خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاه «وقایع استان» به وام ازدواجی که قرار بود باری از دوش جوانان بردارد/به نیت یک وام ۰۴ میلیونی

نگاه «وقایع استان» به وام ازدواجی که قرار بود باری از دوش جوانان بردارد/به نیت یک وام ۰۴ میلیونی

یکشنبه ۲۷ فروردین شماره ۵۶۳
****
فرشته غلامی
وقایع استان
****
هر روز خبرهای ضد و نقیضی به گوش می رسد که آه از نهاد هزاران زوج و دختر و پسری که در آستانه ازدواج اند، بلند می شود که تمام این وام ها و راه رسیدن به آنها را امیدی بس واهی و البته طولانی می دانند. اما با این اوضاع دست و پاگیر اقتصادی که یک عروسی ساده چند ده میلیون خرج برمی دارد راهی بجز قرض و وام برای این جوانان که با هزار امید و آرزو قصد شروع زندگی شان را دارند نمی ماند.
این روزها که بخاطر هزینه های بسیار سنگین ازدواج بسیاری از جوانان تمایلی به ازدواج ندارند یا اگر هم دارند مجبور به گرفتن چندین وام جور واجور با انواع کارمزدها و سودها می باشند و خود را تا سال های سال درگیر اینگونه وام ها می کنند وحتی اگر پای درد و دل آنها بنشینی از نحوه دریافت وام های ازدواج شکایت دارند.
موضوع پرداخت وام های ازدواج موضوعی است که به جرات می توان گفت هر روز حداقل یکی، دو رسانه به آن می پردازند اما این صحبت ها و مناقشات دردی را هم از آنها دوا نمی کند.
این تسهیلات که کمتر از ۱۰ سال از عمر آن نمی گذرد، از سال ۸۸ تصویب شد و به زوج های متقاضی پرداخت می شود از همان سال با رقم دو میلیون تومان تعیین شد و بعد از گذشت چند سال به مبلغ سه میلیون تومان رسید و با وجود اینکه در شرایط دریافت آن قید شده است که اگر زوجین دارای شرایط خاصی مثلا دانشجو یا طلبه باشند و سن شان از ۲۵ سال کمتر باشد می توانند از تسهیلات وام ۵ میلیون تومانی استفاده کنند اما به گفته خیلی از زوج های جوانی که اتفاقا چنین شرایطی را هم دارا بودند این مبلغ به آنها تعلق نگرفته است.
اما اینکه وام ۱۰ میلیونی کی و کجا کلید خورد بر میگردد به اوایل سال گذشته که بانک مرکزی از سوی مجلس شورای اسلامی مکلف شد وام ازدواج ۱۰ میلیونی را به جوانان پرداخت کند.
پیش از این وام ازدواج، سه میلیون تومان برای هر نفر بود که اقساط آن حدود ۸۲ هزار تومان در مدت سه سال می شد. با مصوبه مجلس و پرداخت ۱۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه ازدواج اقساط این تسهیلات حدود ۲۲۶ هزار تومان شد.
حال و در چنین شرایطی که هنوز پرداخت مبالغ وام ۲۰ میلیونی قبلی در هاله‌ای از ابهام وجود دارد و عده زیادی نسبت به این نحوه پرداخت معترض هستند، زمزمه های تصویب پرداخت وام ۴۰میلیون تومانی با همکاری بانک مهر ایران شنیده می شود. زمزمه هایی که معلوم نیست با وجود مشکلات پیش روی وام قبلی چطور مرتفع خواهد شد.
بعد از منتشر شدن این خبر، بسیاری از زوج‌ های جوان چشم به راه نشسته‌اند تا ببینند سرانجام دریافت وام ازدواج آن هم از نوع۴۰تومانی و ۸۰ تومانی آن چه خواهد بود؟
آن زمانی که وام سه میلیون و ۱۰ میلیون تومان بود، آن ‌قدر دنگ‌و‌فنگ و مشکلات متعددی پیش روی متقاضیان آن قرار داشت و حالا اگر بگوییم این مشکلات شاید چند برابر شده است، پـــر بی راه نگفته ایم.
اما وام ۴۰ میلیونی از کجا شروع شد؟
تقریبا نیمه دوم سال ۹۵ بود که خبر پرداخت وام ۴۰ و ۸۰ میلیون تومانی ازدواج آن هم با همکاری بانک قرض الحسنه مهر ایران درست مثل همان خبر وام های ناچیز قبلی سر و صدای زیادی به راه انداخت. وامی که به نوعی حکایت جذاب اما پر فراز و نشیبی است.
زمانی که پای گلایه زوج های منتظر که مدت هاست در نوبت دریافت وام نشسته‌اند می نشینیم می بینیم که این تلاش‌ها حداقل تا کنون که چندان به بار ننشسته است آن‌ قدر که حتی خبر افزایش این وام به مبلغ ۴۰میلیون تومان هم نتوانسته این گلایه‌ها را مرتفع کند.
