- روزنامه وقایع استان مرکزی - http://vaghayeostan.ir -

نگاه «وقایع استان» به طرح سپاه روح الله برای مبارزه با مواد مخدر/سپاه افیون کُش

یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶ شماره ۶۱۲
***
وقایع استان
***
اعتیاد پدیده ایست که در کنار معضلات دیگری چون جنگ، پدیده های زیست محیطی مخرب و بیماری های مسری و واگیر دار، سلامت بشریت را تهدید می کند. اعتیاد مساله امسال و پارسال نیست و به یک منطقه جغرافیایی ختم نمی شود. سال هاست که در دنیا برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر و جلوگیری از تولید، قاچاق و توزیع آن برنامه های مختلفی اجرا می شود و به طور خاص هر کشوری نیز در سطح ملی خود سیاست گذاری هایی دارد. البته مساله مبارزه با مواد مخدر در سطح کلان به دلیل سودآور بودن و وجود مافیا و ترانزیت آن یک مساله بین المللی است؛ ولی در سطح پایین تر یعنی در شهرها و محله ها اعتیاد شهروندان بالاخص جوانان انعکاس پیدا می کند. اعتیاد به مواد مخدر متاسفانه دامنه گسترده اجتماعی دارد و زمینه ساز بزه ها و آسیب های دیگر چون سرقت، قتل و … نیز می شود و بیشتر جوانان و نوجوانان را در تیررس خود قرار داده است. با توجه به همسایگی کشورمان با بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر، باید گفت زمینه برای ورود و توزیع این مواد بیشتر است. البته نباید از شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی نیز چشم پوشید. به همین دلیل سال هاست که طرح ها و برنامه های بسیاری خصوصا در زمینه جلوگیری از ورود در مبدا، پیشگیری و آموزش در نظر گرفته شده است. از آنجاییکه کاهش مصرف و پیشگیری از آن هم اکنون یک فاکتور مهم در این مسیر است بنابراین بر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر تاکید می شود یعنی استفاده از ظرفیت های مردمی و آگاهی بخشی در سطح جامعه. بنابراین در تمام برنامه ریزی ها و طرح های این موضع در اولویت قرار دارد. در آخرین نشست هماهنگی شورای مواد مخدر استان مرکزی صحبت از طرح های جدید برای مبارزه با مواد مخدر از سوی سپاه روح اله استان مرکزی پیشنهاد داده شد و به نظر می رسد در این طرح نگاه جامعی به این حوزه در زمینه پیشگیری، آموزش و درمان شده است.
فرمانده سپاه روح اله استان مرکزی در این جلسه با اشاره به این نکته که فرایند اجرای طرح مشخص شده و تفاهم نامه ای در این رابطه با وزارت کشور به امضا رسیده است، گفت: قرارگاه جوادالائمه(ع) در سراسر کشور برای این موضوع تشکیل شده و اجرای این طرح به صورت پایلوت در برخی استان ها نتایج مثبتی داشته است.
سردار محسن کریمی بیان کرد: افزایش اعتیاد و پایین آمدن سن آن نشان می دهد که برنامه هایی که تاکنون بوده است خیلی ثمربخش نبوده و مشکلاتی در این خصوص وجود دارد.
به گزارش وقایع استان به نقل از تسنیم، فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی تصریح کرد: بنابراین سپاه با رویکرد جدید فرایندی را برای خود تعریف کرده و با وزارت کشور تفاهم کرده که الان در سراسر کشور در هر استان یک قرارگاه جوادالائمه ایجاد شده که در زمینه مبارزه با مواد مخدر فعالیت دارد.
کریمی بیان کرد: در استان مرکزی هم طرح کرامت با ۶ گام توسط سپاه دنبال می‌شود و قرار شد با هماهنگی امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زمینه این طرح فراهم شود، گام‌های این طرح شامل شناسایی، بانک اطلاعاتی، تبلیغات و آماده‌سازی، اقدام قاطع، درمان و صیانت می‌شود.
وی ادامه داد: در زمینه شناسایی که موارد مختلفی دارد، این طرح به صورت مردمی دیده شده تا استمرار داشته باشد، شناسایی محله‌ای هسته اولیه مبارزه با مواد مخدر است که این مورد الان در استان انجام شده و معتمدان محله‌ها را که می‌توان روی اطلاعات آنها حساب کرد را شناسایی کرده‌ایم، بانک اطلاعاتی هم باید یک اطلاعات کامل از هر محله دررابطه با آسیب‌های آن محله و سایر مسائل آن داشته باشیم که این مورد به صورت متفرق توسط بخش‌های مختلف دنبال می‌شود.
فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی عنوان کرد: در این بانک اطلاعاتی باید ظرفیت‌های آن محله و همه گرفتاری‌های آن را احصاء کرد و از آنجایی که همه این گرفتاری‌ها را دستگاه‌ها نمی‌توانند برطرف کنند پس می‌توان از ظرفیت‌های موجود در هر یک از این محله‌ها برای برطرف کردن مشکلات آن هم استفاده کرد، ۵۰ درصد هزینه این طرح برعهده سپاه و ۵۰ درصد آن از محل منابع استان باید تامین شود.
کریمی اضافه کرد: در زمینه تبلیغات و آماده‌سازی هم یک سری کلاس‌های توجیهی آموزشی، تبلیغات رسانه‌ای محلی، آموزش‌های چهره به چهره، اتمام حجت با قاچاقچیان، معتادان و خانواده‌های آنها را انجام می‌دهیم و زمینه را برای حرکت خودجوش مردمی فراهم می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: پاک‌سازی مراکز آلوده، اعزام معتادان به مراکز ترک اعتیاد و قاچاقچیان به مراجع قضایی از جمله اقدامات قاطع بوده، در زمینه درمان هم اقدامات درمانی، پشتیبانی و مراقبت از خانواده‌های تحت درمان را داریم.
فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی افزود: در حوزه صیانت هم اعمال اقدامات مراقبتی و رصد پاک‌شدگان را به منظور جلوگیری از بازگشت آنها، ارائه خدمات مشاوره‌ای برای پاک‌شدگان و خانواده‌هایشان و همچنین پشتیبانی مالی و اشتغال برای معتادان و قاچاقچیان را درنظر داریم.
کریمی تصریح کرد: اصلاح اساسی ظاهری محله‌ها ضروری بوده زیرا برخی از این محله‌ها از حیث ظاهری به‌گونه‌ای هستند که نشاط و امیدی در آنها دیده نمی‌شود که شهرداری باید در این زمینه همکاری داشته باشد.وی بیان کرد: از جمله نیازهای این طرح هم می‌توان به ابلاغ وظایف به فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها، همراهی مردم، همکاری برای ارائه اطلاعات، برگزاری جلسات و غیره اشاره کرد.
فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی ادامه داد: تا زمانی که جامعه هدف و آلودگی‌ها را ندانیم، نسخه‌هایی هم که می‌پیچیم ناقص بوده و تاثیری نخواهد داشت، اگر همه دستگاه‌ها همکاری داشته باشند می‌توانیم به نتایج مطلوبی دست یابیم و علاوه بر معضل مواد مخدر می‌توان دیگر آسیب‌ها را هم در این محله‌ها مورد توجه قرار داد.
بی شک اجرای موفق چنین طرح هایی در گرو هم افزایی بیشتر دستگاه های مرتبط و همچنین دنباله روی از طرح و رها نکردن آن است. این مساله مورد تاکید برنامه ریزان این حوزه است. به طوریکه معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی نیز در جلسه مذکور با اشاره به این طرح و لزوم همکاری در اجرای آن گفت: نیاز است که در این خصوص کمیته ویژه ای با محوریت سپاه روح الله استان مرکزی تشکیل شود و پیگیری آن در دستور کار کمیته قرار گیرد و در این حوزه از ظرفیت های سمن ها نیز می توان استفاده کرد.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، شکراله حسن بیگی تاکید کرد: ادارات هم موظف هستند در زمینه طرح کرامت با سپاه پاسداران همکاری و مساعدت لازم را اعمال کنند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی نیز با تاکید بر همکاری در اجرای طرح کرامت گفت: در زمینه مبارزه با مواد مخدر همه دستگاه ها بایستی خود را سهیم بدانند، چراکه این موضوع مربوط به یک دستگاه نیست، همانطور که موضوع اعتیاد فراگیر است، پیشگیری و مبارزه با آن هم باید فراگیر باشد. شاه محمدی ادامه داد: مقرر شده در این زمینه کمیته ای با محوریت سپاه استان تشکیل شود و همه دستگاه ها نیز موظف شدند با سپاه در این خصوص همکاری جدی داشته باشند.
وی اضافه کرد: همچنین سمن های استان هم در این موضوع وارد خواهند شد و برای اجرای طرح کرامت در ۱۳ منطقه شناسایی شده توسط سپاه اقدام می شود.
قطعا طرح های مبارزه با مواد مخدر زمانی می تواند ثمربخش باشد که در اجرای آن تمامی دستگاه ها همکاری و از موازی کاری اجتناب شود، همچنین ظرفیت مردمی بعنوان بازویی توانمند در کنار ان قرار گیرد.