خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاه «وقایع استان» به رواج پدیده فالگیری مجازی/جستجوی سرنوشت در اینستاگرام

نگاه «وقایع استان» به رواج پدیده فالگیری مجازی/جستجوی سرنوشت در اینستاگرام

پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ شماره ۴۹۳

فرشته غلامی
وقایع استان

این روزها که تکنولوژی گوش فلک را کر کرده همچنان هستند کسانی که با ادعای روشنفکری به عقاید خرافانی خود پایبندند. کسانی که ادعای به روز بودن دارند و از هر چیز جدیدی نمی توانند چشم پوشی کنند گرفتار فالگیرها، رمالها و پیشگویانی هستند که همان کارهایی که صد، هزار و شاید ۱۰ هزار سال پیش انجام می‌داده‌اند را انجام می‌دهند. آنها خودشان را به روز کرده‌اند هر چند خرافات قاعدتا نباید چیزی امروزی باشد.
داستان فالگیری، رمالی و دعانویسی در آغاز بسیار ابتدایی و ساده بود. دختری که تا بحال ازدواج نکرده، خانمی که پس از گذشته ده، پانزده سال هنوز صاحب فرزندی نشده و خانواده شوهر به او انگ «اجاق کوری» را می زنند. خانمی که شوهرش بر سرش هوو آورده، مادری که پس از سال ها دوا و درمان فرزند بیمارش از درمان او عاجز مانده حداقل یک بار پیش دعانویس یا فالگیر رفته اند. اما نقل این روزهای روزگار ما صحبت افراد ساده نیست این روزها افراد پرمدعای روشنفکر هم به سمت رمال ها کشیده می شوند.
اگر برروی گوشی خود آن دوربین رنگارنگی را که وسط آن لنزی قرار دارد را داشته باشید و وارد آن شوید با دنیای از ناشناخته ها روبرو می شوید که اگرچه اندازه ای دارد حدود یک وجب دست اما حجمی دارد به بزرگی تمامی جهان. همه چیز در این دوربین رنگارنگ که اگرچه ورژن جدیدش تنها به رنگ صورتی است، یافت می شود از مطالب آموزشی گرفته و تبلیغ غذا تا خرید و فروش و کسب شغل. بله صحبت از همان دوربینی است که با نام اینستاگرام در بین مردم شناخته شده و رواج دارد.
کافی است تا شماره تلفن همراه یا ایمیلتان را وارد کنیم تا یکی از کاربران این شبکه شوید دیگر دل کندن از آن برایتان کار آسانی نیست و هرکاری که انجام می دهید تمایل دارید تا عکس آن را در صفحه خود بگذارید تا دوستانتان آن را ببینند حال یا از سر تفاخر یا علاقه و یا حتی چشم و هم چشمی. البته نیازی نیست که از کاربران پر و پا قرص این شبکه باشید یا نه. حتی اگر گشت و گذاری کوتاه هم در اینستاگرام داشته باشید با انبوهی از تبلیغات مواجه می شوید که تنها به قصد کسب سود و گاها کلاهبرداری و سو استفاده از مردم ساده لوح صورت می گیرد. تبلیغ انواع فالگیری و رمالی در این شبکه به وفور به چشم می خورد.
افراد خرافی سال های سال بود که به دنبال فالگیرها از این کوچه به آن کوچه بودند پس از مدتی به سایت اینترنتی رجوع کردند اما این روزها کارشان راحت شده فقط با یک کلیک فال می گیرند. گویا دیگر زمان فالگیری حضوری به پایان رسیده و فالگیرها خسته از ملاقات هرروز افراد ترجیح می دهند با یک شماره کارت و رد و بدل کردن چند پیام سر و ته قضیه را به پایان برسانند. بدین طریق سرعت کارشان هم بالا می رود و به سود بیشتری نیز دست می یابد. با نگاهی در صفحات فالگیرها در اینستاگرام متوجه تفاوت نرخ آنها با هم می شوید. فال ها از پنج هزار تومان شروع می شود تا چیزی حدود صد هزار تا دویست هزار تومان. قیمت فال قهوه، پاسور، تاروت و البته فال احساسی با هم متفاوت است. اما فال احساسی صیغه ای جدید در میان فال هاست که حس کنجکاوی را بر می انگیزد.تمام عکس های این صفحات و کامنت ها را می خوانم تا چیزی دستگیرم شود وقتی به صاحب صفحه پیام می دهم گویی تمایلی به پاسخ ندارد اما چیزی که با خواندن کامنت ها و توضیحات زیر عکس ها از این فال های احساسی دستگیرم می شود فالی است برای بیان احساسات و علاقه میان دو طرف دختر و پسر و پیشگویی آینده شان است.
