خانه » پیشنهاد سردبیر » وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اراک خبرهای خوشایندی به کارگران «هپکو» و «آذرآب» داد/وزیر از خواب پرید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اراک خبرهای خوشایندی به کارگران «هپکو» و «آذرآب» داد/وزیر از خواب پرید

پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۶   شماره ۶۹۱

***

وقایع استان

علی امیدی

***

سرانجام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی مشکلات کارگران به اراک آمد و انتقادات به وزیر درباره بی توجهی و در خواب بودن وی تاثیر خود را گذاشت. علی ربیعی که به دستور مستقیم حسن روحانی به اراک آمده بود پیش از حضور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در توئیتر خود خبر داده بود که پس از یک هفته تلاش در وزارتخانه‌های مختلف تصمیمات امیدوارکننده‌ای گرفته شده است که در جمع کارگران هپکو و آذرآب آنها را رسانه ای خواهد کرد.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با حضور در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه مشکلات کارگری باید با مدارا و عقلانیت رفع شود و چاره اندیشی به صورتی انجام پذیرد که بعدا دچار خدشه و تبعات نامطلوب نباشد، بیان داشت: امیدواریم و تلاش داریم که مسائل و مشکلات کارگری صنایع شهر اراک به زودی برطرف شود و باید بدانیم ریشه برخی از این مشکلات به سال های قبل بازمی گردد.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برخی تصمیـماتی که در سال های قبل گرفته شده و می شد در آن زمان تصمیمات بهتری گرفت، این مسائل را به وجود آورده و امروز باید با عقلانیت این مشکلات را رفع کنیم. ربیعی بیان کرد: باید درک متقابلی از هم داشته و به دنبال مقصر نباشیم، بلکه به حل اصولی مشکل فکر کنیم و مباحث حقوقی و احقاق حقوق بیت المال و کارگران نیز با پیگیری از طریق قوه قضاییه و دادگستری انجام خواهد شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان ساخت: این شرکت ها سرمایه انباشته نظــام هستـند و باید پول هایی که از این شرکت ها در خارج از آنها صرف شده بازگردد اما این اقدامات بایستی با آرامش و مدارا و حسن نیت انجام پذیرد.وی تصریح کرد: ما به عنوان دولت وظیفه داریم مشکلات کارگران را رفع کنیم، چرا که بی دفاع ترین افراد هستند و نمی توانیم به صرف خصوصی بودن شرکت، کارگران را به حال خود رها کنیم چراکه خصوصی سازی آنها نیز توسط دولت انجام شده است.ربیعی ادامه داد: در این رابطه نمی توان تصمیمات احساسی و یا مقطعی گرفت، برخی در این شرایط توصیه به اقدام و تصمیم کوتاه مدت می کنند، اما به این عقیده ندارم که فقط در چهار سال وزارت خود مشکــلات را رفع کنم و به تبعات آتــی تصمیم در سال های بعد توجه نداشته باشم، در برابر آیندگان نیز خود را مسئول می دانم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: تا زمانی که مسائل دو شرکت هپکو و آذرآب اراک به نتیجه رضایت بخش نرسد از استان مرکزی خارج نخواهم شد و تلاش دارم موضوع را به نتایج مطلوب برسانم. در حال حاضر مجوز خرید محصولات هپکو از هیات دولت اخذ شده و نامه مجوز خرید وزارت راه از هپکو به دفتر استاندار فکس می شود.
وی گفت: به عنوان فردی که هم در میان قشر و تشکل های کارگری فعالیت داشته و هم در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کار کرده ام می گویم که کارگر باید پیام خود را با صدای بلند برساند، اما چارچوب امنیت نیز باید در نظر گرفته شود و ضمن بیان اعتراضات، ثبات موجود برهم نریزد.
ربیعی افزود: اتفاقاتی که در رابطه با اعتراضات کارگری اخیر اراک رخ داد خوشایند نبود و عده ای هم به طور مداوم نشسته و در فضای مجازی تولید مطلب و نقد می کنند که کارگران از این نقدها و نظرها منتفع نخواهند شد و مشکلی از آنان رفع نمی شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: به عنوان امین جامعه کارگری و نماینده دولت، درخواست دارم در اراک شاهد گفت و گو برای حل مشکلات کارگری باشیم و عقلانیت و مدارا که بر آن تاکید شد، مورد توجه قرار گیرد. وی خاطرنشان ساخت: در رابطه با مشکلات شرکت آذرآب، اقداماتی در دست انجام است تا کارگران به سر کار بازگردند و ۷۰ درصد مشکلات ذکر شده از سوی نمایندگان کارگران این شرکت ها، در حال رفع شدن است.ربیعی تصریح کرد: مقرر شده رئیس هیات مدیره آذرآب وضعیت این شرکت و تضمین های بانکی لازم را پیگیری کند و برای مســـاعدت در این رابطه نماینده ای هم از طرف وزارت کار به این شرکت فرستاده خواهد شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در مورد شرکت هپکو پیچیدگی بیشتری وجود دارد که تلاش داریم به جمع بندی لازم برای حل مشکل این شرکت برسیم و در استان حضور داریم تا چاره اندیشی لازم انجام شود و اولویت اصلی ما پرداخت حقوق کارگران این شرکت است.وی ادامه داد: در رابطه با حل مشکلات این دو شرکت، یک برنامه کوتاه مدت مبتنی بر پرداخت معوقات کارگران، راه اندازی اولیه و جلوگیری از قطع شدن خدمات بیمه آنها است و همچنین تصمیمات میان مدت و بلندمدت به منظور حل مشکلاتشان باید در دستور کار مدیریت ارشد استان باشد.
