خانه » جدیدترین » نگاه ویژه به حرفه خبرنگاری ‏در راستای اشتغالزایی

نگاه ویژه به حرفه خبرنگاری ‏در راستای اشتغالزایی

یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۷۷۲

وحید حاج سعیدی

بدون تردید یکی از دغدغه های اساسی و مهم همه دولت ها مقوله اشتغال و کاستن آمار بیکاران است. این مقوله ‏تنها ‏مربوط به کشور ما نیست و دولتمردان اکثر کشور های دنیا در خصوص اشتغال و ایجاد مشاغل جدید به اجرای طرح ‏ها و ‏برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و حتی دراز مدت می پردازند. بیکاری زمینه اصلی بسیاری از بزهکاری های موجود ‏در ‏جامعه است و توجه به مقوله اشتغال باید در زمره اصلی ترین اقدامات دولت ها باشد.
شغل یا پیشه چیست؟
شُغل‎ ‎یا‎ ‎پیشه‎ ‎فعالیتی منظم است که در ازای دریافت‎ ‎دستمزد‎ ‎انجام می‌شود. یک فَرد عموماً یک شغل ‏را ‏با‎ ‎کارمندی،‎ ‎داوطلبی، یا شروع کسب ‌وکار‎ ‎آغاز می‌کند.

مدت‌ زمان یک شغل می‌تواند از یک ساعت (در مورد ‏کارهای ‏خاص) تا تمام طول عمر (مثلاً درمورد برخی‎ ‎قاضی‌ها) به درازا بکشد. اگر فردی برای نوع مشخصی از شغل ‏تربیت ‏شده ‌باشد، بدان‎ ‎حرفه‎ ‎یا‎ ‎پیشه‎ ‎می‌گویند. مجموعه ی شغل‌های یک فرد درطول زندگی یا سال های اشتغال در یک ‏شغل ‏ثابت ،‎ ‎سوابق شغلیِ‎ ‎آن فرد را تشکیل می‌دهد‎.‎‏ معمولا در ازای انجام کار به افراد شاغل دستمزد پرداخت می شود ‏که این ‏دستمزد ممکن است ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه باشد. ‏

حذف برخی مشاغل و پدید آمدن مشاغل جدید
با توسعه تکنولوژی و دانش و ابداع وسایل جدید، برخی مشاغل از گردونه حذف می شوند و جای خود را به مشاغل ‏جدید ‏می دهند. کارشناسان بر این باورند تا سال ۲۰۲۰بسیاری از مشاغل نظیر پستچی، کارمندان بانکها، کارمندان برخی ‏ادارات ‏دیگر وجود خارجی نخواهند داشت. البته با حذف برخی مشاغل ، مشاغل جدیدی به گردونه اقتصادی اضافه می ‏شوند که ‏مشاغل مرتبط با فضای کسب و کار مجازی از جمله این مشاغل هستند. ‏

حرفه خبرنگاری
خبرنگار کیست؟ خبرنگار فردی است که آموزش های لازم را در رشته خبرنگاری فرا گرفته و با داشتن اسناد و مدرک های ‏معتبر حرفه خبرنگاری پا به عرصه فعالیت های خبرنگاری در سایه شرایط خاص می گذارد . در تعریف دیگری از خبرنگار ‏چنین آمده است «خبرنگار فردی است که به خاطر آگاه ساختن مردم از رویداد ها و موضوع های مختلف که به سرنوشت ‏جان و کشور شــان ارتباط می گیرد، با قبول خطر های جانی , خانه و کاشانه خود را ترک گفته و جهت جمع آوری خبرها و ‏اطلاعات در نا امن ترین نقاط کشور خویش منطقه و حتی در گوشه و کنار جهان رفته و اطلاعات را به خور صنف ‏مخاطبان می دهد.» ‏
با توجه به تعاریف بالا و حساسیت حرفه خبرنگاری انتظار است این حرفه در زمره حرفه های معتبر و دارای حقوق و مزایای ‏مکفی باشد. اما در عمل این چنین نیست و در کشور ما کسی به حرفه خبرنگاری به عنوان یک شغل دارای درآمد ثابت ‏نگاه نمی کند. ‏
با وجود کمبود شغل در جامعه و نیاز به ایجاد مشاغل جدید، متاسفانه توجه تلاش جدی در جهت حفظ و احیای برخی ‏مشاغل موجود نیز ‏صورت نمی گیرد که عدم مرتفع ساختن این معضل باعث کاهش راندمان کاری و از سوی دیگر دست ‏یازیدن به مشاغل ‏سایه و شغل دوم و سوم می شود و این سیکل معیوب همچنان ادامه پیدا می کند. دردمندانه این ساختار ‏معیوب در حرفه خبرنگاری بیش از سایر مشاغل به چشم می خورد و به شدت نیز در حال گسترش و توسعه است. در ‏صورتی که حرفه خبرنگاری یکی از حرفه ‏های پر ارزش است که با توجه به اهمیت مقوله خبر و خبر رسانی، جایگاه رسمی ‏این حرفه هیچگاه متزلزل نخواهد شد و حرفه خبرنگاری تحت هیچ شرایط با خطر نابودی مواجه نخواهد شد. اما ‏متاسفانه ‏نگاه متولیان امر به حرفه خبرنگاری خیلی سطحی و ابتدایی است و همین نگاه باعث شده تا این حرفه در کشور ما ‏به عنوان ‏شعل دوم و سوم و حتی شغل تزئینی و فانتزی در نظر گرفته شود. ‏
در این راستا بیشترین آسیب متوجه خبرنگاران و روزنامه نگاران و خانواده های آنان است که به هیچ عنوان درآمد و ‏دستمزد شان با وظایف ‏محوله همخوانی ندارد. شغلی که به لحاظ امنیتی در رده حساس ترین و امنیتی ترین مشاغل قرار ‏دارد و فرد باید ‏پاسخگوی جزئی ترین کلمات یا حتی علائم نگارشی به کار رفته در مقاله یا خبر باشد، به هیچ عنوان دارای ‏امنیت شغلی ‏نیست تا جایی که نمی توان از نظر درآمدی کلمه شغل یا حرفه را بر روی آن نهاد. ‏

