- روزنامه وقایع استان مرکزی - http://vaghayeostan.ir -

واکاوی ادعای این روزهای صدا و سیمای استان در کسب موفقیت چشمگیر در جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیونی مراکز استان ها/کدام درخشش؟

چهارشنبه ۲۲ شهریور ۹۶    شماره   ۶۷۸

***

وقایع استان

***

سال هاست که جشنواره های مختلف برای معرفی و تقدیر از آثار برگزیده در رشته های مختلف هنری برگزار می شود؛ اما پای این جشنواره ها حالا دیگر به صدا و سیما هم باز شده است و همپای با جشنواره های مختلف، جشنواره هایی با محـــوریت برنامه های صدا و سیما نیز برگزار می شود که در میان آن ها جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیون قابل توجیه است. از آنجاییکه فرصتی است تا تلاش تولیدکننده و مسئولین صدا و سیمای استان ها دیده شود و نقاط قوت و ضعف بر آن ها آشکار شود. بیستمین جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیون مراکز استان ها هفته گذشته در سنندج برگزار شد. این جشنواره فرصت دوباره ای بود تا آثار تولید شده یک سال گذشته حوزه های مختلف صدا و سیمای مراکز استان ها مورد ارزیابی قرار گیرد.
جشنواره ای که به جرات می توان گفت رقابت در آن سخت خواهد بود. استان های مختلف با زبان ها و گویش و با آداب و رسوم مختلف در کشور ما وجود دارد بنابراین برنامه های تولیدی استان ها از تنوع بالا و جذابیت های متفاوتی برخوردار است و پیدا کردن جایگاه در میان آن ها دشوار خواهد بود و قطعا مراکز استان ها در این مسیر باید تلاش بسیاری کنند تا در این رقابت جا نمانند.
جشنواره بیستم هم به پایان رسید؛ این جشنواره در سه بخش اصلی، ویژه و جنبی برگزار شد و نکته جالب این بود که صدا و سیمای استان مرکزی نتوانست علی رقم ادعای خودش خیلی موفق عمل کند و در بخش های اصلی تندیس های جشنواره را به دست آورد.
البته نباید از این نکته غافل شد که برخی از برنامه ها و تولیدات این مرکز البته تنها در تولیدات تلویزیونی در جشنواره مورد تقدیر و توجه قرار گرفت و سیمای استان هم این افتخار را بارها در اخبار و برنامه های زنده استان انعکاس داد؛ اما باید گفت جا ماندن از استان های مختلف و تنها کسب یک تندیس و سه جایزه اول و لوح تقدیر آن هم نه تنها در یک بخش بلکه در مجموع سه بخش را نباید درخشش نامید. هر چند انتطاری دیگر از صدا و سیمای استان با توجه به هدف گذاری های عنوانی خود و سیــاست گذاری هایش نمی توان داشت.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، در این جشنواره در مجموع مرکز خوزستان با ۱۱ جایزه اوّل، مرکز کُردستان با ۱۰ جایزه مقام دوم، خراسان رضوی با ۸ جایزه سوم، چهارمحال و بختیاری با ۷ جایزه و سمنان با ۵ جایزه به ترتیب جایزه چهارم و پنجم جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیونی مراکز استان‌ها را به خود اختصاص دادند.
متاسفانه مرکز استان در بخش های صدا، پژوهش، موسیقی، خبر و سیما نتوانست هیچ تندیسی را از آن خود کند و تنها در بخش فیلم تلویزیونی آن هم با مستند «شهید بابایی» ساخته مظفر حسینخانی توانست به یک هُدهُد این جشنواره برسد. مظفر حسینخانی هزاوه کارگردان و مستند ساز برای همین مستند تندیس و دیپلم افتخار بهترین مستند، لوح تقدیر اثر برتر در بخش ایثار و مقاومت لوح تقدیر بهترین کارگردانی در بخش جنبی با موضوع دفاع مقدس را برای ساخت مستند را نیز کسب کرد.
البته در میان تقدیرشدگان نام هایی در بخش های جنبی و ویژه از استان مرکزی بود، مسعود ماهری و حسن سعادت نوری از پژوهشگران شبکه آفتاب هم در بخش پژوهش با موضوع مطالعه فرهنگ خرید مردم اراک با رویکرد حمایت از مصرف کالا های داخلی رتبه اول و لوح تقدیر بهترین اثر تحقیقات پیمایشی را ازآن خود کنند.
لوح تقدیر بهترین تهیه کنندگی در بخش ویژه برای اثر تلویزیونی« شوق دیدار» با موضوع اربعین هم به محمد طالبی تهیه کننده شبکه آفتاب اهدا شد.
محمد علی یزدان پرست هم توانست لوح تقدیر بهترین کارگردانی در بخش اقتصاد مقاومتی را برای اثر تلویزیونی « بخاطر یک مشت علف» کسب کند.
اگرچه تلاش و همت این هنرمندان و سـازندگان را نمی توان از نظر دور کرد و با تمام احترام به تلاش های سازمانی و بیشتر فردی این عزیزان در راه ارتقای مرکز صدا و سیمای استان نباید این حضور کمرنگ و کسب تنها چهار عنوان آن هم در میان ۸۰ عنوان تقدیری در سه بخش اصلی، ویژه و جنبی را درخشش نامید.
سخن در مورد عملکرد ضعیف صدا و سیمای استان مرکزی در این سال ها کم نبوده است؛ ولی اینکه کیفیت پایین آثار تولیدی را در لَوای چند عنوان پنهان کردند کار پسندیده ای نیست. بهتر است مدیر غیربومی این سازمان کمی هم واقعی تر به مسائل نگاه کند و در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری هایش تجدید نظر کند، زیرا آنچه به نظر می آید این است که این مرکز با حرکت لاک پشتی و البته تبلیغی خود به شدت از قافله پر سرعت دیگر مراکز جا مانده است.
البته در این میان تلاش عده ای محدود برای زنده نگه داشتن این شبکه همچنان باقی است و بی شک این درخشش ها نیز نتیجه همان کوشش ها است.