خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاه «وقایع استان» به طرح نصب ردیاب خودرو که از پایان تیرماه اجرایی می شود/کار سخت دزدی

نگاه «وقایع استان» به طرح نصب ردیاب خودرو که از پایان تیرماه اجرایی می شود/کار سخت دزدی

دوشنبه ۲۶ تیر ۹۶   شماره ۶۳۲

***وقایع استان

فرشته غلامی

***

شاید اگر چند سال قبل سرقتی در شهر اتفاق می افتاد تیتر بزرگ روزنامه ها و سر خط خبرها بود اما این روزها به قدری آمار سرقت و جرم و جنایت بالا رفته که دیگر کمتر رسانه ای به آن می پردازد و از جزییاتش می گویند هرچند که مسئولان روز به روز از آمار بالای سرقت خبر می دهند. این در حالی است که سرقت از جمله جرائمی است که سابقه دیرینه در زندگی انسان دارد و می توان گفت پیشینه آن از هنگام شروع زندگی جمعی و تحقق مفهوم مالکیت بوده و همواره مورد تقبیح و مجازات بوده است اما به قدری سرقت اتفاق افتاده که دیگر این واژه برای همگان آشناست و می دانند سرقت یعنی دزدیدن، برداشتن و ربودن مالی که متعلق به دیگری است. در تمامی موارد مربوط به سرقت، سارق (فردی که مالی را دزدیده است) باید مالی را که دزدیده است را به صاحب اصلی آن برگرداند و در صورتیکه اصل مال موجود نباشد باید قیمت آن را پرداخت کند. قیمت مال دزدیده شده بر اساس قیمت روز می باشد. قانون هم از همان ابتدا مجازات هایی را برای شخص سارق در نظر گرفته است. سرقت انواع مختلفی دارد و در میان آن، سرقت خودرو یکی از شایع ترین انواع سرقت هاست. اتفاق ناگواری است وقتی که خودرو را در مکانی پارک می کنیم و می خواهیم به کارمان برسیم اما وقتی به محلی که خود را پارک کرده ایم، بر می گردیم می بینیم که از اتومبیل عزیزمان هیچ خبری نیست. گاهی شانس با ما یاری می کند و دزد محترم فقط قطعات داخل خودرو را برداشته اما اگر اتومبیلمان که به هزار زحمت پولش را جور کرده ایم و خریده ایم را به سرقت برده باشد، اول مصیبت است. سارقان خودرو همیشه در کمین می نشینند تا خودروهایی را بربایند که صاحبان آنها حواس پرت و کم توجه هستند. در سرقت های حرفه ای خودرو، سارقان ضمن باز کردن در قفل، تمام سیستم های ایمنی را نیز قطع می کنند. اما در کنار خبرهای تاسف باری که روزانه از سرقت به طرق مختلف می شنویم این بار مدیر کل پیشگیری وضعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نوید این را داده که با نصب ردیاب در خودرو از میزان سرقت جلوگیری می شود و گفته است این طرح در ۹ تا ۱۱ استان کشور از پایان تیرماه برای کاهش سرقت خودرو اجرایی می شود.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایرنا علیرضا ساوری گفت: این ردیاب در خودروهایی که بیشترین سرقت را دارند اجرایی می شود.
وی افزود: با توجه به فراوانی سرقت خودرو در کشور و اینکه سال گذشته بین ۸۰ تا ۸۵ هزار خودرو سرقت شده است و همچنین با توجه به اینکه ۹۵ درصد خودروهای سرقتی مربوط به مدل ۸۸ و پایین تر از آن بود که از ضریب ایمنی کمتری برخوردار بوده اند، این طرح اجرایی می شود.
مدیر کل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اضافه کرد: نوع خودروهایی که عمدتا مورد سرقت قرار می گیرند به ترتیب شامل پراید، سمند، پژو، نیسان و پیکان است.
ساوری با بیان اینکه در نگاه اول با هدفگذاری ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار خودرو در ۹ تا ۱۱ استان نسبت به نصب ردیاب خودرو اقدام می شود، گفت: نصب ردیاب در خودروهایی انجام می شود که بیشترین آسیب پذیری را در بحث سرقت دارند و آسیب پذیری آنها بسیار پایین است.
وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح، شاهد کاهش و کنترل مهار سرقت خودرو بویژه در استان های با بیشترین فراوانی سرقت خودرو باشیم.
مدیرکل پیشگیری وضعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره شرکت های طرف قرار داد اظهار کرد: با هفت شرکتی که در این حوزه دارای تخصص لازم هستند وارد مذاکره شده ایم و قرار است از این هفت شرکت، سه شرکت را در ۹ تا ۱۱ استان برای نصب ردیاب حمایت معنوی داشته باشیم.
