسته و هرجا که گفته شد، رفتیم و نسبت به وصل انشعاب و دیگر خدمات اقدام کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: این درحالی است که یک سوم هزینه‌های خدمات امور آب با خود متقاضیان بوده اما در هر موردی که تقاضا شده نسبت به ارائه خدمت بدون اینکه درخواست یک سوم هزینه را داشته باشیم اقدام کرده‌ایم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان مرکزی بیان کرد: یک هزار میلیارد تومان اعتبار به منظور خدمات‌رسانی در مساکن مهر استان مرکزی درنظر گرفته شده بود که از این رقم ۸۵۰ میلیارد تومان ابلاغ شد و ۵۵۰ میلیارد تومان آن به بخش آب و ۳۵۰ میلیارد تومان آن به برق تعلق گرفت.
خلیلی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود در بحث شهر امیرکبیر به لحاظ اینکه حجم سرمایه‌گذاری زیاد است از محل ماده ۳۶ ابلاغ اعتبار انجام شود.
وی با اشاره به جمع‌آوری شبکه آب و فاضلاب شهر مهاجران گفت: اینکار قانون و مقرراتی دارد ما برای انجام این پروژه مشکلی نداریم اما برای جابه‌جایی انجام شده باید شهرداری هزینه را پرداخت کند.
شهردار امیرکبیر با اشاره به مشکلات مسکن مهر این شهر گفت: تامین آب شرب، احداث زیرگذر در دوربرگردان مقابل شهر امیرکبیر برای تامین امنیت و غیره از جمله مشکلات مسکن مهر این شهر هستند.
حمید حیدری تصریح کرد: تخصیص یارانه اجرای تاسیسات زیربنایی پروژه ۱۱۳۱ واحدی به ویژه پکیج تصفیه‌خانه فاضلاب برای این سایت و اجرای شبکه مخابرات شهر و تامین تلفن ثابت بابت واحدهای مسکن مهر ویلایی هم از مهم‌ترین نیازمندی‌های پروژه مسکن مهر در این شهر به شمار می‌روند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.