در کنار همه این فال ها که با نرخ های متفاوت هم وجود دارد انواع فال را هم به صورت تضمینی آموزش می دهند آن هم با هزینه ای حدود ۵۰۰ هزار تومان. در این صورت با یک حساب سر انگشتی اگر به کلاس های آموزشی فال برویم و پانصد هزار تومان هم هزینه کنیم در صورتی که میانگین فال قهوه ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شود با انجام ۲۰ فال می توانیم به همان پولی که صرف کلاس های آموزشی کرده ایم ، دست پیدا کنیم. نکته جالب توجه در صفحه فالگیرها تخفیفاتی است که مانند انواع دیگر کالاها به مدت دو یا سه روز گذاشته بودند تا بدین طریق مشتری های بیشتری را به سوی خود جذب کنند.
“فال نه پیشگویی است نه خرافات ،بلکه یک علم به حساب می آید تا با کنار هم گذاشتن نشانه ها از آینده خود آگاه شوید و از بعضی پیامد ها پیشگیری کنید” این عنوانی بود که در بالای صفحه یکی از صفحات همین فالگیرها خودنمایی می کرد و باعث کامنت و لایک بیشتر فالورهایش شده بود.
عکس های یکی از صفحات مربوط به فنجان های فال قهوه ای بود که در زیر آن اسم شخصی نوشته بود به طور مثال فال مرضیه جون، فال سمیه جون و… کمی عجیب تر از صفحات دیگر بود با رد و بدل کردن پیام با صاحب صفحه او می گوید: «قهوه به نیت شما خورده می شود و فنجان به جای اینکه به طرف قلب من برگردانده شود به سمت بیرون برگردانده می شود و آن وقت آینده شما را از درون فنجان می بینیم» این دیگر عجیب تر از همه است گویی زندگی مردم با خرافه پرستی بسیار عجین شده است یا مشکلات زندگی بسیار بر آنها سخت گرفته که به این گونه فال ها و رمالی ها روی می آورند. البته در این میان هم هستند گروه کثیری که فقط برای سرگرمی و تفریح به انجام فال می پردازند.
فالگیری در قانون
فالگیری و رمالی از ۷۱ سال پیش مورد توجه قانون و دستگاه های قضایی بوده است و از همان زمان با این موضوع برخورد شده است اما با وجود این فالگیری رشد قارچ گونه ای در جامعه داشته و همگام با تکنولوژی گام برداشته است.
مطابق قانون مصوب سال ۱۳۲۴، هرگونه اقدام به رمالی، جن گیری و فالگیری جرم محسوب می شود و مطابق بند ۱۸ ماده ۳ آیین نامه همین قانون، فرد یا افرادی که از طریق رمالی و پیشگویی درمنزل یا مغازه اقدام به فریب مردم کنند و این کار را به عنوان کسب و پیشه خود قرار دهند مرتکب جرم شده و قانون برای این افراد مجازات یک تا ۷ سال حبس و جزای نقدی را پیش‌بینی کرده است.
علاوه بر این ، موضوع رمالی و مجازات آن از ابعاد دیگری نیز در قوانین جزایی کشور قابل بررسی و پیگیری است و قضات دادگاه های کیفری معمولا افراد متهم به رمالی و فالگیری را با استفاده از قوانین مربوط به کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع مجازات می کنند و اگر این افراد جرم مستقل دیگری نیز مرتکب شده باشند به مجازات آن جرم محکوم می شوند.
چرا افراد به فال تمایل دارند
می توان تمایل به فالگیری را به نوعی جهل خویشتن دانست و البته راهی برای خروج از آن. می توان توجه به این امر را نوعی جهل نسبت به امور ماوراءطبیعه نیز تصور کرد. فالگیری نوعی گریز از فهم مسائل است. گاه آدمی در بن بست زندگی قرار می گیرد و بر سر دو راهی یک انتخاب. سرگردان می شود و با وجود اینکه راه درست را می داند اما میل به راه نادرست دارد و برای رهایی از این راه غلط و شوم به فال روی می آورد. جالب اینکه در پاسخ هر فال و استخاره ای اگر به نفی انتخاب مطلوب نفس خود برسد باز به تکرار و تفسیر و تبدیل فال می پردازد و آنقدر ادامه می دهد تا به تصدیق عمل نادرست برسد و بدین گونه مسئولیت آن عمل نادرست را به گردن ماوراء طبیعه و در واقع به گردن خدا می اندازد.
فالگیری را می توان به مثابه افیون برای جامعه امروز دانست که افراد از طریق آن فرصت می یابند تا به نحوی پاره ای از مشکلات، رنج ها یا دردهای خود را فراموش کنند. درست همانطور که عده ای الکل یا مواد مخدر مصرف می کنند یا به کارها دارای ریسک و مخاطره جسمی یا اجتماعی دست می زنند تا به نحوی از برخی مسائلی که ممکن است آنها را رنج می دهد به نحو کاذب رها شوند، مراجعه به فال بینی را نیز می توان نوعی “افیون فرهنگی” دانست که عملا جوامع آن را پذیرفته اند.
به راستی آیا شما واقعا به فال اعتقاد دارید یا خیر؟ آیا فال علم است یا خرافات ؟ آیا فالگیران شیادند یا عالم به علوم ماوراءظبیعه ؟ شما فال را فقط یک سرگرمی می بینید یا به فال اعتقاد راسخ دارید؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.