خانه » پیشنهاد سردبیر » وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش همزمان با دستگیری های مرتبط با صندوق دخیره فرهنگیان/وزارت فانی

وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش همزمان با دستگیری های مرتبط با صندوق دخیره فرهنگیان/وزارت فانی

پنجشنبه ۸ مهر ۹۵ شماره ۴۲۸

وقایع استان- سعید خطایی پور

کمتر از یکسال از آغاز به کار مجلس دهم می گذرد. مجلسی معتدل تر و همسوتر با دولت نسبت به دوره گذشته. طرح سوال، استیضاح و ندادن رای اعتماد به وزارت دولت در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی به یک عادت و اهرم فشار بر دولت تبدیل شده بود که در پی آن دولت ناچار بود از بسیاری وزرای پیشنهادی و کاربلد خود عقب نشینی کند. اما در این دوره از مجلس استیضاح وزیر آموزش و پرورش در حالی اتفاق می افتد که پیش بینی آن کار چندان سختی نبود.
صندوق ذخیره فرهنگیان پاشنه آشیل وزیر
دی ماه پارسال بود که در میان تذکرات کتبی نمایندگان به دولت تذکری مبنی بر لزوم نظارت جدی‌تر بر عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان به چشم می خورد. چند ماه بعد کمیسیون آموزش مجلس طرح تحقیق و تفحص از این صندوق را تقدیم هیات رییسه کرد. جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفته بود: بر اساس نظر استمزاجی، نمایندگان معتقد بودند تحقیق و تفحص به منظور شفاف‌سازی درباره گردش مالی و نحوه سرمایه‌گذاری، سهمی که دولت پرداخت کرده، ارکان صندوق، عزل و نصب‌ها و خدمات مختلفی که این صندوق ارائه می‌کند می‌تواند صورت گیرد. شاید وزیر آموزش و پرورش فکرش را نمی کرد صندوق ذخیره فرهنگیان با مدیریت شهاب الدین غندالی در مجلسی که از میزان پایداری اش کاسته و بر میزان امیدواری اش افزوده شده بود گریبانش را بگیرد و کارش را به استیضاح بکشاند.
غندالی فیش حقوق اش را منتشر می کند
مدیر صندوق ذخیره فرهنگیان مرداد ماه امسال در میان خبرنگاران با انتشار فیش حقوقی خود سعی در کاهش هجمه های وارده به این صندوق داشت. او با بیان اینکه حقوقش ۱۳ میلیون تومان است و مدیران شرکت های زیرمجموعه صندوق نیز از ۱۶ یا ۱۷ میلیون تومان تجاوز نمی کند. وی علت مسکوت ماندن طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره از سوی مجلس را نیز اینگونه توضیح داده بود: «هر بار که بحث تحقیق و تفحص مطرح شده ما را در کمیسیون‌ها خواسته‌اند و ما پاسخ داده‌ایم. شاید پاسخ‌های ما کفایت کرده است و ما در اینکه در برخی مواقع این طرح مسکوت می‌ماند تاثیرگذار نیستیم. تحقیق و تفحص را حق مجلس می‌دانیم و نگرانی در خصوص آن نداریم تنها معتقدیم در یک موسسه اقتصادی نباید تنش ایجاد شود.»
آغاز اعتراضات در ماشین سازی اراک
مرداد ماه امسال همزمان با تلاش های غندالی برای دفاع از مجموعه اش، اعتراضاتی در شرکت ماشین سازی اراک یکی از شرکت های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان در حال شکل گیری بود. تغییرات مدیریتی و بروز برخی مشکلات صدای کارگران این شرکت را درآورد تا اینکه نمایندگان اراک در مجلس شورای اسلامی با ورود به قضیه وعده هایی مبنی بر بهبود اوضاع دادند.
سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی گفته بود: «با توجه به حساسیت‌های به وجود آمده در شرکت ماشین سازی اراک در یک سال اخیر مبنی بر انتصابات افراد غیر بومی که حساسیت‌های ویژه‌ای بین تمام کارگران ایجاد کرده و همچنین سایر اقداماتی که موجب التهاب در شرکت مذکور شده، طی دو مرحله در هفته قبل و امروز از طریق یکی از اعضای هیأت مدیره موارد و دغدغه‌های کارگران را به مدیران کارخانه انتقال دادم.»