وام های ۴۰ میلیونی نیاز به پس انداز دارند آن هم بین یک تا سه سال با کارمزد ۴ درصد که البته برخلاف وام های پیشین به افرادی که متارکه کرده اند و بدون هیچ شرایط سنی آن هم فقط با یک رسوب حساب پرداخت می شود.
حال آنکه مدیرکل دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان هم چندان امیدی به پرداخت اینگونه وام ها ندارد و گفته است که اگرچه رایزنی هایی برای افزایش مبلغ وام ازدواج به ۴۰ میلیون تومان در بانک‌های قرض‌الحسنه رسیده اما فکر نمی کنم افزایش وام ازدواج به بیش از ۱۰ میلیون تومان در تمام بانک ها عملیاتی شود چون بانک‌ ها برای پرداخت وام ۱۰ میلیونی تمام تلاش خود را کرده‌اند اما احتمال دارد از طریق بانک‌های قرض‌الحسنه بتوانیم میزان وام ازدواج را تا ۴۰ میلیون تومان افزایش دهیم.
ماه گذشته معاون ساماندهی امور جوانان درچهارمین گردهمایی معاونان فرهنگی و امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هم از مذاکره با بانک قرض الحسنه مهر ایران برای اعطای وام ۴۰ میلیون تومانی ازدواج به هر زوج خبر داده بود وامی که جوانان استقبال خوبی از آن کرده‌اند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا محمدرضا رستمی گفت: بانک مهر ایران اعلام کرد که به عنوان یک برنامه حمایتی شرایطی را فراهم کرده است تا هر فرد با سپرده گذاری محدود از وام قرض الحسنه ازدواج برخوردار شود و قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه میزان وام ازدواج این بانک به ۸۰ میلیون تومان افزایش یابد.
اما معاون ساماندهی امورجوانان از قانونی کردن پرداخت این تسهیلات خبر داده که البته هنوز راهکار قانونی مناسبی هم برای آن در نظر گرفته نشده است. پس باید منتظر بود و دید که بالاخره این امیدهای واهی چه زمانی و به چه صورت به انجام خواهد رسید و آیا همچون وام های ازدواج قبلی شاهد اما و اگرها و پروسه های طولانی و زمانبر بیشتری است یا خیر؟
در کنار این بحث ها در صورتی که مدت هاست بسیاری از نهاد‌ها و سازمان‌ های مختلف با شعار ازدواج آسان سعی در ترغیب جوانان برای تشکیل خانواده و عبور از سد ازدواج دارند، در عمل بروز چنین مشکلاتی یعنی عدم همکاری لازم در زمینه تهیه مخارج ازدواج و از جمله وام ۴ درصدی ازدواج، مغایرت زیادی با این شعار یعنی ازدواج آسان ایجاد کرده است.
ناچیز بودن مبلغ وام ازدواج از یک طرف، طولانی بودن روال تکمیل و ارسال مدارک از طرف دیگر، همچنین طولانی بودن نوبت انتظار برای زوج های در نوبت و از همه مهم‌تر خبر ناگهانی متوقف شدن این پرداخت‌ها شوک بزرگی برای خیلی از زوج های جوان محسوب می شود.
سال های زیادی وضع به همین منوال بود، مثلا زوج‌ های بسیاری تمام مدارک خود را تکمیل و ارسال کردند و درست لحظه ای که منتظر بودند تا در نهایت یک هفته دیگر این وام به حساب شان پرداخت شود، ناگهان مسئولان اعلام کردند که تا اطلاع ثانوی پرداخت وام ازدواج متوقف شده است و اصلا معلوم نیست تا کی این وضع ادامه می یابد.
البته فراموش نشود که همه این اما و اگرهای پرداخت وام ازدواج تحت شرایطی است که بانک‌ها بودجه داشته باشند. چون زوج‌های زیادی با گلایه نسبت به این وعده واهی، گفته‌اند که با وجود اینکه مثلا دانشجو بوده‌اند و تمام شرایط دریافت وام ۵‌میلیون تومانی را داشته‌اند بانک از پرداخت مبلغ ۵ میلیون تومان شانه خانه خالی کرده و حاضر نشده که این مبلغ را پرداخت کند، آن هم با بهانه ای مثل اینکه بودجه کم است و یا فعلا بخشنامه ای صادر نشده و یا….
اکنون زوج ‌های جوان بسیاری هستند که با هزار امید و آرزو در صف دریافت این وام هستند، وامی که هنوز مشخص نیست طبق قانون جدید، چند میلیون تومان است.
خلاصه که انگار دیوار بهانه تراشی بانک‌ها تا بوده و بوده برای پرداخت این وام بلند بوده و این قصه همچنان سر دراز دارد. قصه ای که مثلا قرار بود باری از دوش زوج‌های جوان بر دارد اما خودش تبدیل به باری سنگین و بروکراسی‌های اداری شده است!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.