پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۷۲
وقایع استان:
دنیا، دنیای سرعت است همه چیز زود آماده می شود با یک کلیک، با یک تلفن و… . فرار از سرعت و تغییر زندگی اجتناب ناپذیر است باید خود را تسلیم کرد و دل به این دریای پرتلاطم داد که هر روز ما را با یک پدیده عجیب رو به رو می کند. تغییر در شیوه زندگی رهاورد این سرعت است از شیوه ارتباط گیری تا سبک لباس پوشیدن و حتی خوردن. فست فودها یکی از سوغاتی های سرعت است اسمش هم که خود سرعت است غذای سریع و فوری؛ این غذاها سریع آماده می شوند و اغلب طعم هایی جذاب دارند فست فودها انواع ساندویچ ها، برگرها، استیک گوشت، قارچ و سیب زمینی سوخاری و … را شامل می شوند. فست فودها حالا دیگر جای خاصی در فرهنگ تغذیه مردم دارند. شاید سال ها پیش اینقدر فست فودها برای مردم جذاب نبود همان روزهایی که مادرها قرمه سبزی بار می گذاشتند و می گذاشتند تا آرام آرام قل بزند و جا بیفتد. بعد عطر سبزی قرمه همه خانه را پر می کرد. حالا دیگر ذائقه ها تغییر کرده است غذاهای آماده یا فستفودها جز جدایی ناپذیر برنامه غذایی روزانه ما شده است. سریع، زود، آسان حتی با وجود اخطارهایی که در مورد این غذاها و مضرات آن گفته می شود همچنان آن ها جز محبوبترین ها هستند و هرچه در مورد عواقبی چون چربی، فشارخون، به هم ریختن تناسب اندام گفته می شود کسی گوشش بدهکار نیست. هر روز یک مغازه فست فودی یا فلافلی در شهر سبز می شود و جالب است که اغلب هم پر از مشتری است و بیشتر جوان هایی هستند که یا دورهمی خود را به این فست فودی آورده اند و یا نه مجالی برای آشپزی نداشته اند؛ اما آیا با وجود تمام خطراتی که این غذاها برای سلامتی جامعه دارند نباید در مورد نحوه درست تغذیه و فرهنگ سازی در مورد آن اقدام کرد. این روزها بدون هیچ قانون و سخت گیری ای یک مغازه فست فودی باز می شود. اما چه شد که فست فود وارد ایران شد به روایت خسرو معتضد تاریخ نگار « از دوران جنگ جهانی دوم به بعد نخستین ساندویچفروشیها در تهران و سپس در طول ۱۰سال در شهرستانها افتتاح شدند که اغلب کارکنان آنها ارمنی بودند. نخستین بار در خیابان استانبول چند مغازه که ماهی و ماهی دودی و لولههای کالباس میفروختند ساندویچ عرضه کردند. در سالهای اول افراد محترم و آبرومند رفتن به ساندویچ فروشیها را دون شأن میدیدند و حداکثر رضایت میدادند به چلوکبابی و چلوخورشتی بروند. اما کمکم رفتن به دکان ساندویچفروشی متداول شد و امروز بسیاری از خانمها و آقایان و جوانان خوردن ساندویچ را به صرف غذا در خانه ترجیح میدهند. در تهران طی دو دهه ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ تعداد ساندویچفروشیها ازدههزار گذشت. در اوایل دهه ۱۳۴۰، همبرگر وارد بازار غذای ایران شد. «تاپسهمبرگر» در بلوار ناهید، خیابان جردن (آفریقا)، نخستین همبرگرها را با بهای سه تومان عرضه میکرد که با یک بطری پنج ریالی نوشابه و یک پاکت سیبزمینی به بهای پنج ریال، قیمت کل غذا از ۴۰ ریال بیشتر نبود، وقتی همبرگر تاپس بهای غذای خود را گران کرد و چهل ریال بابت یک همبرگر گرفت، غوغایی در تهران برپا شد. شهرداری دخالت کرد و دستور بازگشت به بهای سابق را داد که صاحب همبرگرفروشی زیر بار نرفت و به جای همبرگر، پیتزا عرضه کرد که گرانتر بود.» امروزه به تنوع فست فودها اضافه شده و فست فود بخشی از زندگی مردم شده است؛ اما این شیوع و عدم توجه به عوارض ناشی از آن این روزها تا حدی پیش رفته است که وزارت بهداشت نیز از صدور بی رویه مجوز برای راه اندازی فست فود فروشی ها انتقاد کرد و این شیوع بی رویه استفاده از فست فود در میان جامعه آن ها را نیز دچار نگرانی کرد به همین منظور کمپینی با عنوان « نه به فست فود» از سوی این وزارتخانه راه اندازی شده است. به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا رییس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درباره کمپین نه به فست فود که قرار است از سوی وزارت بهداشت برگزار شود، گفت: از نظر ما غذایی سالم است که عوامل خطر تغذیهای مثل قند، نمک و چربی را نداشته باشد. فست فودهای غربی که در الگوی غذایی مردم جای خود را باز کرده اند و زیاد مصرف میشوند، چربی و نمک زیادی دارند و با توجه به اینکه همراه با نوشابههای گازدار استفاده میشوند، به مشکلات تغذیهای مردم دامن میزنند.
دکتر زهرا عبداللهی ضمن انتقاد از صدور بیرویه مجوز برای راهاندازی فست فودها، بیان کرد: این اقدام باعث میشود مردم بیشتر به سمت فست فودها بروند. راه چاره این مشکل نیز این است که صنف اغذیه فروشی تشویق شود که غذای ایرانی عرضه کند. وی همچنین اضافه کرد: برای اصلاح الگوی غذایی مردم باید غذاهای فوری ایرانی را جایگزین این فست فودها کنیم و فرهنگ مصرف آنها را رواج دهیم. ما با چالش نه به فست فود، میخواهیم جامعه را آگاه کنیم و فرهنگ مصرف غذاها و فست فودهای ایرانی را گسترش دهیم.
رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: مردم به خصوص کودکان این غذاها را نمیشناسند. اغذیه فروشیها نیز میتوانند به سمت این غذاها مثل انواع کوکوها، املت، آشهای ایرانی که فوری و مدل فست فود دارند ، بروند.
عبداللهی هدف از این برنامه را ترویج فرهنگ مصرف غذاهای سالم ایرانی عنوان کرد و افزود: اگر مردم این غذاها را با قند و نمک و روغن کمتری استفاده کنند، الگوی غذایی اصلاح می شود. حدود ۵۰ درصد مردم دچار چاقی هستند و شاهد روند افزایشی چاقی، دیابت، فشارخون و چربی خون هستیم..
رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از رایزنی این وزارتخانه با اصناف در این زمینه خبر داد و گفت: از طریق دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی جلساتی با حضور نمایندگان همه بخشها از جمله صنف اغذیه فروشها برگزار و مباحث در قالب بحثهای کارشناسی دنبال میشود. همچنین سعی میکنیم در قالب همایشهایی اهمیت این موضوع را برای اصناف روشن کنیم؛ چرا که ابتدا باید در این زمینه دیدگاهی ایجاد شود و بعد گام به گام جلو رویم. مهمترین اولویت ما در بحث سلامت تغذیهای مردم، فرهنگسازی صحیح است.
خانه » پیشنهاد سردبیر » وزارت بهداشت کمپین «نه به فست فود» را در جهت کاهش استفاده از این غذاها برگزار خواهد کرد/سریع و خشن
منطبق با کلیدواژه: فست فود کمپین نه به فست فود