خانه » جدیدترین »  نگاهی به چالش های ریز و درشت صاحبان صنعت چاپ و نشر استان/ یک راه حل صنفی

 نگاهی به چالش های ریز و درشت صاحبان صنعت چاپ و نشر استان/ یک راه حل صنفی

چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶   شماره ۶۹۰

وقایع استان

صنعت چاپ و نشر همیشه در کشور ما با مشکلات رو به رو بود و به تبع آن در استان ها نیز این مسائل و مشکلات تکثیر شده است. اما مشکلات این صنعت در استان ما به دلایل مختلف بیشتر نمود دارد. همجواری با استان هایی چون قم، تهران و همدان که از تجهیزات چاپخانه ای بیشتر و به روزتری برخوردار هستند ناشران و نویسندگان و حتی نهادها دولتی را ترغیب می کند تا سفارشات چاپی خود را به چاپخانه های غیر بومی دهند و این به مرور باعث ضعف صنعت چاپ در استان ما شده است.
بی شک یکی از دلایل ضعف صنعت چاپ و نشر استان را باید مشکلات مالی چاپخانه دارها عنوان کرد، در واقع این ناتوانی اقتصادی باعث شده تا همچنان دستگاه ها و تجهیزات مختلف چاپ در استان به استانداردهای جدید چاپ نزدیک نشود و در بازدهی نهایی نیز اثر منفی داشته باشد و در نهایت چاپخانه های استان را از عرصه رقابت بیرون بیاورد. این در حالی است که چاپخانه های استان از بسته های حمایتی و تسهیلات مربوط به صنایع برخوردار نیستند و با قطع یارانه کاغذ مشکلاتشان چند برابر شده است. در این میان برخی از چاپخانه دارها نیز به اولویت روابط در دادن سفارش انتقاد دارند و معتقدند برخی دستگاه های اجرایی و نهادهای دولتی نیز صرفا به خاطر روابط دوستی و نزدیک کار خود را به دفاتر فنی که توانایی انجام آن کار را ندارند و یا به شهرهای دیگر می فرستند.
شاید دلیل اصلی ایجاد این مشکلات نبود صنف مخصوص برای این قشر جهت پیگیری مطالبات و درخواست هایشان است. قطعا پیگیری و رفع مشکلات این حوزه باید از سوی خود متولیان این حوزه پیگیری شود و انتقادها و در خواست های فردی نمی تواند راهگشا باشد. هم اکنون صنف نشر و چاپ در استان زیر نظر اتحادیه کتاب داران قرار دارد و این اتحادیه نیز تا کنون نتوانسته است در رفع مشکلات این صنف تحرک مثبتی داشته باشد بنابراین در گام اول برای رفع مشکلات حوزه صنعت چاپ و نشر راه اندازی صنف ویژه خودشان یک ضرورت است. مسئله ای که هم اکنون نیز مورد تاکید و در دستور کار قرار دارد.
به گزارش وقایع استان، به نقل از فارس عضو هیات مدیره نظارت بر چاپ کشور در این خصوص گفته است: امروزه یکی از مهم‌ترین مشکل چاپگران نبود تشکل صنفی واحد برای رفع مشکلات است.
علی مقانی با تاکید بر ایجاد تشکل و اتحادیه صنفی چاپ و نشر در استان مرکزی اظهار کرد: امروزه یکی از مهم‌ترین مشکل چاپگران نبود تشکل صنفی واحد برای رفع مشکلات است و تشکیل اتحادیه صنفی می‌تواند رفع مشکلات این حوزه را با قدرت بیشتری پیگیری و دنبال کند.
وی افزود: با نبود صنعت چاپ نمی‌توان صادرات قوی در این حوزه داشت، رونق صادرات بستگی به صنعت بسته‌بندی قوی در کشور دارد و باید برای این موضوع تلاش شود چراکه برای بهبود کیفیت بسته‌بندی از قدرت صنعت چاپ استفاده می‌شود.
عضو هیات مدیره نظارت بر چاپ کشور مالیات و ارزش‌افزوده بر مالیات را از دیگر مشکلات حوزه صنعت و چاپ عنوان و بیان کرد: بسیاری از چاپخانه‌داران بدهی میلیونی به مالیات دارند و امید است با رایزنی در صحن علنی مجلس قانون تخفیف ارزش مالیات بر ارزش‌افزوده صنعت چاپ مطرح و به تصویب برسد.
نماینده تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کشور نیز با اشاره به اینکه کاهش کاغذ صنعت چاپ را تهدید جدی می‌کند، گفت: علیرغم وجود اتحادیه صنعت چاپ در تهران هنوز در کشور این صنعت جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده است.
محسن شجاع با اشاره به اینکه صنعت چاپ بعد از اسلحه و کشاورزی سومین صنعت بزرگ در کشورهای بزرگ مطرح است، بیان داشت: واردات ماشین‌های چاپ نانو نویسی و جوهرافشان چاپخانه‌داران را تهدید می‌کند، چراکه با ورود این تکنولوژی جدید کار چاپ و تبلیغات به این سمت می‌رود.
وی با بیان اینکه صنعت چاپ در ارتباط با تمام صنایع پیشرو و تکمیل‌کننده است خاطرنشان کرد: بدون صنعت چاپ سایر صنایع نمی‌توانند فعالیت کنند.
شجاع با بیان اینکه بسیاری از چاپخانه‌های استان کارهای چاپی و تبلیغی خود را به خارج از استان می‌برند، اظهار کرد: این مشکل به دلیل عدم تجهیزات و تکنولوژی جدید در استان است که این به صنعت چاپ استان آسیب می‌زند و امید است با تشکیل اتحادیه صنعت چاپ این مشکلات رفع شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.