به گفته وی، هزینه نصب ردیاب ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان از سوی شرکت ها عنوان شده است که با درنظر گرفتن یکسری شاخص ها و مذاکرات با سازندگان ردیاب، قیمت از ۱۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش داده شد.
ساوری با اشاره به اینکه نصب ردیاب روی خودروها از پایان تیرماه انجام می‌شود، گفت: این ردیاب در ۲۰ نقطه خودرو نصب می شود و با توجه به اینکه در سرقت زمان مهم است، سارقان نمی توانند تمام این نقاط را از کار بیاندازند.
وی ادامه داد: این دستگاه طوری طراحی شده که اگر سارق باطری خودرو را هم از کار بیاندازد، دستگاه ردیاب تا سه ساعت به وسیله باطری پشتیبان می تواند کار کند و به محض جابجایی خودرو ردیاب پیامکی را به راننده ارسال می کند و می تواند مکان خودرو را با ضریب خطای ۱۰متر نشان دهد.
مدیر کل پیشگیری وضعی قوه قضاییه همچنین از همکاری دیگر معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با ناجا خبر داد و گفت: نرم‌افزاری به منظور کاهش تصادفات طراحی شده است که با ارسال هشدار صوتی نقاط حادثه‌خیز را به رانندگان اطلاع می ‌دهد.
وی افزود: این نرم افزار در سه مرحله آشکارسازی نقاط پرتصادف، تلاش در اصلاح و مرمت این نقاط و ارتقای ایمنی این راه ها اجرا می شود که فعلا مرحله نخست انجام و ۱۵۸۵ نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده است.
ساوری اظهار کرد: با توجه به نقش، سهم و ضریب وزنی نقاط پرتصادف در بروز تصادفات و خسارت های جانی و مالی در این محورها، در مرحله اول تلاش بر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از وضعیت این محورها به رانندگان و عبوری های این مسیرهاست.
وی افزود: به همین منظور از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با همکاری ناجا و به طور مشخص با محوریت پلیس راهور ناجا و مسئولان ذیربط در وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون ایمنی راه ها جلسه ای برگزار و قرار شد اپی (دستگاهی که داخل دوربین های نظارت نصب می شود) طراحی شود که یک هزار و ۵۸۵ نقطه از طریق اطلاع رسانی به موقع خطرات را به رانندگان خودروهای عبوری گوشزد کند.
ساوری افزود: همچنین در این نقاط دوربین های کنترل سرعت از طریق ارسال آلارم به آنها رعایت احتیاط و دقت را اعلام می کند.
ردیاب خودرو چیست و چگونه کار می کند؟
ردیاب خودرو یک وسیله کوچک در اندازه یک گوشی موبایل است که سیم کارت میخورد و بر روی ماشین ( داخل در ماشین یا داخل سقف و یا داخل داشبورد ماشین ) جاسازی و نصب می شود و به راحتی داخل هر نوع اتومبیلی نصب می شود.
این دستگاه پس از نصب بر روی خودرو در هر لحظه موقعیت جغرافیایی که همان طول و عرض جغرافیایی است را از ماهواره های جی پی اس دریافت کرده و از طریق ارسال پیامک به صاحب خودرو ارسال می کند و از طریق اینترنت سیم کارت همین موقعیت را بر روی یک سایت ردیابی مخابره می کند که در هر لحظه صاحب خودرو می تواند در هرکجای دنیا و بدون محدودیت فاصله خودرو خود را به صورت کاملا آنلاین بر روی سایت ردیابی مشاهده کند و همچنین در هر لحظه با باز شدن درب ماشین و یا ضربه خوردن ماشین به صاحب خودرو پیامک هشدار ارسال می شود. همچنین ردیاب خودرو می تواند کار یک دزدگیر خودرو را هم انجام دهد چون هم به آژیر متصل می شود و هم به سنسور ضربه و از طریق ریموت کنترل و ارسال پیامک می تواند درب های ماشین را از هرنقطه ای از دنیا باز و بسته کند و در صورت به سرقت رفتن خودرو صاحب خودرو می تواند با ارسال یک پیامک ماشین خود را خاموش کرده که به هیچ وجه قابلیت روشن شدن مجدد خودرو وجود ندارد مگر اینکه صاحب خودرو اجازه روشن شدن مجدد خودرو را با ارسال یک پیامک به ردیاب داخل ماشین صادر کند. در حال حاضر سیستم ردیاب خودرو یا همان دزدگیر جی پی اس خودرو ایمن ترین سیستم امنیتی در جهان برای خودرو بشمار می آید.
اینکه آمار سرقت آن هم از نوع اتومبیلی اش بالاست کاملا مشخص است و جای هیچ گونه بحثی در آن نیست اما به راستی با نصب این ردیاب در اتومبیل می توان شاهد کاهش سرقت هایی از این دست در کشور بود و یا اینکه امکان این نیست که سارقان با مجهز شدن اتومبیل ها به دنبال شیوه های نوینی برای سرقت برآیند؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.