خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به کابینه پیشنهادی روحانی برای دولت دوازدهم و بی توجهی وی در بکارگیری زنان در سمت وزارت/افغانستان «چهار» ایران «صفر»

نگاهی به کابینه پیشنهادی روحانی برای دولت دوازدهم و بی توجهی وی در بکارگیری زنان در سمت وزارت/افغانستان «چهار» ایران «صفر»

پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶   شماره ۶۵۱

***

وقایع استان

علی امیدی

***

با انتشار لیست وزرای پیشنهادی دکتر روحانی برای دولت دوازدهم همزمان انتقادها به این لیست از سوی فعالان سیاسی و فعالان زن روانه رئیس جمهور شد. زنان که نزدیک به نیمی از مشارکت کنندگان در انتخابات را شامل می شدند همواره تاکید داشتند که به دور از نگاه جنسیتی، به شایستگی زنان برای حضور در سمت وزارت توجه شود و البته تاکید داشتند که زنان شایسته زیادی برای وزارت وجود دارد. اما روحانی علی رغم شعارهایی که مبنی بر اجابت این مطالبه زنان سر داده بود حتی یک زن را هم برای وزیری پیشنهاد نداد.
البته روحانی دستیار رئیس جمهوری و دو معاونت خود را به زنان سپرده است؛ معصومه ابتکار را به عنوان معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، لعیا جنیدی را به عنوان معاون حقوقی رییس جمهور و شهیندخت مولاوردی را به عنوان دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی منصوب کرد.
البته انتقادات به لیست پیشنهادی روحانی تنها به عدم حضور زنان نیست، از هر دو طیف اصلاح طلب و اعتدالگرا مخالفت هایی نسبت به برخی اسامی حاضر در لیست روحانی به گوش می رسد. اصلاح طلبان و اعتدالگرایان با حضور افرادی چون رحمانی فضلی در سمت وزارت کشور مخالفت خود را بیان کرده اند و خواستار معرفی فردی دیگر شده بودند. در سمت وزارت آموزش و پرورش هم خواسته اصلاح طلبان برآورده نشده است. اما در این گزارش به این سوال می پردازیم که چرا روحانی علی رغم سر دادن شعار توجه به پیام و رنگ رای مردم عملا به این سخن خود پشت کرده است و البته به این موضوع تمرکز می کنیم که سهم زنان بی شک بیش از این چیزی است که روحانی به آن اعتقاد دارد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم اطمینان داد که «پیگیر حق زنان، اقوام و جوانان» است. وی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «امروز وزیران پیشنهادی معرفی شدند. انتخاب وزرا حق رئیس‌جمهور است و باید محدودیت‌ها را هم درک کرد. باید سهم زنان، اقوام و جوانان را در مدیریت‌های ارشد، میانی و محلی کشور عملا بیشتر کرد. به سهم خود پیگیر این حق خواهم بود.» البته منتقدان می گویند که اگر محدودیتی وجود داشته است چرا روحانی در زمان انتخابات با مردم در میان نگذاشت و وعده ای داده است که از پس آن بر نمی آید.
اله کولایی از فعالان سیاسی و استاد دانشگاه مدتی پیش در یک سخنرانی اعلام کرد: در توسعه انسانی موفق نبوده ایم، در حالیکه در کابینه افغانستان ۴ وزیر زن وجود دارد در کابینه دکتر روحانی هیچ زنی وجود ندارد. مقاومت جدی در نادیده گرفتن توانایی زنان وجود دارد، ما نیازمند رویکردی هستیم که عقب ماندگی کشور ما در این خصوص برطرف شود.
این در حالی است که شخص روحانی در تیرماه گذشته در جمع فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی گفته بود: تلاش می‌کنیم حضور زنان در کابینه دوازدهم قوی‌تر و پر‌رنگ‌تر باشد، سن کابینه را کاهش دهیم و تاکیدمان این است که وزرا از معاونان و مشاوران جوان استفاده کنند. ولی حتی درباره میانگین سنی وزرا هم روحانی نتوانسته به خواست مردم عمل کند چرا که با نگاهی به میانگین سنی وزرای پیشنهادی متوجه می شویم میانگین سنی وزرای دولت دوازدهم تنها سه سال کمتر از دولت یازدهم و حدود ۵۸ سال می باشد.
برخی فعالان سیاسی با انتقاد شدید از روحانی اعتراض خود را نسبت به وزرای پیشنهادی اعلام کردند. سیدنوید کلهرودی روزنامه نگار درباره بی توجهی روحانی به مطالبه زنان در چینش کابینه می نویسد: حرکت اصلاح خواهی راه خود را باز خواهد کرد و اگر دولتمردان صحیح عمل نکنند مردم از آنها روی بر می گردانند.، اصلاح طلبی می ماند امام اصلاح طلبان نه لزوما، بنابر این شکل گرفتن غرور در نزد روحانی یا دیگر اصلاح طلبان مبنی بر اینکه در هر حالتی رای مردم را در کنار خود خواهند داشت تصوری غلط است. روزنامه قانون هم در گزارش روز گذشته خود آورد: فراموشی زودهنگام آقای رییس‌جمهور شاید چندان در میان مشکلات و معضلات کشور جایگاهی نداشته باشد ولی کسی که یک بار فراموش کند، به راحتی به این روند فراموشی ادامه می‌دهد؛ یک روز وعده‌هایی که به مردم داده و یک روز قسمی که خورده یا حتی روزی فراموش می‌کند که چرا مردم به او رای دادند. گویی روحانی مانند برخی، دچار توهم شده که ۲۴ میلیون رای به دلیل محبوبیت شخص اوست.
