خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به وضعیت ورزش دانشگاهی در استان/دور از جذابیت

نگاهی به وضعیت ورزش دانشگاهی در استان/دور از جذابیت

پنجشنبه ۱۶  آذر ۱۳۹۶   شماره ۷۳۸

***

وقایع استان

احمد سیاری

***

ورزش دانشگاهی نقش بسیار ارزنده ای در ارتقای سلامت و توانمندی آحاد جامعه و به خصوص در جامعه دانشگاهی دارد. در این گزارش به بیان اینکه ورزش در دانشگاه چگونه بــاید بـاشد می پردازیم و رو در رو با دانشجویان دانشکده تربیت بدنی و دانشکده علوم اداری دانشگاه آزاد اراک آخرین وضعیت تربیت بدنی و وضعیت دانشجویان در این زمینه را جویا می شویم.
دانشگاه ها و مجموعه هـای آن رسالت و اهداف ویژه ای دارند و مانند هر سازمان دیگری برای حداکثر استفاده از منابع محدود و در دسترس و برای رسیدن به اهداف مورد نظر نیازمند سنجش عملکردند. از آنجا که مشارکت دانشجویان در ورزش های تفریحی به صورت داوطلبانه است و بیشتر در وقت آزاد انجــام می گیرد، گسترش موفقیت آمیز این گونه برنامه ها ایجاب می کند مسئولان و برنامه ریزان دانشگاه از انگیزه ها یا دلایل مختلف مشارکت یا عدم مشارکت دانشجویان در برنامه های ورزشی آگاه شوند. از این رو برگزاری هر برنامه ای از جمله برنامه های ورزشی نیازمند شناخت دقیق شرایط و نیازهای موجود آن جامعه است، نیازسنجی ورزشی عبارت است از فرآیند جمع آوری و تحلیل اطلاعات حاصل از نیازهای ورزشی ابراز شده از سوی افراد، گروهها و جوامع. هدف تربیت بدنی شاخه ای از علوم تربیتی، ارائه خدمات آموزشی و پرورشی مختلف به افراد است که اولین مرحله در برنامه ریزی ورزشی مقایسه و تعیین نیازهای ورزشی و تفریحی دانشجویان با برنامه های ورزشی ارائه شده در میان برنامه های دروس کلی و واحدهای ارائه شده می باشد. این موضوع برای برخی از افراد که با کمبود وقت یا اینکه در مشاغل سخت مشغول به کـار هستند، حســاسیت بیشتری دارد و بی شک دانشگاه یکی از نهادهایی است که همواره با این مسئله مواجه می باشد.
ورزش دانشجویی همواره با چالش های فراوانی رو به رو است و دانشجویان برای اینکه به خوبی از عهده وظایفشان برآیند، باید از لحاظ جسمی و روحی آمادگی کامل داشته باشند. نهادینه کردن ورزش و فعالیت های بدنی در بین دانشجویان یکی از خطیرترین و مهم ترین مباحثی است که در رسالت مهم دانشگاه ها در تمامی جامعه به آن پرداخته شده است و این یکی از آن بزنگاه هایی است که متاسفانه بشدت در آن ضعیف هستیم.
برای تبیین و درک بهتر از موضوع نیازسنجی ورزشی بــا حضور در بین دانشجویـان دو دانشکده فوق الذکر به آماری در زمینه علاقه مندی اول ورزشی دانشجویان با راستی آزمایی نزدیک به واقعیت دست پیدا کردیم، جالب است اگر بدانید رشته ورزشی شنا در بین دانشجویان دانشکده علوم اداری طرفداران بیشتری دارد. به عبارت دیگر، شنا اساسی ترین نیاز ورزشی دانشجویان بیان شده است. بعد از آن ورزشهای دیگری مثل فوتبال، فوتسال در اولویت قرار داشتند و در مقابل دانشجویان دانشگاه تربیت بدنی بیشتر به ورزش کوهنوردی علاقه مند بودند تا اینجای کار همه چیز مطلوب است. دانشجویانی با علاقه مندی بسیار زیاد به ورزش کردن، دانشجویانی