خانه » پیشنهاد سردبیر » وعده استاندار مرکزی برای بهبود اوضاع واحدهای صنعتی/تسهیلات در راه است

وعده استاندار مرکزی برای بهبود اوضاع واحدهای صنعتی/تسهیلات در راه است

یکشنبه ۲۷ تیر ۹۵   شماره ۳۶۹

شانزدهمین جلسه اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی با توجه به برنامه های شهرستانهای استان مرکزی و جایگاه آنها در اقتصاد مقاومتی روز شنبه در ساختمان استانداری مرکزی برگزار شد.
رقیه یادگاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی در ابتدای این جلسه گفت: این طرح ها و پروژه های که در جلسات اقتصاد مقاومتی مربوط به شهرستانها مورد توجه قرار میگیرند بیشتر به پروژه های تولید مربوط میشوند که بخش دولتی با کمک بخش خصوصی در ایجاد آنها می توانند همکاری کنندو برمبنای قابلیت شهرستانها و متناسب با منطقه در نظر گرفته شده اند و ویژگی این طرح ها این است که بیشتر زیرساختی هستند تا سرمایه گذاری .
رقیه یادگاری با اشاره به مصوبات این ستاد خاطرنشان کرد: در این جلسه برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و پروژه‌های موجود در شهرستان‌ها که در این راستا باید اجرا شود در دستور کار قرار دارد که بیشتر این موارد مرتبط با تولید و توسعه صنعت و کشاورزی است و باید در شهرستان‌ها توسط فرمانداران دنبال شود.
تولید فرش دستباف در شهرستان اراک، ایجاد نهالستان، ایجاد دامداری، تامین آب شرب ۲۰۰۰ هزار روستا با جمعیت بالغ بر ۲۰۱ میلیون نفر، تکمیل رینگ دور شهر اراک برای استفاده بهینه از آب خط سدکمال صالح ، ارتقا و توسعه فضاهای آموزشی استان برمبنای توسعه استان و تقاضامحور نمودن دوره های آموزشی متنایب با بازار کار در راستای تولید پایدار، احیای باغات کرهرود ، توسعه بیمارستان آیت الله خوانساری، توسعه پست اراک، بهسازی را اصلی آشتیان –راهجرد ، تکمیل بازارچه صنایع دستی در آشتیان، تکمیل و بهره برداری از ۲۶ تصفیه خانه در شهرستان آشتیان، نیروگاه بادی الکترو مولد آفتاب و نسیم شهرستان آشتیان، احداث خط گازرسانی از خط انتقال سراسری ۲۴ اینچی دلیجان به خمین ، نیروگاه سیکل ترکیبی ساوه ، شهرک گلخانه ای آوه ، دهکده گل محلات، طرح و ایجاد ساخت در توسعه ناحیه صنعتی نخجیروان و تکمیل ناحیه صنعتی شهدای خنداب و دهها طرح دیگر در شهرستانهای استان مرکزی از جمله طرح های بودند که در این جلسه مطرح شدند.
محمود زمانی قمی هم در این نشست با اشاره به اینکه باید در زمینه تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با جدیت بیشتری گام برداشته شود و از شعار وارد مرحله عملیاتی شویم، اظهار کرد: هم‌اکنون مدت زمان پنج ماه است که از برگزاری جلسات اقتصاد مقاومتی می‌گذرد، اما تاکنون نتوانسته‌ایم به نتایج مطلوب و مورد قبول دست پیدا کنیم .زیرا اولویت استان بر ساماندهی مسایل و چالش های تولید است و فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی در نقاط مختلف استان باید از تعریف هر گونه طرح عمرانی و اقتصادی غیرضروری بپرهیزند.زیرا احیای واحدهای تولیدی نیمه فعال و صیانت از واحدهای تولیدی فعال راهبرد مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است.
استاندار مرکزی ضمن تاکید بر لزوم حضور فرمانداران در واحدهای مشکل‌دار در جهت پیگیری مسائل و مشکلات این واحدها، راه‌اندازی این واحدها را از فوری‌ترین برنامه ستاد اقتصاد مقاومتی عنوان کرد. وی همچنین در بخشی دیگر از سخنانش اظهار کرد: احیای واحد های تولیدی، جذب سرمایه گذار و فراهم کردن زمینه اشتغالزایی در روستاها از اولویتهای مهم استان است. زیرا بیکاری مادر و عامل بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه است و همه باید در راستای حل معضل بیکاری بعنوان دغدغه اصلی مردم و مسئولان اهتمام ویژه ای داشته باشند.