علی ربیعی سپس در میان خبرنگاران حضور یافت و بیان داشت: تا پایان سال جاری ۳۰هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید، تثبیت اشتــغال موجود و اشتغال زایی در کشور پرداخت خواهد شد. ربیعی اظهار کرد: سیاست دولت ۱۷ هزار میلیارد تومان در سال گذشته بود که به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط تزریق کرد، ابتدا اشتغال موجود را تثبیت و به دنبال آن تولید اشتغال جدید را دنبال کردیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در حال حاضر ۸۵ درصد اشتغال کشور در حوزه صنایع خرد و کوچک است به همین دلیل این بخش از اهمیت ویژه برای دولت برخوردار است.ربیعی بیان کرد: امسال ده هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید و ۲۰هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات اشتغال در کشور پرداخت می شود که در این مسیر نگاه ویژه به صنایع کوچک و خرد داریم.وی افزود: طبق مطالعاتی که انجام شده، مشکلات مختلف واحدهای صنعتی در کشور، عمدتا به دلیل مدیریت نادرست، بدهی های معوق بانکی، عدم نوسازی تکنولوژی و نبود بازار فروش است و تحریم و نبود مواد اولیه نیز در این مساله بی تاثیر نبوده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر در چند استــان کلینیک های حـوزه صنعت فعال شده اند تا بنگاه های در معرض خطر شناسایی شوند، تاکنون یک هزار و ۳۷۰ واحد صنعتی در معرض بحران شناسایی شده که سعی داریم از رسیدن آنها به آستانه بحران جلوگیری شود.
ربیعی تصریح کرد: تعدادی از واحدهای صنعتی بحرانی نیز هستند که به علل مختلف از جمله تمام شدن چرخه عمر آنها و دیگر مسائل با مشکل مواجه شده اند و حتی الامکان تلاش داریم این واحدها نیز حفظ شوند. وی با اشاره به مشکلات صنایع استان مرکزی گفت: صنایع و کارگران استان مرکزی و شهر اراک از اهمیت ویژه برای دولت برخوردارند و تلاش داریم معوقات کارگران فورا پرداخت شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: دو شرکت آذرآب و هپکو که اخیرا کارگران آن ها درخواست پرداخت مطالبات معوق خود را داشته اند، با مشکلات متفاوتی از سایر صنایع روبرو هستند، در حقیقت این شرکت ها از جمله آذرآب، با مشکلات تولید روبرو نیستند و حتی ظرفیت افزایش تولید و نیروی کار هم در آنها وجود دارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: با توجه به اتفاقاتی که در روزهای اخیر رخ داد و تجمعات پی در پی کارگران، با دستور رئیس جمهور به استان مرکزی آمدم تا این مسائل را بررسی و ارزیابی کنم و در حال حاضر این موضوع در دستور کار سه وزیر دولت است.
ربیعی خاطرنشان ساخت: تا پایان مســائل و تصمیم گیری ها برای حل مشکلات این دو شرکت در استان خواهم ماند و طی روزهای اخیر نیز در تهران چند جلسه در این رابطه برگزار شده است. وی عنوان کرد: در مورد شرکت آذرآب، مجمع این شرکت نیمه ماه جاری در اراک برگزار می شود و تلاش داریم مدیران کارآمدی برای این شرکت انتخاب شوند و در حال حاضر برای آذرآب سرپرست تعیین شده است. همچنین مقرر است ۲۰۰میلیارد ریال برای این شرکت تسهیلات بانکی پرداخت گردد تا حقوق معوق کارگران و راه اندازی کار تولید انجام پذیرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آذرآب مشکل تولید ندارد و در حال حاضر قراردادهایی نیز دارد که با پیگیری هایی که انجام داده ایم متوجه شدیم این شرکت تا پنج سال آینده با همین قراردادها می تواند به تولید بپردازد و مشکل این شرکت سوء مدیریت بوده است.
ربیعی افزود: در مورد شرکت هپکو مشکلات پیچیده وجود دارد که نیازمند راه حل های کوتاه مدت و بلند مدت است، در کوتاه مدت پرداخت حقوق کارگران این شرکت و جذب قراردادهای جدید در دستور کار است. وی ادامه داد: پیگیری قراردادهای تولید این شرکت با شهرداری ها و وزارت راه در دستور کار است که تنها سفارش وزارت راه، پنج سال تولید شرکت هپکو را تضمین می کند؛ البته برای آغاز تولید، نیازمند خرید و تهیه امکاناتی است که ۱۰۰ میلیارد ریال نقدینگی باید برای آن تامین شود و پیگیر تامین مبلغ مذکور هستیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مصوبه هیات وزیران از این قرار است که به هیچ عنوان وارداتی که تولید در شرکت هپکو را با مشکل مواجه کند نباید انجام شده و پیگیری کرده ایم که با وجود مطالبات تامین اجتماعی از این شرکت، بیمه و خدمات درمانی کارگران آن تحت هیچ شرایطی قطع نشود.