که به خوبی بر مسائل ورزش کشـور اشـراف دارند و برخی از آنها بگونه ای رویدادهای ورزشی را تحلیل می کردند که تعجب آور بود ولی پس از این پله و این مرحله به بعد تقریبا همه چیز ناهمگون است برای مثال در گروه تربیت بدنی یک تیم کوهنوردی وجود ندارد و به زعم دانشجویان اصلا توجهی به خواست آنها که تشکیل یک تیم دانشجویی کوهنوردی است نمی شود، ورزش و فوق برنامه های ورزشی دانشگاه ها به منظور گذران اوقات فراغت و ایجاد لحظات شاد و احساس آرامش و آسودگی مطرح است. به علاوه راه حل بسیاری از مشکلات جسمی و روحی افراد جامعه می باشد. مخاطبان اصلی دانشگاه را دانشجویان به عنوان اصلی ترین سرمایه ملی و منبع جوشان رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی تشکیل می دهند. ادارات تربیت بدنی دانشگاه ها به منظور ارائه خدمات رضایت بخش به دانشجویان، باید از نیازها و انگیزه های ورزشی دانشجویان به درستی آگاه باشند و اطلاعاتی را در مورد نگرش مخاطبان خود کسب کنند تا بتوانند خدمات با کیفیت تر و مطابق با میل و رغبت ورزشی دانشجویان ارائه دهند. این امر یکی از شیوه های بهینه کردن خدمات رسیدگی به پیشنهادها و نظرهای دانشجویان است که موجب ارائه خدمات و ارتقای توجه عمومی دانشگاه می شود و مسئولان می توانند با آگاه شدن از نیازها و خواسته های دانشجویان، با توجه به علاقه آنان فعالیت های فوق برنامه ورزشی را برنامه ریزی کنند و در نتیجه هزینه های اختصاص داده شده به این منظور، هدر نمی رود. بنابراین اهمیت، بر آن است که با بررسی انتظارات و علایق دانشجویان بتوانند کمک مؤثری به منظور شکوفایی استعدادها و بازسازی اندیشه ها و اعتلای شخصیت دانشجویان باشد.
در بین دانشجویانی که با آنها مصاحبه کوتاهی داشته و تحقیق میدانی را در هنگام استراحت بین دو کلاس آنها انجام دادم ابتدا با دانشجویی اهل نهاوند صحبت کردم که دانشجوی کارشناسی حسابداری بود. سوال من برای همه دانشجویان یک شکل بود، اینکه از وضعیت تربیت بدنی و ورزش در دانشگاه رضایت دارید یا خیر؟ جواب این جوان خوشروی نهاوندی اینگونه بود: ورزش و تربیت بدنی اولویت دانشگاه و مدیران آن نیست ممکن است از نظر ساختاری همه چیز خوب به نظر برسد و امکانات خوبی در اختیار دانشجویان باشد ولی از نظر اساس کار این امکانات بخوبی نمی تواند پاسخگوی نیازهای ما باشد؛ زیرا برنامه ریزی هایی که برای ورزش و تربیت بدنی دانشجویان می شود فقط محدود به پاس کردن واحد تربیت بدنی و سالی یک دوره مسابقه دانشجویی در هر رشته ای در سطح دانشگاه است. هیچ برنامه شاد و مهیجی برای افزایش روحیه و انگیزه دانشجویان با استفاده از این امکانات اجرایی نمی گردد. از سوی دیگر برنامه های تخصصی دانشجویان غیربومی برای ادامه ورزش حــرفه ای خود در دانشگـاه اجــرایی نمی شود اگر بخواهم ساده توضیح دهم تصور کنید دانشجوی غیربومی یک صخره نورد حرفه ای است که توان استفاده از امکانات باشگاه های سطح شهر را ندارد، دانشگاه این امکانات را دارد ولی برنامه و مسیری برای دانشجو معین نشده است که بتواند از این امکانات استفاده لازم را ببرد تا دوران تحصیل اش بر روی کیفیت کار ورزش حرفه ای وی تاثیر منفی نگذارد.