دکتر کریمی نیز به وقایع استان گفته بود: «انتصابات غیر حرفه ای و باندی فریاد اعتراض کارگران را در آورده است و من به عنوان نماینده مردم متعهد به پی گیری مشکلات مردم هستم. به هیچ وجه سکوت و تسامح نکرده و زبان گویای کارگران برای بیان دردشان خواهم بود. مطمئن باشید اگر وزیر آموزش و پرورش برای برکناری مدیران موجود در ماشین سازی به ویژه افراد وابسته به ایشان و جایگزینی آنان با مدیران با صلاحیت ترجیحا بومی اقدام فوری انجام ندهد، می بایست در مجلس شورای اسلامی و در محضر ملت ایران پاسخگوی عملکرد بستگان خود در شرکت ماشین سازی اراک و صندوق ذخیره فرهنگیان باشد. در صورت لزوم پشت پرده شرایط و مسایل موجود در شرکت ماشین سازی اراک را با ارایه مدارک و مستندات مربوط افشا خواهم کرد تا مردم در جریان اقدامات و عملکرد برخی از افراد که با استفاده از رانت فامیلی و بدون رعایت اصول شایسته سالاری بر صندلی مناصب مهم صنعتی و بنگاههای بزرگ اقتصادی کشور تکیه زده و این مناصب را ملک مطلق خود پنداشته اند، قرار بگیرند.»
واکنش ها به صندوق تند تر می شود
بعد از پی گیری های علی اکبر کریمی نماینده اراک در مجلس، علی مطهری نیز تذکراتی را مبنی بر لزوم تحقیق و تفحص جدی از صندوق ذخیره فرهنگیان به کمیسیون آموزش مجلس می داد. در ادامه واکنش ها نماینده مردم رشت مدعی شد مطمئنم افرادی در دولت و مجلس اجازه تحقیق و تفحص را نمی‌دهند اما بدانید که شش هزار میلیارد تومان از پول فرهنگیان چپاول شد و بانک سرمایه، ماشین‌سازی اراک و سایر بنگاه‌های اقتصادی زیر مجموعه ورشکست شدند این افراد خائنانی هستند که باید محاکمه شوند و به سزای عمل خود برسند. این برخورد ها نشانه های خوبی برای وزیر نبود و عملکرد غندالی او را به گوشه رینگ کشانده بود. آغاز شهریور ماه طرح استیضاح وزیر در دستور کار کمیسیون آموزش قرار گرفت و نشانه های اولین استیضاح مجلس شکل گرفت.
نوش دارو بعد از مرگ سهراب
دکتر علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، که دیگر اوضاع برایش سخت شده بود و با طرح استیضاح مواجه شده بود، مصاحبه ای را انجام داد و در باره وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: بخشی از مشکلات این صندوق مربوط به قبل از مدیریت فعلی آن است و وام هایی در مدیریتهای قبلی بدون گرفتن وثیقه‌های لازم پرداخت شده است. جلسه‌ای با نمایندگان محترم شورای اسلامی در کمیسیون آموزش داشتیم که نمایندگان بر اساس گزارش هایی که به دستشان رسیده بود مطالبی را مطرح کردند و من همانجا پیشنهاد دادم که کمیته‌ای مشترک از صندوق و نمایندگان محترم مجلس تا یکماه آینده تشکیل شود که تصویب هم شد. قرار است همه مدارکی که نمایندگان می خواهند در اختیار این کمیته قرار گیرد و حتی گفتیم که در صندوق اتاقی در اختیار نمایندگان قرار گیرد تا درباره فعالیت ها و اقداماتی که صندوق انجام داده است به منظور شفاف سازی برای فرهنگیان عزیز، بررسی های لازم صورت گیرد.
فاصله کوتاه اعلام و تکذیب خبر بازداشت غندالی
یک منبع آگاه در وزارت آموزش و پرورش از دستگیری مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان به جرم اختلاس از سپرده های اعضای صندوق خبر داد. شهاب‌الدین غندالی به همراه همسر و پسر او که از مدیران مالی صندوق ذخیره فرهنگیان بودند، اسنادی جعلی تهیه و مبالغ زیادی از صندوق ذخیره برداشت و به حساب‌های شخصی خود واریز کردند. این منبع آگاه افزود: حراست و بازرسی وزارت آموزش و پرورش با پیگیری موضوع، وی و همدستانش را بازداشت کرده و تحویل مقامات قضایی داده‌اند. این خبر را خبرگزاری ایلنا ۴ شهریور ماه منتشر کرد و در ادامه تکذیبیه آن از سوی غندالی اعلام شد و گفت: برای پاره ای از توضیحات درباره وام های بانکی به عنوان مطلع احضار شده بودم و بازداشتی در کار نبوده است.