زمانی قمی خاطر نشان کرد : صحنه اقتصاد مقاومتی میدان اقدام و عمل پسندیده در راستای ارتقای بنیه اقتصادی کشور و معیشت مردم است و نباید وقت خود را با ارائه برنامه هایی که از نظر اهمیت در رده های نخست نیستند تلف کرد.وی با توجه به جداول مربوط به بررسی پروژه‌های شهرستانی که در راستای ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی ارائه شد با تاکید بر اینکه مسیر را اشتباه می‌رویم، تصریح کرد: تصویب و تایید این پروژه‌ها منوط به داشتن اعتبار است و این پروژه‌ها روح اقتصاد مقاومتی را منعکس نمی‌کنند.
زمانی ‌قمی با اشاره به اینکه افزایش تولید ملی یکی از برنامه‌های مهم اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: با توجه به اینکه در هر شهرستان چند پروژه نیمه تمام وجود دارد اولویت با اجرای این پروژه‌ها است و تعریف پروژه جدید کار عقلانی نیست.وی با اشاره به این که مراقبت از اینکه ستاد اقتصاد مقاومتی از مسیر واقعی خود خارج نشود از اقدامات اساسی فرماندهی این ستاد است. افزود پیگیری مسائل و مشکلات پروژه های نیمه تمام یا پروژه هایی که بنا به دلایلی اجرای آنها متوقف شده است مانند سرزمین ایرانیان، شهرک صنعتی مبل و … باید در ستاد اقتصاد مقاومتی استان مورد بررسی قرار گیرد و صرف مطرح کردن پروژه های شهرستانی و یا سطح استان در راستای اقتصاد مقاومتی در این نشست، این ستاد را از مسیر واقعی خود دور می کند.
وی ضمن اشاره به طرح عارضه‌یابی و بررسی واحدهای مشکل‌دار و تسهیلات در نظر گرفته شده به منظور احیا و رونق واحدهای کوچک و متوسط در استان، بیان کرد: مهمترین اقدام ما بررسی این واحدها بوده که میزان تسهیلات مورد نیاز آنها نیز به بانک‌ها ارجاع شده است و با اعطای این تسهیلات این واحدها در چرخه تولید قرار خواهند گرفت.وی تصریح کرد: با وجود اینکه ۴۵۰ واحد به بانک معرفی شده‌اند، اما هیچ تسهیلاتی تاکنون پرداخت نشده است که باید در جلسه آتی ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی عملکرد بانک‌های عامل در خصوص میزان تسهیلات پرداختی به این واحدها مورد بررسی قرار گیرد.
زمانی قمی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص یکی از معادن مستقر در حاشیه منطقه گردشگری آبگرم محلات،و تخریب آب گرم محلات به واسطه فعالیت یکی از معادن اطراف این منطقه تصریح کرد: اجازه نمی‌دهم، میراث کشور پایمال شود و تمدید قرارداد این معدن قبل از پایان مدت قرارداد و اینکه عدم تمدید پروانه این معدن از مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان بوده است ، موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: به عنوان مدیریت ارشد استان اجازه نمی دهم که میراث کشور پایمال شود و در صورت سوء استفاده مقابل اینکار خواهم ایستاد.استاندار مرکزی بر تسهیل امور سرمایه گذاران نیز تاکید کرد و گفت: مدیران باید بر عملکرد کارمندان تحت مجموعه خود نظارت داشته باشند و اگر اقدام کارمندی باعث طولانی شدن مسیر سرمایه گذاری در استان شود این امر پذیرفتنی نیست و با آن برخورد خواهد شد.
وی اظهار کرد: مشکلات و مسائلی که امروز بر شرکت های صنعتی نقاط مختلف کشور به خصوص استان مرکزی حاکم است نتیجه سوء مدیریت ها قبل است و مدیران شرکت های صنعتی در این شرایط نقشی نداشته اند، بنابراین دستگاه های اجرایی و بانک های عامل باید نسبت به دریافت مطالبات خود از شرکت های صنعتی همکاری های لازم را داشته باشند.
استاندار استان مرکزی بیان کرد: شرکت های صنعتی تنها در صورت ادامه فعالیت و تولید انبوه می توانند ضمن نقش آفرینی در تولید ناخالص ملی و ارتقای شرایط اقتصادی مردم، نسبت به ترمیم مشکلات مالی خود اقدام کنند، بنابراین حمایت دستگاه های اجرایی از واحدهای صنعتی باید برای مدیریت ارشد استان مشهود و قابل لمس باشد.
وی گفت: محورهای اقتصاد مقاومتی بر پایه استفاده از ظرفیت های موجود و به کارگیری هنرمندانه نیروهای انسانی است و تمام مسئولان باید با استفاده توانایی ها به این مهم جامه عمل بپوشانند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.