در آمد خبرنگاران در کشور
در حالی که درآمد ماهانه یک خبرنگار در کشورهای غربی بین ۳۰ تا ۶۰ هزار دلار در سال است در ایران درآمد ‏متوسط ‏درآمد خبرنگاران در سال بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان است! البته این مبلغ هم مربوط به شهرهای بزرگ است و ‏در ‏شهرهای کوچک کسب همین درآمد ناچیز هم تقریبا به یک شوخی شبیه است. ‏
در واقع خبرنگاری در کشور ما بیشتر به یک شغل دهان پرکن شبیه است و بیشتر افرادی که در این حرفه مشغول ‏به کار ‏هستند ( به جز افرادی که در نشریات بزرگ و رسانه های دولتی استخدام هستند) به این حرفه به عنوان شغل دوم و ‏سوم ‏نگاه می کنند و در شهرستان ها نیز خبرنگاران بیشتر به صورت دلی و از روی عشق و علاقه پیگیر این مقوله هستند. ‏در صورتی که اگر نوع نگاه مسئولان جامعه به مقولاتی نظیر آموزش و فرهنگ تغییر پیدا کند بیشترین حقوق و مزایا باید ‏به ‏خبرنگاران و فرهنگیان تعلق گیرد. چرا که اگر پرورش افکار افراد یک جامعه به روش صحیح صورت پذیرد، بسیاری ‏از ‏ناهنجاری ها و معضلات جامعه مرتفع خواهد شد. ‏

ضرورت توجه ویژه به حرفه خبرنگاری
در حالیکه بر اساس آمار برای ایجاد هر شغل ۳۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز است، بی توجهی به حرفه خبرنگاری با ‏هیچ ‏منطق اقتصادی و غیر اقتصادی قابل توجیه نیست. حرفه ای که می تواند بسیاری از دانش آموختگان در رشته های ‏علوم ‏انسانی را جذب کند، در عصر کنونی جایگاه و ساختار مشخصی ندارد و بی توجهی به این حرفه علاوه بر تبعات ‏رسانه ای ‏و ورود افراد غیر به این جایگاه باعث بین ظرفیت عظیم اشتغالزایی می شود. ‏
توجه به مقوله رسانه، حمایت دولت از رسانه های مکتوب و مجازی، الزام ادارات و مدارس به آبونمان نشریات استانی ‏و ‏کشوری، تلاش در جهت قرار دادن روزنامه در سبد خانوار و … می تواند در حفظ و احیای این شغل به عنوان یک ‏شغل ‏جدی و قابل اعتنا از لحاظ اقتصادی موثر باشد. در ضمن از آنجا که زیر ساخت های این حرفه فراهم هستند و ‏افراد ‏بسیاری به این حرفه گرایش دارند، با کمترین هزینه می توان بیشترین استفاده را برد و در آمار های اشتغال تحول ‏اساسی ‏ایجاد کرد. ‏
به هر روی امید است مسئولین با تغییر نگاه به مقوله خبرنگاری گام های موثری در ایجاد اشتغال پایدار بردارند و علاوه ‏بر ‏تحول در نظام رسانه ای کشور، فرهنگ عمومی و سواد رسانه ای افراد جامعه، زمینه را برای تحول اقتصادی ماندگار در ‏این حوزه هموار سازند.‏

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.