تحرکات برنامه ریزی شده دلواپسان
در حالی که پی گیری ها برای بهبود وضعیت کارخانه ماشین سازی اراک و شرایط صندوق ذخیره فرهنگیان از سوی نمایندگان اراک و جمعی دیگر از نمایندگان در حال انجام بود باز هم عده ای دلواپس در صدد سواستفاده از این موضوع برآمده و قصد تخریب دولت را داشتند. سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی، در گفت‌وگو با بصیر سبزوار گفته بود: «نزدیک به ٨٠ هزار میلیارد ریا ل فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفته و شفاف‌سازی در صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از دلایل اصلی استیضاح وزیر آموزش و پرورش بود». گویا حالا بهترین گزینه در قالب بابک زنجانی چهارم، در محدوده وزارت آموزش‌وپرورش است که چنگ‌اندازی بر آن از سوی مخالفان چندان هم سخت نیست.
اما مرتضی حاجی، عضو هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان، شایعه اختلاس هشت‌ هزار میلیارد تومانی را تکذیب می‌کند؛ البته او در عین رد این شایعه، از اساس رخداد اختلاس در این صندوق را منکر می‌شود و در قالب شفاف‌سازی می‌گوید: این ماجرا درباره بدهکاران بانک سرمایه است که بدهی‌های معوقه که عمده آن در دست پنج نفر به رقم سه‌ هزار و ٢٨۵ میلیارد است که بیشترین بدهی از آن چهار نفر بوده که صندوق از آنها شکایت کرده است. این بدهی‌ها از سال ٨٧ و در دولت قبل به صورت تسهیلات با وثیقه نامناسب به افرادی اعطا شده است. حاجی طرح موضوع اختلاس هشت‌ هزار میلیارد تومانی را جنجالی سیاسی می‌نامد و می‌افزاید: این موضوع کاملا سیاسی است و افرادی که آن را مطرح می‌کنند، توجه ندارند که اختلاس هشت‌هزارمیلیارد تومانی حتی از کل دارایی‌های صندوق بیشتر است و اگر صحت داشته باشد، این صندوق دیگر نباید وجود داشته باشد؛ اما این صندوق با قوت به کار خود ادامه می‌دهد و مشکلی در روند فعالیت آن وجود ندارد. این اتفاقات در حالی بود که شهاب الدین غندالی مدیر صندوق ذخیره فرهنگیان در نامه ای به دادستان تهران نوشته بود :« همانگونه که مستحضرید اخیرا برخی از افراد سودجو و فرصت طلب در حوزه اقتصاد کشور با سوء استفاده از حساسیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به جایگاه ، حقوق و دارایی فرهنگیان در صندوق ذخیره فرهنگیان، با استراتژی فرار به جلو و خرید زمان جهت حفظ منافع نامشروع خود، اقدام به شایعه پراکنی و اتهام زنی های غیر اسلامی و انسانی به اینجانب، خانواده و مدیران شرکت های تابعه صندوق نموده اند.»
تقدیم استیضاح به هیات رییسه مجلس همزمان با بازداشت ۴ نفر از صندوق
هفتم مهرماه دادستان تهران خبر بازداشت ۴ نفر را مرتبط با صندوق ذخیره فرهنگیان، در نشستی خبری اعلام کرد و هیچ توضیح دیگری در این رابطه نداد. از طرفی علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نماینده محلات در خصوص تعیین و تکلیف استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: متن استنیضاح وزیر نیم ساعت قبل تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد و اگر امضاهای آن به نصاب قانونی رسیده باشد و کسی انصراف ندهد اعلام وصول خواهد شد. باید دید عاقبت صندوق ذخیره فرهنگیان چه خواهد شد و آیا وزارت آموزش و پرورش را برای وزیرش فانی خواهد کرد یا نه.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.