دانشجوی خانمی اهل تهران پاسخگوی بعدی ما بود در خصوص میزان رضایت از تربیت بدنی و ورزش در دانشگاه اینگونه عنوان داشتند، پاسخ وی با تعجب من همراه شد. وی گفت: رضایت دارم، من به عنوان یک دختر همواره در ورزش محدودیت هایی داشته ام. به طور مثال برای تماشای مسابقات درون دانشگاه محدودیت داشته، برای گرفتن وقت برای یک رشته انفرادی و استفاده از سالن محدودیت داشته و خیلی از موارد دیگر.
وی ادامه داد: امکانات دانشگاه خوب است برای همان واحدهای تربیت بدنی تمام رشته ها که دانشجوها بیایند و هفته ای یک روز دور هم جمع شوند و آخر و سر هم امتحانی بدهند و بروند. هیچ کار اساسی و ریشه ای خصوصا برای ورزشکاران حرفه ای در رشته هایی که امکانات آن در دانشگاه وجود دارد انجام نمی شود.
دانشجوی بعدی که هم صحبت ما بود دانشجوی ورزشکاری از سنندج بود. وی پاسخی متفاوت با بقیه ارائه داد و عنوان کرد: دانشگاه آزاد امکانات خیلی خوبی برای ورزش و تربیت بدنی برای دانشجوها فراهم نموده است و ما ورزشکاران بسیار از شرایط موجود راضی هستیم ولی در خصوص استفاده از زمان های خاص برای ورزش شخصی و حرفه ای مشکلاتی بر سر راه ما وجود دارد که امیدواریم با درایت مسئولان دانشگاه برطرف شود. وی ادامه داد: من برای ادامه ورزش تخصصی ام که بدنسازی می باشد ناچار هستم که به باشگاه های سطح شهر مراجعه نمایم و این یکی از نقاط ضعف ورزش دانشجویی می باشد. او در ادامه افزود: برنامه های شاد و مرفه کمتری برای دانشجویان با دستمایه مسابقات ورزشی تدارک دیده شده و این هم یکی دیگر از نقاط ضعف موجود می باشد.
با توجه به نتایج به دست آمده، بین نیازهای ورزشی دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی اراک در دو دانشکده فوق با فعالیتهای فوق برنامه تفاوت وجود دارد یعنی فعالیت های ورزشی ارائه شده از سوی دانشگاه با نیازهای ورزشی دانشجویان دانشکده مورد بحث همخوانی ندارد. امکانات ارائه شده در زمانهای دروس تربیت بدنی در سطح مناسبی قرار ندارد و شرایط بگونه ای نیست که دانشجویان بتوانند در کنار تحصیلات دانشگاهی خود ورزش را در رشته مورد علاقه خود بصورت حرفه ای دنبال کنند .
کاستی های موجود از منظر دانشجویان در خصوص برنامه هایی است که دور از ضمختی ورزشی باشد و فوق برنامه ها با چاشنی های بهتر اجتماعی برای پرورش روحیه آنها همراه باشد. دانشجـویان برنامه هایی شاد را مطالبه داشتند برنامه های مثل کوه گشت، پیست اسکی انجام فعالیتهای ورزشی همراه خانواده، آموزش رشته های مختلف ورزشی، ارائه برنامه های جذاب و متنوع ورزشی دارت، طناب کشی پخش موسیقی همراه با فعالیتهای ورزشی، برگزاری کلاسهای آموزشی – ورزشی (حرکات اصلاحی، آسیب شناسی) برگزاری مسابقات ورزشی که در افزایش سطح روحیه شرکت در فعالیت های ورزشی دانشجویان مفید است و آنها را می توان به عنوان راهکارهای مفید به منظور مشارکت هرچه بیشتر دانشجویان در فعالیتهای ورزشی استفاده کرد. از میان موارد مذکور برگزاری کلاس های آموزشی- ورزشی و ارائه برنامه های جذاب و متنوع ورزشی می بایست در اولویت قرار گیرند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.