از انتقادات به عدم حضور زنان و میانگین سنی وزرای پیشنهادی می گذریم و نظر یکی از نمایندگان اراک، خنداب و کمیجان را درباره وزرای پیشنهادی می خوانیم. سیدمهدی مقدسی در خصوص وزرای پیشنهادی تیم اقتصادی دولت به مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری خانه ملت اظهار داشت: قاعدتاً یک سری از وزرا در دوره یازدهم دولت نمره قبولی را دریافت کرده‌اند که حضور مجدد آنها در کابینه آینده جای خوشحالی دارد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک سری فرم ارزیابی تنظیم شده بود که برای مثال وزرای خارجه، نفت، اطلاعات و کشاورزی به عنوان وزرای موفق بیشترین نمره را کسب کردند و مابقی وزرا در رده‌های بعدی قرار گرفتند، گفت: درحال حاضر دغدغه ما این است که وزرایی که در دولت قبل به‌صورت موفق عمل کردند، برای پیشرفت بیشتر چه برنامه‌ای دارند، وزرایی که نمره قبولی بالایی نگرفته‌اند چه برنامه‌های ارائه می‌کنند و در کنار این موارد باید برنامه وزرای جدید را نیز بررسی کنیم. وی در خصوص آذری‌جهرمی، وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار داشت: وی را به‌خوبی نمی‌شناسم و تنها یک مدت کوتاهی شناخت داشتیم که ایشان را به کمیسیون صنایع و معادن دعوت کرده‌ایم تا بعد از بررسی‌های لازم نظر خود را در مورد ایشان اعلام می‌کنیم.
مقدسی با اشاره به اینکه وزیر سابق عملکرد مناسبی داشت و در این ۴ سال گذشته رشد این وزارتخانه در ابعاد مختلف خوب بوده است و نمره قبولی را کسب می‌کند، اضافه کرد: حسن آقای آذری‌جهرمی جوانی، پرتحرکی، در کمیته‌های که شرکت می‌کردند مواضع خوبی داشتند ولی در عین حال باید برنامه وی را ببینیم و بعد از بررسی نظر خود را اعلام کنیم.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درخصوص وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: ایشان در حوزه حمل و نقل و راه نمره قابل قبولی دارند اما در حوزه مسکن باید ضعف‌های موجود برطرف کنند. مقدسی با تاکید بر اینکه انتقادی که قبلا در استیضاح ایشان داشتم با توجه بیشتر به صنایع داخلی برطرف شد، بیان کرد: به صنایع داخلی توجه شد و در حال حاضر قرارداد ساخت ۴۹۰۰واگن باری با روسیه منعقد شد و سهم داخلی را به سه شرکت واگن پارس، فولاد درخشان و کوثر داده شد و ایشان تخصص لازم را در این امر دارند. وی در خصوص حجتی وزیر پیشنهادی جهاد و کشاورزی، اظهار داشت: آقای حجتی در نظر سنجی‌ها نمره قابل قبولی را دریافت کرده اما بالا بودن سن ایشان یک دغدغه است که شاید عدم تحرکی را در دوره دوازدهم ریاست جمهوری داشته باشد.
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آمارهای که وجود دارد در زمینه‌های گندم و نهاده‌ها نشان دهنده موفقیت ایشان است و همچنین در افزایش سیستم آبیاری تحت فشار به ‌خوبی عمل شده و همچنین وزارتخانه را به‌خوبی می‍‌‌شناسند همچنین ایشان اهل کار هستند و مجلس رویکرد خوبی نسبت به آقای حجتی دارند و نمره قبولی را کسب می‌کند.
مقدسی همچنین در خصوص وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: آقای شریعتمداری دو دوره وزیر بازرگانی، یک دوره معاون رئیس جمهور و قبلا نیز فعالیت‌های اقتصادی داشته‌اند، در حوزه بازرگانی شک و تردید وجود ندارد که یقینا وزارت‌خانه را متحول می‌کند. وی ادامه داد: در حوزه صنعت و معدن نیز در مدتی که معاون رئیس جمهور بود با صنعت‌گران کشور جلسات خوبی داشته است و از مشکلات آنها آگاهی لازم را دارد، بنابراین شناخت خوبی از اوضاع صنعت دارد و یک دغدغه‌ای که وجود دارد شاید عدم شناخت کافی از حوزه صنعت و معدن باشد که با اعلام برنامه‌ها در راستای تقویت صنعت و معدن این دغدغه نیز برطرف می‌شود. مقدسی اضافه کرد: وی اهل تعامل هستند و رابطه خوبی با وزرا دارد و از آشنایی بیشتر خود با رئیس جمهور می‌تواند در رسیدن به اهداف استفاده کند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در چهارسال گذشته آقای نعمت‌زاده در بحث صنایع کوچک و متوسط موفق بود اما در صنایع بزرگ به این موفقیت‌ها دست نیافت، گفت: در زمینه معادن حرکت‌های خوبی انجام شده که هنوز کامل نشده و در بازرگانی نیز انتظارات را برآورده نکرد اما علی‌رغم کهولت سن بیشترین حضور را در استان‌ها داشت. وی در خصوص وزیر اقتصاد پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کرباسیان تجربه کافی را با توجه به اینکه چندین دوره معاون وزیر اقتصاد بوده را دارد، اظهار داشت: در این وزارت‌خانه نام افراد دیگری نیز مطرح بود که شاید در مباحث کلان وزارت اقتصاد از ایشان جلوتر بودند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.