سازمان خصوصی سازی از بلاتکلیفی هپکو جلوگیری کند
نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی پیش از حضور وزیر در اراک در کانال اطلاع رسانی خود با تاکید بر اینکه سازمان خصوصی سازی از بلاتکلیفی هپکو جلوگیری کند، نوشت: تمامی تلاش نمایندگان اراک در مجلس این بود که سـهامداری عهده دار این شرکت شود که توانایی و اهلیت لازم را به لحاظ مالی و مدیریتی برای اداره امور داشته باشد و این تغییر سهامدار و تغییر مالکیت شرکت به بهبود شرایط شرکت هپکو منجر شود، در این راستا با پیگیری هایی که از سازمان خصوصی سازی داشتیم، نهایتا مالکیت سهام از «عطاریان» به «احمدپور» و شرکت هیدرواطلس منتقل شد .
دکتر علی اکبر کریمی افزود: با توجه به اینکه در همان مقطع تمامی بررسی های لازم توسط سازمان خصوص سازی در خصوص اهلیت خریدار جدید بعمل آمد و این موضوع را به بنده و دیگر نماینده اراک منتقل کردند که با بررسی هایی که داشته اند این اهلیت و صلاحیت لازم برای ایشان وجود داشته است و انتظار داریم در این روزها که مدتی از قرارداد جدید گذشته، تعهداتی که طبق قرارداد به عهده خریدار جدید سهام این شرکت بوده مورد نظارت و ارزیابی دقیق سازمان خصوصی سازی قرار بگیرد .
وی اظهار کرد: ما از سازمان خصوصی سازی انتظار داریم که مثل سهامدار قبل عمل نکند که بعد از گذشت ۱۰ سال ببینیم بسیاری از تعهدات قانونی خریدار انجام نشده و حقوق دولت و بیت المال و حقوق کارکنان شرکت هپکو تضییع شده است .
نماینده اراک، خنداب و کمیجان اشاره کرد: انتظار این است که در این فضای جدید، ارزیابی و نظارت با جدیت اعمال شود و در صورتیکه خریدار جدید وظایف قانونی و تکالیفی که در قرارداد پذیرفته و متعهد شده را انجام نداده است؛ برخوردهای قانونی لازم صورت بگیرد تا شاهد تعیین تکلیف شرکت باشیم .
وی افزود: سازمان خصوصی سازی به هیچ وجه نباید اجازه بدهد که شرکت هپکو در شرایط بلاتکلیفی قرار داشته باشد و امیدواریم بـا همه کمک ها و مساعدت هایی که از همه طرف انجام می شود، شاهد بهبود شرایط این شرکت بویژه در خصوص کارگران و کارکنان شرکت و پرداخت حقوق معوقه آنها و همچنین تضمین بروز شدن فعالیت شرکت و تداوم پرداخت حقوق کارکنان شرکت از محل فعالیت جاری این شرکت باشیم .
کریمی بیان کرد: اگر تا بحال در خصوص شرایط شرکت هپکو سکوت کردیم و از هرگونه مصاحبه و اعلام مواضع علنی خودداری کردیم هدف این بود که از ایجاد فضای احساسی و زمینه سازی برای تصمیم سازی های عجولانه جلوگیری کنیم و فضـــای تصمیم گیری را به سازمان خصوصی سازی به عنوان مرجع قانونی و رسمی و نماینده دولت در سهام این شرکت بسپاریم تا این سازمان با اختیارات قانونی خودش تصمیمات لازم را در وقت مقتضی انجام دهد .
نماینده اراک، خنداب و کمیجان اظهار داشت: این شرکت و کارکنان و کارگران آن قطعا یک سرمایه ارزشمند برای شهر اراک و کشور هستند و میلیون ها ساعت تجربه نهفته شده در این شرکت وجود دارد و این حمایت ها همه در راستای تامین منافع کارگران و کارکنان صنعت و حفظ و صیانت اشتغال صنعتی در شهر اراک بوده و هست و قطعا هر اقدامی که بخواهد به موضوع اشتغال صنعتی شهرمان خدشه وارد کند مورد تایید ما نیست .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.